Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Refresh rate change

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 December 2007 - 06:41

Unregistered49258b8a
  • Unregistered49258b8a
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Har jobbat på detta i månader nu. Att försöka få Vista Media Center att automatiskt kunna byta uppdateringsfrekvens så att det passar materialet man tittar på. Tog hjälp av en kompis till att skriva ett plugin så man manuellt kan byta innifrån Vista Media Center. Men det fungerar inte så smidigt då VMC alltid måste startas om när man ändrat refresh rate.

Har även tjatat på eutvecklaren av Media Control för VMC. Han har försökt få det att automatiskt läsa av frameraten på materialet som spelas upp och ändra refresh rate till att passa. Fungerar inte ännu och om han kommer få till det så kvarstår problemet att VMC måste startas om iallafall.

Har skrivit om detta STORA problem på många forum och nu senast på TGB (i tråden som läses av Jessica Zahn från Microsoft).

Det skulle hjälpa om fler går dit och tjatar lite angående detta. Jag är helt säker på eatt ingen gillar att behöva starta om VMC varje gång man vill titta på en källa som inte har en matchande framerate till förvald refresh rate.

Det bör inte vara speciellt svårt att fixa detta för utvecklarna på Microsoft...

Tråden finner ni här:
http://thegreenbutto...ead/231141.aspx

Postad 02 January 2008 - 23:27

Pedant städtant
  • Pedant städtant
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Bra att dom blir lite påstötta ang detta problem

Du har inte lust att dela med dig av pluginen så länge ?

Postad 27 January 2008 - 21:26

eldudorino
  • eldudorino
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Detta är nått jag också längtar efter... Måste testa MediaControl, tack för tipset!

Jag har däremot lyckats få till VMC till att inte behöva starta om när man ändrat refresh rate. Sätt HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Media Center\Settings\DisplayService\EnableRefreshRateChange=dword:00000000

Jag kör Vista Ultimate med SP1 Beta (SP1 hade ingen inverkan på detta, funkade även innan) med ett Geforce 8600GT.

Postad 28 January 2008 - 07:59

Unregistered49258b8a
  • Unregistered49258b8a
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Problemet är att refresh raten ändras men graphen är inte medveten om det och måste uppdateras.

Utvecklaren av Media Control håller på att testa olika lösningar. Jag föreslog att han skulle minimera och sedan maximera (full screen) VMC efter ny refresh rate var satt. Senaste versionen han skickade till mig minimerade och sedan maximerade (så snabbt så man inte hinner se) VMC för att applicera den nya refresh raten. Men det fungerar inte riktigt ännu. Men vi är snart där hoppas jag...

Hittar man bara en lösning för att uppdatera graphen så kommer allt fungerar perfekt.

Tyvärr fungerar inte din lösning. Jag tror den är till för att låsa en viss refresh till VMC. Så även om man använder en refresh rate ute i Vista så skall man kunna ha en bestämd som VMC alltid körs i.

Stöd gärna Media Control genom en donation. Han har nästan inte fått in ett öre sedan han började utveckla. Jag gjorde en ordentlig donation på 50 EUR eftersom han tog sig tid att utveckla den här funktionen på min begäran.

Detta är nått jag också längtar efter... Måste testa MediaControl, tack för tipset!

Jag har däremot lyckats få till VMC till att inte behöva starta om när man ändrat refresh rate. Sätt HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Media Center\Settings\DisplayService\EnableRefreshRateChange=dword:00000000

Jag kör Vista Ultimate med SP1 Beta (SP1 hade ingen inverkan på detta, funkade även innan) med ett Geforce 8600GT.

Mitt plugin är utdaterat nu när Media Control nästan fungera.
Ladda hem och testa Media Control istället!!
Programmet som behövs för att utföra själva ändringen finns på min sida:
www.earselect.se/refresh.exe

Inte jag som skrivit, men det är freeware.

Bra att dom blir lite påstötta ang detta problem

Du har inte lust att dela med dig av pluginen så länge ?

Redigerat av Unregistered49258b8a, 28 January 2008 - 08:01.

Postad 30 January 2008 - 21:37

eldudorino
  • eldudorino
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Kunde inte ladda ner refresh.exe från din sida, kan du lägga upp det igen?

Postad 31 January 2008 - 04:23

Unregistered49258b8a
  • Unregistered49258b8a
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Kunde inte ladda ner refresh.exe från din sida, kan du lägga upp det igen?

Ledsen...rätt länk är

www.earselect.se/reschange.exe

Av någon anledning fungerar inte reconnect funktionen för DirectShow graphen i VMC. Så man måste manuellt minimera och sen "fullscreen:a" VMC efter Media Control har ändrat refresh rate. Han jobbar fortfarande på en lösning för detta.

Sen så måste man alltid byta refresh rate för första videoklippet som spelas efter att man startat VMC (även om refresh raten är rätt). Media Control kan inte läsa vad man använder för refresh rate innan första bytet. Men sen kommer programmet ihåg vilken refresh rate som används och byter då bara när det behövs.

Redigerat av Unregistered49258b8a, 31 January 2008 - 04:24.

Postad 11 February 2008 - 18:04

Unregistered49258b8a
  • Unregistered49258b8a
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Nu är allt på plats i Media Control!
Efter lite tjat så finns även en tabell där man själv kan ange vilken refresh rate som skall användas vid en given frame rate.

Och nu är allt helt automatiskt... Inget behova att minimera och maximera manuellt längre!

Uppmana utvecklaren att forstätta bygga på detta plugin genom en donation. Har nu donerat 100 dollar för att han tagit sig sådan tid med att utveckla detta på min begäran!!

Postad 12 February 2008 - 10:05

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Nu är allt på plats i Media Control!
Efter lite tjat så finns även en tabell där man själv kan ange vilken refresh rate som skall användas vid en given frame rate.

Och nu är allt helt automatiskt... Inget behova att minimera och maximera manuellt längre!

Uppmana utvecklaren att forstätta bygga på detta plugin genom en donation. Har nu donerat 100 dollar för att han tagit sig sådan tid med att utveckla detta på min begäran!!

Wow!! Kommer testas så fort jag fått min htpc på plats.. kan lätt tänka mig slanta upp lite om det fungerar väl.. :)
//M

Postad 12 February 2008 - 13:49

bagge
  • bagge
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hej Rikardk!

Jag har följt dina trådar här och på andra forum. Grymtjobbat av dig!!! Det här har verkligen varit svagheten när det gäller HTPC:s.
Testar media control plug-in för fullt. Tyvärr verkar min Samsung LCD inte gilla när jag byter refesh rate. Den har ett par år på nacken och verkar bara gilla 59 eller 60hz. Händer inte så mycket alltså.
Har du nått tips på en bra TV till ett Vista media center? Vad använder du?'
Funderar på en Panasonic TH-42PZ70 plasma eller en Samsung LE-46M86 lcd.

Mvh
/Bagge

Postad 12 February 2008 - 14:18

Unregistered49258b8a
  • Unregistered49258b8a
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Jag kör Pioneer LX608. Den kan hantera 23,976Hz, 24Hz, 25Hz, 29,97Hz, 50Hz, 59,94Hz och 60Hz.
Med tabellen i Media Control har jag satt upp så att material med frame rates från 23,975fps till 23,977fps byter refresh rate till 23,976Hz. 24fps ger 24Hz. 25fps ger 50Hz. Runt 29,94fps ger 59,94Hz. 50fps ger 50Hz och 59,94fps ger 59,94Hz.

Tyvärr är inte nvidia-korten (har ett 8600 gts) så exakta så man får ett litet, litet (ingen annan som sett material här har upptäckt det) hack ca var 3-4 min (inte lyckats kartlägga det helt). Skall byta till mitt ati 3870 (tyvärr är det sämre kvalitet på bilden från detta kort än på nvidia-korten) och testa om det är mer exakt (kan också använda power strip för egen timing med detta tillskillnad från nvidias 8000-serie).
Skall då också försöka tvinga ut 47,952Hz för 23,976fps-material (för mer flyt i menyerna), är inte säker på om TV:n accepterar detta dock.

Jag vet att man kanske inte skall tjata om detta. Men killen som utvecklar Media Control lägger ner otroligt mycket tid på utvecklingen. Många viktiga funktioner så som refresh rate change, spola i divx/xvid, naviger med kapitel i mkvs, resume:a och lägga bokmärken, byta ljudströmmar och undertexter, addera ffdshow till graphen när man kör tv och dvds.... etc etc etc etc har han nu tillfört Vista Media Center.

Så uppmana gärna utvecklingen genom en liten donation. Även om det bara är ett par tior så uppskattas det säkert...

Redigerat av Unregistered49258b8a, 12 February 2008 - 14:26.

Postad 22 February 2008 - 00:42

nerg1ve
  • nerg1ve
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
man behöver fortfarande reschange.exe när man kör media control om man ska byta refresh raten? det är bara så att media control gör det åt en, eller har jag helt fattat fel?

rikardk: Du skulle inte vilja skriva en liten guide på hur man får det hela med refreshraten att funka, fattar verkligen noll .

Redigerat av nerg1ve, 22 February 2008 - 01:31.

Postad 26 February 2008 - 12:29

RichardM3
  • RichardM3
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Printade all modes jag kunde använda och då fanns inte 1280*720 med för 24p. Däremot fanns det med för 1920*1080. Vad beror detta på? Jag har en Panasonc AX-100 och ett 8600GT kort...

Postad 26 February 2008 - 13:31

Unregistered49258b8a
  • Unregistered49258b8a
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

man behöver fortfarande reschange.exe när man kör media control om man ska byta refresh raten? det är bara så att media control gör det åt en, eller har jag helt fattat fel?

rikardk: Du skulle inte vilja skriva en liten guide på hur man får det hela med refreshraten att funka, fattar verkligen noll .

Installera:
Microsoft Visual C Redistributable Package SP1
ffdshow (ta ner senaste fån clsid)
haali media splitter
reschange
Media Control 5.0.2
(installera dem gärna i den ordningen också)

Se till att konfigurera ffdshow på rätt sätt innan du börjar göra presets i ffdshow.

Sen är det enkelt att be om notify och sätta path till reschange i configen till Media Control. Där kan du även sätta up en tabell där du anger vilka refresh rates som används till vilka frame rates. Exempelvis kanske du inte har en tv som kan ta 23.976Hz och vill använda 59.94Hz (3:2 pulldown). Eller vill ha mer flyt i menyerna och använda 47,952 Hz för 23,976fps material. Sen så kanske det codec du använder inte kan läsa frame raten exakt. Så det är bra att sätta ett intervall runt var vanligt förekommande frame rates. Exempelvis 49,5-50,5 skall ge 50Hz osv.

Se också till att ffdshow adderas till graphen oavsett vilket codec som används.

Redigerat av Unregistered49258b8a, 26 February 2008 - 13:31.

Postad 18 May 2008 - 19:51

hoogey
  • hoogey
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Intressant tråd!

Funderar på att skaffa en HTPC och en LCD-TV men är osäker på hur refresh rate och response time och allt vad det heter... Vill ogärna ha en bild som "släpar" och hade därför tänkt satsa på en LCD-TV med 100 Hz.

Fråga: Går det att köra 100 Hz med en HTPC, eller är det att kasta pengarna i sjön?

Postad 06 June 2009 - 14:18

Apocalypse Dude
  • Apocalypse Dude
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Hittade den här tråden efter lite googlande men den verkar ju vara död nu. Är det fortfarande det här progamet som gäller eller finns det någon annan lösning idag?

Postad 01 July 2009 - 08:17

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0
När man köper en HFX htpc kan man inkludera HFX media pack eller liknande, en optimimerad vista MCE som kan spela blu-ray osv.

Bland annat ingår refreshrate changer via fjärkkontrollen. Sker automatiskt för mkv och mp4 filer. Hur gör HFX detta? vilket program använder de?

http://www.hfx.at/in...n...&Itemid=169

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.