400D vs E-510
16 svar till detta ämne
Postad 31 januari 2008 - 09:16
DennisA
-
DennisA
-
Forumräv
-
-
789 inlägg
Skall köpa systemkamera och valet står mellan Canon 400D och Olympus E-510. Jag är nybörjare och vill lära mig mer ang fotografering mm. Kommer börja med det kit som kommer till kameran för att sedan bygga videare. Min sambo vill också ha än bättre kamera men hon kommer nog endast ta "point n shoot" bilder, som man gör med en vanlig kompaktkamera.
Så vilken av dessa är bästa "point n shoot" där man använder dom förinställda altrenativen?
Diskussioner/inlägg om att Nikon, Sony, Pentax mm är bättre kameror undanbedes
Tacksam för svar och ev länkar med bildjämnförelser.
/D
Redigerat av DennisA, 31 januari 2008 - 09:17.
Postad 31 januari 2008 - 09:38
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4 200 inlägg
Canon 400D är ju ett år äldre än Olympus E-510.
Det är inte den kommande Canon 450D du menar?
Postad 31 januari 2008 - 09:43
DennisA
-
DennisA
-
Forumräv
-
-
789 inlägg
Nej. Kameran kanske inte behöver vara sämre bara för att den är ett år äldre, eller? Det är bra pris (5500:-) på 400D nu, därför är den intressant.
Postad 31 januari 2008 - 09:50
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4 200 inlägg
Så vilken av dessa är bästa "point n shoot" där man använder dom förinställda alternativen?
På den punkten är de nog rätt så lika. Skillnader som kan vara bra för nybörjare, eller de som bara kör ”point n shoot” är bland annat den i kamerahuset (E-510) inbyggda bildstabiliseringen, som gör det möjligt att ta skarpa bilder även om man darrar lite på handen och/eller använder lite längre slutartider. Det fungerar upp till fyra steg i exponeringsvärde. En liten finess som är användbar är att man kan ta bort "röda ögon" i kameran, den funktionen har inte 400D. (Visst kan man Photoshoppa bort "röda ögon", men jag tänkte att för en "point n shootare" så kan de vara smidigt att ha funktionen i kameran) E-510 har hela 18 stycken motivprogram som är perfekt för nybörjare, till exempel: Porträtt, Landskap, Nattbild, Stearinljus, Makro, Strand & Snö, Dokument, Fyrverkerier, Solnedgång, Sport med flera. Paketobjektivet som följer med Olympus E-510 är också erkänt mycket bättre (alla tester som jag läst). Jag får i alla fall mycket bra bilder med Olympus paketobjektiv, zoomen 14-42mm. Jag anser också att ergonomin talar till E-510ans fördel. Jag kände på båda kamerorna innan jag köpte min Olympus, och den har ett mycket bättre grepp och är lättare att hantera. 400D har bland annat ett mycket mindre grepp på framsidan, det finns knappt plats för fingrarna om man ska få ett ordentlig tag om kameran. Olympus E-510 är lättare, och framför allt så är objektiven mycket mindre och lättare, en designfördel som Olympus har. När du så småningom skaffar fler objektiv, så kommer det skilja åtskilligt i vikt på kameraväskan mellan Canon och Olympus. Olympus E-510 kan enkelt användas som kompaktkamera, men när (om) du blir mer intresserad av fototeknik, så har E-510 mycket mer att erbjuda än 400D.
Redigerat av FEA, 31 januari 2008 - 10:21.
Postad 31 januari 2008 - 10:40
DennisA
-
DennisA
-
Forumräv
-
-
789 inlägg
Tack för svaret FEA. Nu väntar jag bara på en bedömning av en som inte har en Olympus 
Om jag inte läst fel så skall Olympus'en ha dubbla kortplatser? Båda CF SD? Har 2st 1GB SD hemma, hur många RAW-bilder får plats på ett 1GB SD?
/D
Postad 31 januari 2008 - 10:43
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4 200 inlägg
Olympus E-510 har dubbla kortplatser, men för xD och CF. (Canon 400D har bara en kortplats, CF)
Jag redovisade bara en del fördelar när det gäller att använda E-510 som "kompaktkamera", om du vill veta mer om de övriga finesserna så kan jag fortsätta hur länge som helst...
Ja, jag är mycket nöjd med mitt val
Redigerat av FEA, 31 januari 2008 - 10:47.
Postad 31 januari 2008 - 10:51
DennisA
-
DennisA
-
Forumräv
-
-
789 inlägg
Ok, xD var det kanske...
Ser att det gnälls lite på Olympus'ens fokuspunkter. Den har bara 3 jämnfört me tex 400D som har 9 fokuspunkter. Den tvekar lite i fokuseringen enligt Digitalsfotos test. Kan detta leda till problem/dåliga bilder vid point n shoot??
Postad 31 januari 2008 - 11:21
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4 200 inlägg
Det är faktiskt inget som jag upplevt vara ett problem. Jag har tagit ett par tusen (fler kanske) bilder sen jag skaffade kameran i november, och det har funkat bra. Ibland kan flera fokuspunkter t.o.m. orsaka problem pga att kameran inte fokuserar där du vill ha skärpan, men det är bara vad jag har läst i tester. Den enda gången autofokusen i E-510 tvekar är om det är riktigt mörkt (om man kör utan fokusbelysning), men det gör de flesta kameror i olika grad. Då det gäller "point n shoot" fins ju ett säkert sätt att få fokus där man vill, och det är att helt enkelt trycka ner avtryckarknappen knappen halvvägs, så låses fokus på den punkt du själv väljer. Det går även att välja om du vill att kameran själv väljer bland de tre fokuspunkterna, eller att den bara använder en av punkterna, t.ex. den i mitten.
Redigerat av FEA, 31 januari 2008 - 11:23.
Postad 31 januari 2008 - 16:06
dudek
-
dudek
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Jag har nyligen köpt en 400d, och min ambition är att lära mig så mycket som möjligt om kameran och inte använda motivprogram mer än nödvändigt. Jag kan ärligt säga att jag är väldigt nöjd med mitt inköp, och jag tror inte att du blir missnöjd eller känner dig lurad vilken av kamerorna du än köper.
En av de saker jag uppskattar med min Canon är att det är enkelt att komma åt inställningarna. Du behöver inte navigera dig igenom menyer för att ändra ISO eller manuellt val av fokuspunkter. Tryck på knappen för just den funktionen, och du kan genast ändra. Så är det inte i Nikons D40x, t ex.
Jag uppskattar också att kameran har automatisk dammborttagning. Att fotografera på höga ISO fungerar också bra, eftersom brusnivåerna är låga. Det finns dessutom en brusreduceringsfunktion. Det gör att du inte är i lika stort behov av bildstabilisering. Dessutom går det att köpa objektiv med bildstabilisering.
Eftersom minneskort är så billiga rekommenderar jag dig att köpa ett 4gb. Det rymmer väl upp till 300 bilder raw+jpg.
Det finns en funktion för reducering av röda ögon i 400d.
Gå gärna in i en fotoaffär och känn på kamerorna innan du bestämmer dig. Jag känner mig högst tveksam till påståendet att Olympus har mycket mer att erbjuda för den fotointresserade. Men så har jag ju själv valt en 400d!
Jag tror att din sambo kommer att bli mycket nöjd med de autolägen som 400d erbjuder. Det kanske kan kännas skönt att slippa välja mellan 18 lägen?
Redigerat av dudek, 31 januari 2008 - 16:09.
Postad 31 januari 2008 - 16:21
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4 200 inlägg
En av de saker jag uppskattar med min Olympus är att det är enkelt att komma åt inställningarna. Du behöver inte navigera dig igenom menyer för att ändra ISO eller manuellt val av fokuspunkter. Tryck på knappen för just den funktionen, och du kan genast ändra. Jag uppskattar också att kameran har automatisk dammborttagning. Att fotografera på höga ISO fungerar också bra, eftersom brusnivåerna är låga. Det finns dessutom en brusreduceringsfunktion. Jag känner mig högst tveksam till påståendet att Olympus har mycket mer att erbjuda för den fotointresserade. ... nej, vänta, den sista meningen var lite fel [edit: ursäkta dudek jag försökte bara vara lite smårolig när jag klippte ovanstående ur ditt inlägg, men det uppstod visst lite missuppfattningar... 
Det jag ville säga var att även E-510 har knappar för ISO och fokuspunkt (och flera andra funktioner dessutom) samt dammreduktion. Kameran har även brusreducering och dessutom brusborttagning. Så. Det var alles.]
Min510aHelbildFL36RM1liten.jpg 115,87K
0 Antal nerladdningarBildbevis. Min kära E-510
Redigerat av FEA, 31 januari 2008 - 18:31.
Postad 31 januari 2008 - 17:19
Unregistered1014
-
Unregistered1014
-
Forumräv
-
-
530 inlägg
Jag känner mig högst tveksam till påståendet att Olympus har mycket mer att erbjuda för den fotointresserade.
... nej, vänta, den sista meningen var lite fel 
Nu blir man ju lite förvirrad här men jag skulle säga precis tvärtom att Canon har mer att erbjuda om man vill gå vidare i sitt fotointresse. Mer optik att välja på osv. Jag valde själv en 400d, jag har små händer och den fungerar alldeles ypperligt för mig. Många hävdar att det är bättre att ha antiskak i objektivet eftersom de har en tendens att gå sönder om de sitter i kamerahuset. Sök runt lite på fotosidan.se och dess forum så finner du mer om detta. Det viktiga i ditt val är hur kameran känns och upplevs av dig. Själv så är jag riktigt nöjd med min Canon 400D och jag har köpt till EF-S 18-55 IS och ett EF 50/1.8. Tänk på att kameran och din utrustning inte blir bättre än vad du är som fotograf!
Postad 31 januari 2008 - 18:01
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4 200 inlägg
Nu blir man ju lite förvirrad här men jag skulle säga precis tvärtom att Canon har mer att erbjuda om man vill gå vidare i sitt fotointresse
Jag får förtydliga mig lite. Det jag menar med att Olympus E-510 har mer att erbjuda en mer avancerad fotograf är bland annat följande: + Punktmätning ( spot-mätning på utrikiska) + Punktmätning mot högdagrar/lågdagrar + Evaluerande ljusmätning med 49 punkter+ Live View + 10 olika vitbalanslägen, inklusive en-knapps manuell mätning + RAW & JPEG samtidigt, i valfri kvalitetsläge för JPEG + Sex olika JPEG-nivåer + Flera redigeringsmöjligheter för tagna bilder ( i kameran) + Sju olika blixtlägen, bl.a. synk mot lång slutartid, synk mot andra slutarridån (inbyggda blixten) + Dammavskakning med ultraljud+ Histogram i realtid+ Hög/lågdagerblink i realtid+ Auto-ISO i samtliga exponeringslägen + Spegeluppfällning med valbar fördröjning Ovanstående är en del av sakerna man har användning för när man lärt sig mer om fotogarfering. På dessa punkter skiljer sig det mellan kamerorna, till E-510ans fördel. Jag känner mig högst tveksam till påståendet att Olympus har mycket mer att erbjuda för den fotointresserade
... fortfarande tveksam?  ... sen behöver man inte använda alla 18 motivprogrammen om man inte vill, det räcker med programratten på kamerans ovansida (precis som på 400D) Som sagt, Olympus E-510 är en suverän "kompaktkamera", men har även massor som en rutinerad fotograf uppskattar. Detta säger jag som fotat i många år  Ställ in allting så manuellt du vill: fokus, exponering, vitbalans, blixtstyrka, ISO-tal m.m ELLER Sätt på kameran, vrid ratten till AUTO och kameran sköter allt - bara att sikta och trycka av!  ... båda alternativen finns. Jag kan ju berätta att jag inte valde Olympus av en slump. Jag gjorde efterforskningar i flera månader innan jag bestämde mig. Jag bytte från analog fotografi där jag använt flera olika systemkameror, senast Minolta system, med en massa objektiv, flera blixtar m.m.
Nu när jag gick över till digital fotografi bestämde jag mig för att sälja allt och börja på ny fräsch kula. Inga tidigare märken jag använt skulle påverka mig. Jag hade kunnat köra med SONY som ju har samma objektiv och blixtsystem som Minolta, men valde alltså att kolla runt ordentligt och gjorde mig av med alla mina prylar. Dyrt, blev det också...
Det kändes befriande, jag kunde nu välja vilket märke som helst!
Det blev alltså Olympus
Redigerat av FEA, 31 januari 2008 - 18:52.
Postad 03 april 2008 - 11:02
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4 200 inlägg
Nej. Kameran kanske inte behöver vara sämre bara för att den är ett år äldre, eller? Det är bra pris (5500:-) på 400D nu, därför är den intressant.
Det blev en Pentax, va?
Postad 03 april 2008 - 11:40
ekke
-
ekke
-
Veteran
-
-
2 466 inlägg
Jag känner mig högst tveksam till påståendet att Olympus har mycket mer att erbjuda för den fotointresserade.
... nej, vänta, den sista meningen var lite fel 
Nu blir man ju lite förvirrad här men jag skulle säga precis tvärtom att Canon har mer att erbjuda om man vill gå vidare i sitt fotointresse. Mer optik att välja på osv.
Jag valde själv en 400d, jag har små händer och den fungerar alldeles ypperligt för mig. Många hävdar att det är bättre att ha antiskak i objektivet eftersom de har en tendens att gå sönder om de sitter i kamerahuset.
Sök runt lite på fotosidan.se och dess forum så finner du mer om detta.
Det viktiga i ditt val är hur kameran känns och upplevs av dig.
Själv så är jag riktigt nöjd med min Canon 400D och jag har köpt till EF-S 18-55 IS och ett EF 50/1.8.
Tänk på att kameran och din utrustning inte blir bättre än vad du är som fotograf!
Du har fått lite om bakfoten! Det är Is i objetiven som lättare går sönder. Det samma gäller för micro USM som canon har i sina billigare objektiv (inte ring). Nåväl, skall du fundera på canon så titta inte på 400d, skräp enligt mig, 450d är bättre isåfall. stora skillnaden ligger i sensor formatet, 3:2 eller 4:3 ? crop 1.6 eller 2? Sedan är väl Oly lite billigare också. Oly har även lite mer funktionalitet. Mer tillbehövers argumentet är bara "bull" om du inte ska köpa 400mm 600mm , eller kasnke ett tiltskiftobjektiv etc . Men då är du uppe i prisklasser att byta ett kameran hus bara är växelpengar ..  Det 400d har som talar för sig är väl att det står Canon på kameran ... och att vissa mår bättre av det
Redigerat av ekke, 03 april 2008 - 11:43.
Postad 03 april 2008 - 12:57
DennisA
-
DennisA
-
Forumräv
-
-
789 inlägg
Det blev en Pentax, va? 
Nej, det har inte blivit någon kamera ännu. Väntar på EOS 450D, fick ett samtal nyss om att det ligger en och väntar på mig i butiken! Vill dock ha lite omdömen först innan jag slår till.
Postad 03 april 2008 - 13:52
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4 200 inlägg
OK, lycka till med kameraköpet, du blir säkert nöjd!
Postad 03 april 2008 - 14:59
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3 956 inlägg
Jag har själv en 400D men rekommenderar i stort sett alltid att INTE köpa den utan att köpa från någon av de andra tillverkarna istället. Men så kass är inte 400D som man kan tro när man läser andra inlägg i tråden. Det finns många anledningar att kritisera den om man jämför med dagens konkurrerande modeller men så börjar den bli ganska gammal också. Fortfarande är det dock en hyfsat bra kamera med god bildkvalitet och bra automatik i ett kompakt format. Att köpa den ny idag är, om den inte reas ut väldigt billigt, enligt mig ett mindre bra köp. Själv köpte jag den begagnad som andrahanskamera, enda anledning att jag har Canonprylar är superfynden man kan göra på begagnatmarknaden.
450D å andra sidan står sig bättre i konkurransen, om än till ett som med alla prylar med Canon-logga något högt pris. Jag är övertygad om att du blir nöjd med köpet.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
→
Specialämne: Systemkameror & Optik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|