Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Inspelning av utgående scart signal från en SONY KDL-40W3000?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony Bravia KDL-40W3000 (TV) 1 9 (16) Inga priser
28 relaterade trådar
Sony KDL-40V3000 vs. KDL-40W3000 (112 inlägg) 12 år sedan
SONY KDL-40W3000 vs. Samsung LE40A559/A558 (24 inlägg) 16 år sedan
Panasonic PX80 vs Sony W3000 (30 inlägg) 17 år sedan
Sony KDL-40W3000 "import" (4 inlägg) 17 år sedan
Sony KDL-40W3000 grön gråskala :/ (40 inlägg) 17 år sedan
W3000 och Comhem HD (68 inlägg) 18 år sedan
LISTA på TV:s med MER än DVB-T-"SD"; mao TV-tuners (11 inlägg) 18 år sedan
Sony FHD: X3n00, W3000, V3000, D3nn0, T3500; (929 inlägg) 18 år sedan
Gothnet + Sony D3000 problem (10 inlägg) 18 år sedan
Problem med kabeltv (Sony KDL-40W3000 + Gothnet) (11 inlägg) 18 år sedan
Sony KDL-40W3000 HD-mottagning i marknätet? (1 inlägg) 18 år sedan
40w3000 5.1 SD (3 inlägg) 18 år sedan
KDL-40D3400 (32 inlägg) 18 år sedan
Bildvisning på Sony D3000, D3500 och W3000 (3 inlägg) 18 år sedan
Test av pixelmappning på Sony W3000 (0 inlägg) 18 år sedan
LCD PSYKOS........ Vågar jag köpa 46w3000 (11 inlägg) 18 år sedan
Sony KDL-40W3000 för 17 100:- (20 inlägg) 18 år sedan
W3000 VS D3000 24p (23 inlägg) 18 år sedan
köpråd på 40" hdtv (8 inlägg) 18 år sedan
sony lcd 6.2mp? (26 inlägg) 18 år sedan
Är Sony KDL-40W2000 föråldrad (19 inlägg) 18 år sedan
Sony KDL-40W3000 vs TH-42PZ70(0) (2 inlägg) 18 år sedan
PM: Sony - LCD-tv:ar och första frontprojektorn under Bravia-namnet (6 inlägg) 18 år sedan
Sony Bravia 3500 120hz (7 inlägg) 18 år sedan
Nya apparater med dvb-c HD-mottagare? (7 inlägg) 18 år sedan
100 Hz + "motion flow" (11 inlägg) 18 år sedan
PM: 'Sony släpper nio LCD-tv:ar i BRAVIA-serien, alla med full-HD' (20 inlägg) 18 år sedan
Ny Sony? (2 inlägg) 19 år sedan

Postad 28 December 2007 - 00:24

valsjo
  • valsjo
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Precis köpt en SONY KDL-40W3000 och är mycket nöjd.

Jag har installerat en CA modul för comhem och det fungerar mycket bra.

Man kan ju koppla en DVD hårdisk recorder till ena scart kontakten på TVn och därmed spela in det program som visas på TVn.

Om jag startar en inspelning av ett program jag tittar på och sedan trycker på Standby på fjärrkontrollen, så slutar TVn att skicka TV signalen ut på scart och därmed kan man inte spela in.

Om man däremot går in i EPGn på TV oc väljer att att spela in ett program som förnärvarande inte visas/går dvs timer inspelning, går det alldeles utmärkt att stänga av TVn me Standby via fjärrkontrollen. När programmet startar så skickas signalen ut på scarten.

Är det någon som vet om man kan börja spela in ett program som man tittar på och sedan stänga av TVn? Ofta tittar man på ett program men kan inte se klart, och därmed vill kunna spela in slutet utan att TVn ska behöva vara på.

Jag antar att detta inte bara är ett w3000 problm eller?

Jag tarckar för alla förslag. :-)

/rob

Postad 28 December 2007 - 10:40

Lasse C
  • Lasse C
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Utan att vara tekniskt bevandrad tror jag att det ligger till ungefär så här.
När du startar inspelning av ett program som du tittar på (utan timer alltså) så vet ju inte recordern när den ska sluta spela in, den har ingen tidsuppgift. Den skulle i så fall spela in tills hårddisken är full. Den känner inte till när själva programmet slutar. Därför stänger den av när du stänger av tvn.
Vid timerinspelning stänger den av när tidpunkten är inne, dvs oavsett om programmet är slut eller inte.
Funktionen att följa just ett utvalt program från början till slut utan inställd timer tror jag inte är i funktion ännu i Sverige, inte i alla kanaler i varje fall. Programmen måste då skicka ut igenkänningssignaler som startar och stänger av recordern och detta är nog inte igång ännu.
Som sagt är jag inte hundraprocentig på detta men så var det i alla fall för något år sedan om jag minns rätt. Du kan ju prova lite och undersöka vad som fungerar. :)
Lasse C

Postad 28 December 2007 - 22:05

valsjo
  • valsjo
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
OK tack för svaret.

/rob

Postad 06 January 2008 - 10:41

JHol
  • JHol
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
[OT]
@Valsjo
Jag funderar på att köpa 40W3000 också och har lite frågor.
Hur funkar W3000 med Comhems HD sändningar? Får du in dom i full upplösning?
Hur är det att anväda EPGn? Är den långsam?
Är du nöjd i övrigt?
Tacksam för svar...
/J

Postad 06 January 2008 - 19:43

valsjo
  • valsjo
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
jag är mycket nöjd. Har jämfört med många modeller och märken. Jag valde mellan Samsung M87, men den var alldeles för blank i skärmen. SONY är med antireflexbehandlad. Samsung har öäven haft en del problem med mjukvaran.

Fördelen med Sony enligt min mening är att den har inbyggt stöd för mottagning av t.ex comhem eller boxer. Man behöver dock köpa till en CA modul för ca 400 kronor. Därmed kan man byta digital TV kanal direkt på TVn vilken är en fördel tycker jag. Utgående signal från SCART kan sedan spelas in på en extern DVD recorder eller liknande utan problem. Jag har även hittat svaret på min ursprungliga fråga.

Den kan även ta emot t.ex comhems SVT HD sändning utan problem. Däremot fungerar inte t.ex Discovery HD ännu. Jag tror att det har något med hårdvarulåsning av CA och krypteringen. Comhem jobbar dock på att lösa detta. Har även stöd för mottaning av mpeg-4/h.264 HD vilket är mycket intressant. Jag tror att många kommer att köra just h.264 för HD kanaler.

EPG fungerar sådär enligt min mening. Jag har comhem och den verkar inte visa mer är ca 2 kommande program i EPGn, vilken comhems STB klarar av. Troligen visar endast Sonys EPG present and following informationen i TV transprtströmmen.

Det enda egentliga negativa med Sonyn är att det verkar inte som om man kan visas klockan på TVn samtidigt med digital TV mottagning. Den visas däremot om man tittar på en DVD.

Annars är jag mycket nöjd med den. Bilden är mycket bra. Digital TV i SD (standard upplösning) är också mycet bra. Bättre än jag väntat mig. Det finns ju många gräsliga exempel på dålig bild. HUGA! ;-)

Jag har även kopplat min Mac till denna TV via DVI->HDMI kabel och visat en full HD film (1920x1080p) och bilden blir då outstanding! :-)

Kör även Nintedo WII med 480p (speciell kabel) och det är också även mycket bra. Har dock inte provat Playstation3 med BlueRay, men det är säker bra.

Hoppas du fått lite tips.

Om jag inte hade velat ha full HD TV hade jag nog köpt Sonys D3000.

/rob

Redigerat av valsjo, 06 January 2008 - 19:46.

Postad 06 January 2008 - 21:50

JHol
  • JHol
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Tack för det utförliga svaret!
Har tittat på D3000 också men som du sa, ingen full HD. Nu finns ju D3500 men jag tror ändå W3000 känns som det bästa valet.

Jag har försökt läsa på om det här velet om HD mottagning och det verkar som att många är ganska sura för Comhems problem med att paira ihop sina kort med Sonys mottagare. Jag skulle bli mycket irriterad om min 20 000kr tv kräver en extern box för att användas fullt ut. Eller rättare sagt, jag köper den inte om det inte funkar.

Den här tråden innehöll ganska intressant info: FiredTV

Kan ju rekommendera dig att skriva under här:
http://www.namninsam...sida=2&nid=1305
Verkar vara en bra grej förutom alla stavfelen.

Om du hittar någon lösning eller har kommentarer i allmänhet om tvn är du varmt välkommen att skicka ett PM till mig.

Lev väl!
/J

Postad 06 January 2008 - 22:02

valsjo
  • valsjo
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
hej igen,

SVT HD fungerar perfekt.

Jag har CA modul "BARCOM CA-MODUL CONAX" för comhem.

Att inte discovery HD fungerar är inte ett tekniskt problem vad jag förstår utan mer ett rättighetsproblem. Man vill försäkra sig att kunder inte med lätthet kan accessa HD signaen otillbörligt. Jag kan ha fel, det har hänt förr ;-)

/rob

Postad 10 March 2008 - 07:39

Adamski
  • Adamski
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Tack Valsjo för dina kommentarer om dennna tv. Funderar själv på att införskaffa en sådan och har en massa nybörjarfrågor.
Som till exempel:
Måste jag betala ett abbonemang från comhem eller boxer? Kan man inte stoppa in något slags "dummy"-kort i en CA-modul för att få tillgång till de fria digitala kanalerna såsom svt1, svt2, tv4 mm?

Du skriver att "Den kan även ta emot t.ex comhems SVT HD sändning utan problem" Vad behövs för detta? Måste jag ha ett abbonemang hos comhem?

PS. Jag bor i en lägenhet med comhems standardutbud av analoga kanaler via ett koaxuttag.

Redigerat av Adamski, 10 March 2008 - 07:41.

Postad 10 March 2008 - 10:39

Unregisterede22a9877
  • Unregisterede22a9877
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag är sedan några veckor tillbaka ägare av en Sony KDL 40W3000 och jag är mycket nöjd med köpet. Jag kör Comhems digital-tv via en CA-modul och bilden på vanliga digitalsändningar blir kanon. Jag får ju även in SVT-HD då den ingår i Comhems standardutbud för digital-tv och den bilden blir ju ännu bättre. Dock är programutbuden på SVT-HD väldigt torftigt.

Svar på frågan ovan: För att få in Comhems digital-tv utbud behöver du ett digtal-tv abonnemang från dem. Sedan behöver du något att som kan läsa ditt kort du får från Comhem. Till denna tv rekomenderas en CA-modul då alla Comhems digitalboxar endast har scart-utgång (utom deras HD-box som har HDMI). Fördelarna med att köpa en CA-modul är att du då kan teckna ett comhem-abonnemang utan bindningstid samt att du slipper konvertera den digitala signalen från digital -> analog och tillbaka igen när du använder scarten. Lösningen med CA-modul och denna Tv medger även att du kan se på SVT-HD då denna kanal ej kräver sk pairing.

Vad det gäller lösningen ovan så har jag dock problem med att bilden fryser ibland. Detta kommer då och då ibland fungerar det hela tiden medan det ibland krånglar och bilden fryser ganska ofta. Enligt Comhems support så beror det på att jag har störningar på insignalen. Själv är jag osäker på om det beror på Ca-modulen eller insignalen. Är det några andra som har problem med fryst bild och CA-modul? Jag köpte min modul på Webhallen. Den är tillverkad av Smardtv. http://www.smardtv.com/

Vad det gäller HD-TV och pairing så har jag mailat Sonys support och Comhems support och fått ungefär samma svar. Det Sony säger är att de försöker driva fram en standard för CA-moduler som stödjer den sk paringen. När detta kommer att ske är dock högst osäkert. Detsamma säger Comhem. Det hänger alltså på hur väl Sony lyckas driva igenom en sådan standard. Comhem kommer som jag tolkar det inte göra någonting åt saken.

Postad 11 March 2008 - 11:06

steko
  • steko
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej
Jag tittar på at köpa en 40W3000, då främst när den har mpeg4 mottagare. Min fråga till någon som vet, jag bor i ett villa kvarter där jag har både digtala boxer kanaler via kabel-tv föreningen, men också flertalet analoga kanaler, hur är bildkvalite´n på analoga kanaler?

Postad 18 January 2010 - 16:58

clark
  • clark
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
När du skriver att du med EPGn i TVn väljer att 'spela in' ett program, menar du då att du aktiverar påminnelse för detta program? Startar TVn av sig själv när tiden är inne? Har försökt göra det som du beskriver men det går bara att spela in om TVn är på redan från början. När TVn är i standby kommer inget ut på Scarten även om timern är satt. Det lustiga är att TVns manual säger att TVn skall slås på när programmet börjar men så sker inte. Om TVn är avslagen när programmet börjar så sker bara det att den lilla oranga lampan som visar att timern är aktiv slocknar...

Postad 19 January 2010 - 10:01

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

Indikator för Släckt bild / Timer
• Lyser med grönt sken när bilden är avstängd (sidan 22).
• Lyser med orangefärgat sken när timern har ställts in (sidan 23).

Nätindikator / Indikator för timerinspelning
• Lyser med grönt sken när TV:n slås på.
• Lyser med orangefärgat sken när timerinspelning har ställts in (sidan 14).
• Lyser med rött sken under timerinspelning.

• Du kan ställa in automatisk timerinspelning med video/DVD-brännare på TV:n endast med SmartLink-kompatibla
videobandspelare/DVD-brännare. Om din video/DVD-brännare inte är SmartLink-kompatibel visas ett meddelande som
påminner dig om att ställa in videons/DVD-brännarens inspelningstimer. Beroende på den anslutna inspelarens typ kan det
dock hända att denna inställning inte går att göra, även om inspelaren är SmartLink-kompatibel. Se bruksanvisningen till
inspelaren för närmare detaljer.
• När en inspelning har ställts in kan du ställa TV:n i standby-läge, men stäng inte av TV:n helt (då avbryts inspelningen).

Ställa in ett program för inspelning – Timerinspelning
1 Tryck på F/f/G/g för att välja programmet du vill spela in
och tryck sedan på / .
2 Tryck på F/f för att välja “Timerinspelning”.
3 Tryck på för att ställa in TV:ns och videons/DVDbrännarens timerfunktioner.
Symbolen c visas vid programmets information. Indikatorn på TV:ns front tänds med orangefärgat sken.

För att spela in programmet du tittar på, tryck på / .
Ställa in ett program för automatisk visning på skärmen när det startar. – Påminnelse
1 Tryck på F/f/G/g för att välja programmet du vill visa och tryck sedan på / .
2 Tryck på F/f för att välja “Påminnelse” och tryck sedan på.
Symbolen c visas vid programmets information.
Indikatorn tänds på TV:ns front med orangefärgat sken.

Om du ställer TV:n i standby-läge slås TV:n på automatiskt när programmet skall starta.
Ställa in tid och datum för inspelning av ett program. – Manuell timerinspelning
1 Tryck på F/f/G/g för att välja programmet du vill spela in och tryck sedan på / .
2 Tryck på F/f för att välja “Manuell timerinspelning” och tryck sedan på .
3 Tryck på F/f för att välja datum och tryck sedan på g.
4 Ställ in start- och stopptid på samma sätt som i steg 3.
5 Tryck på F/f för att välja program och tryck sedan på .
6 Tryck på för att ställa in TV:ns och videons/DVDbrännarens timerfunktioner.
Symbolen c visas vid programmets information. Indikatorn på TV:ns front tänds med orangefärgat sken.

För att spela in programmet du tittar på, tryck på / .

(En massa bokstäver { "Tryck på F/f/G/g" } har ovan ersatt de symboler som visas i Sonys PDF-manual som finns att hämta på nätet. I den PDF-manualen kan du själv söka efter
timer
så får du många träffar.)

Redigerat av anderswillhelmsson, 19 January 2010 - 12:46.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.