Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kan någon förklara varför min plasma flimmrar i 60 Hz

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 januari 2008 - 20:00

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0
Har sökt på nätet utan att finnan något, kanske söker på fel ord. Men kan någon varför min plasma flimmrar när jag kör 60 Hz på den? Är det något som alla plasmor gör eller är det specifikt för tex min plasma som är en Samsung Q96.

Vill köra HD-film på den men känner att jag blir snuvad på konfekten av flimmret, speciellt i ljusa scener.

Postad 08 januari 2008 - 23:17

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0
Grattis du har upptäckt en av bristerna med dagens plasmor, flera klarar 100Hz på SDTV men de flesta ligger på max 60Hz på högupplöst material eller dator och det räcker inte för att det skall bli flimmerfritt.
Själv störs jag inte av det vid TV/film-tittande men för datorbruk är LCD bättre eftersom de i praktiken inte kan flimra.

Postad 09 januari 2008 - 02:24

KniveN82
  • KniveN82
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Jag har en Samsung Q97. Först när jag kopplade datorn via VGA med 1366x768 60Hz så hade jag inget flimmer, sen fick jag problem med mina grafikkort (mina grafikkort verkar inte trivas så bra tillsammans) så jag fick greja lite med drivrutinerna och skapa en ny "custom resolution" då såg jag flimret, startade om datorn sen var det borta, har sett det en gång till efter det. Så det borde inte vara TVn utan problem med några inställningar eller kompatibilitet med grafikkortet kanske.

Postad 09 januari 2008 - 09:25

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

Jag har en Samsung Q97. Först när jag kopplade datorn via VGA med 1366x768 60Hz så hade jag inget flimmer, sen fick jag problem med mina grafikkort (mina grafikkort verkar inte trivas så bra tillsammans) så jag fick greja lite med drivrutinerna och skapa en ny "custom resolution" då såg jag flimret, startade om datorn sen var det borta, har sett det en gång till efter det. Så det borde inte vara TVn utan problem med några inställningar eller kompatibilitet med grafikkortet kanske.

Jag använder inte någon dator utan ett PS3 och ett Wii, båda kör i 60 Hz. I min rim och rason borde det flimmra ännu mera vid 50 Hz men då är det flimmer-fritt...

Postad 09 januari 2008 - 09:54

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
När jag kör min xbox (den gamla svarta) via komponent så märker jag av ett viss flimmer men bara i ljusa scener.

Postad 09 januari 2008 - 10:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Jag använder inte någon dator utan ett PS3 och ett Wii, båda kör i 60 Hz. I min rim och rason borde det flimmra ännu mera vid 50 Hz men då är det flimmer-fritt...

När du matar den med 50 Hz kanske den inte visar bilden i 50 Hz. Ev jobbar den då i 75 hz eller nått annat kul.

Pioneer funkar så iaf, det går inte att få den att visa i 50 Hz, den jobbar bara i 75 eller 100 Hz (vid 50 hz input).

Postad 09 januari 2008 - 11:08

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0

Hej!

Upplever precis samma sak, kör jag 1360x768 @60Hz flimmrar tvn

Kör jag 1280x720@50hz flimrar tvn inte alls. Märks mest när man kör spel eller tittar på foton och stillbilder. Märker inte detta vid filmtittande.
Kör en 50" C96 med vista media center

/Henrik

Postad 10 januari 2008 - 23:12

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0
Den skalar antagligen ned bilden till panelens upplösning och kör 100Hz när du matar den med 50Hz.
När man matar med 60Hz kan den inte dubbla frekvensen eftersom max är 100Hz där är nog den enkla förklaringen.

När jag menar högupplöst material flimrar så menar jag självklart en FULL-HD-apparat och inget annat som är pixelmappad och där finns vad jag vet ingen som ännu klarar att köra 100Hz eller mer utan de använde det du matar in alltså 50 eller 60Hz

Edit:
Efter att ha kört datorn in i PZ70 idag får jag rätta mig själv , den kör 100Hz även vid 1920*1080 om man matar den med 50Hz.

Redigerat av junkan, 12 januari 2008 - 21:29.

Postad 13 januari 2008 - 00:03

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1 743 inlägg
  • 0
Tyvärr får du nog vänja dig. Jag måste dock säga att jag aldrig stör mig på det. Men om man går från 100hz eller LCD så kanske man upplever en viss skillnad. Just flimmer är något man oftast vänjer sig lätt vid och slutar kunna se.

Men är det mycket ska du nog titta på andra plasmor om det är likvärdigt så att inget är fel på din plasma. Det ska till exempel inte flimra lika mycket som en gammal 50hz tv för då är något galet.

Postad 13 januari 2008 - 04:21

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Tyvärr får du nog vänja dig. Jag måste dock säga att jag aldrig stör mig på det. Men om man går från 100hz eller LCD så kanske man upplever en viss skillnad. Just flimmer är något man oftast vänjer sig lätt vid och slutar kunna se.

Men är det mycket ska du nog titta på andra plasmor om det är likvärdigt så att inget är fel på din plasma. Det ska till exempel inte flimra lika mycket som en gammal 50hz tv för då är något galet.

Sen kan man också lägga till att LCD TV-tillverkare jobbar hårt på att minska rörelseoskärpa genom att bl a introducera vad då? Just det, flimmer :mellow: (för att minska hold-tiden via t ex infogandet av svarta helbilder)

Det jag vill säga är att allt flimmer är inte av ondo.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.