Förklara som ni skulle gjort till en barnunge för jag e lite trög

Dolby Digital Plus, Dolby True HD och DTS HD
Startad av
Octopussy
, dec 28 2007 22:14
43 svar till detta ämne
Postad 28 december 2007 - 22:14 Förklara som ni skulle gjort till en barnunge för jag e lite trög ![]() Postad 28 december 2007 - 22:45 HDMI eller via analoga kablar är de enda sättan att föra över HD-ljud från spelare till förstärkare. MVH /Chuck Postad 29 december 2007 - 01:27 Postad 29 december 2007 - 10:00 Nu har jag inte exakt koll på Samsungs 1400, men har den dekoder för TrueHD och kan skicka den via de analoga multikanalsutgångarna (5.1/7.1) så kan du alltså njuta av TrueHD med i princip vilken reveciver som helst. MEN, tänk då på att mer eller mindre ALLA inställningar, som tex delningsfilter, avständ till högtalarna, bass management, MÅSTE ställas in i spelaren. Det sätter alltså högre krav på spelaren. Det enda sätt du kan njuta av det andra förlustfria ljudformatet DTS HD MA, är genom att skicka det som bitstream, vilket i sin tur KRÄVER en HDMI 1.3 receiver med avkodare för TrueHD och DTS HD MA. Här sköter dock receivern alla inställningar som delningsfilter och tidsförskjutningar osv. MVH /Chuck Postad 29 december 2007 - 10:53 Postad 29 december 2007 - 10:57
PS3 kan INTE skicka något av de nya förlusfria ljudformaten som bitstream, tanken var god men det funkar inte... Om det finns ett PCM-spår direkt på skivan kan det naturligtvis skickas till din receiver för behandling, det bör funka bra förutsatt att din receiver henterar signalen på rätt sätt. Det ENDA alternativ för PS3-ägare att njuta av förlustfritt ljudmaterial är genom att låta den avkoda TrueHD och skicka den som PCM till receivern. MVH /Chuck Postad 29 december 2007 - 13:57 Postad 29 december 2007 - 14:03
Ingen, så var det med det.... ![]() MVH /Chuck Postad 29 december 2007 - 14:36 Mina ljudkunskaper är ytterst dåliga å du verkar veta vad du pratar om! ![]() Postad 29 december 2007 - 17:15 MVH /Chuck Postad 29 december 2007 - 17:29
Har on onkyo 605 å ps3, hdmi i mellan dom. Idag fyllde jag i lite ljud i ps3an så den skickar ut pcm 5,1 ljud å liknande. Vilka inte va i bockade innan, så efter det står det att onkyo kör med multi ch istället för dts när jag spelade spel. Hjälper det nått? ![]() Postad 29 december 2007 - 17:48 Hej. Jag undrar om någon vet om det går att spela upp DTS-HD eller andra HD-ljudsystem via mediaspelaren Tvix 4100 (eller någon annan mediaspelare?) Jag har en Onkyo 805 med HDMI 1.3a som har alla nödvändiga dekodrar i sig så jag behöver bara få över ljudet via HDMI-kablen från källan, men jag är osäker på vilken källa (mediaspelare) som klarar att skicka ut denna bitstream. Tvixen klarar DD men jag har inte hittat en film i DD-HD elelr DTS-HD att testa med ännu Postad 29 december 2007 - 17:52 Vissa skivor (antar att det är ett sådant spår du testat med på skivan) har PCM-ljudspår liggandes direkt på skivan och då står det inte DTS eller Dolby Digital på din Onkyo. Jag antar att det står "multichannel" eller kanske "PCM" eller liknande, troligtvis det första eftersom det är det du ser. Men det kan vara på annat sätt också, vet inte hur Onkyon fungerar och vilken mjukvara du spelar? MVH /Chuck
Nej, Tvix 4100 har varken möjlighet att avkoda HD-ljudformat eller skicka de som bitstream (kräver HDMI 1.3 som inte 4100 har). Har läst att kommande Tvix 6500 skall ha HDMI 1.3, men jag vet inget om avkodning....tyvärr. MVH /Chuck Postad 29 december 2007 - 18:31 Ps källa nyaste Hemmabio Tidningen nr:12 MrDTS Redigerat av Unregistered7126f11a, 29 december 2007 - 18:32. Postad 30 december 2007 - 09:10
Njae, den modellen kommer tex ALDRIG klara av 50% av de nya förlustfria formaten (DTS-HD MA) pga av att den inte har HDMI 1.3 och därmed möjlighet att skicka det som biistream för extern avkodning. Dock klarar den av avkodning och D/A omvandling för True HD, och det är ju bra. Men TrueHD är ju ingen format som är kravspecifierat på BluRay och därmed kan man anta att just skivor med TrueHD kommer vara mycket mer sällsynta på BluRay-utgåvor jämfört med HD-DVD. MVH /Chuck Postad 12 januari 2008 - 23:05 Om jag formar om lite frågan här kring gamla förstärkare... Om man åt andra sidan är nöjd med vanliga DD 5.1 och DTS på sin gamla förstärkare och vill inte förändra något på det planet, är dessa nya HD-format bakåtkompatibla med gamla DD och DTS? Här gäller frågan om det i framtiden skulle finnas skivor som inte alls innehåller de gamla DD 5.1 / DTS utan endast HD-ljud. Med antaganden ovan, om en HD-DVD / BlueRay spelare skulle spela upp något utav dessa HD-format, och skicka ljudet digitalt via coax eller optisk in till förstärkaren, kommer förstärkaren känna igen dem som om de vore gamla format och koda dem så? Måste själva spelare ha någon slags "nedsamplingsfunktion", eller är signalerna själva bakåtkompatibla och anpassade till gamla förstärkare så att de direkt kan bli avkodade på det gamla (DD5.1 / DTS) viset på det gamla förstärkaren? Redigerat av MheAd, 12 januari 2008 - 23:21. Postad 12 januari 2008 - 23:43
https://www.minhembi...s...30&start=30 i denna tråd finns en bra sammanfattning. Postad 13 januari 2008 - 10:46 Visserligen nämns att coax/optisk ska användas till gamla DD5.1 / DTS, men det framgår inte om detta endast gäller om de gamla spåren faktiskt finns inkluderade på en HD-DVD/BlueRay skiva, eller om man även på detta vis får ut ljudet från nya DD+ /DTS-HD - omvandlat till DD5.1/DTS. Så, om någon är snäll och bara skriver ja/nej på min föregående fråga, är jag tacksam. Postad 13 januari 2008 - 14:23
Så här funkar det enkelt uttryckt. Det är lite olika standarder för HD-DVD respektive Blu-ray vilka format som är obligatisiska (på skivan och i spelaren) och inte. Dock är det så bra ordnat att har du en äldre receiver med S/PDIF (digtialingång) så kommer alltid få ut antingen Dolby Digital eller DTS som absolut sämst. Sen kan vi gå in på detaljer vilka format som kan nedkonverteras och inte, men för att göra det enkelt så kan vi säga att svaret på din fråga är JA. Finns det tex ett DTS-HD MA spår på skivan är det de enda spår som behövs, då detta format kan extrahera ett DTS 1,5mbps spår i dekodern som i sin tur kan behandlas av vilken receiver som helst som saknar dekoder för DTS-HD MA men har digitalingång. För Dolby TrueHD så är det lite annorlunda, men då finns andra alternativ som gör att du som sämst får DD 5.1. MVH /Chuck Postad 13 januari 2008 - 16:56 Postad 13 januari 2008 - 17:09
Det finns bara några få filmer som är mixade enligt ES/EX. Så det bästa du kan göra är att applicera Dolby PLIIx på de bakre kanalerna så får du 7.1, det kan du även göra (beroende på om din receiver klarar att applicera PLIIx på PCM via HDMI) på TrueHD och DTS-HD MA ( i det här fallet finns det ingen spelare som avkodar ännu). Det kräver dock en HDMI 1.1-receiver eller nyare med rätt impelmentation. MVH /Chuck Postad 13 januari 2008 - 19:39 Hittade en länk på M3´s sida där de går ut med att Panasonic DMP-BD10A har hdmi 1.3. http://www.idg.se/2.1085/1.109716' Mvh Micke Postad 13 januari 2008 - 23:53
Jo, jag vet att det är rätt få. Men jag har faktiskt några stycken själv - på DVD. Har ju inte köpt någon BD-spelare än. Men det vore ju ganska märkligt om titlar som LOTR t ex inte skulle få lika många kanaler på en BlueRay-skiva (när den väl dyker upp där…). Så min fråga rör de filmer som i dagsläget har 7 kanaler på DVD. MIn receiver klarar inte av operationen ifråga via HDMI då den dessvärre inte klarar att konvertera olika signaltyper. Däremot så fixar den alltså ES och EX från coaxial, så min fråga är närmast om den får med alla kanalerna denna väg även om jag en vacker dag skaffar en BlueRay-spelare som skickar ut fler än 6 kanaler? För visst finns väl BlueRay skivor med 6.1? Såvitt jag förstår så stödjer Doilby-codecarna E-AC3 och TrueHD upp till 8 kanaler, samma sak med DTS-HD High Resolution Audio. Postad 14 januari 2008 - 12:51
Unofficial Blu-ray Audio and Video Specifications Thread
Jocke, du kan kolla den här listan på Blu-rayfilmer och vad de har för ljud:
Den absoluta majoriteten ligger som 5.1 som du kan se, oberoende av vilket format det ligger på. Som jag kan förstå, så har du ingen möjlighet att via HDMI tex applicera PLIIx för att extrahera 2 extra bakkanaler. Såvida inte det ligger ett sekundärt spår som är i EX/ES så ser jag ingen möjlighet att få ut detta i din/dina extra högtalare bak. Men det finns ju exempel på filmer som "Die Hard:Live Free or Die Hard" som har ett huvudspår som DTS-HD Master Audio 5.1, men sekundärspåret ligger som DD 5.1-EX 640Kbps vilket i så fall skulle funka bra med din utrustning. MVH /Chuck Postad 14 januari 2008 - 14:09
Tack för bra svar, och en bra lista också. Men min receiver klara iofs att via coax in applicera t ex PLIIX, kan det vara en möjlighet annars - för de filmer som inte har äkta 6.1-ljud? Jag måtte f ö ha haft tur, de senaste DVD-rullarna jag kollat på har alla varit EX- eller ES-filmer: LOTR extended, Pirates of the Caribbean, Harry Potter och Fenixorden och några till… :-) Postad 14 januari 2008 - 15:21 Det finns ju tex inga 7.1 på DVD, och möjligen ett magert gäng på HD-DVD/Blu-ray i dagsläget. Som kuriosa kan nämnas att originalmastern på PCM alltid är 5.1, sedan kan den modifieras beroende på om det skall till biografen eller för hemmabruk på en DVD/HD-DVD/Blu-ray. Kan du köra PLIIx som du beskriver så är det ju lugnt. PLIIx extraherar stereoljud i de 2 extra bakkanalerna, till skillnad från ES/EX, så detta är absolut att föredra om du har möjlighet till 4 st surroundhögtalare. MVH /Chuck Postad 14 januari 2008 - 16:40 För att försöka färdas tillbaka on topic (sorry, men detta är intressant… ;-), True HD och DTS HD kan ändå innehålla 7 eller 8 mastrade kanaler, stämmer det? Postad 14 januari 2008 - 17:26 Skillnaden mot vanligt 5.1-ljud är att du med ett ljudspår med 5.1 EX med hjälp av en EX-receiver extrahera det här monoljudet från Ls och Rs. PLIIx är en nyare teknologi i jämförelse med ES/EX. Där kan man på vilken 5.1-skiva som helst extrahera så att man får stereokonfiguration på sin Lb och Rb. Det är alltså bra mycket bättre än ES/EXi den bemärkelsen, PLIIx har allt ES/EX har och lite till. ![]() TrueHD och DTS-HD Master Audio kan absolut innehålla 8 diskreta kanaler, och det kommer mer material som innehåller 7.1 diskreta kanaler. Bland annat ligger New Line väldigt långt framme med ljudet på sina titlat i DTS-HD Master Audio 7.1 MVH /Chuck Redigerat av Chuck, 14 januari 2008 - 17:27. Postad 31 januari 2008 - 15:50 Finns det några "ordentliga" recensioner av de nya superljuden, och framför allt, kvalitetsskillnaden mellan de gamla ljuden och de nya? Postad 02 februari 2008 - 22:48 Postad 02 februari 2008 - 23:10
Enbart via HDMI eller analoga utgångar från spelaren. MVH /Chuck Postad 13 februari 2008 - 12:50 Kommer ju interna Br/Hd combospelare till pc och de kommer ju att gå ned pris ju fler tillverkare som kommer till vilken möjlighet finns det att få ut de nya ljuden och vilken hdmi version behöver jag ha på recivern ? Eller är det kört med de nuvarande hdmi grafikkorten på marknaden ? Postad 22 april 2008 - 19:54 Har uppdaterat min 1400 efter jag blev tillsagd att den ska klara av DTS-HD MA efter ny firmware Postad 22 april 2008 - 22:47
Vi börjar med två idiotfrågor: Har du kopplat med hdmi? Har du ställt in din Samsung på att skicka bitstream? Postad 08 oktober 2009 - 06:14 PS: Sorry men jag vill bara vara helt säker innan jag rusar iväg och köper BD - spelare. Redigerat av Unregistered5b84dd24, 08 oktober 2009 - 06:26. Postad 08 oktober 2009 - 07:55 Du riskerar inte att det blir helt tyst alltså. Postad 02 november 2009 - 10:47 Jag har en Onkyo TX-SR607 förstärkare och ett Harman Kardon 5.1 system (HKTS 11). Jag spelar upp från datorn via hdmi till förstärkaren och då mitt ljudkort ej klarar ljud HD formaten så funderade jag på köpa en blu-ray spelare, då det enda grafikkort som stödjer från hdmi rätt ut är senaste ati radeon 58xx för ca 3k så övervägde jag det alternativet. Om jag spelar från datorn och köper en blu-ray spelare till förstärkaren så borde jag väl då kunna få ut Dolby True HD? Men hur sker kopplingen ut? För bd spelaren har väl bara 1 hdmi ut som kopplas till förstärkaren. Kan man då spela .mkv filer eller blu-ray via mjukvara som Power DVD? Mvh Postad 27 december 2009 - 18:45 Jag har en gammal Pioneer Vsx ax2av och en tvix 6500. Kan spela upp bluray kopior på den,men får inte ljudet att fungera. Någon som vet iaf det är möjligt att få HD ljud i denna kombination?? Mvh Ayla666 Postad 27 december 2009 - 23:09 tvixen kan (såvitt jag vet) inte avkoda HD-ljuden, utan bara bitstreama dem till receivern. den receivern klarar såvitt jag kan se inte de komprimerade HD-ljuden, utan bara PCM. testa en film som har PCM-ljud så borde det fungera - de andra får du nog nöja dig med DD/DTS. Postad 08 februari 2010 - 14:51
Så om jag vill få HD-ljud,är det bara att köpa en ny förstärkare?? Man kan inte koppla tvixen till t.ex en BD-splare och på något vis få igenom ljudet?? Eller finns det några andra sätt??? Postad 11 februari 2010 - 10:12
Köp skivorna och stoppa in dem i en BD-spelare. Det är bästa sättet. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |