onkyon har 160 watt medan
sony har 100 watt spelar det någon roll ?
Ett gammalt inlägg måhända, men jag sitter själv i den här båten så...
Nej jag tror inte att man kan hävda att Onkyon är kraftigare som förstärkare:
Onkyon har 160 watt IEC, (bättre än så specar inte Onkyo där), i 6Ω med en kanal driven. Men om man tagit sig förbi det här med mono och längtansfullt börjat blicka mot stereo, så ger Onkyon enligt dem själva 2x100 w i 8Ω vid 0,08% THD 20 - 20 000 [Hz].
STR-DA3300ES ger enligt Sony2x100 w i 8Ω vid 0,09% THD 20 - 20 000 [Hz].
Vilket gör förstärkarna rätt lika på pappret.
Enligt
http://www.hometheat...ck/index7.html:Sonyn ger 2x100 w i 8Ω vid 0,003% THD. Vid 0,08% ger den 2x130 w fortfarande i 8Ω, men allt detta är förmodligen vid 1kHz.
(Jämför distortionskurvorna gentemot Yamaha RX-V2700 som får stryka flagg i sonyns effektområde.)
Mer intressant för Sony STR-DA3300ES är siffrorna:
Fem kanaler drivna i 8Ω 46.8 W 0,1% THD
Sju kanaler drivna i 8Ω 46.5 W 0,1% THD
Att jämföra med den 1,5kg tyngre storebrodern Sony STR-DA5300ES som hade ca 65w enligt ett test jag tappat bort.
Jag har inte hittat något vettigt mättest på SR705, men den väger drygt ett kilo mindre än 3300ES, och även om Sonyn är lite mer gediget byggd i allmänhet, så borde Onkyo inte lyckats klämma in en kraftigare trafo, snarare tvärtom.
Jag har inte lyckats lyssna på SR705 och 3300ES på samma ställe, bara SR705 och 3200ES. Men jag tror ändå att vågskålen väger över något till Sonys fördel när det gäller förstärkardelen. Videokvaliteten vid uppskalning sägs vara bättre på Sonyn, men jag har inte brytt mig om att jämföra detta då jag kommer köra HDMI-källor rakt av.
Menyerna på 3300ES sopar banan med SR705, inte för att jag kommer fippla så mycket med dem, men imponatorfaktorn är stor...

Onkyon har andra imponatorer i avkodningen av HD-ljudformaten, och inte minst en THX stämpel.
Har man en spelare där HD-ljud kan avkodas istället, och anser att THX-stämpeln egentligen bara är en stämpel som man får betala för, (många av spelare lever upp till THX kraven, men har självförtroende nog att skippa loggan), så tror jag att Sonyn lägger mer pengar där man har nytta av dem. Behöver man avkodarna så är Onkyon ett självklart val.
Mina ögon och mina händer föredrar sonyn, med färre knappar så får man mer tid över till rattarna...