Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung Blu-Ray P1400 + Yamaha RXV661 ( HJÄLP! )

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 February 2008 - 18:34

Zagrow
  • Zagrow
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Har en samsung Blu-Ray P1400 samt ett Yamaha system med en RXV661 förstärkare som har HDMI men ej 1,3.

Har talat om detta i en tidigare tråd men då visade sig att för att få ut bästa möjliga ljud så skall jag köra analoga kablar + inställningen bitstream.

Till slut gjorde jag detta och ändrade om inställningarna, kan säga att ljudet nu är helt 100% perfekt detaljerat. Man hör fotsteg gå mycket längre än tidigare. Så att ljudet är "klart" och bra. Men det är 0% tryck i ljudet. Det krävs världens fetaste explosion för att basen ska gå igång över huvudtaget ungefär.

Ändrar jag inställningarna till "PCM" så är ljudet BRAAAA mycket bättre. Men fortfarande långt ifrån vad det borde vara.

Ta till exempel här på jobbet (Elgiganten) så "demar" samma system fast med en HDDVD. Men då har kollegan kört optisk kabel. Ljudet är sjuuuuuuuuuuuuuukt! Och basen går på full rulle så fort det är minsta explosion.

Så ja vet inte, det har vart lite delade åsikter angående detta i tidigare trådar.

Jag funderar på att köpa med mig en monster kabel, optisk då. Från jobbet idag. Skulle vilja ha lite hjälp med detta. Är det bortkastade pengar eller inte?

I dagsläget får jag fruktansvärt dåligt ljud i vilket fall. Och då fixar ändå min förstärkare okompresserade 98Khz ljudspår.

Med dåligt menar jag att det inte är något "tryck" i ljudet under filmer.

När jag kör mina analoga kablar ( RCA kablar från monster cable) så använder jag inställningen Multi Channel på förstärkaren som jag vart ombedd att använda.

Det känns som att en optisk kabel ändå skulle klara av mer mbp's eller är jag helt ute och cyklar?

Hade uppskattat rätt hjälp så snabbt som möjligt då jag gärna vill få med mig rätt kablage hem idag.

P.S Högtalarna är inspelade o.s.v kör jag via min PC t.ex en 128 kpbs låt så får jag ut otroligt ljud. ( Detta via optisk kabel )

Tack på förhand!

MVH Benji

Postad 14 February 2008 - 20:54

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0
Du ska INTE ha en optisk kabel. Den kan inte utnyttja något av de nya ljudformaten.
Så det är rätt kopplat som du har det.

Kolla igenom intällningarna för högtalarna i samsungens setup, leta efter "small" "large" delningsfrekvens etc. och proja olika justeringar där. Kolla även inställningarna på recivern så den inte står i "direct pure" läge eller dylikt via multikanalsingången..

Se till att du väljer en film som har bra ljudspår, t.ex okomprimerat 5.1PCM, TrueHD. Finns tipstrådar på BDfilmer med bra ljud, sök i forumet.

Postad 14 February 2008 - 20:54

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2384 inlägg
  • 0
Jag upplever inte detta med mina Rotel grejor som jagkör analogt...har i och för sig grymt bra ljud öven om jag downsamplar hdl ljuden...men det blir liksom en dimension till när jag kör ut hd ljuden analogt.

Postad 14 February 2008 - 21:14

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2384 inlägg
  • 0

Du ska INTE ha en optisk kabel. Den kan inte utnyttja något av de nya ljudformaten.

Kolla igenom intällningarna för högtalarna i samsungens setup, leta efter "small" "large" delningsfrekvens etc. och proja olika justeringar där. Kolla även inställningarna på recivern så den inte står i "direct pure" läge eller dylikt via multikanalsingången..

Se till att du väljer en film som har bra ljudspår, t.ex okomprimerat 5.1PCM, TrueHD. Finns tipstrådar på BDfilmer med bra ljud, sök i forumet.

KOlla även delningen på subens delningsfilter så den inte stårfel.

Postad 14 February 2008 - 22:13

Zagrow
  • Zagrow
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Hur gör man detta? Förstår nada av de du precis beskrev... :)

Postad 14 February 2008 - 22:21

Zagrow
  • Zagrow
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Så här är inställningarna under ljud på spelaren:

Digital Output: PCM (Har som sagt även testat Bitstream men då är det väldigt "icke" fyllit ljud. Dock väldigt detaljerat...)

PCM Down Sampling: Off

Dynamic Compression: Off

å de e alla inställningar som finns liksom...

det måste ändå vara något som inte stämmer... ja får de bara inte att gå ihop...

Jo förresten, längst ner på samma sida så kan man gå in i Speaker Setup....

Där man testar så alla högtalarna funkar o.s.v

På basen är det inställt något som kallas "LFE" som standard... Ja kan klicka av de på till Off läge... Kan de göra något tro?

Postad 14 February 2008 - 22:27

Zagrow
  • Zagrow
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
En grej till, på förstärkaren finns det något som heter "SP å så kan man välja antingen "A" eller "B" eller "AB" nån som vet vad detta innebär?

Manualen är tjockare än bibeln så de orkar ja inte ge mig in i....

Sen förövrigt är treble å bas ej inställt så de ligger på standard nivå... varken höjt eller sänkt...

Postad 14 February 2008 - 23:49

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0
Det är många frågor du vill ha svar på, just nu har jag ingen möjlighet att skriva en mindre novell för att bena ut det år dig.

Hade jag varit dig så hade jag satt mig in i vad det är jag har köpt, dvs kolla manualer, wikipedia för förkortningar (t.ex. LFE) du vill veta vad de betyder, forumtrådar där dina produkter diskuteras etc...

No offense, men lite får man allt göra själv, men jag tror inte det är många här som har lust att ge en komplett kurs på dina produkter serverad på ett silverfat.
God natt & lycka till :)

BTW: Vad jobbar du med på elgiganten??

Postad 16 February 2008 - 09:52

Nitzer
  • Nitzer
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

En grej till, på förstärkaren finns det något som heter "SP å så kan man välja antingen "A" eller "B" eller "AB" nån som vet vad detta innebär?

Manualen är tjockare än bibeln så de orkar ja inte ge mig in i....

Sen förövrigt är treble å bas ej inställt så de ligger på standard nivå... varken höjt eller sänkt...

A och B är om du kör med zoner.
Hos mig är A mina vanliga frontar. B är utehögtalare på altan. Väljer jag AB kan jag köra både inne och ute.

Kolla sid 70 i manualen. Där står det lite om högtalarinställningar.

Postad 16 February 2008 - 19:58

Zagrow
  • Zagrow
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Tackar, var det jag antog. Förstår mig fortfarander inte på mig phenomenet att ljudet är fruktansvärt bra i vanlig DTS eller Dolby Digi, kör jag DTS HD TRUE HD så är det totalt värdelöst. PCM är dock väldigt bra.

Alltså jag får bara inte detta att gå ihop... Hur jag än kopplar får jag långt ifrån lika bra ljud som ja får med vanlig DTS...

Postad 17 February 2008 - 02:49

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2384 inlägg
  • 0

Om du har en sub...så är den med all sanolikhet en aktiv sådan dvs den har en egen förstärkare i sig. och där med brukar det finnas ett delnings filter av något slag.
Det kan t.ex vara en ratt som går från 200 till 20 detta är delning i hertz. och om du låter din reciver dela signalen så behöver du inte använda denna och den kan således stå på max = 200 i detta fall.

Skulle den stå på omkring 40 och du skickar allt under 80 till suben så kommer delnings filtret att ta att ta bort signaler över 40.

Förstår du vad jag menar ? det skall ju dock vara lika oavsett vilka ljud komp.du har .

Redigerat av Jokkmokksjocke, 17 February 2008 - 02:51.

Postad 17 February 2008 - 13:06

Macarus
  • Macarus
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Tackar, var det jag antog. Förstår mig fortfarander inte på mig phenomenet att ljudet är fruktansvärt bra i vanlig DTS eller Dolby Digi, kör jag DTS HD TRUE HD så är det totalt värdelöst. PCM är dock väldigt bra.

Alltså jag får bara inte detta att gå ihop... Hur jag än kopplar får jag långt ifrån lika bra ljud som ja får med vanlig DTS...

Jag förstår inte riktigt vad du menar med " kör jag DTS HD TRUE HD så är det totalt värdelöst. PCM är dock väldigt bra." Din Yamaha 661 fixar inte att avkoda några hd-ljudformat själv så att skicka sådana som bitstream till den borde inte funka alls. Fick uppfattningen att du försökt göra det?

Bäst kvalitet borde du få om du ställer in samsungen på att köra något av hd-ljudformaten (vilket/vilka som nu finns på skivan) och att den avkodar dem och skickar det som PCM via HDMI. Kolla så att inte Samsungen gör någon proceessering av ljudet innan den skickar det. Sådant låter du receivern göra. Om du sen faktiskt hör någon skillnad mellan hd-formaten och DTS beror ju på din övriga anläggning och inställningar etc, men om det blir sämre borde det vara något som är felinställt.

Det går också att köra via ett gäng analoga kablar, vilket det verkade som du testat? I sådana fall är det alltså Samsungen som gör både avkodningen av hd-ljudet och D/A-koverteringen. Men att använda HDMI är att föredra då du dels slipper ett kabelnystan på sex eller åtta olika kablar samt att det vanligivis inte går att göra någon processering av ljudet i receivern om du tar in det som "multi channel input" (ex. läppsynk fördröjning och andra ev. funktioner man kan vilja ha). Dessutom undrar jag om inte receiverns DAC är att föredra framför samsungens, men det är ju en öppen fråga.

Redigerat av Macarus, 17 February 2008 - 13:25.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.