Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp mig så får du en tia!

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 november 2007 - 21:58

NoiseMaker
  • NoiseMaker
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Hej!
Står i begrepp att inom kort inreda nedan visat rum till kombinerad föreläsningssal och filmrum.
Rummet är ca 7,3 m x 5,3 m. Takhöjden är 2,5 m i framkant och 3,1 m längst bak. I taket ska vi smälla upp akustikplattor.
I utrymmet, som är 2,6 m brett och 2,2 m högt, mellan skåpen kommer vi sätta en målad skiva till duk. Den görs självklart så bred som går (16:9) men eventuellt så blir det ju en högtalare på väggen (alltså om det inte blir golvhögtalare) på var sida om bilden.

Bakre väggen är en vikvägg.

Nu till saken; Hjälp mig välja utrustning!
Projektor får kosta runt 8000 - 10000 kr och komplett surroundanläggning med DVD-spelare ca 10000 - 13000 kr. Någorlunda framtidssäkrat bör det också vara, alltså typ 1080p, HDMI 1.3, ProLogic II och dts 96/24.

Låter det lämpligt att måla en gipsskiva med typ nyans S1500 och matthet 10?

Bifogad fil  Biosalong_planl_sning.jpg   101,24K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Biosalong_bakifr_n.jpg   362,94K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Biosalong_snett_bakifr_n.jpg   543,88K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Biosalong_framme.jpg   182,39K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av NoiseMaker, 19 november 2007 - 21:42.

Postad 18 november 2007 - 15:56

NoiseMaker
  • NoiseMaker
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Ingen som är intresserad av att tjäna lite stålar? =D
Det brukar ju flöda in tips på produkter när man efterfrågar nånting på det här forumet.
Det här tycker jag verkar vara lämpliga projektorer:

Klicka [url="https://www.prisjakt.se/produkt.php?j=124860,134590,122318,176459,""]här[/url] så kan du se dem bredvid varandra.

Rackarns svårt att välja... Det lutar just nu mot PJ-TX300 eller EMP-TW700, mest beroende på ljusstyrkan.

Hur ljusstark projektor måste man ha för att se, säg en PowerPoint-presentation, okej i ett rum som är upplyst såpass att man ser sina anteckningar?

Redigerat av NoiseMaker, 18 november 2007 - 19:10.

Postad 18 november 2007 - 19:27

NoiseMaker
  • NoiseMaker
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Så många som läser, men ingen som skriver... Ack, ack, ack...

Postad 18 november 2007 - 20:57

simonerlandsson
  • simonerlandsson
  • Lärjunge

• 383 inlägg
  • 0
Om det är 10 kr i belöning så är det ju inte konstigt att ingen hjälper, öka på till en 100'ing så kanske:)

Nej men seriöst, inredning är nog inte riktigt detta forums starka sida, iaf inte i hemmabio delen. testa någon av de mer täta forums sektionerna, tex projektorerna i dess respektive forum så är jag säker på att du kommer på hjälp.

Postad 19 november 2007 - 09:04

NoiseMaker
  • NoiseMaker
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Ajdå... Hade inte tänkt att det skulle ligga dubbla trådar uppe. Postade en variant av den här i Projektorforumet för att det är fler folk som hänger där men det skulle jag inte ha gjort. =)

Jag är er innerligt tacksam om någon vill ta sig tid att hjälpa mig lite.
1) Vilken av ovanstående projektorer ska jag välja?
2) Med vilken färg ska jag måla duken enligt nämnda krav?
3) Vilken effekt behöver jag på surroundsystemet?

Postad 19 november 2007 - 12:03

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8 314 inlägg
  • 0
Ta fråga 1 och 2 på projjdelen. (Min erfarenhet av projjarna är att om du inte har haft någon tidigare, har en vettig bildkälla och kan få mörkt i rummet kommer du att blir ruggigt nöjd med samtlig aav de uppräknade.)

När det gäller 3an så kan man inte ange en effekt som du "måste" ha. Det beror helt på hur denna är mätt och hur helheten ser ut. Tex så slaktar en "20 eatts" NAD stereostärk FULKLSTÄNDIGt det samsung paket du kikar på som är anget till "167 watt" per kanal.

Är det bara max design för pengen som gäller för ljuddelen?

Postad 19 november 2007 - 17:59

NoiseMaker
  • NoiseMaker
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Ta fråga 1 och 2 på projjdelen. (Min erfarenhet av projjarna är att om du inte har haft någon tidigare, har en vettig bildkälla och kan få mörkt i rummet kommer du att blir ruggigt nöjd med samtlig aav de uppräknade.)

När det gäller 3an så kan man inte ange en effekt som du "måste" ha. Det beror helt på hur denna är mätt och hur helheten ser ut. Tex så slaktar en "20 eatts" NAD stereostärk FULKLSTÄNDIGt det samsung paket du kikar på som är anget till "167 watt" per kanal.

Är det bara max design för pengen som gäller för ljuddelen?

Designen kvittar, det är bra ljud med okej tryck till vettigt pris jag är ute efter.

Postad 19 november 2007 - 18:09

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2 944 inlägg
  • 0
Ljudmässigt tycker jag du ska kolla in Cambridge recivrar och kombinera med antingen Dali Concept eller kanske testa Cerwin Vegas HD-63 paket. Har inte lyssnat på det själv men CV ger dig ju garanterat kraft för slantarna. Och ska det inte vara finlir som musik så kan CV funka riktigt bra :rolleyes:

Sen Cambridge 540RV3 får riktigt fin kritik av användarna här på forumet. Cambridge ligger ju på riktigt bra pris/prestanda.
Stick inom närmsta Klubben och lyssna lite.. :lol:

Redigerat av Darth Tojayz, 19 november 2007 - 18:10.

Postad 20 november 2007 - 10:03

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8 314 inlägg
  • 0
Tycker åxå Camebridge ger mycket för pengen. Dalipaketet utan sub ger dock inte så mycket tryck som jag gissar ljudmakaren är ute efter(?).

Ett alternativ till "klubben" är att du går in på fynda.se och sätter ihop ditt eget paket.

Förslagsvis börjar du med Pioneer 917 + dv400.
Lägg på Dynavoice m65+c6+s5. Välj sedan en sub för omkring 3'.

Gissar att du då hamnar kring 10-13' med lite kablage. Högtalarna är lättdrivna och klaras av förstärkaren. Samtidigt är de så pass billiga att du får plats med en hyfsad sub så du får det tryck du hintat om. Om de sedan har utseende och funktioner som du önskar vet jag ju inte ...

Sedan kan du byta ut del för del. Förstärkaren kan du byta upp till 1017 eller kanske Yamaha ... eller Sherwood?
Högtalarna kan du ju kolla alternativen med Proson Conquest som de säljer till rätt bra pris just nu.

Kan det vara intressant?

Postad 23 november 2007 - 10:24

NoiseMaker
  • NoiseMaker
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Tycker åxå Camebridge ger mycket för pengen. Dalipaketet utan sub ger dock inte så mycket tryck som jag gissar ljudmakaren är ute efter(?).

Ett alternativ till "klubben" är att du går in på fynda.se och sätter ihop ditt eget paket.

Förslagsvis börjar du med Pioneer 917 + dv400.
Lägg på Dynavoice m65+c6+s5. Välj sedan en sub för omkring 3'.

Gissar att du då hamnar kring 10-13' med lite kablage. Högtalarna är lättdrivna och klaras av förstärkaren. Samtidigt är de så pass billiga att du får plats med en hyfsad sub så du får det tryck du hintat om. Om de sedan har utseende och funktioner som du önskar vet jag ju inte ...

Sedan kan du byta ut del för del. Förstärkaren kan du byta upp till 1017 eller kanske Yamaha ... eller Sherwood?
Högtalarna kan du ju kolla alternativen med Proson Conquest som de säljer till rätt bra pris just nu.

Kan det vara intressant?

Tackar som bockar. Ska genast sätta mig och pussla lite. =)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.