Postad 14 March 2008 - 22:55
Postad 15 March 2008 - 00:35
Trodde dock att kortet skulle klara att hårdvaruavkoda h264 i .mkv-filer men det kan det inte, VC1 och AVC går bra dock.
Postad 15 March 2008 - 00:52
Jag köpte den här kortet nu i veckan. Soppade bara i det i moderkortet och körde, inga strömsladdar eller pci-e 2.0 har jag.
Trodde dock att kortet skulle klara att hårdvaruavkoda h264 i .mkv-filer men det kan det inte, VC1 och AVC går bra dock.
Ok och du har inte råkat ut för nå strul med drivarna, kör du senaste 8.3?
men för att få det att funka i mkv måste dom vara encodad i L4.1
"[email protected] profile standards. This is a high quality encoding method, and guarantees compatibility with DirectX VA [hardware acceleration] and hardware-based players"
Edit: Kom på en sak, du kör väl inte med vobsub eller ffdshow för gör du det så slås hårdvaruavkodningen av
Redigerat av Stefan S, 15 March 2008 - 00:59.
Postad 15 March 2008 - 04:26
Inger strul hittils med drivarna, kör 1080p24 till projektorn.
Hur mycket är enkodat i det där L4.1?
Postad 15 March 2008 - 09:28
När jag försökt få igång dxva för mkv har jag kört med PowerDVDs CyverLink h264-avkodare med dxva icheckat på settings. Men har gått över till CoreAVC för den är så sjukt mycket bättre och mer effektiv.
Inger strul hittils med drivarna, kör 1080p24 till projektorn.
Hur mycket är enkodat i det där L4.1?
Inte mycke än så länge men det kommer mer och mer hela tiden, det låter bra att det funkar smärtfritt med drivarna eftersom jag har beställt ett, hur varmt blir det??
Postad 16 March 2008 - 11:21
Har dock hittat problem med detta kort (och säkert samma för alla hd3xxx-kort, det synkar inte med ReClock! Hur störigt som helst, det bara står och blinkar mellan rött/grönt nere i trayen hela tiden utan att synka... Konsekvensen blir mänger med drops och repeats. Så nu kör jag med mitt grafikkort (Maudio Revolution) som Audio-renderer istället och det funkar väl hyffsat, men jag vill väldigt gärna köra ReClock, dels för den fina jämna playbacken men även för att just kunna se drops/repeats.
Får hoppas det fixas med nya drivisar från ATI men det känns ju inte som att det är så troligt.
Redigerat av Unregisteredec19889e, 16 March 2008 - 11:22.
Postad 16 March 2008 - 13:27
Har inte testat att spela något förutom en snabb World of Warcraft-session, men tempen ligger på ca 60 grader i gpu'n i mitt chassi när fläktarna inte är igång, vilket de nästan aldrig är.
Har dock hittat problem med detta kort (och säkert samma för alla hd3xxx-kort, det synkar inte med ReClock! Hur störigt som helst, det bara står och blinkar mellan rött/grönt nere i trayen hela tiden utan att synka... Konsekvensen blir mänger med drops och repeats. Så nu kör jag med mitt grafikkort (Maudio Revolution) som Audio-renderer istället och det funkar väl hyffsat, men jag vill väldigt gärna köra ReClock, dels för den fina jämna playbacken men även för att just kunna se drops/repeats.
Får hoppas det fixas med nya drivisar från ATI men det känns ju inte som att det är så troligt.
Det va ju lite tråkigt men jag tror ju inte det ligger i ati:s drivare utan i reclock och jag kan ju inte testa det heller eftersom jag inte har en 24p bildvisare än men på min gamla burk med ett ati 9600 kort och en "vanlig" crt skärm och där funkar reclock kanon med att ändra beroende på källa
Postad 16 March 2008 - 13:54
Har ett gammalt Radeon 9200 AGP och det var aldrig problem med ReClock med det, inte heller med några av mina laptopar, GeForce 8600M GT och Go7900GTX, så det är ju typsikt att när man köper ett kort som ska vara "htpc" så funkar det inte.
Postad 20 March 2008 - 01:16
Hade fruktansvärda artifekter eller vad det heter, bilden såg förjävlig ut efter jag hade kört filmen ett par min, acceleringen i mkv funkade iof kalas, 1080p så låg cpu:n på 0-1%
under 10% på bd filmer
Postad 20 March 2008 - 07:21
Jag har kommit på att mitt kort faktiskt synkar mot ReClock iaf, trots att ikonen inte blir helt grön, playbacken är dock helt jämn och fin i 24Hz nu.
Redigerat av Unregisteredec19889e, 20 March 2008 - 07:21.
Postad 20 March 2008 - 10:57
Postad 20 March 2008 - 12:21
Jag saxar från ett dokument som beskriver detta på ett enkelt sätt:
The Problem
-----------
When playing 25 FPS movie on 50 Hz refresh rate (tv-out), you'd expect
to have each frame displayed exactly two times on your screen.
Unfortunately, due to clock differences and not having any sync between
audio clock (used for playback timing) and video refresh clock, you'll get
* majority of frames displayed exactly 2 times, like they should
* some frames displayed only once
* some frames displayed three times
This causes easily noticeable jitter, which makes the video feel like
bad computer video, instead of the flawless playback we are used to with
hardware players and TV.
Some would suggest disabling "wait for vsync" to get around this
problem. However, it would actually just make the problem worse by
adding tearing and still not playing it back at exactly correct rate.
The Solution
------------
Do the following:
* sync playback to vsync clock instead of the audio clock
* resample audio in software or play with audio card clock, to get the
audio keep in sync - slightly varying the samplerate as required.
Of course this is much trickier than it seems, but ReClock shows it is
possible - and that it really is worth all the work invested.
This should work even with S/PDIF, but then you need to play with the
audio hardware clock (no resampling is possible) and I highly doubt this
would work with all hardware.
Alltså, för smooth playback MÅSTE man se till att det finns en vettig klocka att synka mot, detta fixar ReClock. Men man kan ju fixa det mot ett bättre ljudkort också kanske, men med mitt M-Audio Revolution funkar det bara nästa, det blir ändå lite random-hack här och där. ReClock is teh shit helt enkelt!
Postad 20 March 2008 - 14:54
Postad 24 March 2008 - 11:07
http://www.avsforum....d.php?t=1010847
Här finns det en annan som verkar ha liknande problem med sin klocka fast på ett HD2600-kort:
http://www.avsforum....ad.php?t=996819
Det var nog ett misstag av mig att inte göra ordentlig research innan jag köpte kortet, hade kunnat bespara mig många timmars felsökning.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?