Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Toshiba Z3030 - 37"-52"

1520 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 November 2007 - 20:07

h_berg
  • h_berg
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Det enda som bekymrar mig är att Toshiba Z3030 har 8ms söktid, medans tex Sharp XL2E har 4ms, och Philips 47PFL9732D kör 3ms, kan det ha stor inverkan på flytet i bilden?

Hej, Var hittar du 8ms någonstans, har kollat specarna men kan inte hitta det?

Postad 19 November 2007 - 20:13

newera
  • newera
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Beställde precis en 47Z3030 från komplett.se. Denna tråden och ingake´s inlägg har varit till stor nytta.

Mvh Newera

Postad 19 November 2007 - 20:34

Unregistered5eeb5689
  • Unregistered5eeb5689
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0

Beställde precis en 47Z3030 från komplett.se. Denna tråden och ingake´s inlägg har varit till stor nytta.

Mvh Newera

Du vet att Inwarehouse har bättre garantier va?

Postad 19 November 2007 - 20:35

ingake
  • ingake
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Mvh Newera

hmmm... undrar om man kan få provision av Toshiba. Inser att jag nog hjälpt dem att sälja ett antal Z3030... :rolleyes:

Redigerat av ingake, 19 November 2007 - 20:38.

Postad 19 November 2007 - 20:40

h_berg
  • h_berg
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Mvh Newera

hmmm... undrar om man kan få provision av Toshiba. Inser att jag nog hjälpt dem att sälja ett antal Z3030... :rolleyes:

Tror du har ett case :lol:

Har du måtten på lådan den kom i?

Postad 19 November 2007 - 22:20

Unregistered1203
  • Unregistered1203
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Kan någon testa denna tv med ett spel där eftersläpningar och "input lag" märks om tv:n lider av sådana problem?

Postad 20 November 2007 - 00:01

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
flyttat

Redigerat av toler, 20 November 2007 - 14:22.

Postad 20 November 2007 - 00:55

Unregistered866066c7
  • Unregistered866066c7
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Ja jag hoppas att jag i slutet av nästa vecka kan bestämma mig.

Men allt som allt så lutar det åt just Toshiba, den har allt som jag vill ha och behöver.
Nu kvarstår bara det mer delikata problemet, vilken storlek, 42" el 47"

Visst är det jobbigt..

Klart du skall ha 47" Bättre paneltyp, högre kontrast och STÖRRE. :rolleyes:

Postad 20 November 2007 - 06:59

ogras
  • ogras
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Hallå.

Följt tråden ett tag och verkar ju onekligen vara en intressant tv. Är just nu inne på att köpa en Sony D3500, gillar sonys naturliga färger. Riktat in mig på D-serien pga priset... Har inte större budget helt enkelt, max dryga 20 000 har jag tänkt. Nu verkar ju Sonys apparater va slut precis överallt. Förstår inte hur det är möjligt??

Jag vet dock att jag skulle få mer tv för pengarna om jag köper ett billigare märke. Samsung gillar jag inte pga spegelglaset och en del buggar finns det visst också.. Jag köpte en 46" Sharp XD1E, men hade alla fel som man kunnat läsa om i andra trådar. Så de känns inte pålitliga. LG, som också har hyffsat billiga maskiner har jag ingen riktig koll på alls..

Men här gäller ju Toshiba, och jag har absolut ingen erfarenhet av märket tidigare. Och denna tv har jag inte lyckats hitta i nån fysisk butik här i stan (Västerås). Däremot såg jag några äldre Toshiba-modeller på Media markt, och det va ingen vacker syn.... Absolut inget som kunde konkurera med nån egentligen... Det va som sagt en äldre tv. Men det gör ju samtidigt inte att jag känner mig trygg i att köpa just en Toshiba. Så.. Nån som kan övertyga mig om varför just den här teven är bästa köpet?

Mvh Danne

Postad 20 November 2007 - 08:37

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Hallå.

Följt tråden ett tag och verkar ju onekligen vara en intressant tv. Är just nu inne på att köpa en Sony D3500, gillar sonys naturliga färger. Riktat in mig på D-serien pga priset... Har inte större budget helt enkelt, max dryga 20 000 har jag tänkt. Nu verkar ju Sonys apparater va slut precis överallt. Förstår inte hur det är möjligt??

Jag vet dock att jag skulle få mer tv för pengarna om jag köper ett billigare märke. Samsung gillar jag inte pga spegelglaset och en del buggar finns det visst också.. Jag köpte en 46" Sharp XD1E, men hade alla fel som man kunnat läsa om i andra trådar. Så de känns inte pålitliga. LG, som också har hyffsat billiga maskiner har jag ingen riktig koll på alls..

Men här gäller ju Toshiba, och jag har absolut ingen erfarenhet av märket tidigare. Och denna tv har jag inte lyckats hitta i nån fysisk butik här i stan (Västerås). Däremot såg jag några äldre Toshiba-modeller på Media markt, och det va ingen vacker syn.... Absolut inget som kunde konkurera med nån egentligen... Det va som sagt en äldre tv. Men det gör ju samtidigt inte att jag känner mig trygg i att köpa just en Toshiba. Så.. Nån som kan övertyga mig om varför just den här teven är bästa köpet?

Mvh Danne

Den frågan är det nog bara du själv som kan svara på! Läs de olika testerna som finns, gå tillbaka till sidan sex i denna tråd och följ länkarna som toler har sammanställt.

När det gäller "de äldre" modeller som du har sett på MM så är det antagligen A eller C-serien i mindre storlekar, billiga modeller som dessa får ofta stå ojusterade ute på golvet och matas med en rätt usel signal. De är nog lika bra som Sharp, Samsung och LGs motsvarigheter.

Läste f ö detta på AVSforums.com :rolleyes:

Also the Regza 37" Z Series has a WCG-CCFL screen used in the new Sony's as well.

Also, by using a Sony-designed Wide Colour Gamut Cold Cathode Fluorescent Lamp (WCG-CCFL) backlight, the V3000-Series is able to produce approximately 30 per cent more colours than LCD TVs equipped with standard lamps can.

Redigerat av Tomas L, 20 November 2007 - 09:09.

Postad 20 November 2007 - 08:44

SoniCated
  • SoniCated
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Fick det här svaret från my-solution i morse.. Lite info till er som funderar att importera från my-solution..

"At the moment they are sold out. We get new ones in around 10 days for a much better price! Maybe you want to wait.Shipping to sweden is no problem. We ship there every day. If you decide to order in a couple of days, you just need to order throught our webshop or write us an email with your adress and phone.

b.r.Sebastian"

Runt 10 dagar.. Hmmm.. Jaja, lägger jag in en beställning så skeppas tv'n direkt när dom får in den i lagret men kommer man att få den innan julen.. Det är frågan..
Det positiva är ju att man kommer få tv'n till ett bättre pris.. Det kan man gotta sig med.. :rolleyes:

Postad 20 November 2007 - 08:57

Unregistereddb68e602
  • Unregistereddb68e602
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Fick det här svaret från my-solution i morse.. Lite info till er som funderar att importera från my-solution..

"At the moment they are sold out. We get new ones in around 10 days for a much better price! Maybe you want to wait.Shipping to sweden is no problem. We ship there every day. If you decide to order in a couple of days, you just need to order throught our webshop or write us an email with your adress and phone.

b.r.Sebastian"

Runt 10 dagar.. Hmmm.. Jaja, lägger jag in en beställning så skeppas tv'n direkt när dom får in den i lagret men kommer man att få den innan julen.. Det är frågan..
Det positiva är ju att man kommer få tv'n till ett bättre pris.. Det kan man gotta sig med.. :rolleyes:

Nice, frågan är hur mkt!? Jag har ännu inte betalt min teve till my-solution utan tänkte gör det idag. 17700 blev det med lite prutning och delad frakt. Är nog lika bra att betala idag istället för att vänta in bättre pris..

Postad 20 November 2007 - 09:22

SoniCated
  • SoniCated
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

b.r.Sebastian"

Nice, frågan är hur mkt!? Jag har ännu inte betalt min teve till my-solution utan tänkte gör det idag. 17700 blev det med lite prutning och delad frakt. Är nog lika bra att betala idag istället för att vänta in bättre pris..

Det beror på om du vill ha tv'n så snabbt som möjligt eller heller vill vänta för ett bättre pris.. Skiljer det inte mycket är ju svaret på den frågan rätt given.. :lol: Ett annat alternativ är ju att du frågar om du kan få tillbaka mellanskillnaden (om det inte är någon liten struntsumma) om det nu är möjligt..

Ska maila tillbaka och fråga dom om dom tror att jag skulle kunna ha tv hos mig innan julen så jag kan ta och samtidigt fråga hur stor prisskillnaden blir..

"17700 blev det med lite prutning och delad frakt." Nice..
Delad frakt och prutning, hur lyckades du med det om jag får fråga?

Postad 20 November 2007 - 09:38

zipzipzipzip
  • zipzipzipzip
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Men allt som allt så lutar det åt just Toshiba, den har allt som jag vill ha och behöver.

Visst är det jobbigt..

Har 47:an en bättre paneltyp`?. fick för mig att det var samma ips , eller vad de nu heter, -bara att det var högre kontrast men samtidigt är ju skärmen större.

Postad 20 November 2007 - 10:36

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Visst är det jobbigt..

Har 47:an en bättre paneltyp`?. fick för mig att det var samma ips , eller vad de nu heter, -bara att det var högre kontrast men samtidigt är ju skärmen större.

Man kan undra varför det skiljer i kontrast mellan de olika storlekarna, det är ju trots allt samma paneltyp: IPS-alpha. Det har däremot inte något att göra med storleken eftersom 52:an har sämre kontrast än 47:an. 57:an är ännu sämre. Jag tror inte heller att man har olika implementering av den dynamiska kontrasten. Kan det vara så att 47:an har den allra senaste versionen av IPS-alpha, medan de övriga modellerna är något äldre med något sämre specifikationer? I don't know.

Sedan kan man ju fråga sig om de andra tillverkarnas kontrastvärden är att lita på eftersom många spec:ar samma kontrast i en modellserie, oavsett storlek på TV:n. Panelerna är ju uppenbarligen inte identiska eftersom pixlarna är större på en stor skärm och med samma mellanrum mellan pixlar, så borde en större skärm ha högre "fyllnadsgrad" och högre kontrast? Å andra sidan bör en större skärm ha starkare bakgrundsbelysning för att inte bli ljussvaga. Again, I don't know! :lol:

Redigerat av Tomas L, 20 November 2007 - 10:37.

Postad 20 November 2007 - 11:24

Unregistereddb68e602
  • Unregistereddb68e602
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

b.r.Sebastian"

Det positiva är ju att man kommer få tv'n till ett bättre pris.. Det kan man gotta sig med.. :)

Det beror på om du vill ha tv'n så snabbt som möjligt eller heller vill vänta för ett bättre pris.. Skiljer det inte mycket är ju svaret på den frågan rätt given.. :wub: Ett annat alternativ är ju att du frågar om du kan få tillbaka mellanskillnaden (om det inte är någon liten struntsumma) om det nu är möjligt..

Ska maila tillbaka och fråga dom om dom tror att jag skulle kunna ha tv hos mig innan julen så jag kan ta och samtidigt fråga hur stor prisskillnaden blir..

"17700 blev det med lite prutning och delad frakt." Nice..
Delad frakt och prutning, hur lyckades du med det om jag får fråga?

Jag orkar inte vänta på ett lägre pris. Tror inte det kommer att skilja allt för mkt. Delad frakt menar jag med att jag beställde två st. z3030 med en vän så frakten fick jag för 105 EURO. Teven fick jag dock bara några EURO rabatt på. Summa per tv: 1929,5 EURO istället för 1998 EURO. Nu är det bara att hoppas att bank överföring och transport går mkt smidigt och snabbt, och framför allt att teven är "frisk o kry" när den är på plats.

Postad 20 November 2007 - 13:10

Unregistered1221
  • Unregistered1221
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
hej hej

Vad jag lästpå avsforum så använder inte toshiba IPS-alpha panelen .. trots att ljud och bild hävdar det.. Utan dom använder en vanlig IPS panel från LG-Philips. Och på vissa utav dom nya modellerna S-PVA från samsung.

Postad 20 November 2007 - 13:25

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

hej hej

Vad jag lästpå avsforum så använder inte toshiba IPS-alpha panelen .. trots att ljud och bild hävdar det.. Utan dom använder en vanlig IPS panel från LG-Philips. Och på vissa utav dom nya modellerna S-PVA från samsung.

Det är min uppfattning också, det är en "vanlig" IPS skärm.

Postad 20 November 2007 - 13:33

Unregistered611195e9
  • Unregistered611195e9
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

hej hej

Även på 47"-modellen?

Postad 20 November 2007 - 13:38

Unregistered1221
  • Unregistered1221
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Även på den modellen (95% säker, lämnar lite för felmarginal) .. För den som orkar söka så finns det MONSTERtrådar på avforums om nya toshiba Z och X serien .. jag orkar dock inte gå igenom dessa efter en länk nu men har läst om detta hursomhelst.

Har för mig att det endast är Hitachi och Panasonic som använder IPS-aplha. Tror max storlek på panelen är 37 tum oxå

http://www.ips-alpha...ucts/index.html

// ankan

Redigerat av Unregistered1221, 20 November 2007 - 15:02.

Postad 20 November 2007 - 13:48

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

hej hej

Även på 47"-modellen?

Ja, läs tidigare i tråden, där har listats vilka paneler som används för olika storlekar. IPS-alpha är på ingång i tv-marknaden..

Postad 20 November 2007 - 14:22

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Även på den modellen (95% säker, lämnar lite för felmarginal) .. För den som orkar söka så finns det MONSTERtrådar på avsforum om nya toshiba Z och X serien .. jag orkar dock inte gå igenom dessa efter en länk nu men har läst om detta hursomhelst.

Har för mig att det endast är Hitachi och Panasonic som använder IPS-aplha. Tror max storlek på panelen är 37 tum oxå

http://www.ips-alpha...ucts/index.html

// ankan

Det finns defintivt utrymme för spekulation angående vilken panel som Toshiba använder i den Europeiska Z-serien! :) Jag tror inte att man kan dra några slutsatser från Amerikanska AVSforum.com eftersom det inte finns någon amerikansk motsvarighet till Z3030 ännu.

För övrigt är IPS-Alpha ett "joint venture" mellan Toshiba, Hitachi och Matsushita (Panasonic) vilket man kan läsa om här.

Det som dock kan tala för att Z3030 har en S-IPS (ej "bara" IPS) från LG/Philips är att panelen anges som "IPS" i marknadsföringen. Skulle det vara en "äkta" IPS-Alpha så tycker man att dem borde ha gjort större väsen av det. Men samtidigt så kan marknadsföringsfolk "tappa bort" information, om man t ex läser den tyska broschyren så gör dem stort väsen av Pixel Processing 5 och faroudja deinterlacing, medan det inte nämns alls i den engelska!

BTW: fick på lunchen besked att "mina" 47:or (ska bara ha en själv!) är på väg och att jag har dem före 16.00 på torsdag!

Postad 20 November 2007 - 14:50

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0

Fick det här svaret från my-solution i morse:"At the moment they are sold out. We get new ones in around 10 days for a much better price! Maybe you want to wait. Shipping to sweden is no problem."
Det positiva är ju att man kommer få tv'n till ett bättre pris.. Det kan man gotta sig med.. :)

Lägger du beställning nu så får du TVn snabbast för aktuellt pris... och inte det mycket bättre pris som butiken aviserar! Kan det då vara så långt borta? Beställ inte ännu... kan det betyda att de inte väntar sig mer TV detta år? De vill inte ha besvikna väntande kunder inför den stora prisdroppen. Varför sänka priset så mycket...vad är pågång...Z3030 är ju mest prisvärd. alla rykten smakar :wub:

Jag orkar inte vänta på ett lägre pris. Tror inte det kommer att skilja allt för mkt. Delad frakt menar jag med att jag beställde två st. z3030 med en vän så frakten fick jag för 105 EURO. Teven fick jag dock bara några EURO rabatt på. Summa per tv: 1929,5 EURO istället för 1998 EURO. Nu är det bara att hoppas att bank överföring och transport går mkt smidigt och snabbt, och framför allt att teven är "frisk o kry" när den är på plats.

Du pruta bara några 68,5 euro per TV...

pdf Fotstöd inlagd. .. Z3030 extern Sub som kan fästas på baksidan, output 35W --inlägg. .. IDTVs & HDTV

I tyska broshyren står att Z3030 52/57 (&ZF355) är SPVA ,,, 47/42/37 är IPS.
Kanske 37 är alpha, 42 är S-IPS, 47 är AS-IPS. . S-IPS utmärker sig med total betraktningsvikel.

USAs Z3030 heter LX177 helsvart och saknar subwoofer-uttag, och har RJ45 nätverk & IR-blaster in/ut.
USAs serier och termer är annorlunda. Se mitt första inlägg.

Håller med om att UKs info är nedtonad; dock betonar 100hz mer, och att Tyska bara nämner Faroudja i en mening -
Tosh visar dock vissa andras loggor: SRS & Onkyo.
På UKs websida återfinns egna loggor med (jag har satt de viktigaste loggorna i spec-bilden).

Redigerat av toler, 20 November 2007 - 15:29.

Postad 20 November 2007 - 15:01

Unregistered1221
  • Unregistered1221
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Uppgifterna jag läst är från det brittiska avforums .. Felskrivning av mig ovan

Postad 20 November 2007 - 15:12

Unregistereddb68e602
  • Unregistereddb68e602
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Fick det här svaret från my-solution i morse:"At the moment they are sold out. We get new ones in around 10 days for a much better price! Maybe you want to wait. Shipping to sweden is no problem."

Lägger du beställning nu så får du TVn snabbast för aktuellt pris... och inte det mycket bättre pris som butiken aviserar! Kan det då vara så långt borta? Beställ inte ännu... kan det betyda att de inte väntar sig mer TV detta år? De vill inte ha besvikna väntande kunder inför den stora prisdroppen. Varför sänka priset så mycket...vad är pågång...Z3030 är ju mest prisvärd. alla rykten smakar :wub:

Du pruta bara några 68,5 euro per TV...

[url="

Får man väl vara nöjd med när redan var så pass lågt pris. Bättre upp är att de skeppas redan idag efter förfrågan från mig. Betalningen gjorde jag i förmiddags och den skeppades nyligen. Vore ju spännande om man fick den innan helgen men det är jag mkt skeptiskt till. Hur som helst så verkar my-solution ett företag att rekommendera, helt klart så är de "service minded".

Postad 20 November 2007 - 15:15

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0
Har också forskat mycket ang. paneltyp. Vad bl.a. ingake och andra tester, resentioner säger ang. oförändrad bild och färger, ända ut i betraktningsvinkel så har jag väldigt svårt att tro det är den gamla IPS panelen.
Har själv haft både IPS, S-IPS och det är ganska stor skillnad.

Glömde att säga att man ju dessutom uppgraderat S-IPS panelen ytterligare en gång. Iallafall på LGs senaste, med bl.a.tätare kristaller.

Redigerat av ffodil, 20 November 2007 - 15:31.

Postad 20 November 2007 - 15:38

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

USAs Z3030 heter LX177 helsvart och saknar subwoofer-uttag, och har RJ45 nätverk & IR-blaster in/ut.

Jag tror inte det, LX177 är 46" och inte 47" (som Z3030) vilket tyder på att den använder en annan panel. Den saknar även 5:5 pulldown på 24p.

Z3030 använder inte en "gammal" IPS-panel, möjligtvis den senaste varianten av S-IPS.

Redigerat av Tomas L, 20 November 2007 - 15:39.

Postad 20 November 2007 - 16:09

EuroMartin
  • EuroMartin
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Det är i alla fall trevligt att Pixmania nu sänkt priset till 20 165 kr på 47Z3030!
Hoppas fler hänger på inom kort...

Postad 20 November 2007 - 16:24

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Jag tror inte det, LX177 är 46" och inte 47" (som Z3030) vilket tyder på att den använder en annan panel. Den saknar även 5:5 pulldown på 24p.

Z3030 använder inte en "gammal" IPS-panel, möjligtvis den senaste varianten av S-IPS.

Att LX177 och Z3030 är i stort sett helt olika TV-apparater, det håller jag helt med om... men att Z3030 har en S-IPS panel, det är ett rent antagande.. :)

Redigerat av Unregistered1ee0a150, 20 November 2007 - 20:48.

Postad 20 November 2007 - 16:58

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Att LX177 och Z3030 är i stort sätt helt olika TV-apparater, det håller jag helt med om... men att Z3030 har en S-IPS panel, det är ett rent antagande.. :wub:

Ja, som jag skrev tidigare så finns det utrymme för spekulation! Man kan nog gissa att det är en typ av IPS-panel, men jag är rätt övertygad att det inte "bara" är en IPS-panel utan en senare generation, t ex Enhanced S-IPS (LG/Philips). Specifikationerna tyder på det. De första versionen, "IPS" kom redan 1996... :)

Allt mer tyder däremot på att det inte är en IPS-Alpha, de verkar som sagt inte finnas i större storlekar.

Redigerat av Tomas L, 20 November 2007 - 16:59.

Postad 20 November 2007 - 18:17

SoniCated
  • SoniCated
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Lägger du beställning nu så får du TVn snabbast för aktuellt pris... och inte det mycket bättre pris som butiken aviserar! Kan det då vara så långt borta? Beställ inte ännu... kan det betyda att de inte väntar sig mer TV detta år? De vill inte ha besvikna väntande kunder inför den stora prisdroppen. Varför sänka priset så mycket...vad är pågång...Z3030 är ju mest prisvärd. alla rykten smakar B)

Fick det här svaret från my-solution ang. det billiga priset och om man hinner att få tv'n innan julen..

"i just talked to my supplier. The price will be around 100 Euro less and the TVs come next week. So Christmas is safe :wub:"

Jag kommer nog att vänta med att beställa tills dom fått upp tv'n på sidan igen.. Tills dess får ju gärna ni som har fått hem denna fina burk, lägga upp lite fler bilder och gärna era intryck om tv'n.. ;)

Postad 20 November 2007 - 19:36

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0

Jag tror inte det, LX177 är 46" och inte 47" (som Z3030) vilket tyder på att den använder en annan panel.
Den saknar även 5:5 pulldown på 24p.

Jag tror inte att man kan dra några slutsatser från Amerikanska AVSforum.com
eftersom det inte finns någon amerikansk motsvarighet till Z3030 ännu.

Vad jag ser så är LX177 en mer avancerad TV med nätverk. Eftersom det är 46" så är det antagligen SPVA-skärm, och att de inte skriver 5:5 pulldown betyder inte de har 4:4 dulldown mm, det är ju toppTVn. Många spec är bristfälliga - hur ska vi lita på Toshiba när de skriver både 1 & 2 RGB-scart?
LX177 går inte jämföra med z3030 - men de är ganska lika - tillräckligt lika att jämföra - men inte panelen.
Dock använder USA helt egna beteckningar mm om antagligen samma saker som europa.

Redigerat av toler, 20 November 2007 - 19:40.

Postad 20 November 2007 - 20:16

newera
  • newera
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Någon som hittat några bra inställningar till z3030 via avforums eller annan sida.

Mvh Newera

Postad 20 November 2007 - 20:32

h_berg
  • h_berg
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Någon som hittat några bra inställningar till z3030 via avforums eller annan sida.

Mvh Newera

Hej,

Jag tycker det är bra om man anger vilken storlek på TV'n vi diskuterar vid sådana här frågor.

42Z3030
47Z3030

Eftersom det är olika paneler så kan inställningarna variera :)

Redigerat av h_berg, 20 November 2007 - 20:33.

Postad 20 November 2007 - 20:51

Unregistered866066c7
  • Unregistered866066c7
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Funderar allvarligt på att beställa från My Solutions nu jag också när de skall sänka priset ytterligare 100 Euro. 16 600:- är ju ingenting. Först spana in den irl på Media Markt

Någon vänlig som kan svara på hur man brukar gå till väga när man handlar från Tyskland. Vad kostar frakten, vilket betalningssätt kan man använda om man inte har ett kreditkortsnummer. Saker att tänka på? Vore jättebussigt.

Postad 20 November 2007 - 21:25

Unregistereddb68e602
  • Unregistereddb68e602
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Funderar allvarligt på att beställa från My Solutions nu jag också när de skall sänka priset ytterligare 100 Euro. 16 600:- är ju ingenting. Först spana in den irl på Media Markt

Någon vänlig som kan svara på hur man brukar gå till väga när man handlar från Tyskland. Vad kostar frakten, vilket betalningssätt kan man använda om man inte har ett kreditkortsnummer. Saker att tänka på? Vore jättebussigt.

Jag kan rekommendera att beställa därifrån eftersom allt har gått väldigt smidigt till för min del. Däremot vet jag inte hur smidigt det är om teven skulle behöva skickas tillbaka.
Frakten kostar 110 EURO. Betalning kan gå tillväga på olika sätt, men det billigastge alt. är att göra en bank överföring till deras konto vilket tar någon dag. De mejlar ut uppgifer till dig om detta när beställning är gjord. Försök att få med någon vän att beställa därifrån oxå, så kommer ni billigare undan ;)

Postad 20 November 2007 - 21:25

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
i XL2-tråden finns massor av info om att beställa från krishav i england.
I Tyskland betalar men inte med kreditkort - förskott är kutym.
Du måste själv kolla med butiken vad frakten kostar, den bör vara 500kr. Kolla garantin.
Med kreditkort vill de gärna ha kontoutdrag och ID.

Postad 20 November 2007 - 22:33

Unregistered611195e9
  • Unregistered611195e9
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Tjena Toler

Tänkte först PM:a dig om detta, men andra kanske också har nytta av informationen... =)

Var idag och kikade på en 47Z3030 och även en 40XF355 som var uppställda i lokala HiFi-butiken. Kikade på digital sd via hdmi, digital hd via hdmi och även lite kingkong-hddvd. Visst såg det bra ut. De hade en Sharp 52HD1 och en Pioneer Kuro (osäker på modell) bredvid och Toshiborna var helt klart i samma liga. visst Pioneern överklassade med svärtan osv men toshiborna var vassare på viss detalj och färger imo. Sharpen verkade inte vara i form för den kändes sämre än pioneern och toshiborna...

En stor nackdel var dock att jag fick meddelande om att Z3030n var felkalibrerad och så bad han mig jämföra med XF355an som var snabbinställd men bättre. Stor skillnad var det och därför var det lite svårt att se vad Z3030n går för då XF355:an som har sämre specar såg bättre ut. Den var dock fin. Vi testade även på sport och på SD för att slå på och av 100hz, men jag tyckte inte man såg nämnvärd skillnad mot av/på eller XF355:an som saknar 100hz. Möjligt att vi inte kollade på korrekt sätt eller så, men du kanske vet hur det bör upplevas? Så kan jag isåfall hålla koll på det nästa gång. Det direkta jag läst om att oroligheter, artefakter och allmänt taskig signal som märks runt rörliga objekt osv ska bli oerhört bättre var svårt att säga för jag tyckte inte Z3030n eller XF355:an visade några större problem med detta med 100hz av...

Så till mitt alternativ. är ju endast Z3030 jag är intresserad av när det gäller Toshiba men sen kommer ju Sony... Vi har ju snackat om det tidigare och jag kan ändå inte släppa W3000... Du har dock illa nog fått mig att börja snegla på X3000 eller X3500 men då de ligger på runt 25000:- är det lite väl. Minns när jag kikade på 40W3000 och 52W3000 på Sony Centre i London, helt sjukt bra bild var det. Blu-ray osv, men jag fick inte samma "WOW"-känsla med z3030n även om bilden var fin på hddvdn... Här märker man väl såklart kanske inte skillnaden då avsaknad av 100hz inte är viktigt på Bluray och kanske jobbade bravia Engine Ex upp wow-känslan som Z3030n inte mäktade med på samma sätt. Det var dock absolut ingen svenssonbutik toshiborna var uppställda i utan grym kringutrustning rakt igenom.

Jag är mer inne på sony, men vet inte riktigt varför. Skulle förmodligen slå till på en w3000 rakt av om den fanns i lager, alternativt x3500 om jag fick något frispel. Dock dröjer det förmodligen ett tag, är sugen på teve nu. 42Z3030 kommer till sverige 30/11 sa hifibutiken och då kan jag få deala och låna en tv (kanske 40xf355) undertiden om jag hade bråttom. =) De tar dock 18995:- för 42Z3030 så är rätt stor skillnad mot mysolution och co, men får istället oerhört grym service och garanti osv...

Sen lovordar ju alla 47:an där 42:an kanske ska vara sämre... Men är inte båda IPS? eller är 47:ans panel verkligen vassare som du nämnde tidigare? Kan lägga till att valet/skillnaden av DVB inte spelar någon roll för min del, kollar iprincip inte på vanlig teve...

Gaah jag blir tokig, hjärtat säger Sony men plånboken och ivrigheten säger Toshiba... Vet snart ut eller in... ;)

Ställde inlägget till expertisen-Toler, men andras åsikter, råd och tips är självfallet mer än välkomna! :D

Redigerat av Unregistered611195e9, 20 November 2007 - 22:58.

Postad 20 November 2007 - 22:42

newera
  • newera
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Mvh Newera

Hej,

Jag tycker det är bra om man anger vilken storlek på TV'n vi diskuterar vid sådana här frågor.

42Z3030
47Z3030

Eftersom det är olika paneler så kan inställningarna variera ;)

Ber om ursäkt trodde jag skrev 47z3030. Så en 47 tummare då.

Mvh Newera

Postad 21 November 2007 - 00:18

Unregistered866066c7
  • Unregistered866066c7
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Tack Toler och Tobbeman ni gav svar på i princip allt. Jag hoppas ju att denna tv'n inte skall ha så många buggar attd en blir riskabel att beställa. Skall bara jämföra den på plats med Sharp XL2 sen är saken biff.

Redigerat av Unregistered866066c7, 21 November 2007 - 00:21.

Postad 21 November 2007 - 06:38

ogras
  • ogras
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Är det nån som vet om z3030 finns att se nånstans i västerås?

Postad 21 November 2007 - 08:17

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Jag tror inte det, LX177 är 46" och inte 47" (som Z3030) vilket tyder på att den använder en annan panel.
Den saknar även 5:5 pulldown på 24p.

Jag tror inte att man kan dra några slutsatser från Amerikanska AVSforum.com
eftersom det inte finns någon amerikansk motsvarighet till Z3030 ännu.

Vad jag ser så är LX177 en mer avancerad TV med nätverk. Eftersom det är 46" så är det antagligen SPVA-skärm, och att de inte skriver 5:5 pulldown betyder inte de har 4:4 dulldown mm, det är ju toppTVn. Många spec är bristfälliga - hur ska vi lita på Toshiba när de skriver både 1 & 2 RGB-scart?
LX177 går inte jämföra med z3030 - men de är ganska lika - tillräckligt lika att jämföra - men inte panelen.
Dock använder USA helt egna beteckningar mm om antagligen samma saker som europa.

På AVforums.com (Den brittiska sidan!) så finns användare som säger sig ha verifierat att båda scart-ingångarna på Z3030 är RGB.

LX177 är en 120 Hz TV, så om den gör någonting med 24p så är det 5:5 pulldown. Men det verkar osäkert, Toshiba USA marknadsför den iaf inte med "5:5 pulldown", vilket är en stor sak "over there". Men samtidigt finns det användare som tror att den verkligen gör 5:5 pulldown baserat på egna tester. Men då har ju Toshiba dessutom en "Film judder canceller" som ska motverka 3:2 pulldown på NTSC-filmer, så slutsatsen måste bli: har ingen aning vad som gäller! Förutom att Europeiska Z3030 verkligen klarar 5:5 pulldown.

Jag tror att man kan dra en hel del slutsatser av LX177, men i grund och botten så är det ganska mycket som skiljer. Jag kan dra en parallell med när jag köpte min förra TV, en Toshiba 50" bakproj för snart sex år sedan. Då gjorde jag också en grundlig undersökning och tittade mycket på AVSforum och den amerikanska motsvarigheten. Den europeiska modellen och den Amerikanska hade samma bildrör och linser, men elektroniken skilde ganska mycket eftersom vi har PAL och SCART medan de i USA hade NTSC och HDTV. Så min gamla TV har alltså HDTV-bildrör och HDTV-linser, men elektronik som bara klarar "PAL". ;)

LX177 och Z3030 skiljer sig alltså när det gäller elektronik och panel och byggs i olika fabriker. EU-modellen byggs i Europa (UK och möjligtvis Tjekien) medan den Amerikanska troligtvis byggs i Mexico. De betyder inte att de är helt olika, de har många gemensamma funktioner och säkert även komponenter, men den största gemensamma nämnaren är att de är byggda med samma bildfilosofi. Det var också LX177-tråden på AVSforum som fick mig att börja titta på Toshiba igen. Förutom "green push"-problemet så var snittet av ägarna väldigt nöjda, medan det klagades mycket på buggar och problem i Samsung och Sony-trådarna.

Redigerat av Tomas L, 21 November 2007 - 08:28.

Postad 21 November 2007 - 08:35

hakan_lars
  • hakan_lars
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Har läst lite på AVforums om Z serien hittade detta rörande 24P ;)
Fick mitt kolli id (posten) idag he he hoppas få min Z42 senare i veckan.

I used my fave test disc - Vertical Limit (Poor film) and viewed the early scenes in the tent where the camera pans across the people, with the tv set up properly the judder is reduced a great deal also tried the scene in Casino Royale where a helicopter flies accros the screen, on my 'X', the helicopter virtually bunny hops but on the 'Z' it's nice & smooth. Am very annoyed that I now have to fork out more money as my 'X' version was advertised on the Toshiba web site as being 24Hz compatible. Toshiba customer service don't want to help and I really begrudge giving such a bad company any more business.

Här några till
A friend of mine had this set delivered yesterday and I took my PS3 round to test for judder today (I have the 42X and find the 24hz performance to be dire). The judder is still the same as the 42X with 24Hz switched on or off. BUT when we changed another setting, (think it was 'film mode' or similar), the judder virtually disappears - I am ordering mine on Monday, my 42X will be up for sale on these forums next week.

--------------------------------------------------------
My X men last stand Blu Ray arrived today. I havent watched the whole film but checked out the last scene where the camera pans slowly across the graves.

I can back up a previous post that this TV handles the judder issue fantastically.
Switch film stabilisation off and it is VERY juddery. It was so bad it made my eyes go funny.

Switch it on and it virtually disappears.

Now the only reason I say virtually is because I was trying REALLY hard to see any judder and on the 6th or 7th time I thought I noticed a couple of judders in the whole scene. 99.999 percet was fluid. Now by that time my eyes may have been going funny or more than likely just something in the shot. Thought I better mention it though

The difference between the 2 settings was phenomenal. I now see what all the fuss was about.

On a side note.... Watched Rise of the silver surfer standard DVD on my Denon 3930 upscaled to 1080p. I swear it waslike watching a HD version. The tv and dvd player go together really well. Even my wife is commenting on the quality rather than moaning about me buying a new TV.

I love this TV. I hope everyone who gets one loves it as much as me.
Looking forward to getting more opinions as these babies start to arrive on peoples door steps

Redigerat av hakan_lars, 21 November 2007 - 08:44.

Postad 21 November 2007 - 09:01

hakan_lars
  • hakan_lars
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Hitta oxå denna post om Z serien kanska trevlig läsning ;)

Länk
http://www.avforums........812&page=12

OK. I have now unpacked my TV. Had to put baby girl to bed etc. before I could even open the box.

Anyway. My first impressions from my first 60 minutes. I am not a reviewer or a complete AV tech head but I will try and post my findings as I see them. The tv is also not in its optimum position as I have no stand yet so it is just cabled up on a table.

It switched on which is always a relief. I think it looks very smart. a bit weird the claw stand is in grey but I dont think that detracts from the overall aesthetics of the TV.

I have made no adjustments tothe picture such as contrast etc. All I have done is switched it to a setting called movie which is a lot less brght and garish then the normal setting you get when you first switch on. I also havent yet played round switching any advanced icture features on or off.

Initial set up very easy. Found all the Freeview channels fine. Freeview picture is in my opinion as good as my WLT58 and this is with no picture adjustment. But I dont watch freeview very much so didnt spend to much time on that. But was happy.

Sky I dont want to comment on too much at the moment as I only got this installed today. Picure is better than on my old tv but that was also on Virgin so could be down to either.
Standard def channels are of a very respectable quality (some being better than others ofcourse) but thats not the TVs fault. Again this is with no adjustment... out of the box.
HD is already awsome. Absoluely awesome. Soooo much better than my old TV. And dont forget I havent touched any settings.

My Denon 3930 DVD player can now upscale standard DVds to 1080P thanks to this TV. Standard DVDs looked good on my old TV through this player at 720P but now.... I feel like have to watch my DVDs again. It truly is awesome. I feel like I am watching a HD movie and its only an episode of Jericho.

XBOX 360 Elite - Now running at 1080p over HDMI. Just loaded up the dashboard quickly, changed the setting to 1080p and it literally felt like it jumped out at me. No time to load up a game but I have been saving Halo3 for this TV. It will get some esting but initial impressions are again very good.

No time to test PS3 tonight but I will do that tomorrow.

To sum up my initial impressions. I am very, very, very happy. I am not thinking this could have been better, or I wish it did this. I am not regretting my decision in anyway. Yes the picture needs adjustment but I have never been so happy with a TV out of the box. I dont feel the need to start fiddling straight away like I did with my WLT58 (god bless it).

Anyone who has this on order I think is in for a treat. I am not an AV expert, but I am fussy (ask my wife). Things that I dont like bug me. I like my films and my games and I want them to look good. And now they look better than ever.

This TV will do me fine. Well done Tosh.

Postad 21 November 2007 - 09:23

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0

Var idag och kikade på en 47Z3030 och även en 40XF355 som var uppställda i lokala HiFi-butiken. Kikade på digital sd via hdmi, digital hd via hdmi och även lite kingkong-hddvd. Visst såg det bra ut. De hade en Sharp 52HD1 och en Pioneer Kuro (osäker på modell) bredvid och Toshiborna var helt klart i samma liga. visst Pioneern överklassade med svärtan osv men toshiborna var vassare på viss detalj och färger imo. Sharpen verkade inte vara i form för den kändes sämre än pioneern och toshiborna...

Bra att du lägger ut sån här fråga på forumet.
Det var ju tråkigt HD1 var sämre än de nya TVs. HD1 har ju 5-vågs backlight, men den bygger på den första (bandade) sharp-generationen, och enda fördelen är att den har multituner som ingen annan. Detta tyder på att HD1 är passe (den är död på forumen), och att den måste sänkas måånga tusen för att bli såld. Det är XL2 man ska jämföra med - XL2 är felfri (X20 har haft lite bandning) och supersmal.

En stor nackdel var dock att jag fick meddelande om att Z3030n var felkalibrerad och så bad han mig jämföra med XF355an som var snabbinställd men bättre. Stor skillnad var det och därför var det lite svårt att se vad Z3030n går för då XF355:an som har sämre specar såg bättre ut. Den var dock fin. Vi testade även på sport och på SD för att slå på och av 100hz, men jag tyckte inte man såg nämnvärd skillnad mot av/på eller XF355:an som saknar 100hz. Möjligt att vi inte kollade på korrekt sätt eller så, men du kanske vet hur det bör upplevas? Så kan jag isåfall hålla koll på det nästa gång. Det direkta jag läst om att oroligheter, artefakter och allmänt taskig signal som märks runt rörliga objekt osv ska bli oerhört bättre var svårt att säga för jag tyckte inte Z3030n eller XF355:an visade några större problem med detta med 100hz av...

Så till mitt alternativ. är ju endast Z3030 jag är intresserad av när det gäller Toshiba men sen kommer ju Sony... Vi har ju snackat om det tidigare och jag kan ändå inte släppa W3000... Du har dock illa nog fått mig att börja snegla på X3000 eller X3500 men då de ligger på runt 25000:- är det lite väl. Minns när jag kikade på 40W3000 och 52W3000 på Sony Centre i London, helt sjukt bra bild var det. Blu-ray osv, men jag fick inte samma "WOW"-känsla med z3030n även om bilden var fin på hddvdn... Här märker man väl såklart kanske inte skillnaden då avsaknad av 100hz inte är viktigt på Bluray och kanske jobbade bravia Engine Ex upp wow-känslan som Z3030n inte mäktade med på samma sätt. Det var dock absolut ingen svenssonbutik toshiborna var uppställda i utan grym kringutrustning rakt igenom.

Jag är mer inne på sony, men vet inte riktigt varför. Skulle förmodligen slå till på en w3000 rakt av om den fanns i lager, alternativt x3500 om jag fick något frispel. Dock dröjer det förmodligen ett tag, är sugen på teve nu. 42Z3030 kommer till sverige 30/11 sa hifibutiken och då kan jag få deala och låna en tv (kanske 40xf355) undertiden om jag hade bråttom. =) De tar dock 18995:- för 42Z3030 så är rätt stor skillnad mot mysolution och co, men får istället oerhört grym service och garanti osv...

Sen lovordar ju alla 47:an där 42:an kanske ska vara sämre... Men är inte båda IPS? eller är 47:ans panel verkligen vassare som du nämnde tidigare? Kan lägga till att valet/skillnaden av DVB inte spelar någon roll för min del, kollar iprincip inte på vanlig teve...

Gaah jag blir tokig, hjärtat säger Sony men plånboken och ivrigheten säger Toshiba... Vet snart ut eller in... ;)

Jag redogör bara för min subjektiva upplevelse (och elgigantens) att 100hz skärper till den grumliga SD-bilden och minskar laggen. På FHD så är detta än viktigare eftersom FHD har svårare för SD.
Själv tittar jag mest på DVB-C SDTV så för mig finns bara X3000 som huvudalternativ, när andra märken struntar i annat än DVB-T.
47" har bäst skärpa - men kanske samma panel. Jag har inte sett dessa. Men tycker 47" är perfekt storlek för framtiden.
Att du knappt såg skillnad på sporten kan bero på att det var en bra SD-signal, ju sämre desto bättre för 100hz. Det kan ju förståss vara så att Tosh har bra reaktionstid i grunden - inget fel med det.
100hz gör att bilden inte laggar främst, och den blir skarpare. Det är inget speciellt du behöver kolla - du märker det påtagligt i bilden (på SD). 100hz kan dock ge upphov till (mer) auror - flugsvärm vid dålig signal har jag hört. Sedan finns det ju olika hård 100hz - men standard-läget (låg) utgår jag från.
Sony är känd för naturliga färger och jag har sett W3000 - den är ju fin - men det är väl alla hiend TVs - om man inte jämför ordentligt.
Du tyckte W3000 hade bäst färg - må så vara, den har ju hög kontrast mm. Z3030 var ju inte kalibrerad - och den har IPS; medan ZF har PVA (som Sonyn antagligen).

SLUTSATS: Du borde ta en titt på en kalibrerad z3030, och då är det troligt du kommer fram till att den sämre färgen/bilden jämfört med W3000 är liten. Med tanke på att z3030 i övrigt har allt utom USB & RJ45 - och den är då billig och åtkomlig så är inte valet svårt - om man inte är förälskad i en viss TV. Troligen gör inte 100hz sån skillnad för dig som för mig - men 100hz ska alltid ses som en stark funktion att ha i TVn.
I 3030 AV-forum så är det dock klagomål på främst kantljusblödningar på vissa ex. Men det är bara att testa ut ordentligt - felen brukar finnas från början.

Tack Toler och Tobbeman ni gav svar på i princip allt. Jag hoppas ju att denna tv'n inte skall ha så många buggar att den blir riskabel att beställa. Skall bara jämföra den på plats med Sharp XL2 sen är saken biff.

Henkera: Och hur ska du hitta en XL2 att jämföra med? Känner du två personer som har båda TVs och kan flytta ihop dessa, eller ska du nedanför Skåne?
Det blir nog flera shootouts på dessa TVs i framtiden - de är helt enkelt de enda budget-hiend-100hz TVs. Vad kul det finns två jämbördiga alternativ. z3030 har en liten fördel - och kommer anses mest prisvärd om inte många ex är fel. Mycket intressant: XL2Postad bildZ3030 - tidernas match för vanligt folk!

svar till TomasL: Jag tror USAs Film judder canceller är just 24P 5:5. Tosh USA väljer alltså borde tekniska uttrycken för att vanliga konsumenter ska gilla det. Men det tekniska borde ändå stå nånstans förståss.

kommentar till Hakan: Visst är z3030 än jädra bra TV. För att undvika bias så vill jag nästa gång se de icke få fall som rapporterats om problem med Tvn. Vill oxå höra shootouts. I UK Avforums F96-tråd finns flera tunga shootouts med X3000 9732 Kuro mm. Jag är övertygad att X3000 är den bästa TVn allround - bara man ser till att man får en felfri (främst clouding). Prismässigt så konkurrerar F86 med z3030; men då bara med mer svärta och starkare färg - bakom en spegel. Stör dig inte spegeln och du accepterar lagg så är F86 nåt för dej. F96 är Kuro-dödaren i svärta.

Från Trusted: When the 42Z3030D detects a 1080p 24Hz input, it disables the 100Hz processing, even if it is selected under the menu."
z3030s 24p judder-dödare stänger den av 100hz, du kan alltså inte köra båda, vilket är en dum begränsning för ibland vid panoreringar och snabba rörelser så behövs 120 rutor istället för 24-hack, 24p är inte ultimalt. Det går nog att aktivera i servicemenyn (om den inte är checksum:ad), annars får nån hacka fram ny FW - det är ju mycke Linix. FW laddar din per PCMIA. Hur kommer man in i servicemenyn?

SLUTSATS: Ambilight är enda anledning att köpa Phil 9732, 9632 är inte värd.
XL2 och z3030 är jämbördiga, men liten fördel för z3030. Man måste själv kalkylera vem som vinner utifrån deras skillnader.
X3000 (billigare 3500) är bäst - man vet var de 8-10000kr extra har gått till - men var det värt? DVB-C är avsevärt mervärde.

Saxat ut UK AVforums:
"I'f I was you, I'd read these threads: Samsung F86 Thread, Sony X3500 Thread.
There's an awful lot of reading in both. After reading both threads, I decided on the 40x3500.
The reason being a lot/most of the f86 thread is about people complaining about build quality/banding in the pictures/etc, and having to return their units...many more than once!
The x3500 thread is almost entirely made up of people delighted with their set, and very few/if any problems.
Granted the Samsung is cheaper, but to my mind after reading both threads, it deserves to be cheaper as it's an inferior set. For a bit of balance, the people that got f86's with no problems are delighted with their set."

"My god is any TV Wife friendly. If my other half had anything to do with it. It would be a pink TV with fairies on it. And the Spec would not matter."

Redigerat av toler, 21 November 2007 - 12:55.

Postad 21 November 2007 - 10:01

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Tjena Toler

Tänkte först PM:a dig om detta, men andra kanske också har nytta av informationen... =)

Gaah jag blir tokig, hjärtat säger Sony men plånboken och ivrigheten säger Toshiba... Vet snart ut eller in... :D

Ställde inlägget till expertisen-Toler, men andras åsikter, råd och tips är självfallet mer än välkomna! :blush:

Roligt att höra någon kommentera som verkligen sett Z3030 i verkligheten och gör en jämförelse. Det är nämligen väldigt få av oss som ens stått framför Toshiban... dvs, det mesta är spekulationer från denna tråd. Jag kan dock försöka kommentera utifrån rent teoretiska perspektiv utifrån den info jag läst till mig 'out on the internets'.. ;)

Precis som du säger, Toshiban har omtalats för dess fina detaljrikedom. Bra färger, bra gråskalor (även om den inte har bästa svärtan) samt att den är besparad från artefakter.
Du nämner också att du inte direkt såg skilnad med 100Hz på eller av. Detta har också rapporterats, bla från amerikanska forum vad gäller LX177 modellen (läs bla cnets review). Om det sedan går att dra en liknelse är svårt att säga. Det som däremot rapporterat stora skillnader är 'juddercanceller' funktionen (5:5 pulldown) som ger en väldigt smooth bild. Dock undrar jag om den är 'smooth' och verklighetstrogen.. eller ger den en artificiell känsla vid panoreringar? Jag tänker på Samsung och deras "plastiga" 100Hz funktion. Ett riktigt test behövs... jag längtar SÅ efter ett HDTVTest!

OK, Sony.. jag hade själv köpt en X3500 om jag hade haft en budget som tillåter det. Problemet är att 47Z3030 är ungefär 8k billigare (vid tyskimport). Jag kan inte motivera det inför mig själv. W3000 som gav "WOW upplevelsen" har säkerligen en bild som är aningen bättre än Z3030, den saknar dock vissa featuers (som tex 100Hz) men . Z3030 du såg var kanske inte kalibrerad än, medans W3000 i Sony Center (London) säkerligen var kalibrerad.

42 kontra 47 och olika kontraster, det bör medföra en viss förbättring.. tycker man, rent logiskt! Jag (spekulerar fritt och) tror dock att det är IPS paneler båda två, men att 47:ans panel har begåvats med lite mer kontrast. Varför kontrasten skiljer sig och hur 47" fått högre kontrast, det vet jag inte. Har dock inte läst något som tyder på att det är en annan panel än IPS.

Just my $0.02...

Postad 21 November 2007 - 10:38

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0
En liten åsikt, vad gäller bl.a. landins och tolers resonemang kring 100Hz...ja, dom flesta inläggen, ang. detta.

Tycker iallafall själv, efter lång erf. av 100Hz, det är i stort sett omöjligt att kalibrera och ställa in en 100Hz TV och sedan slå till el. ifrån 100Hz, för att kolla, för då spårar allt ut fullständigt.

Anser bestämt att den måste ställas in med 100Hz på och då är dessa betydligt mer känsliga med inst, på grund av bl.a. den betydligt mer högupplösta bilden.

Ett ex. är bakgrunden som inte är i fokus blir också mer högupplöst ock skarpare ock då blir rörelserna där emellan väldigt känsligt.

Får man dock till inst. rätt på en väl fungerande 100Hz TV, tycker jag att det är helt oslagbart, jämfört med utan.

En regel med inst. brukar vara att slå ifrån alla bildförbättringar, för att inte överanstränga processorn, men t.ex MPEG.NR. kan vara bra på en 100Hzare.

Postad 21 November 2007 - 11:00

Danielse
  • Danielse
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
En liten undran bara. Är det 8ms responstid på denna eller man vet inte säkert? Har inte hittat den info någonstans.

/Daniel

Postad 21 November 2007 - 11:20

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0

En liten undran bara. Är det 8ms responstid på denna eller man vet inte säkert? Har inte hittat den info någonstans.

/Daniel

Ja, 8 ms. Men den spec. responstiden är inte mycket att bry sig om i verkligheten.

Har dock läst en del om att S-IPS brukar vara snabbare än t.ex S-PVA vid olika tester, men vet inte säkert.

Postad 21 November 2007 - 11:26

Danielse
  • Danielse
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

/Daniel

Ja, 8 ms. Men den spec. responstiden är inte mycket att bry sig om i verkligheten.

Har dock läst en del om att S-IPS brukar vara snabbare än t.ex S-PVA vid olika tester, men vet inte säkert.

Känns bra. Det blir nog denna tv:n för mig. Ska bara invänta några fler användares input om den.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.