De två nyssnämnda kamerorna har egentligen något skilda förtjänster och användningsområden.
Jag gissar, Morfius, att din far skulle bli minst lika glad åt en liten kompaktkamera som ger bra bildkvalitet och som han alltid kan ha med sig i fickan.
Mitt lilla tips blir då Fuji Finepix F40Fd - eftersom jag själv efter att ha kollat och övervägt en längre tid - slog till och beställde en sån i går som födelsedagspresent till en dotter. Paketpris hos DustinHome: 1995:- inkl väska och ett 1 Gb Sd-minneskort.
Hade F31Fd-modellen, eller F30, funnits kvar till bra priser kunde det ha blivit nån av dom.
F40Fd har den nackdelen (eller fördelen?) att ha få inställningsmöjligheter. Så är det också med F20 som jag känner till sedan tidigare. Kameran verkar alltså vara busenkel att använda om man inte absolut måste krama ur det allra sista/bästa ur den. 'Micke prylgalen' i andra trådar vet hur man gör det.
Den har heller ingen bildstab.funktion och bara 3x fysisk zoom. Eftersom kameran av olika orsaker är så snabb bör det gå bra utan bildstab. i de flesta lägen.
Och eftersom kameran har mycket lågt brus (grynighet i bilderna) upp till i alla fall ISO 800 kan man ta bilder utan blixt i ljusfattigare miljöer än med andra fickkameror. Den bör alltså vara en mycket bra kamrat i "sociala" miljöer typ partajer och julklappsutdelningar. Det hade dock varit bra med ett lite vidvinkligare objektiv förstås. Men man kan inte få in allt i en så liten burk.
F40Fd är inte heller televinklig, men i och med att den är så ljusstark och ger så lite brus i bilderna så inbillar jag mig att man kan utnyttja den digitala "zoomen" lite (fuskkzoomen om egentligen bara är en beskärning och samtidig förstorning av den beskurna bildytan) för att få hyfsade närbilder vid bra ljusförhållanden. Rätta mig om jag har fel!
7.6 ggr digitalzoom i denna kamera medför då 36 - 108 mm utökat till som värst 382 mm ...

...
Ett tag var jag lite intresserad av Panasonic Lumix TZ2 som säljs för 2.7 tusen kr på Media Markt. Den har ett utmärkt men inte särskilt ljusstarkt 28 -280 mm Leica-objektiv och bildstab, ser läcker ut och är ganska kompakt.
Tyvärr, något för brusig och med för kraftig brusred.funktion enligt min smak, enligt de tester jag har sett.
En typisk vackertväderskamera, tror jag.
Orkar inga fler amatörinlägg i år. Ha de bra!