Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Full-HD med 15m HDMI-kabel?

33 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 januari 2008 - 19:13

Unregistered3b10ed5e
  • Unregistered3b10ed5e
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Är i köpartankar på en ny projje. Därav snurrar det i mitt huvud om jag ska välja full-HD eller HDready proj... Har läst att ska man ha ut full-HD från PS3/360/blueray mm så får man inte ha för långa kablar då dessa "stryper" kvaliten? Där jag ska ha projjen så behöver jag någonstans mellan 12-15m HDMI-kabel samt komponent, dessa skall sedan gå in i min förstärkare (HK AVR245) som tar emot signalerna från 360/PS3 mm via typ 1m lång kabel. Klarar en full-HD detta eller är det för långa sträckor? Kan det vara onödigt å köpa full HD pga av att jag ändå inte kan få ut det?

AJ fan såg att jag lade denna fel, skulle ju så klart hamna inom avdelningen för kablar....

Redigerat av Unregistered3b10ed5e, 03 januari 2008 - 19:18.

Postad 03 januari 2008 - 20:08

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Stryper kvaliteten vill jag inte påstå - men du kan få svårt att få någon bild överhuvudtaget med vissa kabelkombinationer.

Postad 03 januari 2008 - 20:58

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1 776 inlägg
  • 0
Supra garanterar 1080p med sin HDMI kabel på 10 m men vet att det fugerar med även de längre kablarna ifrån dem. Hur långt tills det tar stopp vet jag inte.

Postad 03 januari 2008 - 22:12

Unregistered3b10ed5e
  • Unregistered3b10ed5e
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Oki så det borde egentligen inte vara några problem då... Är det samma sak med komponent som med hdmi, eller vilken sort är mest känslig?

Postad 03 januari 2008 - 22:16

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0
He-He.

Som nybliven prolleägare ställde jag mig samma fråga och var helt innepå att köpa en
optisk 15 meters för 4.800 kr men tänkte att jag skulle prova med en enkel från Kjell & Comp.
Och jag blev förvånad...för 449 kr fick jag 1080p att fungera. Detta till en 10-del av priset.
Därmed inte sagt att den för 10x mer pengar är bättre...men det fungerar för nu...

PS: 1080i fungerar också :unsure:

Postad 03 januari 2008 - 22:25

Unregistered3b10ed5e
  • Unregistered3b10ed5e
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Gött! Vad blev de för projje för din del då? Dum fråga men optisk kabel vad är de för specialare, någon slags hdmi? Är ganska ny på de här med kablar...

Postad 03 januari 2008 - 23:24

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

Gött! Vad blev de för projje för din del då? Dum fråga men optisk kabel vad är de för specialare, någon slags hdmi? Är ganska ny på de här med kablar...

Det blev en Infocus IN81
Optisk HDMI. D.v.s fiber :-)

Postad 04 januari 2008 - 14:09

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1 294 inlägg
  • 0
kör supra 15 HDMI utan några problem med 1080p. Det fungerar också bra med en enkel HDMI-switch från teknikmagasinet med mating från PS3 och HD-DVD via enkla HDMI-snören från Kjell&Co. Kan inte se någon som helst skillnad mellan att köra direkt från respektive apparat.

Har också en komponentkabel från supra inkopplad till HD1 för TV. Det är mycket viktigare att använda bra analog kabel (komponent, scart, ljud etc.) än digital. Med digital signal är det mer av fungerar/fungerar inte.

Postad 04 januari 2008 - 22:30

snovvebovve
  • snovvebovve
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Det blev en Infocus IN81

hm, finns det optisk HDMI kabel, för bild alltså?

Postad 05 januari 2008 - 10:05

Unregistered14e418df
  • Unregistered14e418df
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Själv kör jag 2 meter HDMI fr PS3 till Onkyo 905:an sedan 10 meter HDMI (Goldkabel fr HBB) till nya Proj AE2000.
Fungerar klockrent 1080/24p !

För er som behöver längre kablar såg jag en 15 meterskabel som verkar lovande:
http://www.lenexpo-e...ed-p-16713.html

Kolla specen !

Denna finns även i 20 meters längd med samma spec. Vad jag läst tidigare så skulle längden på en HDMI-kabel (dvs längre än 10 meter) ha vissa begränsningar vid överföring av 1080p men jag vet inte om detta gäller längre?

Postad 05 januari 2008 - 10:10

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

Det blev en Infocus IN81

hm, finns det optisk HDMI kabel, för bild alltså?

http://www.hemmabioc...p;productID=680

Postad 05 januari 2008 - 18:22

Unregistered76870ca0
  • Unregistered76870ca0
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Priserna på HDMI kablar av god kvalitet kommer förhoppningsvis att gå ner i pris när fler och fler inser att det behövs för att få bra bild på den ny HD TVn.

Postad 05 januari 2008 - 19:11

Unregistered14e418df
  • Unregistered14e418df
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Priserna på HDMI kablar av god kvalitet kommer förhoppningsvis att gå ner i pris när fler och fler inser att det behövs för att få bra bild på den ny HD TVn.

Ny teknik = höga priser. De höga priserna kanske stannar kvar ett tag då suget efter tex HDMI kablar är stort nu med HDTV, FULL-HD projar och nya receivrar med bildväxlar. Vi får nog vänta ett tag innan dom priserna är i nivå med USA-priser tror jag (i USA har det funnits HDTV betydligt längre). Kanske volumökningar kan få ner priserna ändå?

Jag är ju i alla fall mycket tveksam till att lägga så mycket som 4800 kr på en HDMI kabel (hur bra den än må vara).
Min 10 meters goldkabel kostade 795 kr o är i dagsläget tillräckligt bra.

Postad 05 januari 2008 - 19:20

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Jag kör en 15 meter supra idag, och den levererar full hd utan några problem.
Supra garanterar inte det i den längen men för min del så går det.

Postad 11 januari 2008 - 10:50

Friskytten
  • Friskytten
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

För er som behöver längre kablar såg jag en 15 meterskabel som verkar lovande:
http://www.lenexpo-e...ed-p-16713.html

Tack för tipset om Lenexpo-electronics!! Finns även som vit & platt... perfekt!

Såg också att de har "aktiv" HDMI på upp till 60 m kabellängd (1.3 / 1080p) ... Huh! :)
http://www.lenexpo-e...-p-1-c-367.html

Edit: Stavfel

Redigerat av Friskytten, 11 januari 2008 - 10:51.

Postad 11 januari 2008 - 18:55

_green_
  • _green_
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0
Jag kör med Kjell & Co:s billigaste HDMI-DVI 15m. Funkar klockrent. Aldrig några störningar.
I och med att det är digital överföring man kör så spelar kabelkvaliteten inte lika stor roll som om du kör komponent eller andra sorters anslutningar. Funkar bildöverföringen så funkar den, det blir inte bättre bild om du har en annan dyrare finare kabel. Men har du problem med störningar eller annat så märker du det på en gång och får skaffa dig en finare kabel.

Jag tycker du går till Kjell & Co köper deras billigaste 15 m HDMI, testa den, funkar den så är det inget problem dina signaler räcker då till. Funkar det inte är det bara å lämna tillbaka kabeln på öppet köp (7dagars) och köpa dig en av högre/dyrare kvalitet.

Det är onödigt att köpa dyrare kabel än man behöver. Lägg de pengarna på högtalare, film, förstärkare eller projektor istället.

(Glömde säga att jag kör 1080i för tillfället då min nuvarande proj inte kan ta mer. Blir snart ändring på det då jag snart har en Benq W10000. Jag hoppas att jag kommer kunna köra vidare med min kabel då också. Troligen kommer jag det, men man får se...)

Redigerat av _green_, 11 januari 2008 - 19:00.

Postad 12 januari 2008 - 17:50

madsoulswe
  • madsoulswe
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Jag kör med Kjell & Co:s billigaste HDMI-DVI 15m. Funkar klockrent. Aldrig några störningar.
I och med att det är digital överföring man kör så spelar kabelkvaliteten inte lika stor roll som om du kör komponent eller andra sorters anslutningar. Funkar bildöverföringen så funkar den, det blir inte bättre bild om du har en annan dyrare finare kabel. Men har du problem med störningar eller annat så märker du det på en gång och får skaffa dig en finare kabel.

Jag tycker du går till Kjell & Co köper deras billigaste 15 m HDMI, testa den, funkar den så är det inget problem dina signaler räcker då till. Funkar det inte är det bara å lämna tillbaka kabeln på öppet köp (7dagars) och köpa dig en av högre/dyrare kvalitet.

Det är onödigt att köpa dyrare kabel än man behöver. Lägg de pengarna på högtalare, film, förstärkare eller projektor istället.

(Glömde säga att jag kör 1080i för tillfället då min nuvarande proj inte kan ta mer. Blir snart ändring på det då jag snart har en Benq W10000. Jag hoppas att jag kommer kunna köra vidare med min kabel då också. Troligen kommer jag det, men man får se...)

Lånar tråden lite..
är den den här kabeln du kör med?
http://www.kjell.com...650000,13720000

Har funderingar på köpa projektor (BenQ w500), undrar bara om den funkar med 720p, för när man har läst att vissa får ingen signal och annat genom vissa kablar. Är de något annat som spelar roll? jag kör från dvd'n genom recivern och vidare.
Ni får ursäkta omni tycker att jag är kass på att skriva ;)

Redigerat av madsoulswe, 12 januari 2008 - 17:51.

Postad 12 januari 2008 - 19:03

_green_
  • _green_
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Lånar tråden lite..
är den den här kabeln du kör med?

Har funderingar på köpa projektor (BenQ w500), undrar bara om den funkar med 720p, för när man har läst att vissa får ingen signal och annat genom vissa kablar. Är de något annat som spelar roll? jag kör från dvd'n genom recivern och vidare.
Ni får ursäkta omni tycker att jag är kass på att skriva :mellow:

Hej

Nej det är denna http://www.kjell.com...650000,13720000
Då jag har en proj som är lite äldre som bara har DVI.
Den klarar att ta emot 1080i genom den kabeln. (Projen stödjer inte 1080p annars hade jag kunnat ge besked om kabeln klarar 1080p.)
Signalvägen är som följer Samsung HD850 DVD -> 2m Kjells billigaste HDMI -> Pioneer VSX AX2 förstärkare -> ovanstående Kjellkabel 15 m -> Toshiba MT-200 projektor.
Kommer byta ut projen nästa helg då kommer jag koppla på en skarv 2 m DVI/HDMI-kabel. Hoppas det funkar annars får man köpa en ny HDMI.

Jag tror definitivt att den där kabeln du tänkt dig funkar. Men kom ihåg att Kjell har 7 dagars öppet köp. Du kan ju alltid lämna tillbaka den om den inte duger...

Postad 12 januari 2008 - 21:01

Friskytten
  • Friskytten
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Använder denna DVI->HDMI 15m från Kjell.com: http://www.kjell.com...750000,13790000

Jag kör normalt 720p, men jag har testat 1080p ut från datorn (skalas om til 720p i projjen)l och det funkade också. Kan inte uppfatta några störningar.

Nu är jag naturligtvis ingen expert, men jag tycker det talar lite för att det funkar med Kjells 15m HDMI-HDMI... eller?

/Friskytten

Postad 14 januari 2008 - 01:54

Schonas
  • Schonas
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Jag undrar lite angående bild/ljudstörningar på långa(15m) HDMI-HDMI kablar.
1. Stämmer det att man antingen får en felfri bild/ljud utan störningar om signalen är tillräckligt stark, men om inte signalstyrkan räcker till så får man ingen bild/ljud alls?
2. Eller om signalstyrkan är precis så stark att den kan leverera bild/ljud fast det då kan förekomma störningar i bilden/ljudet, typ dom man ibland kan får när man ser på digital tv och bilden fryser till eller några pixlar flippar ur för ett kort ögonblick?

Postad 21 januari 2008 - 07:30

_green_
  • _green_
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Hej

Den klarar att ta emot 1080i genom den kabeln. (Projen stödjer inte 1080p annars hade jag kunnat ge besked om kabeln klarar 1080p.)
Signalvägen är som följer Samsung HD850 DVD -> 2m Kjells billigaste HDMI -> Pioneer VSX AX2 förstärkare -> ovanstående Kjellkabel 15 m -> Toshiba MT-200 projektor.
Kommer byta ut projen nästa helg då kommer jag koppla på en skarv 2 m DVI/HDMI-kabel. Hoppas det funkar annars får man köpa en ny HDMI.

Jag tror definitivt att den där kabeln du tänkt dig funkar. Men kom ihåg att Kjell har 7 dagars öppet köp. Du kan ju alltid lämna tillbaka den om den inte duger...

Jag får ta å rapportera nu när jag fått min nya projektor.

Tyvärr går det inte att få 1080p genom ovanstående kabel. Har provat att koppla kabeln direkt på PS3 till projektorn, då fick jag bild ibland och med kraftiga störningar.
Jag kan inte rekommendera den kabeln för full HD 1080p. Det går däremot utmärkt att köra 1080i.
Kommer antagligen att skaffa en annan 15m HDMI-kabel och en HDMI-splitter med inbyggd förstärkare.

Edit: Det hjälpte inte med förstärkaren, nu återstår bara en bättre kabel. Kanske en sån här http://www.kjell.com...650000,13720000

Redigerat av _green_, 21 januari 2008 - 21:12.

Postad 21 januari 2008 - 07:38

_green_
  • _green_
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Jag undrar lite angående bild/ljudstörningar på långa(15m) HDMI-HDMI kablar.
1. Stämmer det att man antingen får en felfri bild/ljud utan störningar om signalen är tillräckligt stark, men om inte signalstyrkan räcker till så får man ingen bild/ljud alls?
2. Eller om signalstyrkan är precis så stark att den kan leverera bild/ljud fast det då kan förekomma störningar i bilden/ljudet, typ dom man ibland kan får när man ser på digital tv och bilden fryser till eller några pixlar flippar ur för ett kort ögonblick?

Min upplevelse med störningar på HDMI är som alternativ 1 i första hand. I andra hand brukar det vara som om det är bild med myrornas krig ovanpå. Sedan brukar projen tappa sync och det blir svart.

Postad 21 januari 2008 - 19:27

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0
Röda blinkande pixlar är min erfarenhet från en skadad 5m DVI-HDMI-kabel. Tror fenomenet brukar kallas för sparklies eller nått liknande.

Postad 30 januari 2008 - 17:50

Unregistered44670
  • Unregistered44670
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Provade idag den där HDMI-kabeln(15m från kjell&co) många ovanför refererar till och jag kan säga att mellan min ps3:a och Sanyo proje så funkade det galant i 1080p, men dom lämnar ingen garanti att det ska funka. så det e ju bara att prova och lämna tillbaks om det inte funkar.

Postad 30 januari 2008 - 18:54

sparta
  • sparta
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
kan inte fatta hur folk kan betala 5000 papp för en sketen kabel. Dom måste skita ut pengar :)

Precis som föregående talare har sagt så är det bara att testa om kjells hdmi kabel funkar först. Funkar det så är det toppen o du har sparat 4500 kr. Om inte lämna tillbaks den o köp en annan.

har någon testat Biltemas ?? Ännu billigare än Kjells!

Postad 30 januari 2008 - 22:25

_green_
  • _green_
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Hej

Jag får ta å rapportera nu när jag fått min nya projektor.

Tyvärr går det inte att få 1080p genom ovanstående kabel. Har provat att koppla kabeln direkt på PS3 till projektorn, då fick jag bild ibland och med kraftiga störningar.
Jag kan inte rekommendera den kabeln för full HD 1080p. Det går däremot utmärkt att köra 1080i.
Kommer antagligen att skaffa en annan 15m HDMI-kabel och en HDMI-splitter med inbyggd förstärkare.

Edit: Det hjälpte inte med förstärkaren, nu återstår bara en bättre kabel. Kanske en sån här http://www.kjell.com...650000,13720000

Har nu testat med den där HQ 15m HDMI från Kjell. Tyvärr funkade den lika dåligt som de andra. Även med förstärkare. Så nu har jag köpt mig en 12 m Supra på Webhallen. Den funkar faktiskt även utan förstärkaren, jag orkar inte prova med 15 m kabel som inte har inbyggd förstärkning i kabeln. Som tur är, klarar jag mig med 12 m. Annars är lösningen att köpa två stycken 7,5m och en HDMI-repeater. Det borde funka bra och är billigare än de där 4-5000kr kablarna. Jag tror däremot tyvärr det är svårt att få en riktigt billig kabel i dagsläget som klarar 1080p över en längd på 10-12m.

Postad 14 februari 2008 - 16:05

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0
Sedan några dagar sedan har jag ett Asus 8800GT (innan 7600GS) som är kopplat med Kjelle´s 15M HDMI.
Nu kör jag 1080p (innan 1080i) till min IN81:a. Jag har hittils inte fått några konstigheter. :)

Postad 14 februari 2008 - 17:36

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Butikspåläggen är rätt rejäla, köp om ni har möjlighet direkt från grossist tex order.se då blir det några hundra procent billigare.

kör med 10 m vga guldkontakter extraskärmad pris under 200:- i butik mångdubbelt.

Postad 15 februari 2008 - 11:38

madsoulswe
  • madsoulswe
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Köpte en 15m från fyndbörsen för 495;-, körde samsung
DVD -> PROJEKTOR
Fick bild utan uppskalning men med uppskalning då blev de ett färgglatt myrornaskrig.

Fick byta kabeln mot en Hama 10m kabel , fick ingen bild genom
DVD -> PROJEKTOR
men när jag kopplade
DVD -> RECVER- > PROJEKTOR(720p)
men fick jag bild med
PS3 -> PROJEKTOR(720p) inte 1080p, då blev de myrornaskrig, fast projektorn ska ta emot 1080p.

Vad är de där färgglada myrkriget?
Kan de vara projektorn?
Kan dvdn sända ut för svag signal, tänkte när de funkar ps3 -> projektor men inte dvd -> projektor?
Är kabeln kass? Eller är de jag som är kass? =P

Hoppas någon förstår vad jag menar =P

Postad 15 februari 2008 - 16:24

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0

Oki så det borde egentligen inte vara några problem då... Är det samma sak med komponent som med hdmi, eller vilken sort är mest känslig?

På Supras hem sida :lol: http://www.jenving.se/ går att läsa
Resolution Guaranteed HDMI & DVI
1m-6m supports v1.3 resolution up to 1080p.
8m-10m supports v1.2 resolution up to 1080p.
12 & 15m supports v1.2 resolution up to 720p and 1080i.
---------------------------------------------------------------------------
Vad jag kan tyda så är:
så har "AV-3 Component Video 3RCA-3RCA" inga begränsninga i länder upp till 15 meter kanse längre. :D

Är det någon som vet hur lång en komponent kabel kan leverera 1080p signal?

Jag har testat hdmi 15m kjell&Co ;) och Supra 12m samma resultat till en 720p projektor.
Har en 20m komponäntkabel och en 20m S-vhs kabel. HDMI o komponent är lika men S-vhs är lite sämre i min test. i 720p och i 1080i uppskalning via förstärkare.

1080i & 720p kräver ungefär lika mycke av kabeln, 1080p är mycket mer krävande.
Om jag inte har fel så strimar SVT HD i 720p 20Mbit och 1080p kräver typ 40Mbit och en kanal i luften är 30mbit så det får inte plats i eten. SVTHD + Finska tv delar på en kanal eller vad det nu hette :)
Ska man bara överföra bild signalen på en lång stäcka typ 15 meter så är nog komponent bättre och billigar än vad HDMI är.

Om man öppnar HDMI-kabel så ser den ut som en scartkkabel många kabal är det och tunna som hårstrån.
Öppnar man en komponäntkabel så är der regela grejer. Skulle man skicka samma signal i en HDMI som man kan gjöra i en kompnetkabel skulle man få induktionsövehörning men störningar.

Så svar på din fråga är nog Komponent bättre på att överföra 1080p på långa sträcker.
Komonent är bättre isolerad och använder högre signal styrka för att kunna leverera signal på längre kabel.
I signalsamanhand så är material och tjocklek avgörande för signaltransporten. Det är därför man pratar så varmt om signalkabel och högtalarkabelns tjoklek.
Är man extrem skulle man kunna sära på kompnentkabel och spika upp kabeln på väggen i tre separata nivåer men vem gjör det? Typ att använda elementrör som högtalarkabel. Är det någon som har prövat ellementrör som högtalarkabel?? :D

Komponetkabeln saknar ljudinformation. (för den som inte viste :P )

Ny teknik innebär inte alltid ett bättre resultat det kanse är mera lämpad för vanligt folk typ CD & HDMI.
Jag tror man har tagit fram HDMI som en ersättare till scart kontakten. Bild o ljud i samma kabel.
Till en projektor är det bättre med kompnent och till TV är det HDMI (en kabel bra för novisen)

Postad 15 februari 2008 - 18:19

mwesterlund
  • mwesterlund
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

1080i & 720p kräver ungefär lika mycke av kabeln, 1080p är mycket mer krävande.
Om jag inte har fel så strimar SVT HD i 720p 20Mbit och 1080p kräver typ 40Mbit och en kanal i luften är 30mbit så det får inte plats i eten. SVTHD + Finska tv delar på en kanal eller vad det nu hette ;)
Ska man bara överföra bild signalen på en lång stäcka typ 15 meter så är nog komponent bättre och billigar än vad HDMI är.

Vill bara påpeka att de bit-rater du talar om är komprimerad video data. Över HDMI så skickas video data i okomprimerad form. Alltså 1080p24 kräver åtminstone: 1920x1080x24x8 bitar x 3 färger = 1,194 Gbit/s. Och med HDMI 1.3 som stödjer färgdjup upp till 16 bitar per färg och uppdateringsfrekvenser för upp till 60 Hz så kan det krävas: 1920x1080x60x48 = 5,97 Gbit/s

Vänliga hälsningar

Magnus

Postad 16 februari 2008 - 11:36

Zionalfa
  • Zionalfa
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Själv kör jag Supra 12m HDMI samt Komponent, från proje till bla B.D spelare. Jag tycker det fungerar alldeles utmärkt.

Postad 05 maj 2008 - 19:58

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Köpte en 15m från fyndbörsen för 495;-, körde samsung
DVD -> PROJEKTOR
Fick bild utan uppskalning men med uppskalning då blev de ett färgglatt myrornaskrig.

Fick byta kabeln mot en Hama 10m kabel , fick ingen bild genom
DVD -> PROJEKTOR
men när jag kopplade
DVD -> RECVER- > PROJEKTOR(720p)
men fick jag bild med
PS3 -> PROJEKTOR(720p) inte 1080p, då blev de myrornaskrig, fast projektorn ska ta emot 1080p.

Vad är de där färgglada myrkriget?
Kan de vara projektorn?
Kan dvdn sända ut för svag signal, tänkte när de funkar ps3 -> projektor men inte dvd -> projektor?
Är kabeln kass? Eller är de jag som är kass? =P

Hoppas någon förstår vad jag menar =P

Har du hittat några svar?
Jag får också färgglatt myrornas krig om jag kör 1080p från datorn via 5m + 10m hdmi kabel till projektorn. Via Onkyo 606 receiver. 1080i fungerar fint.

???

Postad 10 maj 2008 - 12:58

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0
Ja, det är normalt mindre kräm i DVI-signaler är än det är via HDMI.
Enklaste lösningen för att öka räckvidden på DVI-signal är att omvandla den till HDMI-signal.
Det sker i sin tur enklast genom att koppla in en aktiv/strömförsörjd HDMI-switch.

Exempel:
Du har på ett eller annat sätt kommit fram till följande:
Dator + 5m DVI-kabel = 5m 1080p förlustfritt.
HDMI-switch + 10m HDMI-kabel = 10m 1080p förlustfritt.

Plugga in dvi-kabeln i switchen och vips så har du 15 meter förlustfri 1080p

Men hur vet man att signalen verkligen var förlustfri?
Normalt syns felen tydligt och om det inte syns så har man sannolikt inte heller något problem.
Går man runt och oroar sig för bildproblem som inte syns så kanske det finns andra större problem man egentligen borde oroa sig för :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.