Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PM: Telia först i världen med smart bredband

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 september 2007 - 22:25

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

• 34 inlägg
  • 0
Läs mer här

Postad 13 september 2007 - 07:21

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 689 inlägg
  • 0
Det där med smart TV förstår jag inte riktigt, byter dom ut digitalboxarna också?
För vad jag vet finns det inget inbyggt trådlös nätverk i dom nuvarande boxarna. Sen kan man ju få allt det där med en trådlös router, enda skillnaden är väl att allt är inställt från början.

Postad 13 september 2007 - 07:37

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2 231 inlägg
  • 0

Det där med smart TV förstår jag inte riktigt, byter dom ut digitalboxarna också?
För vad jag vet finns det inget inbyggt trådlös nätverk i dom nuvarande boxarna.  Sen kan man ju få allt det där med en trådlös router, enda skillnaden är väl att allt är inställt från början.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag som jobbar på Telia förstod inte riktigt vad detta var för produkt. Men efter lite mer noggran läsning så har jag förstått vitsen med denna.

Det är helt enkelt en kombinerad produkt. Dvs modem, router, telefoniadapter för IP-telefoni.
På de modem som leveras idag har man olika utgångar för om det är TV eller ADSL.
På den här nya produkten så känner routern själv av man man kopplar in och man kan använda vilken utgång som helst.

För min egen del som har ADSL, TV och IP-telefoni via Telia så betyder detta att jag kan ersätta modemet, min trådlösa router och min telefoniadapter med en enda produkt. Digitalboxen måste man då använda precis som idag.

Sen att man blandar in andra saker som "smarta" bara för att de är trådlösa tycker jag är lite konstigt. Men man riktar sig till folk som inte är lika "tekniska" som vi är här på forumet och dessa folk vill ha det enkelt och då tycker jag det är en suverän produkt.

Postad 13 september 2007 - 07:43

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 689 inlägg
  • 0
Då är det nog inget för mig som redan har en trådlös router. Om man hade kunnat få digital TVn trådlöst så hade jag kunnat fundera på det iaf. Har själv deras IPTV, IP telefoni och 24 Mbit ADSL.

Postad 13 september 2007 - 07:48

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Jag har MÅNGA i bekantskapskretsen som detta nog är en kanonprodukt för. <_< Som sagt, alla tycker inte det är så kul att hålla på och labba med sånt här och för dem så är det nog suveränt.

Postad 13 september 2007 - 10:47

qwerty76
  • qwerty76
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Bra och enkelt verkar det ju ändå. Synd bara att de inte har tv3 i sitt utbud. Om det kommer hade det varit intressand inte annars.

Postad 13 september 2007 - 11:01

eddgge
  • eddgge
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
Det är alltså enbart en produkt för ADSL kunder? Vi som har fiber via Telia nämns inte alls på hemsidan... Inte för att jag har några som helst problem att koppla in alla boxar rätt i mitt bredbandsskåp, men just det att jag måste ha 4 boxar för att få tv, telefon och internet att fungera är irriterande med tanke på platsbristen i skåpet. En box hade varit en rent estetiskt snyggare lösning.

Postad 13 september 2007 - 11:14

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2 231 inlägg
  • 0

Det är alltså enbart en produkt för ADSL kunder? Vi som har fiber via Telia nämns inte alls på hemsidan... Inte för att jag har några som helst problem att koppla in alla boxar rätt i mitt bredbandsskåp, men just det att jag måste ha 4 boxar för att få tv, telefon och internet att fungera är irriterande med tanke på platsbristen i skåpet. En box hade varit en rent estetiskt snyggare lösning.

<{POST_SNAPBACK}>

I handboken ser det bara ut som om det gäller för ADSL kunder just nu.
Förmodligen kommer att komma till fibersidan senare.

Postad 13 september 2007 - 17:57

Unregisteredeec292a0
  • Unregisteredeec292a0
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
Hemkoll är ju ingen nyhet. Har man ju haft i flera år <_<

Postad 13 september 2007 - 20:25

h20
  • h20
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Utan massa fina ord så vad jag förstår så ska man köra tunna klienter?

Förstår inte riktigt vad dom menar med spelen, har Telia tänkt att streama Xbox 360 & ps3 spel till TV:n?

Postad 13 september 2007 - 20:37

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2 231 inlägg
  • 0

Utan massa fina ord så vad jag förstår så ska man köra tunna klienter?

Förstår inte riktigt vad dom menar med spelen, har Telia tänkt att streama Xbox 360 & ps3 spel till TV:n?

<{POST_SNAPBACK}>

Det man försöker visa är hur "enkelt" det är med trådlöst. Skippa kablarna helt enkelt.
För oss är det inga nyheter att man kan köra många saker trådlöst. Men det finns mängder med folk som inte alls vet att det kan fungera så och hur enkelt det är.

Postad 14 september 2007 - 10:46

lorenzo08
  • lorenzo08
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Varför skulle inte boxen kunna användas till oss med fibellan? Den har väl ethernetingång?

Postad 14 september 2007 - 13:28

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2 231 inlägg
  • 0

Varför skulle inte boxen kunna användas till oss med fibellan? Den har väl ethernetingång?

<{POST_SNAPBACK}>

Bilden jag såg på baksidan var så dålig och jag såg ingen WAN-ingång på den. Men det kanske fungerar att koppla den direkt på switchen ändå?
I handboken beskriver man bara ADSL iaf så jag tog slutsatsen därifrån att den inte skulle fungera på fiberanslutning.

Postad 14 september 2007 - 23:37

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0
Smart och smart, vad är det som är så smart. Låter lite som apple på deras keynote... göra en höna av en fjäder...

Redigerat av Unregistered11bf6fd0, 14 september 2007 - 23:38.

Postad 15 september 2007 - 13:17

Shevvy
  • Shevvy
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Tjena hejsan!

Ville bara tillägga att jag ska flytta in i en nybyggd lägenhet med denna "teknologi" och jag har förstått typ hälften... men jag förstår nog lite bättre när jag ser själva "boxen" och uttagen osv i lägenheten.

Enligt de själva i föreningen så har de fått väldigt bra feedback från kunder och att Telia sköter allt smidigt och felfritt hittils!
Men upp till bevis det! =)

Kan försöka svara på lite frågor senare.. måste bara läsa igenom dessa pdf dokument jag fått emailat från JM.

Mvh
Shevvy

Postad 17 september 2007 - 14:36

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 689 inlägg
  • 0
Finns det inget sett att få Telia Digital TV trådlöst ?
Jag vill inte dra en kabel från datarummet, genom hallen och in i vardagsrummet. Borde det inte gå med en vanlig accesspunkt om man har en router ?
Jag vet att Telia inte rekommenderar trådlös överföring.

Postad 20 september 2007 - 23:25

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1 743 inlägg
  • 0
Jag tror nog att telias smart-bredband är ett bra sätt att stoppa fildelning via torrent till exempel, då den här lilla smarta lådan antagligen går på knäna och ip-telefonin slutar att fungera när någon tankar etc...

Min poäng är lite att sådan här lösningar fungerar alltid utmärkt så länge som konsumenten ENBART gör det den är tänkt för. Finns ju inga garantier för att något sådant enkelt som att tanka ned spel från market place till Nintedo Wii inte kommer innebära problem för när någon pratar i telefonen... Nu kanske det inte är något superbra exempel, men jag menar helt enkelt att hur mycket någon än tänkt på allt, så kommer det alltid uppstå specifika situationer med specifika produkter, och risken är att man då blir besviken. Förhoppningsvis kommer det då finnas bra support, men det brukar gå till som så med sådana här saker att om det är något (t.ex. en skrivare eller så) som krånglar så är det "fel på just den produkten" och konsumenten hänvsisas till tillverkaren för just den produkten istället, även om problemet faktiskt är en inställning i den här lilla "smarta" lådan :P

Jag tror man gör folk en björntjänst om man prackar på dem en massa svår teknik de inte kan hantera själva. Men det återstår att se, lyckas de så kan det bli riktigt bra.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.