Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Vilken GPS föredrar ni?

10 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Gamin Nuvi 760 eller TomTom GO720T (18 medlem(mar) har röstat)

Vilken av dessa GPS:er rekommenderar ni??

1. Garmin Nuvi 760 (10 röster [55.56%])

Procent av omröstning: 55.56%

2. TomTom GO720T (8 röster [44.44%])

Procent av omröstning: 44.44%

Rösta GÀster kan inte rösta

Postad 01 February 2008 - 13:19

andekar
  • andekar
  • LĂ€rjunge

• 449 inlĂ€gg
  • 0
Kommentera gÀrna varför den ena eller den andra...

Postad 19 March 2008 - 08:53

gwandir
  • gwandir
  • Rookie

• 1 inlĂ€gg
  • 0
Har nu testat Go720T en tag och jag mÄste medge att jag Àr vÀldigt nöjd.

Förutom att kartan flytter mycket bÀttre jÀmfört med andra GPSer jag sett sÄ Àr det ett antal funktioner jag Àr specielt nöjd med.

Stort plus för mobilfunktionen samt att du kan spela upp MP3 via din tomtom ut i dina bilstereohögtalare.
Knappa bara in en ledig frekvens pÄ din Tom tom och sök upp frekvensen med bilstereon. VÀldigt smart och smidigt.
Melodin tonas ner nÀr en viktig instruktion kommer.

Du kan lÀsa SMS och prata i telefon via den ocksÄ.
OcksÄ vÀldigt enkel och smart lösning.

Nu har jag inte testat Garmin men som det Àr nu kÀnner jag inget behov av att göra det heller :)

Redigerat av gwandir, 19 March 2008 - 08:56.

Postad 18 April 2008 - 22:44

anders61
  • anders61
  • Rookie

• 7 inlĂ€gg
  • 0
Köpte nyss en TomTom 720T. FrÄgade i butiken (Teknikmagasinet) om den fungerade med min telefon, och svaret var att den funkade med alla med Bluetoth. Har dock haft mycket problem.

Kampanjkoden som jag fick med för att kunna uppdatera kartor och fÄ 2 mÄnaders trafikkameror funkade inte. Fick andra instruktioner frÄn deras support. Det blev dock nÄgot fel nÀr jag laddat ned och uppdaterat nya versioner och kartor, sÄ jag fick formatera om hela minnet (enligt instruktioner pÄ deras supportsidor). Har Ànnu inte efter flera kontakter med deras support fÄtt tillgÄng till fartkameror. Fick ocksÄ instruktioner om att installera en Àldre version av programmet, eftersom den senaste (som man ju fÄr ned automatiskt!) tydligen inte var pÄlitlig.

Men - det vÀrsta - Àr att min telefonmodell inte stöds, och jag har problem med att fÄ den att koppla till navigatorn. Kanske inte TomToms fel, men vÀl Teknikmagasinets, som sade att det skulle funka.

Ger dom nÄgon dag till pÄ sig att lösa problemet med fartkamerorna, men det lutar nog Ät att jag lÀmnar tillbaka den, dÄ jag köpte den bl.a för funktionen med handsfree för telefonen.

Har dessutom redan efter ett par dagars körning upptÀckt felaktigheter i kartan. Rondeller som funnits i flera Är, finns inte med.

Postad 19 April 2008 - 16:13

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlĂ€gg
  • 0
Köpte mig en Tomtom GO 720 idag, och den funkar prima.

Postad 26 May 2008 - 15:53

HeRmAN
  • HeRmAN
  • AnvĂ€ndare

• 129 inlĂ€gg
  • 0
Hej

Jag har ett problem... Köpte en SONY NV-U73T(W) i torsdags efter att ha lÀst tester och foruminlÀgg bÄda hÀr och dÀr. Den skulle helt enkelt vara "bÀst "i den prisklassen och ha de hade de funktioner jag Àr ute efter förutom att hitta rÀtt.
- Kameravarning/POI.
- TMC
- Kunna dÀmpa ljuset pÄ kvÀllen för att inte vara störande.

Vad som Àr undermÄligt i SONY'n
Hastighetsvarning: Enl. Menyerna sÄ kan man aktivera detta - Finns ej (En Navigon funktion som finns i mynyna av misstag)
Visa Skyltar: Enl. Menyerna sÄ kan man aktivera detta - Finns ej (En Navigon funktion som finns i mynyna av misstag)
POI Speedcam: Visas endast som en symbol - Varningsljud och maxhastighet saknas.
Enl. Sonys support mÄste man aktivera denna funktion för att fÄ ljud, MEN dÄ endast som en muntlig angivese att det finns kameror lÀngs den aktuella streckan nÀr man svÀnger in pÄ ett vÀgavsnitt, dvs. inte x antal meter innan.
Dessutom kan jag inte lÀgga in min "hem" position eftersom jag bor pÄ landet och saknar en vanlig gatuadress med nummer. Kartpekning eller koordinater gÄr ej att anvÀnda för att definiera "hem"
Mjukvara pÄ CD var obefintlig, Mitt intryck av SONY som en leverantör av kvalitetsprodukter sjönk just rejÀlt :-(

Jag hoppas att MediaMarkt Àr vÀnligt instÀllda till att jag fÄr byte denna dÄ den inte har de funktioner som den utlovas att ha mot nÄgon av nedanstÄende men jag hoppas fÄ lite tips frÄn er ang. vad som finns och vad som saknas.

Garmin Nuvi 760 (Europa) vs. TomTom GO 720 TMC (Europa)

AllmÀnt
1. Automatisk ljusreglering?
2. Natt/KvÀlls lÀge, Mörka bakgrunder?
3. TMC?

Hastighet / POI
4. Varna för fartkameror (POI) med ljud?

a. KÀnslig för riktning?
b. StÀllbart avstÄnd

5. Redigera / LĂ€gga in egna POI

a. Bensin mackar, affÀrer mm.

6. Hastighetsvarning?
7. Visa gÀllande hastighet som skylt.

Navigering
8. LĂ€gga in ”Hem” med koordinater eller genom att peka pĂ„ karta?
9. Ange resmÄl med koordinater eller peka pÄ karta?
10. Visa nÀsta+ nÀstnÀsta svÀng med symboler utan att klicka?
11. Se version pÄ installerad karta? Plus om det finns, inget krav
12. Trippinformation? Plus om det finns, inget krav
13. Navigering i Tunnel (Utan satelliter) Plus om det finns, inget krav
14. SpÄrlogg? Visa hur jag kört. Plus om det finns, inget krav

Datormjukvara
15. Medföljer mjukvara för t.ex. att fixa rutten pÄ datorn?
16. Redigera POI, Jag har sett att det finns div. men funkar de till dessa?

SnÀlla, lite tips innan jag försöker byta bort Sonyn.
Tack

Postad 26 May 2008 - 18:02

HeRmAN
  • HeRmAN
  • AnvĂ€ndare

• 129 inlĂ€gg
  • 0
Hej igen

Fick lÄna en TomTom One XL av e n jobbarkompis och fick genast nÄgra följdfrÄgor.
Har kört den i DemolÀge pÄ kontoret men skall prova den pÄ vÀgen hem frÄn VÀsterÄs mot Kungsör.

Rösten (oavsett man/kvinna) Àr vÀldigt stel och slÀpig och kommer inte naturligt nÀr det gÀller att byta fil nÀr det Àr flerfiligt, tjatar om "riktning mot vÀnster" nÀr man följer en motorvÀsgavfart kÀnns onaturligt, vart skall man annars ta vÀgen, "följ vÀgen" hade varit med naturligt.
Bilden/grÀnssnitten kÀnns Àldre Àn Sonyn, Sonyn var tydligare pÄ bild/ljud nÀr det gÀller hur man navigerar för att hela tiden placera bilen i rÀtt fil. HAn jag lÄnade den av hade den instÀlld pÄ 2D lÀgen eftersom 3D lÀgen inte var tillrÀckligt bra.

Kameravaringarna fungerade bra med ljud och blinkande hastighetsskylt.
TyvÀrr verkar den varna Àven i fel rikting.
Ett plus med denna TomTom Àr att den visar normalt gÀllande hastighet och bilens hastighet samtidigt, + att det skall finnas fungerande hastighetsvarning i den enl. Àgaren.

Om TomTom GO 720 Àr lika seg i interfacet som One XL kÀnns det som att man offrar det för att fÄ kameravarningen.... svÄrt val
men jag hoppas att 720T eller Nuvi 760 Àr bÀttre, sÄ gÀrna synpunkter frÄn er pÄ detta. GÀrna om Nauvi 760 som jag inte kunnat pilla pÄ jfr. med TomTom.

En avigsida med TomTom One XL Àr att den envisas med att sÀga "vid vÀgens slut svÀng..." Sonyn sÀger "I T-kors svÀng...", Om vÀgen slutar Àr det ju dumt att köra vidare ;-)

Redigerat av HeRmAN, 27 May 2008 - 08:49.

Postad 26 May 2008 - 21:44

johane77
  • johane77
  • AnvĂ€ndare

• 200 inlĂ€gg
  • 0
Denna GPS har 1:a placering tillsammans med 760:n i ett test. Se lÀnk nedan.
Snygg och BĂ€st enligt testarna.

http://www.dagensps....l...&categID=18

Postad 26 May 2008 - 21:54

HeRmAN
  • HeRmAN
  • AnvĂ€ndare

• 129 inlĂ€gg
  • 0
Tack för tipset med det klargjorde inget utan snarare blev jag Ànnu mer förbryllad eftersom testen inte sa nÄgot mer Àn att Magellan och Garmin vann och TomTom kom 3'a.

Fler tips och synpunkter mottages tacksamt dÄ jag skall försöka byta Sonyn imorgon em.

Postad 27 May 2008 - 13:15

HeRmAN
  • HeRmAN
  • AnvĂ€ndare

• 129 inlĂ€gg
  • 0
De var trevliga pĂ„ MediaMarkt i VĂ€sterĂ„s och jag fick byta. Det blev en Garmin NĂŒvi 710.

Ingen av TomTom 720TMC, Garmin NĂŒvi 760 eller Magellan Maestro 4245 fanns i butik.

720TMC Àr tydligen pÄ utgÄende och ersÀttas av den dyrare 730TCM
Skillnaden mellan NĂŒvi 760 och NĂŒvi 710 skall bara vara FM-Mottagare och Europa kartor pĂ„ 760.

Postad 25 July 2008 - 12:59

Nerd
  • Nerd
  • ForumrĂ€v

• 551 inlĂ€gg
  • 0
Jag har lÀnge tÀnkt köpa en Nuvi 760. Men jag börjar mer och mer inse att jag inte har behov av bluetoth och mp3-uppselning. Och varför ska man ha en widescreen pÄ en bil-gps? Den blir ju bara stor att ha i fickan. Nej, jag har bestÀmt mig för en Nuvi 255T som har TMC och inte widescreen. NÄgon som har testat den?

Postad 13 August 2008 - 12:01

flipbop
  • flipbop
  • Rookie

• 8 inlĂ€gg
  • 0
Jag har tidigare haft TomTom5 inlagd pÄ en handdator. Nu har jag inte anvÀnt den pÄ lÀnge men det börjar bli lÀge att skaffa en ny skaffa en bilnavigator.
DÄ tyckte jag att kartmaterialet var lite si och sÄ. MÄnga adresser i mindre orter hittades inte.

Jag har nyligen testat pÄ en kollegas gps med samma adresser och det funkade mycket bÀttre pÄ hans Garmin. Jag testade Àven en annan kollegas gps, en ny TomTom One(?), men den klarade "testadress" (samma jag testat TomTom5 med tidigare).

Vad har ni för erfarenhet/uppfattning? Har Garmin bÀttre (mer detaljerat) kartmaterial (Navteq) Àn TomTom?

Jag velar nu mellan en Garmin 760 och Navigon 7110/2110Max/2150Max. Till Navigon-modellerna kan man tydligen köpa till uppdateringar av kartmaterialet för 199 kr för en tvÄÄrsperiod. Finns det motsvarande för Garmin-navigatorerna att man för en rimlig slant kan uppgradera kartorna?

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.