Funderar över en nya förstärkare, Onkyos serie är av stort intresse. Hittade en tråd på brittiskt forum som gjorde mig orolig... :S
Onkyo - AVSForum
Någon med Onkyoförstärkare som kan kommentera?
//M
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Onkyos nya recieverserie.. delay?
Startad av
Unregistered1ee0a150
, Oct 23 2007 08:28
6 svar till detta ämne
Postad 23 October 2007 - 08:28
Hej!
Funderar över en nya förstärkare, Onkyos serie är av stort intresse. Hittade en tråd på brittiskt forum som gjorde mig orolig... :S Onkyo - AVSForum Någon med Onkyoförstärkare som kan kommentera? //M Postad 23 October 2007 - 11:46
Vi har sålt en hel del av alla modeller utan att höra några klagomål.
Postad 23 October 2007 - 12:29
Jag har ägt en Onkyo 606 och en 805, men har ej upplevt problemet. Jag har dessutom kollat extra noga efter detta då jag läst att problemet finns hos vissa ägare.
Postad 23 October 2007 - 13:55
Det verkar vara en ypperlig förstärkare, delays är dock inget jag hade klarat leva med... kanske det är måndagsex, tillverkningsfel eller tidigare revisioner?
Postad 23 October 2007 - 14:34
Lite osynk har man ju till och från, kan ju med fördel justeras med audiodelay inställningen om man har en sådan receiver. Från 0-250 ms brukar det vara. Senaste Onkyo serien har ju justering i steg om 5 ms.
De kanske pratar om en annan sorts delay, men detta kommer man inte alltid ifrån. Nyaste HDMI standarden stödjer lip-sync mellan 1.3 kompatibla enheter, då är väl problemet mellan dessa apparater ur världen. Onkyos nyaste receivers stödjer denna standard. Det gäller som sagt att både tv och avspelare gör det med. Postad 23 October 2007 - 14:56
Problemet är ju att det brukar vara bilden som "sackar efter" varför det går att "försena" och därmed synka ljudet i bioreceivers. I tråden ovan anförs att vissa Onkyo maskiner tycks lida av att ljudet sackar. Eftersom det inte går att justera audio delay negativt (alltså -XXms) så går det ej att justera bort.
Jag har dock inte noterat problemet i min 905:a. Postad 04 November 2007 - 22:08
Sedan 2 veckor tillbaka är jag en ägare av en TX-SR805. Efter att ha sett många filmer både från HD-DVD och min HTPC kan jag kallt konstatera att där är en audio delay på enheten. De flesta användare tänker nog inte så mycket på det (inklusive några av mina vänner) men jag stör mig på det.
Anledningen till fördröjningarna är att det sitter 3 st seriekopplade DSP:er receivern (TI 32-Bit "Aureus" DSP Chips). Dessa finns på hela den nya Onkyo 2007-serien förutom den två lägsta modellerna, 505, 605, som endast har en DSP. Anledningen till att Onkyo (samt även andra tillverkare) har så många DSP:er är för att tillgodose de senaste ljudformaten tillsammans med en massa andra ljudhanterings-funktioner. Resultatet blir alltså att ljudet släpar efter (se länk som mlmc postade tidigare). På SR805 (även andra modeller?) finns det en funktion som heter A/V Sync. Det man kan göra med AV sync är att fördröja ljudet (ännu mer), alltså inte kompensera det redan fördröjda ljudet. Upphovet till denna funktion är för att man ska kunna kompensera fördröjningar av bilden som flera bildvisare introducerar genom bildbehandlingar/förbättringar. Har man med andra ord tur och har en TV som behandlar bilden och således fördröjer bildsignalen så kommer den fördröjningen att kompensera fördröjningen av det redan sena ljudet i receivern. Det verkar som det är så tillverkaren har tänkt sig att ljudfördröjningen inte är ett problem. I min HTPC använder jag ffdshow sin vídeofilter och kan lägga in en video delay (kör med 80 ms) vilket gör att ljud och bild är i sync hos mig. Jag har arbetat på en biograf i många år och är totalt allergisk mot osynkade filmer. Förstärkaren i övrigt är helt fantastisk både vad gäller ljudkvalitet och funktionalitet. / Cimarron 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |