Panasonic PT-AX100 vs Panasonic PT-AX200
17 svar till detta ämne
Postad 27 September 2007 - 18:56
Unregistered63205c6f
-
Unregistered63205c6f
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Jag funderar nu på att köpa min första projektor. Har tittat på Panasonic PT-AX100 och tycker den har väldigt bra bild för pengarna. Nu kommer dock en uppgradering som på papperet inte har jätte många nya funktioner/förbättringar.... Är det värt prisskillnaden på runt 4-5 tusen? Dock verkar AX200, ha några bra funktioner för mitt rum som är ganska svårt att få helt mörkt. Då den enligt panasonic har väldigt bra "brightness". Skulle gärna vilja ha lite mer feedback från ni som kan det här med projektorer lite bättre.... Undrar även om det finns andra projektor ni kan tycka är bättre för pengarna... alltså från 10-14 tusen. Finns mer info om vilka specifikationer nya AX200 har nedan: Info om AX200
Postad 28 September 2007 - 07:09
eliselis
-
eliselis
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
AX-200 är egentligen samma projje som AX-100, det som kommit till är en andra HDMI-ingång,
ett game-läge, "annan" ljussensor och "förbättrad" iris som förhoppningsvis ska se till att projjen
inte stänger ner sig...
Bildmässigt lär du inte se ngn skillnad mellan modellerna men vill man ha den nya så kan det vara läge att vänta ett tag, den lär gå ner i pris relativt snabbt tror jag
Säljs redan nu för 14K med X-box burk inräknat (HBB)
elis
Postad 28 September 2007 - 07:50
Micke_L
-
Micke_L
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
Jag hade samma fundering men slog till på en AX-100 för 8990kr. Det är min första projektor också, känns bra att ha gått ut lite lågt (men ändå fått en superb bildvisare) så kan man sikta högre sen ifall intresset stegras. Det kommer det säkert att göra... är helt underbart med stor och bra bild
Postad 28 September 2007 - 10:08
Unregisterede774acff
-
Unregisterede774acff
-
Användare
-
-
143 inlägg
Någon som vet om de skjuter likadant och har samma lensshift? Funderar på en PT-AX 100 men den skuter lite för rakt över linsen för att vara lämplig för takmontering.
Postad 28 September 2007 - 12:41
Unregistered63205c6f
-
Unregistered63205c6f
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
AX-200 är egentligen samma projje som AX-100, det som kommit till är en andra HDMI-ingång, ett game-läge, "annan" ljussensor och "förbättrad" iris som förhoppningsvis ska se till att projjen inte stänger ner sig...
Bildmässigt lär du inte se ngn skillnad mellan modellerna men vill man ha den nya så kan det vara läge att vänta ett tag, den lär gå ner i pris relativt snabbt tror jag Säljs redan nu för 14K med X-box burk inräknat (HBB)
elis
<{POST_SNAPBACK}>
Jag funderar på att köpa AX-200 paketet och sedan försöka sälja x-boxet, borde inte vara så svårt. Då hamnar du nästan på samma pris om AX-100 om jag får runt 2500kr för xboxen.
Postad 28 September 2007 - 13:47
hembiobutiken
-
hembiobutiken
-
Användare
-
-
120 inlägg
Nu har vi fått in AX200 och kopplat upp den, återkommer inom kort med erfarenheter. Rakt ur box är den klart bättre än AX100 både avseende svärta o skärpa.
Postad 28 September 2007 - 21:46
Unregistered63205c6f
-
Unregistered63205c6f
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Jag köpte den på HBB idag och kan säga att jag tycker den är grym!
Rätt ur boxen utan några inställningar på en vit vägg i ett ganska ljust rum..... alltså sämsta möjliga uppställning och kan bara säga att bilden är enormt bra. Med bättre förutsättningar och lite pill med inställningar och allt lär bli ännu bättre.
Har otroligt bra lens shift, samt ljus. Testa AX100 mot AX200 hos HBB och jag tyckte att det var en otrolig skillnad med samma inställningar, mkt bättre djup i bilden och finare färger. Trots att det på papperet inte är så mycket skillnad i prestanda.
återkommer med mer info när jag tittat lite mer...
Postad 01 October 2007 - 05:57
eliselis
-
eliselis
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Någon som vet om de skjuter likadant och har samma lensshift? Funderar på en PT-AX 100 men den skuter lite för rakt över linsen för att vara lämplig för takmontering.
<{POST_SNAPBACK}>
Samma zoom och lensshift elis
Postad 01 October 2007 - 08:02
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Var nog det dummaste jag hört...  eller du kanske har extremt högt i tak?
Postad 01 October 2007 - 17:26
Unregisteredf3991eca
-
Unregisteredf3991eca
-
Lärjunge
-
-
311 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Var nog det dummaste jag hört... eller du kanske har extremt högt i tak?
<{POST_SNAPBACK}>
Vet inte om det är så dumt direkt... Jag har takhöjd på ca 2,70 och i mitt fall sitter linsen ca 2,7m från duken. Det blev inte alls bra är jag monterade min ax100 på den höjd jag ville ha den, då hade jag varit tvungen att ha den tiltad på tok för mycket för att det ska vara bra för projjen. Så nu sitter den på samma höjd som den gamla ae100:an, ca 80cm nedanför taket i ett stativ och den är fortfarande tiltad fast jag använder mig av lensshift. Har man den längre ifrån blir ju problemet ett helt annat men har man för nära väggen så skjuter den för rakt som han säger. Jag upplever att gamla ae100:an skjuter lägre (vid takmontering) men det är inget jag har belägg för då jag inte har jämfört tilten med dem.
Postad 02 October 2007 - 06:30
eliselis
-
eliselis
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Var nog det dummaste jag hört... eller du kanske har extremt högt i tak?
<{POST_SNAPBACK}>
Vet inte om det är så dumt direkt... Jag har takhöjd på ca 2,70 och i mitt fall sitter linsen ca 2,7m från duken. Det blev inte alls bra är jag monterade min ax100 på den höjd jag ville ha den, då hade jag varit tvungen att ha den tiltad på tok för mycket för att det ska vara bra för projjen. Så nu sitter den på samma höjd som den gamla ae100:an, ca 80cm nedanför taket i ett stativ och den är fortfarande tiltad fast jag använder mig av lensshift. Har man den längre ifrån blir ju problemet ett helt annat men har man för nära väggen så skjuter den för rakt som han säger. Jag upplever att gamla ae100:an skjuter lägre (vid takmontering) men det är inget jag har belägg för då jag inte har jämfört tilten med dem.
<{POST_SNAPBACK}>
AE-100 skjuter faktiskt inte riktigt lika långt ner vid takmontering som AX-100 kan göra AE-100 har en fast offset som inte tillåter att projjens lins monteras ovanför dukens överkant (utan att vinkla projjen) Med AX-100 kan du montera projjen så att linsen är 13% av dukhöjden ovanför dukens överkant... elis
Postad 03 October 2007 - 14:56
TooT
-
TooT
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Jag kanske har missat något i denna tråd, men är det en tidigare en 720p projektor och den senare en 1080p projektor.... Det gör garanterat STOR skillnad på en 120" bild med blueray, hd-dvd eller x264 material. EDIT : Det var inwarehouse som har konstigt information på sin web, så bortse från det jag skrev ovan http://www.inwarehou...1258597&node=26
Redigerat av TooT, 03 October 2007 - 14:58.
Postad 04 October 2007 - 11:34
Micke_L
-
Micke_L
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
Jag kanske har missat något i denna tråd, men är det en tidigare en 720p projektor och den senare en 1080p projektor....
Det gör garanterat STOR skillnad på en 120" bild med blueray, hd-dvd eller x264 material.
EDIT : Det var inwarehouse som har konstigt information på sin web, så bortse från det jag skrev ovan 
http://www.inwarehou...1258597&node=26
<{POST_SNAPBACK}>
Båda är 720p.
Postad 22 December 2007 - 14:57
tiaz
-
tiaz
-
Användare
-
-
129 inlägg
Jag valde ax100 pga priset mest, är min första projje  Tänkte att jag hellre lägger pengar på filmer än mellanskillnaden till ax200. Den matas genom s-video från 4 år gammal denver dvd som kostade 399kr då, endå tycker jag bilden är VÄLDIGT bra.
Postad 23 December 2007 - 09:59
muchcup
-
muchcup
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Har dom slutat tillverka AX100 nu och gått över till endast ax200? Jag hade tänkt köpa en ax100 men såg att priset hade gått upp massor och den inte fanns i lager någonstans. Ifall så är fallet, när man man förvänta sig att ax200 går ner i samma pris som ax100 låg på?
Redigerat av muchcup, 23 December 2007 - 09:59.
Postad 23 December 2007 - 14:53
tiaz
-
tiaz
-
Användare
-
-
129 inlägg
Tror det finns kvar några på mediamarkt i stockholm, ring och fråga  Var typ 20 kvar när jag köpte min i fredags.
Postad 24 December 2007 - 23:00
sparta
-
sparta
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Tror det finns kvar några på mediamarkt i stockholm, ring och fråga Var typ 20 kvar när jag köpte min i fredags.
Hur mycket betalde du?
Postad 26 December 2007 - 13:23
tiaz
-
tiaz
-
Användare
-
-
129 inlägg
Betalade 9800, så lite överpris, men visste att den skulle ta slut överallt snabbt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|