Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp att aktivera dhcp i mitt modem/router

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 December 2007 - 22:00

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har ett modem/router/switch/wlan mojäng ifrån bredbandsbolaget som heter Xavi X5258. Jag har alltid trott att den saknat dhcp server, men det visade sig efter lite googlande att apparaten ska vara rejält kompetent, men att bbb spärrar funktioner i den. (bland annat nåt som kallas "bryggning" som jag inte vet vad som menas)
Nu fick jag av bbbs support inloggningsuppgifterna till modemet så jag kan ändra inställningarna, dock visade sig att det var inte så enkelt som jag var van vid ifrån min förra netgear router, så jag hoppas att någon här ser på bidlerna nedan vad det är för inställningar som ska vara aktiverade, vad som behöver fyllas i etc.

Det första jag provade var naturligtvis att aktivera dhcp i bild 3, och visst fick datorn ett annat ip ( det vanliga 192.168.1.2) men då kom jag inte ut på internet längre.
Jag har testat och klicka lite här och var utan att riktigt veta vad jag pysslar med :P utan framgång och nu känner jag att jag inte vågar mer utan lite guidning ifrån nån som har lite mer koll.

Jag har plockat ut lite screenshots ifrån modemet, säg till ifall jag ska ta bild på någon annan meny som kan vara till hjälp.

Bifogad fil  1.JPG   64.03K   15 Antal nerladdningar
Bifogad fil  2.JPG   56.05K   10 Antal nerladdningar
Bifogad fil  3.JPG   52.77K   11 Antal nerladdningar
Bifogad fil  4.JPG   44.58K   6 Antal nerladdningar
Bifogad fil  5.JPG   45.51K   7 Antal nerladdningar
Bifogad fil  6.JPG   42.64K   4 Antal nerladdningar

EDIT: det krånglar visst lite med bilderna...

Redigerat av PsychoCheF, 11 December 2007 - 22:12.

Postad 24 January 2008 - 20:47

Unregistered31a593fc
  • Unregistered31a593fc
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Har samma modem/router-mojäng och har nu lyckats konfigurera den som den router. Den har faktiskt inbyggd brandvägg oxå men den bryr jag mig inte om att konfigurera.

Innan du utför följande steg kan det vara bra att spara några screenshots innan du tar bort inställningar ifall du vill återgå till ursprungsläget.

Några varningar oxå: jag använder inte digitaltv-funktionen eller iptelefonifunktionen så dessa riskerar att försvinna om du följer mina råd.

0. Hur man kommer in i routern har du redan listat ut, men för övriga som inte kan det så hänvisar jag till Google.
1. Gå in på Connection Setup-> Add internet connection och radera alla gamla connections.
2. Under Connection Setup-> Add internet connection skapa en ny som du kan kallar dhcp:
Bifogad fil  dhcp.JPG   119.58K   22 Antal nerladdningar
3. Gå in på Connection Setup-> Local Port och aktivera DHCP server:
Bifogad fil  localport.JPG   112.06K   9 Antal nerladdningar
4. Spara ändringarna under Management->System Command:
Bifogad fil  saveall.JPG   124.71K   6 Antal nerladdningar
5. Tryck Restart.
6. Glöm inte att ställa tillbaka din egen nätverksanslutning till automatisk!
7. Vänta någon minut så nätverksadresser erhålls.

Redigerat av Unregistered31a593fc, 24 January 2008 - 20:48.

Postad 25 January 2008 - 18:54

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0
Man tackar för hjälpen!!
Tyvärr hade jag redan gett upp (som jag skrev på sweclokers) men det känns som jag tappar lite fart igenom netgear routern jag köpte så en kreativ dag så ska jag nog testa detta.

Postad 26 January 2008 - 23:06

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0
Förstår inte varför du vill använda en DHCP-server för att ge datorerna fasta IP-adresser, det är ju klart lättare att göra på datorerna direkt.

Postad 27 January 2008 - 11:32

Unregistered59e8425d
  • Unregistered59e8425d
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0
Håller med qahwa, om du ska köra med fasta IP så stäng av DHCP i routern och ange IP-adresserna direkt i datorerna.

Postad 27 January 2008 - 11:42

weavex
  • weavex
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Jag håller inte riktigt med. Jag tycker det är väldigt smidigt att fixa fasta adresser i routern till de datorer man vill använda fasta adresser till...

T.ex. om någon kompis kommer över med sin dator och inte behöver fast ip så är det ju bara att plugga in den, så får han ett dynamiskt av dhcp.

Eller t.ex. om man använder sin dator någon annanstans än hemma, och vill använda fast ip hemma och dynamisk på jobb ex. Så slipper man ju att ändra inställningar i datorn.

Redigerat av weavex, 27 January 2008 - 11:43.

Postad 27 January 2008 - 18:34

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0

Jag håller inte riktigt med. Jag tycker det är väldigt smidigt att fixa fasta adresser i routern till de datorer man vill använda fasta adresser till...

T.ex. om någon kompis kommer över med sin dator och inte behöver fast ip så är det ju bara att plugga in den, så får han ett dynamiskt av dhcp.

Är ju inget som hindrar att man har både och...
Man får sätta det i relation till hur mycket strul det är att få igång det och administrera det, MAC-adresser ska anges o.s.v.

Fast man kan ju köra t.ex. tftpd32 på en dator i nätverket för polarnas skull. (om man nu litar på de så de får ha sina smittohärder i nätverket... ;) )

Eller t.ex. om man använder sin dator någon annanstans än hemma, och vill använda fast ip hemma och dynamisk på jobb ex. Så slipper man ju att ändra inställningar i datorn.

Här kan jag hålla med dig om att det förenklar en hel del, tänkte inte på den möjligheten.
Är lite bortskämd med en bra programvara som skiftar nätverksinställningar väldigt smidigt i min bärbara.

Redigerat av qahwa, 27 January 2008 - 18:35.

Postad 27 January 2008 - 20:22

Unregistered59e8425d
  • Unregistered59e8425d
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0

Man behöver inte ändra inställningar, det funkar att ha både och.
Om vi snackar Win XP så: Under egenskaper för TCP/IP protokollet finns 2 flikar, "Allmänt" och "Alternativ konfiguration". Under "Allmänt" låter man "Erhåll en IP-adress automatiskt" vara ikryssad, under "Alternativ konfiguration" skriver man in sitt fasta IP.

Postad 27 January 2008 - 22:19

weavex
  • weavex
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Man behöver inte ändra inställningar, det funkar att ha både och.
Om vi snackar Win XP så: Under egenskaper för TCP/IP protokollet finns 2 flikar, "Allmänt" och "Alternativ konfiguration". Under "Allmänt" låter man "Erhåll en IP-adress automatiskt" vara ikryssad, under "Alternativ konfiguration" skriver man in sitt fasta IP.

Det fungerar väl bara om man inte har DHCP aktiverat. Alltså om jag använder både och så kommer datorn ju alltid att få en ip när det går.

Postad 28 January 2008 - 07:14

Unregistered59e8425d
  • Unregistered59e8425d
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0

Det fungerar väl bara om man inte har DHCP aktiverat. Alltså om jag använder både och så kommer datorn ju alltid att få en ip när det går.

Ja, det var väl det som var grejen, att ha DHCP avstängt på hemma routern...

I tex ditt exempel med dynamiskt på jobbet och fast hemma så kommer ju datorn be DHCP servern om en IP-adress. På jobbet där DHCP finns kommer den tilldelas en dynamsik adress. Hemma, där det inte finns någon DHCP, kommer datorn inte tilldelas någon adress och måste då använda den adress som angetts under "Alternativ konfiguration".

Redigerat av Unregistered59e8425d, 28 January 2008 - 07:15.

Postad 28 January 2008 - 11:45

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

Förstår inte varför du vill använda en DHCP-server för att ge datorerna fasta IP-adresser, det är ju klart lättare att göra på datorerna direkt.

Håller med qahwa, om du ska köra med fasta IP så stäng av DHCP i routern och ange IP-adresserna direkt i datorerna.

Nja... jag har ju inte hundrakoll på nätverk direkt, så jag löste ju problemet med det enda sätt jag känner till, dvs dhcp och ip adresser knutna till mac adressen. vilket iaf. i netgear routern är gjort på en minut.

För jag känner iaf inte till någon annan lösning om man har adsl och dynamiskt ip ifrån leverantören. tyvärr.
anledningen till att jag behöver ett fast ipnr är att jag köpte en tvix mediaspelare som ska ansluta till ett serverprogram på datorn och i tvixen är ipnr den enda vägen att hitta serverprogrammet tyvärr, och man vill ju inte behöva knappa in nya ipnr varje dag.

Men om nån har en enklare/smartare ide så är jag idel öra.

Om inte annat så ska jag (när jag känner mig våghalsig) anfalla bbbs modem igen och testa med apan76s lösning för att slippa onödiga prylar under skrivbordet.

Postad 28 January 2008 - 16:37

weavex
  • weavex
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Ja, det var väl det som var grejen, att ha DHCP avstängt på hemma routern...

I tex ditt exempel med dynamiskt på jobbet och fast hemma så kommer ju datorn be DHCP servern om en IP-adress. På jobbet där DHCP finns kommer den tilldelas en dynamsik adress. Hemma, där det inte finns någon DHCP, kommer datorn inte tilldelas någon adress och måste då använda den adress som angetts under "Alternativ konfiguration".

Ja, om man endast vill ha fasta adresser och ställa in det manuellt för varje dator/enhet i nätverket så fungerar ju den inställningen utmärkt.

Det som jag inte gillar med den lösningen är att man måste adressera allt manuellt även de enheterna som kanske inte behöver fast adress.

Nja... jag har ju inte hundrakoll på nätverk direkt, så jag löste ju problemet med det enda sätt jag känner till, dvs dhcp och ip adresser knutna till mac adressen. vilket iaf. i netgear routern är gjort på en minut.

För jag känner iaf inte till någon annan lösning om man har adsl och dynamiskt ip ifrån leverantören. tyvärr.
anledningen till att jag behöver ett fast ipnr är att jag köpte en tvix mediaspelare som ska ansluta till ett serverprogram på datorn och i tvixen är ipnr den enda vägen att hitta serverprogrammet tyvärr, och man vill ju inte behöva knappa in nya ipnr varje dag.

Men om nån har en enklare/smartare ide så är jag idel öra.

Om inte annat så ska jag (när jag känner mig våghalsig) anfalla bbbs modem igen och testa med apan76s lösning för att slippa onödiga prylar under skrivbordet.

Så du gjort tycker jag är alldeles utmärkt, då kan man ha både fasta och dynamiska adresser i nätverket. Det är ju också ett enkelt sett i de flesta routrar som du själv märkt.

Om det fungerar eller ej i bbbs modem vet jag dock inte.

Redigerat av weavex, 28 January 2008 - 16:39.

Postad 07 February 2008 - 10:43

Unregistered31a593fc
  • Unregistered31a593fc
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag upptäckte att det verkar som man inte kan ändra lösenord, vilket gör att din XAVI5258 kan ändras av utomstående. Använder den i dagsläget endast som modem, vilket ger problem i mitt hemnätverk för mina datorer att hittar varandra. Funderar alltså på att det kanske är bäst att ändå skaffa en router trots allt.

Den här diskussionen med egen DHCP-server eller inte fattar jag inte, det är väl upp till var och en att avgöra hur man vill konfigurera sitt hemnätverk.

Postad 20 April 2012 - 21:45

Unregisterede4733947
  • Unregisterede4733947
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Någon som lyckats med det Apan76 sa? Försökte med de inställningarna på bilderna men kunde fortfarande inte ansluta till internet med dem. :/

(Är medveten om att jag gräver upp en gammal tråd)

Redigerat av Unregisterede4733947, 20 April 2012 - 21:45.

Postad 20 April 2012 - 23:42

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Någon som lyckats med det Apan76 sa? Försökte med de inställningarna på bilderna men kunde fortfarande inte ansluta till internet med dem. :/

(Är medveten om att jag gräver upp en gammal tråd)

Skulle tro att Xavi-boxen är konfigurerad som en VLAN-switch. Den skapar ett VLAN för de anslutna apparaterna, man ska inte gå in och mecka i dessa inställningarna. Köp en router istället och anslut dina apparater genom den.

Redigerat av dunde, 28 April 2012 - 23:53.

Postad 21 April 2012 - 14:44

Unregisterede4733947
  • Unregisterede4733947
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Skulle tro att Xavi-boxen är konfigurerad som en VLAN-switch. Den skapar ett VLAN för de anslutna apparaterna, man ska inte gå in och mecka i dessa inställninganra. Köp en router istället och anslut dina apparater genom den.

Jag har en router över den, den vill jag ta bort och endast använda Xavi:n; routern använder jag istället som "AP extender". Xavi:n är konfigurerad som en VLAN-switch av BBB ja, men då det verkar finnas en DHCP funktion som låsts ser jag inte felet i att använda den.

Redigerat av Unregisterede4733947, 21 April 2012 - 14:47.

Postad 13 June 2012 - 17:45

Triphys
  • Triphys
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jag försöker just nu med detta as well, det SKA ju gå (enl. BBB även om de vägrade hjälpa mig med inställningarna).
Men när jag följer guiden så vill det sig inte, alla enheter kan koppla upp sig mot mitt wifi och får interna IPn, men ingen kommer ut på nätet.

Hade varit toppen om någon vet hur man gör, Har mer än 5 enheter hemma, ingen möjlighet att byta router just nu de tar ut varandra hela tiden.

Postad 16 June 2012 - 09:33

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Jag försöker just nu med detta as well, det SKA ju gå (enl. BBB även om de vägrade hjälpa mig med inställningarna).
Men när jag följer guiden så vill det sig inte, alla enheter kan koppla upp sig mot mitt wifi och får interna IPn, men ingen kommer ut på nätet.

Hade varit toppen om någon vet hur man gör, Har mer än 5 enheter hemma, ingen möjlighet att byta router just nu de tar ut varandra hela tiden.

Menar du wifi eller? Stäng av wifi på BBBs box då?

Postad 16 June 2012 - 19:57

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Vad får du för utdelade IP:n? Matchar de tidigare range som ditt VLAN?
Annars kommer det inte att fungera.

Redigerat av dunde, 16 June 2012 - 19:57.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.