Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köp av beg. Canon EOS 20d, 30d, 400d

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canon EOS 20D (Systemkameror) 1 8,62 (7) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 30 januari 2008 - 18:37

freeagle_Davis
  • freeagle_Davis
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0
Nu är frågan... detta blir min första Systemkamera men har plåtat en del under min skoltid (för aldeles för länge sedan) skall nu ut år resa å vill då ha en bra systemare som grund.

På begmarknaden ligger priserna efter undersökning på följande:

20d hus för runda slängar 4000kr
30d hus för 5000kr+
400d med kitlins 4500-5000kr

så vad skall man satsa på?

Hu stor är skillnaden mellan 20 och 30d i praktiken , (har läst allt för mycket om alla dessa kameror), eller är 400d en bra alternativ? Jag vet att jag vill ha något som jag kan leva med ett tag. En nackdel som jag ser med 400d är avsaknaden av extra display för inställningar... annars har den nog det jag söker.

20d verkar låta mycket elelr är det bara överdrifter?
30d ligger på gränsen till vad man vill betala.

Har du testat de olika hjälp mig då.
tjänar man något på den större skärmen på 30 och 400d eller blir det mest kosmetiskt?

Tack på förhand.

Postad 31 januari 2008 - 23:42

freeagle_Davis
  • freeagle_Davis
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0
Ja då blev det ett begagnat EOS 20D-hus för 3.500kr, finns det något sätt att se totalt antal exponeringar på denna modell?

Nu skall det inhandlas lite objektiv oxå. *gulp*
Jag tror jag behöver 2 typer:

18-55 eller i de krokarna
50-200 eller likvärdigt
Budget ja vet inte men i de lägre prisklasserna.

Tacksam för hjälp

Postad 01 februari 2008 - 08:10

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

finns det något sätt att se totalt antal exponeringar på denna modell?

Vissa EXIF-program visar den uppgiften.

Kolla på downloads.com eller liknande.

Postad 01 februari 2008 - 14:39

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1 812 inlägg
  • 0

Kan tipsa om OPanda om du kör Windows;
http://www.opanda.com/en/iexif/

Postad 01 februari 2008 - 15:42

SimonWa
  • SimonWa
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
20D eller 30D lätt!!! då får du ju iaf en rejäl kamera som du inte får om du köper plastbiten 400D!

Postad 01 februari 2008 - 23:26

freeagle_Davis
  • freeagle_Davis
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0

Kan tipsa om OPanda om du kör Windows;
http://www.opanda.com/en/iexif/

Sitter nu med OPanda men hittar inte informationen... har kollat lite andra program men det var inte lätt att hitta rätt, har således inte gjort det ännu.

Postad 02 februari 2008 - 02:08

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1 812 inlägg
  • 0

Sitter nu med OPanda men hittar inte informationen...

Kolla efter "Total Number of Shutter Releases for Camera" eller motsvarande fält. Finns mycket information att bläddra bland. Filen måste vara en obehandlad jpeg direkt från kameran. Har du en fil som passerat genom Photoshop etc. så försvinner en del EXIF-data (märkesspecifika inställningar).

Redigerat av Walkir, 02 februari 2008 - 02:14.

Postad 02 februari 2008 - 12:11

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0
Jag laddade också hem OPanda och den funkar bra och visar massor av info men inte just totala antalet exponeringar/slutarutlösningar

Postad 02 februari 2008 - 12:51

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1 812 inlägg
  • 0
Så här ser det ut hos mig:
Postad bild

Men har läst på lite extra nu och tydligen så går det inte att utläsa från Canon 20D/30D :)

Från annat forum:
"Opanda does NOT give the actuation count of the Canon 20D or 30D. I have not been able to discover an actuation count with these two cameras using any software I have access to, although I am sure Canon Service has a way. Perhaps some programmer will figure out a method to display the 20D and 30D actuations if it is at all possible. Currently Canon actuation count is only available with the 1D series, and MAYBE for the 5D. Opanda will read and display the 1D actuations."

Postad 02 februari 2008 - 12:55

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0
Jag har testat ett par program nu för min Olympus E-510 och de har inte heller någon total slutarutlösningsuppgift för min kamera. De andra uppgifterna finns dock med.

Postad 02 februari 2008 - 15:52

freeagle_Davis
  • freeagle_Davis
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0

Blir det... efter ett antal timmars läsning om olika alternativ.Detta objektiv verkar ge "mycket för pengarna" och då jag skall ut på Safari så vill man slippa objektivbyten därför väljer jag detta (zoomomfånget). Sen blir det något vidvinkel, skall bara hitta ett hyfsat ljusstarkt (till rimliga pengar).

Vad gäller räknaren så kom jag oxå fram till att just 20D inte kan utläsas utan CanonService hjälp.

Postad 02 februari 2008 - 18:13

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1 812 inlägg
  • 0
Jag hade försökt kosta på mig ett objektiv med bildstabilisator för safaribilder. Använder du stativ, så är iofs inte bildstabilisering något att sträva efter. Däremot om du sitter i en jeep som hoppar runt på "vägen".

Exempelvis dessa:

Vet inte hur bra Tamron står sig mot Canons egna i detta fallet, men det är bara att googla runt :)

Tamron har iaf en rolig sida för att visa fördelarna med VC (deras skakreducering):
http://www.tamron.co...ecial/tryvc.asp

Hade du velat ha ett lejon hoppa omkring så i sökaren? :)

Redigerat av Walkir, 02 februari 2008 - 18:20.

Postad 02 februari 2008 - 20:03

ivanhoe
  • ivanhoe
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
Skulle om jag varit i dina skor.. Valt en sigma 18-200 OS. Dvs du får vidvinkel och bildstabilisering i samma lins.

http://www.cyberphot...ticle=18-200osc

Redigerat av ivanhoe, 02 februari 2008 - 20:05.

Postad 02 februari 2008 - 22:03

freeagle_Davis
  • freeagle_Davis
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0

Skulle om jag varit i dina skor.. Valt en sigma 18-200 OS. Dvs du får vidvinkel och bildstabilisering i samma lins.

http://www.cyberphot...ticle=18-200osc

Presterar då detta objektiv lika bra som ett dedikerat Vidvinkel? i form av ljusstyrka.
Klarar man sig på 200mm?

Postad 02 februari 2008 - 23:01

alfin
  • alfin
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Du har inte funderat på Canons ny objektiv i konsumentklassen med bildstabilisator, 18-55 samt 55-250? Går att hitta för 1500 respektive 2500 riksdaler. Jag har det senare och är än så länge mer än nöjd. Bildstabilisatorfunktionen fungerar över förväntat och objektivet ger riktigt skarpa bilder. Tyvärr är det lite ljussvagt, men i safariförhållanden där solsken mer eller mindre är en garanti borde detta inte vara något problem. Super-zoom objektiv brukar i regel inte vara någon höjdare.

Postad 02 februari 2008 - 23:02

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1 812 inlägg
  • 0
Jag hade velat ha 300mm (480mm i filmformat) på safari. När jag fotat på Zoo med 55-200, så kändes räckvidden inte riktigt tillräcklig (300mm i filmformat). Men Zoo kan jag åka tillbaka till när som helst. Safari känns däremot som något man gör ett fåtal ggr i livet.

Postad 02 februari 2008 - 23:21

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

Safari känns däremot som något man gör ett fåtal ggr i livet.

Jag håller med, dräm till med det bästa du har råd med. ;)

Postad 03 februari 2008 - 02:25

freeagle_Davis
  • freeagle_Davis
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0

Du har inte funderat på Canons ny objektiv i konsumentklassen med bildstabilisator, 18-55 samt 55-250? Går att hitta för 1500 respektive 2500 riksdaler. Jag har det senare och är än så länge mer än nöjd. Bildstabilisatorfunktionen fungerar över förväntat och objektivet ger riktigt skarpa bilder. Tyvärr är det lite ljussvagt, men i safariförhållanden där solsken mer eller mindre är en garanti borde detta inte vara något problem. Super-zoom objektiv brukar i regel inte vara någon höjdare.

Nog har jag funderat på dessa alltid... men det är inte lätt
55-250 har fått bra betyg (relativt) och ligger i ett bra prisläge men med lite osäker focus (enligt testare) (vad använder du för kamera?).
18-55 är oxå ett för pengarna prisvärt allternativ men där funderar jag på att kanske gå på Tamron AF 19-35 men vet ännu inte riktigt.
Alternativet med Sigman (mycket bra omdömme) som jag funderade på i utgångsläget var för att jag ville få in ett helteckande objektiv så man slipper byta när lejonet kliver upp på huven för en lunch i solen. Men det kanske är så att man inte kommer få en skarp bild utan IS när man zoomar fullt på frihand även om bilen eller jag står stilla.

Så hur man än gör så står man osäker... Jag känner inte att jag vill spendera 10.000tals kronor på objektiv inte till en början iaf. och dessutom tror jag att macro och vidvinkel kan äta upp en del om man vill börja leka lite mer konstnärligt.

Postad 04 februari 2008 - 22:36

fryczek
  • fryczek
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0
Jag hade mitt Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom (finns två modeller det för 2200 kr har jag) när jag var på safari. kan bara säga att jag inte bytte objektiv när jag satt i bilen. Väldigt prisvärt! Finns garanterat skarpare objektiv men grymt prisvärt är det. Mycket nöjd med de flesta bilder jag tog! Sen att du får ett 480mm med brännviddsförlängningen gör ju inget! En annan som var med på safarin hade sitt canon 400mm på hela tiden! var med antiskak! Sen om det nu vore så att ett lejon eller en elefant hoppar upp på bilen så kan du byta när det händer.! kanske inte det mest vanliga :P tyvärr får jag väl tillägga! Bra objektiv för pengarna! kommer jag behålla länge! ha det underbart på safarin!! Grymt är det! Till alla som ännu inte varit på safari, ÅK!! ja just det så har det ju macro också vilket är skojjigt i afrika bland alla exotiska blommor och insekter. Fördelen med att det är ett 300 är att du inte behöver gå lika nära den förskräckta insekten för att fånga den på bild :D Grym skärpa i Macro för övrigt!

Redigerat av fryczek, 04 februari 2008 - 22:49.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.