Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HTPC för HD på 1080-projje - runt 7000kr

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 October 2007 - 21:58

Saim
  • Saim
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Hej!
Ska ha HTPCn till att spela 720p/1080p inkl HD-DVD (eller om det blir Blueray) på 1080 proj (ej införskaffad än). Jag vill inte ha några kompromisser alls vad gäller bildkvalitet ifrån HTPCn, men ändå komma hyffsat billigt undan.

Till en början (kommer att flytta om ca 1 år och vet inte hur datorn kommer att stå där) att köra med mitt gamla Bigtower-chassi, så det kommer inte att inhandlas i första skedet.

Nu har jag efter ganska lång undersökning tillslut kommit fram till en konfiguration som verkar vettig. Datorn kommer även att användas lite till bildbehandling och eventuellt lite musikkreation (därav Firewire).

Nåväl, här kommer det:

Detta grafikkort verkar vara ett lämpligt passivt med HDMI. Dock vad jag kan se så kostar det 1040:- på datorbutiken.com (där jag tänkt beställa ifrån) http://www.datorbuti...uct=GWP86GTHDMI och alltså stämmer inte prisjakt här, eller är det inte samma grafikkort??

Räcker detta minnet, eller ska man ha snabbare?

Hårddisken har jag ingen aning om den e bra/tyst. Någon som har ett bättre förslag?

Nu kommer jag till det absolut svåraste beslutet just nu, vilket operativsystem ska jag införskaffa till detta??? XP eller Vista?
XP har fördelen att kunna köra custom-upplösningar/frekvens (e.g. 24/48Hz) och har säkert även andra fördelar medans Vista är det som hårdvarudekodningen på grafikkortet GF 8600GT trivs bäst på. Åsikter?

Mvh
Simon

Redigerat av Saim, 10 October 2007 - 22:05.

Postad 10 October 2007 - 22:14

Touchen
  • Touchen
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Jag har ett Asrock Full-hd moderkort och en E6750 och lirar 1080 utan problem med inbyggda grafikkretsen, hdmi ut..så tror inte du behöver grafikkortet..men du kan köpa till det om det inte skulle bli nog bra.

Postad 11 October 2007 - 08:20

Saim
  • Saim
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Anledningen att jag valde separat grafikkort är att jag tänkte att det är bättre kvalitet på utgångarna (ska ha ganska lång HDMI-kabel). Samt att man t.ex. kan utnyttja den ställbara noise-reduction som finns inbyggt på kortet och att det kanske är enklara att köra custom-res/freq på det. Kanske går det iofs att fixa lika bra med mjukvara, men kravet på bilden är som sagt att jag verkligen vill att det ska vara "as good as it gets" iom att jag kommer att köra det till en dyr projektor.
Det borde väl åtminstone inte vara en nackdel med separat grafikkort?

Mvh
Simon

Postad 11 October 2007 - 08:32

Saim
  • Saim
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
BTW, är det någon som vet varför denna och en del andra HTPC-byggar-trådar flyttas till "Allmäna datorfrågor" subforumet?

Mvh
Simon

Postad 11 October 2007 - 08:36

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

BTW, är det någon som vet varför denna och en del andra HTPC-byggar-trådar flyttas till "Allmäna datorfrågor" subforumet?

Därför att lämna-åsikter-om-min-kommande-htpc-hårdvara-trådar är just allmänna datorfrågor, en HTPC är ju faktiskt just en PC (eller mac), och inget annat.

Redigerat av frollic, 11 October 2007 - 08:36.

Postad 11 October 2007 - 08:38

Saim
  • Saim
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
:) Ok, jag förstår.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.