Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sub för snabb musik -08?

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 February 2008 - 21:06

DjHypnoz
  • DjHypnoz
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Tjo har sökt så mycket jag kan i forumet efter info men tycker alla trådar mer eller mindre har spårat ur eller inte givit något.

Jag är ute efter en sub bas som ska vara prioriterad för musik (lyssnar mycket på techno trance fullon house), var på mediamarket och lyssnade igenom 10 st subbar mellan 3 000 - 15 000 kr ingen klarade av att spela bra ihop med Audio pro BD V.2 eller Jamaha 777 frontar + harman kardon steg (mellan modell)

jag har inte lyssnat på AP:s Ace bass 2 (därimot bokat en beg som jag kan hämta i helgen) men detta verkar ju vara den mest anpassade basen för snabbare musik? håller ni med? vad finns det annars för alternativ. Ringde även AP i dag och fick då veta att ryktet stämmer om en Ace bass nr3 men den skulle visst ha dubbla 10" .. och rikta sig mer mot film. :/

frontarna den ska lyfta upp blir väl troligen

1 AP BD v.2
2. Jamaha 777
3 Vifa bluespark

även är kan ni lägga förslag på "bang of the buck" frontar runt 5-10k

Redigerat av DjHypnoz, 28 February 2008 - 21:09.

Postad 28 February 2008 - 21:11

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
En riktigt musikalisk och dessutom snygg sub är B&W PV1..
Dubbla 8" element..
Tung är den dessutom. :)

Men riktigt rapp och trevlig till musik..
Så har du möjlighet att låna hem ett ex från närmsta klubben så gör det och testa med dina talare.

Postad 28 February 2008 - 21:18

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Du menar att den har en bra frekvensrespons och spelar i fas med huvudhögtalarna vid delningsfrekvensen?

MVH
/Chuck

Postad 28 February 2008 - 21:22

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Hur vidare den spelar i fas med frontarna får man nog testa sig fram till..
Därför jag rekommenderar att man lånar hem.. :D

Skiljer sig ju alltid från sub till sub och talare till talare.. :)

Postad 28 February 2008 - 22:13

DjHypnoz
  • DjHypnoz
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Dubbla 8" element..
Tung är den dessutom. :)

Så har du möjlighet att låna hem ett ex från närmsta klubben så gör det och testa med dina talare.

13000 :- är inte inom min budget annars verkar den lovande.
andra förslag?

Postad 02 March 2008 - 01:04

Unregistered11ab9b0a
  • Unregistered11ab9b0a
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Jag brukar rekommendera B.K. XLS200, den presterar på alla sett bättre än exempelvis B&W PV1. PV1 är inte direkt dålig men alldeles för dyr. Alla ägare inkl. mig själv verkar vara väldigt nöjda med ljudet som XLS200 presterar. Den har separata inställningar för hög/lågnivå och det går att köra hög/lågnivå simultant. Priset är 5000:-, ett kap.

Här finns oberoende mätningar på båda:

B&W PV1

B.K. XLS200

Redigerat av Unregistered11ab9b0a, 02 March 2008 - 01:04.

Postad 02 March 2008 - 10:50

DjHypnoz
  • DjHypnoz
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
har inte hört ace bass 2 själv men läst en del oberoende testter nu bla
http://www.bildochlj...611&testid=2488

ace bass 2 verkar vara "bang of the buck" med sin snabbhet, djupbas pris och hyllningar.

-"Innan vi påbörjade detta test var vi lite nervösa för att vi varit lite väl entusiastiska med betygsättningen när vi testade Ace-Bass 2 sist. Men efter att ha kört en vända till så har vi höjt betyget! Vår största invändning i första testet handlade om djupbasen, men det visade sig att den var mycket respektabel på detta jämfört med testets utmanare. Vi har därför valt att dela ut en extra poäng. Ace-Bass 2 är helt enkelt en fenomenal kombination av blixtsnabb, väldefinierad och djup bas. Det är bara skillnaderna i förmågan att gräva fram de allra sista detaljerna som skiljer Ace-Bass 2 från REL Strata. Och med tanke på att detta är testets avgjort billigaste subbas, så är den det bästa köpet av dem alla!"

åker i dag och hämtar en beg för 3500:- hoppas jag inte blir besviken :P

Postad 02 March 2008 - 11:17

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

ace bass 2 verkar vara "bang of the buck" med sin snabbhet, djupbas pris och hyllningar.

-"Innan vi påbörjade detta test var vi lite nervösa för att vi varit lite väl entusiastiska med betygsättningen när vi testade Ace-Bass 2 sist. Men efter att ha kört en vända till så har vi höjt betyget! Vår största invändning i första testet handlade om djupbasen, men det visade sig att den var mycket respektabel på detta jämfört med testets utmanare. Vi har därför valt att dela ut en extra poäng. Ace-Bass 2 är helt enkelt en fenomenal kombination av blixtsnabb, väldefinierad och djup bas. Det är bara skillnaderna i förmågan att gräva fram de allra sista detaljerna som skiljer Ace-Bass 2 från REL Strata. Och med tanke på att detta är testets avgjort billigaste subbas, så är den det bästa köpet av dem alla!"

åker i dag och hämtar en beg för 3500:- hoppas jag inte blir besviken :P

jag tror du kommer att bli mycket nöjd, Ace bass2 är en riktigt grymm subba !!!
Den spöade flera styckna subbar som va dubbelt så dyra i ett test i H&M för någon år sedan.

Postad 02 March 2008 - 11:24

Unregistered11ab9b0a
  • Unregistered11ab9b0a
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Jag skulle inte kalla tester gjorda av tidningar som lever på annonsintäkter för oberoende. På sin höjd görs frekvensmätning gjord i ett lyssningsrum. Ganska ointressant faktiskt.

Ace Bass 2 är ingen dålig sub, men det finns bättre alternativ för samma pris.

Mest Bang får du om du bygger en egen sub, kolla runt på de amerikanska hembio-forumen så hittar du massor med folk som bygger subbar som fullkomligt förnedrar det mesta som går att köpa färdigt.

Postad 02 March 2008 - 11:59

DjHypnoz
  • DjHypnoz
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Jag skulle inte kalla tester gjorda av tidningar som lever på annonsintäkter för oberoende. På sin höjd görs frekvensmätning gjord i ett lyssningsrum. Ganska ointressant faktiskt.

Mest Bang får du om du bygger en egen sub, kolla runt på de amerikanska hembio-forumen så hittar du massor med folk som bygger subbar som fullkomligt förnedrar det mesta som går att köpa färdigt.

så du tycker inte ljud tidningar inte är den mest opartiska källan man kan gå till om man själv inte lyssnat på sakerna?

Postad 02 March 2008 - 12:20

Unregistered11ab9b0a
  • Unregistered11ab9b0a
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

så du tycker inte ljud tidningar inte är den mest opartiska källan man kan gå till om man själv inte lyssnat på sakerna?

Nej. Oberoende är t ex de här testerna: Hometheatershack och AV Talk . I de testerna slipper man de flummiga intetsägande superlativ tidningar brukar svänga sig med. Det bästa är att lära sig tolka mätresultat. En sub med hög SPL, jämn fin frekvenskurva, låg dist, låg grupplöptid, bra impulssvar etc kommer garanterat låta bra.

Postad 02 March 2008 - 20:37

DjHypnoz
  • DjHypnoz
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
kul...

kom precis hem med basen.. fick leka 3 min .. sen ringde första grannen på :/

Redigerat av DjHypnoz, 02 March 2008 - 20:52.

Postad 02 March 2008 - 21:09

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
trist
googla på... SD-Foten vettja!

Postad 02 March 2008 - 22:44

DjHypnoz
  • DjHypnoz
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
ska flytta den snart.. provade den i sovrummet. den ska så klart vara i v-rummet när jag renoverat klart.. längst ifrån grannen som klagade i dag så jag hoppas det går bättre sen ;)

Postad 02 March 2008 - 22:58

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

ska flytta den snart.. provade den i sovrummet. den ska så klart vara i v-rummet när jag renoverat klart.. längst ifrån grannen som klagade i dag så jag hoppas det går bättre sen ;)

Nå ?!

Vad tycker du om den då, nu vill vi ju veta vad ditt första intryck är ? ;)

Postad 03 March 2008 - 07:52

DjHypnoz
  • DjHypnoz
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Nå ?!

Vad tycker du om den då, nu vill vi ju veta vad ditt första intryck är ? ;)

haha bättre du frågar min granne om det.. na asså jag fick 5 min på mig att leka som sagt.. ska försöka leka lite mer i dag.. återkommer.

Postad 03 March 2008 - 10:51

DjHypnoz
  • DjHypnoz
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
nu har jag testat lite ihop med min dator och saknar smilet man brukar ha när man blir så där grymt nöjd.. trist men sant

för att överhuvud taget få med "all" bass i musiken jag lyssnar på måste man ju styra upp delningen till max som är 100Hz. jag hade förväntat mig mer snärt/snabb bas än vad det är.. jag kör den ihop med ett par skrikor till mina datorhögtalare.. problemet är väl att jag vill ha mer snärt bas. När jag höjer volymen så höjs ju även lågbas volymen = bröööt skak alá 12":are i bilen vilket var det jag ville undvika när man väl ska spela snabb musik.

torde faktiskt den skulle vara lite snärtigare än vad den är även om den är "snabb"

hepp blir väl att lägga mer kraft på vilka frontar jag väl skaffar nu då så man får snärten i dom ist..

Postad 03 March 2008 - 11:12

DjHypnoz
  • DjHypnoz
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
ska ta med skiten nu till en polare med kappa 80 och hk steg mod mindre.. återkommer.

Postad 03 March 2008 - 14:54

DjHypnoz
  • DjHypnoz
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
jahapp.. vad ska man säga.. knappast mer imponerad nu :/

jag tror jag har lyssnat för mycket på musik i bil och därav är rätt kräsen pga detta..

hade jag haft en till bas att jämföra med hade jag kanske blivit mer imponerad.. men när vi körde basen ihop med hans kappa 80 så märktes det knappt skillnad om man slog på eller av basen (med max volym på basen)

behåller den väl till mitt nya "kommande" system men jag måste ju verkligen lägga ner tid att lyssna på vilka frontar/steg jag ska ha, och inte räkna med att man kan få mer än djupbas från en subba.. vilken modell det än är..

Förslag på frontar med pianolack eller liknande som skulle passa mina krav montages varmt.. kommer väl länka ihop trådarna när jag väl startat en "front tråd" med..

Postad 03 March 2008 - 16:26

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
Vad har du för granne gentligen?..:)
Att få riktig snärtbas ur en subwoofer är svårt. då är det högre prisklasser som gäller. Velodyne t.ex. dyra i förhållande till storlek men det kan det kanske va värt. Men rejäl förstärkare och ett par rejäla golvare är den bästa vägen till sådan bas.

Postad 03 March 2008 - 20:39

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

jahapp.. vad ska man säga.. knappast mer imponerad nu :/

jag tror jag har lyssnat för mycket på musik i bil och därav är rätt kräsen pga detta..

hade jag haft en till bas att jämföra med hade jag kanske blivit mer imponerad.. men när vi körde basen ihop med hans kappa 80 så märktes det knappt skillnad om man slog på eller av basen (med max volym på basen)

behåller den väl till mitt nya "kommande" system men jag måste ju verkligen lägga ner tid att lyssna på vilka frontar/steg jag ska ha, och inte räkna med att man kan få mer än djupbas från en subba.. vilken modell det än är..

Förslag på frontar med pianolack eller liknande som skulle passa mina krav montages varmt.. kommer väl länka ihop trådarna när jag väl startat en "front tråd" med..

Aha, :)

Det va ju riktigt tråkigt att höra, men, säker på att den inte är trasig eller så, fan jag tycker att den presterade ganska bra när jag lyssnade på den hemma hoss en polare ;)

Och när man läst så mycket bra om den också !!!

Redigerat av DVD-ai, 03 March 2008 - 20:41.

Postad 03 March 2008 - 20:57

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Skulle nog tro att den inte är tillräckligt inspelad. Även subbor behöver bli inspelade. Det gör ofta stor skillnad.
Sen är det ju så att om man är van att spela i bilen så är man nog lite skadad av det. Där ska det vara lite ompa ompa. Vrider man upp basen lika mycket hemma så låter det ofta kattskit. Det är det inte heller meningen att man ska. Basen ska inte höras, men om man stänger av ska man märka att det är något som saknas. Den ska bara fylla ut de lägre registrena.

Postad 04 March 2008 - 00:19

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0
Är du säker på att den spelar i rätt fas och med samma polaritet som de övriga högtalarna? Om inte så kan det låta riktigt illa - ljudet blir svagt och basen saknar snärt och blir "grötig" istället. Detta kan vara riktigt viktigt, mina Velodyne subbar är t.ex. extremt känsliga vad gäller detta. Skillnaden då de är korrekt inställda resp. oinställda är enorm.

Mitt tips på att hitta exakt rätt fas samt polaritet är att använda en decibelmätare samt en ljudtest-cd. Spela upp den frekvens som du valt som crossoverfrekvens i din reciever/försteg och justera in fasen med hjälp av en decibelmätare. I det läget du har högst ljud för den aktuella frekvensen i din sweetspot så har du rätt polaritet samt fas. Eftersom din subwoofer saknar fjärrkontroll är det lättast om du har en vän som justerar inställningarna på subben medan du läser av volymen i sweet spot.

En gratis ljudtest-cd för nedladdning finns här:

Bink Audio Test CD

En decibelmätare (skall ha C-läge, används för lägre frekvenser) kan du köpa lite här och var, själv köpte jag en digital på JULA för 700kr, den fungerar ypperligt.

Lycka till!

MVH
Jonsod

Postad 04 March 2008 - 13:33

DjHypnoz
  • DjHypnoz
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Är du säker på att den spelar i rätt fas och med samma polaritet som de övriga högtalarna? Om inte så kan det låta riktigt illa - ljudet blir svagt och basen saknar snärt och blir "grötig" istället. Detta kan vara riktigt viktigt, mina Velodyne subbar är t.ex. extremt känsliga vad gäller detta. Skillnaden då de är korrekt inställda resp. oinställda är enorm.

Mitt tips på att hitta exakt rätt fas samt polaritet är att använda en decibelmätare samt en ljudtest-cd. Spela upp den frekvens som du valt som crossoverfrekvens i din reciever/försteg och justera in fasen med hjälp av en decibelmätare. I det läget du har högst ljud för den aktuella frekvensen i din sweetspot så har du rätt polaritet samt fas. Eftersom din subwoofer saknar fjärrkontroll är det lättast om du har en vän som justerar inställningarna på subben medan du läser av volymen i sweet spot.

Bink Audio Test CD

En decibelmätare (skall ha C-läge, används för lägre frekvenser) kan du köpa lite här och var, själv köpte jag en digital på JULA för 700kr, den fungerar ypperligt.

Lycka till!

MVH
Jonsod

Tack för tippsen om skivan och db mätaren.

subben kördes med lågnivå så svårt att få fel polaritet .. sen har ju basen steglös faskontroll 0-180 grader som jag själv inte märker någon skillnad på när jag rattar. hur spelar man in en högtalare snabbast utan att störa grannarna? ;)

Postad 04 March 2008 - 19:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Bink Audio Test CD

Lycka till!

MVH
Jonsod

Tack för tippsen om skivan och db mätaren.

subben kördes med lågnivå så svårt att få fel polaritet .. sen har ju basen steglös faskontroll 0-180 grader som jag själv inte märker någon skillnad på när jag rattar. hur spelar man in en högtalare snabbast utan att störa grannarna? :)

Ge dom öronproppar eller bara dumpa dom ute i skogen någonstans brukar fungera.

Postad 04 March 2008 - 19:37

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Det är ju alltså inte lågbasen du vill åt utan "hästsparksbasen". Prova ett par Cerwin Vega eller JBL. Även de Vifa bluespark som du listat här uppe har ju skön bas.

Postad 05 March 2008 - 15:29

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Det är ju alltså inte lågbasen du vill åt utan "hästsparksbasen". Prova ett par Cerwin Vega eller JBL. Även de Vifa bluespark som du listat här uppe har ju skön bas.

"hästsparksbasen" ;) kan man nästan bara få vid högre volymer. Så vrid upp rejält och sparka ut grannen..

Redigerat av The Man, 05 March 2008 - 15:30.

Postad 05 March 2008 - 22:55

DjHypnoz
  • DjHypnoz
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Vill bara koppla ihop min "front letande tråd" ihop med denna tråd för den intresserade.
https://www.minhembi...howtopic=190293

Har äntligen sorterat ut 2-3 par jag gillar ljudet ur.. nu handlar det mer om vilka pengar jag vill lägga

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.