Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tippskydd för golvhögtalare

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 september 2007 - 20:13

joplse
  • joplse
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Är det någon som har tips på hur man förankrar sina golvhögtalare för att skydda små barn (och högtalare)?

Jag har sett några bilder i forumet där man skruvat fast tippskydd i väggen och i högtalaren. Påverkas inte resonansen av att man skruvar i lådan?

Jag har funderat på att skruva fast vinkeljärn i väggen på var sida om högtalarna. Vinkeljärnen skall vadderas på insidorna mot högtalarna (inga skruvar i högtalarna).

Hoppas att erfarna föräldrar som inte velat byta bort sina kära högtalare kommer med lite tips.

#2

Postad 16 september 2007 - 22:07

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Kanske ett par rejäla outriggers kan komma till pass? :)

Finns en variant på Fynda.se men jag e lite osäker på måtten :(.

Annars borde det väl inte vara så svårt att fixa om man är lite händig. <_<

Att skruva i lådan är nog något som jag skulle avråda dig ifrån. Dels för att det kommer att läcka luft genom hålet om du inte spacklar igen det, vilket nog kommer bli svårt att få snyggt. Och sedan är det ju andrahandsvärdet såklart.

#3

Postad 16 september 2007 - 23:42

GForce
  • GForce
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

Är det någon som har tips på hur man förankrar sina golvhögtalare för att skydda små barn (och högtalare)?

Jag har sett några bilder i forumet där man skruvat fast tippskydd i väggen och i högtalaren. Påverkas inte resonansen av att man skruvar i lådan?

Jag har funderat på att skruva fast vinkeljärn i väggen på var sida om högtalarna. Vinkeljärnen skall vadderas på insidorna mot högtalarna (inga skruvar i högtalarna).

Hoppas att erfarna föräldrar som inte velat byta bort sina kära högtalare kommer med lite tips.

<{POST_SNAPBACK}>

Om du tar en platta av tillräcklig tjocklek och storlek så kan du skruva i L-skruvar som går runt högtalarens egna outriggers, dock utan att vidröra dessa. Det räcker förmodligen om du drar två L-skruvar per bakre outrigger, dvs tot 4 st. Då syns de inte heller framifrån. Om högtalaren sen tippas så tar L-skruvarna emot outriggerserna och hindrar högtalaren från att tippa eftersom L-skruvarna i sin tur är skruvade i plattan längst ner. Det borde räcka med en platta som är 3-5cm tjock och som går ca 10-15cm utanför högtalaren runt om. Kanske lite mer om det är en lång eller smal högtalare. Lämpligt material till plattan är väl något hårt trä så att L-skruvarna fäster ordentligt.

#4

Postad 16 september 2007 - 23:48

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Är det någon som har tips på hur man förankrar sina golvhögtalare för att skydda små barn (och högtalare)?

Jag har sett några bilder i forumet där man skruvat fast tippskydd i väggen och i högtalaren. Påverkas inte resonansen av att man skruvar i lådan?

Jag har funderat på att skruva fast vinkeljärn i väggen på var sida om högtalarna. Vinkeljärnen skall vadderas på insidorna mot högtalarna (inga skruvar i högtalarna).

Hoppas att erfarna föräldrar som inte velat byta bort sina kära högtalare kommer med lite tips.

<{POST_SNAPBACK}>



Inte skall du behöva förankra dom har själv 2 barn och har aldrig ens vart i närheten av någe olycka med högtalarna .
Tror folk har blitt för överbeskyddande i dagens samhälle .
Förr bodde man ju i skogen gjorde sina egna kojor man släpa på yxa och kniv till skogen utan att ha åstadkommit större skador på sig själv eller andra .

#5

Postad 17 september 2007 - 07:11

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Tycker oxå att det låter lite överbeskyddande. Inte för att jag tror det är möjligt men om barnet ska kunna välta högtalaren över sig måste ju han/hon få tag om högtalaren och dra den mot sig. Snarare är det väl så i så fall att barnet trycker/lutar sig mot högtalaren och då välter den bort ifrån barnet.

#6

Postad 17 september 2007 - 07:57

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0
Då jag råkat ut för detta när ungarna var mindre så anser jag inte alls att du oroar dig i onödan. En högtalare fick sig en tackling så att den stöp i golvet med en "bang". Turligt nog landade den helt "platt" och fick inte ens ett litet märke (och inga andra ungar i vägen).

Två saker orsakade detta - en utsatt placering med tanke på lekande och springande barn och instabilitet pga spikes. Outriggers av den typ som finns på Fynda ökar stabiliteten rejält.

#7

Postad 17 september 2007 - 14:42

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
joplse:
Vad är det för högtalare det rör sig om; vad har dessa för höjd, bredd, djup och vikt? Hur långt från bakväggen står högtalarna?

#8

Postad 17 september 2007 - 22:04

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Överbeskydd? Man har olika barn. Mitt första barn rev ner mina Dynauio 1.3SE. Med tanke på hur parketten såg ut är jag jäkligt glad att hon inte fick den i huvudet eller foten. Hon lyckades även tackla omkull en m65 ... vilket inet ör en liten högtalare.

Jag har två sätt som funkat för mig. Det första är nämnda outtriggers. Funkade på tex m65 och NHT 2.5i. Funkade även att köra ett par RC-L. Hel enkelt en tillräckligt tung högtalare. De pallade för en Bobbycar i full fart.
Dock - de tar stryk och de klarar inte om de tycker om att klättra på högtalarna. By the way - RC-L s metallfront tar bort risker för sönderpetade element åxå ...

#9

Postad 17 september 2007 - 22:17

tpv917jj
  • tpv917jj
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Nu droppar jag bensindunken i elden...
Man kan prova att uppfostra sina barn också...

#10

Postad 17 september 2007 - 22:28

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Så säger de som inte haft problem. Pratade med en barnpsykolog för något år sedan. Hade skittrevligt. Efter ett tag kom det fram att han alltid sagt liknande saker och att man ska "samtala", "leda" och en massa annat. Aldrig hota eller muta. Han hade även praktiserat det i en massa fall och lyckats. I de fall det inet gått var det "föräldrarna som inte var engagerade". Sedan fick han egna barn .... Den första var inga problem. "På den andra är det bara hot och mutor som funkar någorlunda, men det får du mig ALDRIG att erkänna på en föreläsning". Barn är individer. De som tror att man kan fostar dem att göra precis som man vill som robotar har inte tillräcklig erfarenhet. <_<

#11

Postad 17 september 2007 - 22:51

tpv917jj
  • tpv917jj
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
:(

Så säger de som inte haft problem. Pratade med en barnpsykolog för något år sedan. Hade skittrevligt. Efter ett tag kom det fram att han alltid sagt liknande saker och att man ska "samtala", "leda" och en massa annat. Aldrig hota eller muta. Han hade även praktiserat det i en massa fall och lyckats. I de fall det inet gått var det "föräldrarna som inte var engagerade". Sedan fick han egna barn .... Den första var inga problem. "På den andra är det bara hot och mutor som funkar någorlunda, men det får du mig ALDRIG att erkänna på en föreläsning". Barn är individer. De som tror att man kan fostar dem att göra precis som man vill som robotar har inte tillräcklig erfarenhet.  B)

<{POST_SNAPBACK}>



Men som du själv skriver....den ena funkade utan problem den andra krävde lite hot o mutor...JAG skäms INTE för att säga det...
har själv två och visst två är färre än 6 miljarder...MEN om du läser ditt eget inlägg liiite längre upp....OM barnen tycker om att klättra i högtalarna...jag menar någonstans går väl gränsen och det blir stopp helt enkelt...på ett ....eller annat sätt...

Har också haft en viss erfarenhet av "oengagerade föräldrar" och måste nog säga efter att ha "hjälpt" dem lite med deras uppfostran när deras barn varit i MITT hem att det trots allt ligger lite I just uttrycket "oengagerade föräldrar" sen kanskde det inte är riktigt RÄTT uttryck då de trots allt bryr sig väldigt mycket om sina barn. Kanske beror det mer på dålig kunskap ELLER möjligen taskig EGEN uppfostran...vad vet jag...Men att på något sätt påstå att det skulle vara okej att klättar på högtalarna eller hoppa i soffan eller annat skit det är att se lite snett på världen...Och även om DU tycker det är okej i DITT hus så tänk på att du ska kunna ta ungarna med dig bort också.....


Dessutom är inte fostran till för att göra dem till robotar...Den är till för deras egen skull och för att låta dem fungera i ett alltmer komplext samhälle som ställer massor med krav på dem!

Mvh
Jerka

Edit: Vi kom lite OT nu <_< , men jag kunde med anledning av ovan nämnda citat inte låta bli att uttrycka min åsikt...Hoppas jag inte blir utslängd härifrån nu!

Redigerat av tpv917jj, 17 september 2007 - 22:58.


#12

Postad 17 september 2007 - 23:07

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Hoppade över er lilla diskussion :(

Tidigare hade jag vanliga spikes, men då minstingen började krypa så satte jag
på soundcare superspikes som har spikes inbyggda i en egen "fot"

Mycket bra och jag kan varm rekomendera dem. Ljudet blir absolut inte sämre <_<

Maveric B)

#13

Postad 18 september 2007 - 06:12

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Men som du själv skriver....den ena funkade utan problem den andra krävde lite hot o mutor...JAG skäms INTE för att säga det...
har själv två och visst två är färre än 6 miljarder...MEN om du läser ditt eget inlägg liiite längre upp....OM barnen tycker om att klättra i högtalarna...jag menar någonstans går väl gränsen och det blir stopp helt enkelt...på ett ....eller annat sätt...

Har också haft en viss erfarenhet av "oengagerade föräldrar" och måste nog säga efter att ha "hjälpt" dem lite med deras uppfostran när deras barn varit i MITT hem att det trots allt ligger lite I just uttrycket "oengagerade föräldrar" sen kanskde det inte är riktigt RÄTT uttryck då de trots allt bryr sig väldigt mycket om sina barn. Kanske beror det mer på dålig kunskap ELLER möjligen taskig EGEN uppfostran...vad vet jag...Men att på något sätt påstå att det skulle vara okej att klättar på högtalarna eller hoppa i soffan eller annat skit det är att se lite snett på världen...Och även om DU tycker det är okej i DITT hus så tänk på att du ska kunna ta ungarna med dig bort också.....


Dessutom är inte fostran till för att göra dem till robotar...Den är till för deras egen skull och för att låta dem fungera i ett alltmer komplext samhälle som ställer massor med krav på dem!

<{POST_SNAPBACK}>

SKulle vilja se den som tycker det är ok att de ger sig på högtalarna och inte markerar kraftfullt.

Håller helt med om att det i flera fall kan vara oengagemang MEN en del barn kommer att testa även om du kört hel BVCs, farmors och supernannys sortiment av uppfostran. SJälv så har jag fått mina att ge f-n i sakerna, men innan budkspet gått fram så har det testats ett 10-15 tal ggr per barn. Räcker för att skada barn och saker vid otur. <_< Har även bekanta som är STENHÅRDA och konsekventa, men som har ungar som inte ger sig ... så jag säger - visst har du rätt i vissa avseenden (jag håller HELT med om at för många inte tar konflikterna) MEN för en del så är det inte så enkelt.

Sorry - back on topic

#14

Postad 18 september 2007 - 13:47

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Man vet aldrig vad som kan hända med små barn ..

Bättre att ta det säkra före det osäkra ..

Tänker bara på hur många gånger jag har stött i högtalarna
så att spikesen har hoppat ur sina brickor ..

Säger det igen .. Soundcares superspikes ... löste även pappas
klumpighet ;)

Jag har 3 st .. barn alltså .. :P

Maveric :D

#15

Postad 18 september 2007 - 13:54

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

  • 902 inlägg
  • 0
Jag råkade själv välta min högra högtalare här om dagen.. mitt i natten, när jag sov ;)

Jag ligger ju så nära högtalaren när jag sover.. men en spike satt inte riktigt bra heller.

Dock välte högtalaren mot soffbordet, vilket var bra.. blev en liten skada på skyddet bara.

#16

Postad 18 september 2007 - 14:23

twallsten
  • twallsten
  • Användare

  • 210 inlägg
  • 0
har fortfarande inte framgått vad det är för högtalare va?

Hursomhelst om det finns gängade hål under för t.ex spikes kan man väl skruva fast en större platta eller annan typ av stöd. Så tänkte jag lösa det om det blir problem, dvs ta något platt som ger tillräcklig stabilitet, borra och försänka och sedan skruva fast plattan med försänkta skruvar underifrån.

#17

Postad 18 september 2007 - 15:12

tpv917jj
  • tpv917jj
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Vet inte vad de heter men såna här utbreddade L-formade "hållare" som tex klipsch kommer med borde ju också funka bra. De täcker en större yta och de är snygga med (tycker jag iallafall).

#18

Postad 18 september 2007 - 17:13

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Tycker ideen som du nämner själv inte alls var så dum med vinkeljärn. Dock estetiskt lär det ju inte se snyggt ut men torde funka.

Själv har jag sådan tur att när barna var små (3st 6+5+5) höll jag på med ljud i bilen istället och de hann bli 4 eller något innan jag börja "inne". Så värsta tiden är över.

// Sat

#19

Postad 18 september 2007 - 19:39

joplse
  • joplse
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Hej och tack alla som engagerat sig! :)

Jag har ett par Klipsch RF35 som jag länkat in i tråden (ursäkta att det inte framgick tydligare). Dom väger ca 25 kg, är över en meter höga och står idag på spikes. Spiksen sitter monterade i "L-formade" hållare som nämns i tråden och står i små mässingskoppar.

Största anledningen till att jag tar upp frågan är att jag är lite orolig för vad som händer när barnet börjar gå/krypa. Barn som skall lära sig gå greppar ju i allt de får tag i när det skall försöka ställa sig upp. Och med lite spring i benen när dom blivit lite större kan en olycka lätt hända, även utan något uppsåt. 25 kilo högtalare på spikes är nog ingen kalasidé med riktigt små barn som inte riktigt vet vad som är rätt och fel. Min ena högtalare står dessutom nära en dörr, så det är lätt att springa in i den av misstag. :wub:

Jag har också tittat på inbyggda spikes. Dom är väldigt stabila och ger bra ljud enligt vad jag hört. Jag tittade lite på dessa nere på Tele-Hå när jag köpte mina högtalare, men skippade dessa eftersom de var ganska dyra. Jag är lite orolig för hur bra dom hjälper med tanke på hur höga mina högtalare är, speciellt med spikes. Detta kan dock vara helt tillräckligt och är ju en jättesmidig lösning. Helt klart värda en investering i dagsläget. Jag skall kolla upp dessa igen!

Intressant idé att montera en platta under högtalaren och skruva fast i gängorna för spikesen!

#20

Postad 18 september 2007 - 19:47

joplse
  • joplse
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Glömde..... tack för tipset om outriggers!

Med tanke på att Klipsch redan har fästen som går utanför högtalaren så kanske inte dessa gör så stor nytta. Ett par inbyggda spikes i de befintliga fästena borde ge samma effekt. Vad tror ni andra?

#21

Postad 19 september 2007 - 13:15

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Nu droppar jag bensindunken i elden...
Man kan prova att uppfostra sina barn också...

<{POST_SNAPBACK}>

Håller fullständigt med dig i det .
Det är dåligt av den varan i dag ungarna får härja totalt fritt .

#22

Postad 24 september 2007 - 00:41

tpv917jj
  • tpv917jj
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Jag vet - som förälder oroar man sig hela #¤%" tiden. Är det inte för att planeten jorden ska ta slut eller för att högtalarna ska hoppa ner och anfalla de små liven så är det för att grannens bil ska backa över dem endera dagen...

Men om vi försöker oss på lite simpel skolfysik (min maxnivå då :) ).

Nu har jag inte mått och så på just dessa så jag tar mina egna klipschar, ett par rf62, som exempel.
De väger 24,5 kg och har ung 27 cm mellan spikesen i kortaste ledden (i sidled). Min son är dryga metern lång idag (då är han dock lite äldre än lära sig gå stadiet som greppar överallt och av misstag skulle greppa högtalaren). Om grabben mot förmodan skulle köra huvudet i högtalaren med pannan borde han således krocka i ung 90-95 cm höjd. För att välta högtalaren med kontakt i den höjden krävs inte mer än en kraft av ca:
24,5*13,5/90=3,675 kg

Det är ju inte så mycket och grabben väger idag mer än 16 kg(har dålig koll *skäms*) så det klarar han om han kommer springande. Å andra sidan kan han idag ta för sig också. Om vi går ner lite i ålder och därmed längd och vikt. Säg till 1 års åldern, då ju barnen lär sig gå. Då var grabben knappt 75 cm lång och vägde typ 10 kg.

Händerna bör finnas i typ 50-55 cm höjd eller nått då. Trycker du på högtalaren från 50 cm höjd behöver du:
24,5*13,5/50 = 6,6 kg tryck för att välta den. Grabben väger 10 kg...
Inte för att jag har facit men det låter högst otroligt att grabben skulle välta högtalaren av misstag iallafall. Kanske (tror inte det heller) om han gav sig attan på det att det skulle gå.
Prova själv så förstår du vad jag menar.

Min poäng är att det är inget JAG någonsin skulle oroa mig för... Speciellt inte eftersom du hade större äldre modellen som väger ung samma och har än bredare mellan spikesen...

Hälsar Jerka som hoppas trådskaparen inte är kärnfysiker nu... :D

PS
Om du verkligen är orolig kan du göra en ekskiva som har betydligt större yta än bottenytan på högtalaren och borra 4 hål där du trär igenom försänkta bultar som du drar i högtalaren istället för att skruva i spikesen. Ekskivan kan ju såklart bytas ut mot andra träslag eller material efter behag.
DS

Redigerat av tpv917jj, 24 september 2007 - 00:50.


#23

Postad 25 september 2007 - 19:28

joplse
  • joplse
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Ja nu var det ju ett tag sedan jag läste fysik också...... Men det låter ju rimligt. Ärligt talat har jag känt lite på högtalarna och de är väldigt mycket mer stabila bara av kopparna som spikesen står i. När jag hade dom på kronor behövdes inte mycket för att få dom ut på parketten. Ett par inbyggda spikes ger ju bättre stabilitet i sig pga av de relativt stora fötterna. Har jag bara eliminerat de valiga spikesen, så tror jag att det räcker. Det i kombination med att inte låta ungen vara ensam i storarummet första tiden skall nog räcka.

/Joplse

#24

Postad 22 april 2009 - 18:00

joplse
  • joplse
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Hej igen!

Om det nu av någon anledning är någon som fortfarande är intresserad av denna gamla tråd så tänkte jag komma med lite återkoppling.

Jag köpte en uppsättning soundcare superspikes och de har fungerat förträffligt. Min lille pojk har nu hunnit bli 1,5 år och springer omkring för full rulle i vardagsrummet. Han använde ofta högtalaran som stöd när han inte kunde gå så bra och de inbyggda spikesen funkar utmärkt!

Kan varmt rekommendera inbyggda spikes till alla nyblivna föräldrar (och deras barn)

#25

Postad 22 april 2009 - 19:00

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Vad bra att det löste sig så smidigt! Superspikesen är faktiskt bra och får högtalaren stabilare än man tror. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.