Soundbridge+winamp=sant?
12 svar till detta ämne
Postad 23 August 2007 - 16:22
daniel84
-
daniel84
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Okej, helt svart på vitt, någon som vet hur jag får min Pinnacle Soundbridge M1000 att fungera med Winamp?
Jag har inga övriga problem, den funkar med trådlös Internetradio osv. men det verkar som om man måste starta någon sorts "server" eller i alla fall streama ut musiken på något sätt så att Soundbridgen uppfattar ljudet/musiken för att sedan kunna spela upp den i hemmabion.
Jag verkar för övrigt ha missförstått allt från början med denna pryl; jag trodde den skulle spela upp allt ljud som kommer från en laptop via just Wlan (det hade väl varit smart?). Orka ha "music server" och grejjer heh. Rätta mig om jag har fel? Sen vill jag för övrigt undvika i så stor grad som möjligt andra uppspelningsprogram än Winamp, eftersom jag trivs överlägset bäst med just Winamp. Instruktionsboken skriver om lite andra uppspelningsprogram som tydligen ska fungera med någon sorts inbyggd "music server", t.ex. Itunes, men jag VILL ju inte behöva använda Itunes
Tacksam för svar
//Danne
Redigerat av daniel84, 23 August 2007 - 16:30.
Postad 23 August 2007 - 21:06
daniel84
-
daniel84
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Haha SUCK, vilket sämst nerköp jag verkar ha gjort...
Har varit tvungen att ladda ner iTunes och några sorts serverprogram för att kunna köra. Visst, det fungerar nu. Men ska jag behöva sitta med min fjärrkontroll till Soundbridgen för att bläddra (eller söka via enskild bokstav etc.) bland mina 2500+ mp3or? Herregud. Varför kan man bara inte streama allt ljud som kommer?
Är det så här det ska vara?
Postad 23 August 2007 - 21:22
pelle1
-
pelle1
-
Forumräv
-
-
582 inlägg
ja, det är så det funkar.. det borde du väl vetat när du köpt prylen
Postad 23 August 2007 - 21:34
daniel84
-
daniel84
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Jao, lite klantigt om man säger så. Känns som om det är 1500 spänn i sjön. Hur kan någon överhuvudtaget köpa denna produkt undrar jag?
Nu har jag också tankat VisualMR som jag läste att någon user hade. Nu kan jag visserligen styra låtarna från datorn, men HERREGUD vad sämst det verkar vara för övrigt, för att inte tala om gräsligt fult. Hur kan Winamp inte ha något sådan här plugin som stödjer detta? Bah, fattar inte!  Sitter folk seriöst och byter låtar med VisualMR som verkar rätt kasst, eller kanske med fjärrkontrollen? Och iTunes har jag fortfarande inte fått rätt på att byta musiken ifrån, om det nu ens går. Det känns också som om mina gamla fördomar om iTunes besannas igen eftersom datorn blir ultraseg av programmet...
Bah!
Postad 23 August 2007 - 22:04
Unregistered1115
-
Unregistered1115
-
Användare
-
-
183 inlägg
Det överlägset bästa sättet att använda soundbridge är att köra med windows media player 11.
Är bara lägga in din mp3 mapp som "bibliotek" i windows media player.
Det som krävs är dock att du fixar till id-taggarna på filerna, och sorterar upp låtarna efter
artist/album.
Då kan du välja låtarna genom att söka på artist eller album i soundbridgen.
Du kan även göra playlists i mediaplayer som du kan låta soundbridge spela.
Inget strul med media servrar eller nåt, är nätverket rätt konfigurerat så hittar mediaplyer soundbridgen som en enhet den kan dela ut biblioteket till.
Skitenkelt när jag väl kom på det..
Postad 23 August 2007 - 23:21
daniel84
-
daniel84
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Okej, tack för tipsen. Det låter faktiskt riktigt smidigt måste jag säga!
Men jag råkar vara väldigt fäst med mitt kära gamla Winamp! Winamp har fortfarande vissa överlägsna funktioner som jag *alltid* använder när jag lyssnar på musik, t.ex. att lägga enstaka låtar i kö (alt-q / q) efter varandra. Jag använder även funktionen jump-to-file exakt hela tiden, vilket jag hitintills inte märkt att någon annan uppspelare av mp3ljud besitter som är lika grym. Att med andra ord söka efter en låt/artist/album på ett superenkelt sätt. I andra musikuppspelare t.ex. iTunes måste man skapa speciella listor om man vill höra låtar efter varandra, vilket är otroligt kasst.
Aja, tack ändå.
Lyckades pilla runt lite på google och forumet här och hittade något som heter "on2share". Det verkar bra som tusan - streamar tydligen winamp-ljud i SBn. Problemet är att jag inte får rätt på det atm  När jag startar servern så hittar inte SBn någon mediaserver. Ojoj, klockan är 00:20 och ska upp tidigt och jobba, får pilla med det mer imorgon
HÖJ!
Postad 23 August 2007 - 23:50
Unregistered1115
-
Unregistered1115
-
Användare
-
-
183 inlägg
Jag förstår inte riktigt vad du menar problemet är?
Är ju bra att använda mediaplayer så att du får "nätverksfunktionen", dvs att du delar ut låtarna till soundbridgen med den, då funkar det klockrent att använda fjärren till soundbridgen att byta låt osv.
Sen om du ska spela upp låtarna i datorn så kör du winamp, så gör jag och det funkar klockrent.
Eller vill du ha funktionerna i winamp i soundbridgen?
Det kan bli knepigare...
Personligen så tycker jag att man kan jämnställa soundbridgen med en cd-växlare.
Funkar som en sådan fast man behöver aldrig byta skivor i den.....
Postad 24 August 2007 - 13:13
daniel84
-
daniel84
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Förstår exakt hur du menar. Men jag är inte särskillt sugen på att sitta och flippa mellan 2500+ låtar med en fjärrkontroll! Hade varit lättare att bara sitta och flippra i winamp helt som vanligt, bara det att ljudet kommer ut i Soundbridgen som streamad audio.
Snacka om att jag blivit blåst på denna pryl, iofs mitt eget fel att jag inte kollat upp bättre
Postad 24 August 2007 - 13:44
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Du vill alltså spela upp ljudet från Winamp till din stereo via soundbridge?
Dum fråga men varför inte koppla ljudet direkt från dator till förstärkare? Men det kanske är andra aspekter inblandade?
Postad 24 August 2007 - 14:15
Unregistered5714e0fd
-
Unregistered5714e0fd
-
Användare
-
-
190 inlägg
Jag köpte också min Soundbridge för att i första hand kunna styra musiken från datorn, visserligen är jag inte så noga med att det ska vara just Winamp. Har roddat en hel del och äntligen fått det att funka bra. Jag använder i och för sig VisualMr, för jag håller med dig om att det är osmidigt att bläddra i biblioteken med fjärren. Det kräver dessutom riktigt god ordning på id-taggarna.
Jag tror nog att du kan få ordning på uppspelningen med Winamp och Soundbridgen. I den inofficiella Soundbridgetråden verkar fler fått det att spela bra med hjälp av on2 share.
Ett annat tips var Cidero (som jag dock inte lyckades få igång). Kan vara värt att kolla om du hatar VisualMr.
//borka
Postad 24 August 2007 - 14:48
daniel84
-
daniel84
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Okej, tack för alla svar!
Får väl försöka gå djupare in på det där On2share, vilket verkar bra egentligen.
Och mr_empa, det är helt enkelt för att jag har en bärbar dator och inte vill ha en lång sladdjäkel med mig vart jag än går
Postad 24 August 2007 - 15:13
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Och mr_empa, det är helt enkelt för att jag har en bärbar dator och inte vill ha en lång sladdjäkel med mig vart jag än går 
<{POST_SNAPBACK}>
I see, då var det en annan aspekt med, vilket jag misstänkte. Soundbridge'n har väl internet radio? Borde det inte fungera att sätta upp en shoutcast (tog 5min för mig när jag hållde på med det) och ställa in Soundbridgen på http://ditt ip:8000 ?
Postad 25 August 2007 - 16:45
daniel84
-
daniel84
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Mjo, det borde fungera alldeles utmärkt. Men jag tycker allt känns så jäkla onödigt på något sätt. Varför finns det inte en pryl som gör att man kan streama allt ljud som sänds ifrån datorn?
Min polare har något sorts hemmatrix för det. Han köpte någon sorts motorola-mottagare för reccievern, som tar emot bluetoothsignaler. Och till sin laptop köpte han alltså någon sorts bluetoothgrejj som sänder ljudet till motorolasaken. Han köpte dessa prylar för ungefär 2 år sedan, och det känns lite meckigt, men det lutar nästan åt att jag också för köpa en sådan sak.
Jag kan väl inte vara den enda som vill ha det så här? Trådlöst ljud, streamat från en laptop t.ex., till en recciever? Soundbridge, Logitech Wirless DJ Musicsystem, Squeezebox... alla dom kräver att man har någon sorts server. De känns alla så onödigt avancerade
Tacksam för tips och idéer!
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|