Kjell&Co Roxcore = Multibrackets?
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 22 mars 2008 - 20:52
Postad 25 mars 2008 - 08:08
1795 SEK för 108" är inte dåligt...
Tror ni den är bättre än Euroscreen Oxygon 100" eldriven för 2995 SEK?
Postad 25 mars 2008 - 11:29
- Fäste för takmontering inkluderat i Multibrackets, ej i Kjelles
- 60cm blackdrop har min multibrackets, Kjelle visste inte men troligen max 30cm..
- Supertyst motor i min Multibrackets, Kjelle sade att de nyttjade en kinatillverkad och att dom inte garanterade om den bullrade.
Så de är inte identiska ;-) båda är väl dock i kategorin: prisvärd.
Nick

Postad 25 mars 2008 - 16:04

Postad 25 mars 2008 - 19:41
- Fäste för takmontering inkluderat i Multibrackets, ej i Kjelles
- 60cm blackdrop har min multibrackets, Kjelle visste inte men troligen max 30cm..
- Supertyst motor i min Multibrackets, Kjelle sade att de nyttjade en kinatillverkad och att dom inte garanterade om den bullrade.
Nick
Enligt katalogen är det:
90" = 60cm blackdrop
108" = 40cm blackdrop
135" = 20cm blackdrop
Postad 26 mars 2008 - 14:52

Den största skillnaden är Kjelle nyttjar en mycket större (o bullrigare) motor, den får inte plats i dukens "rulle/kasett", utan monteras istället på sidan av dukens kasett, en förlägning. Detta gör att den sticker ut väsentligt mer än ex Kingpin eller Euroscreen eller Multibrackets.
Postad 26 mars 2008 - 18:14
Postad 27 mars 2008 - 09:46
har din kontakt på Kjell&Co. berättat det för dig också eller?[...]
Den största skillnaden är Kjelle nyttjar en mycket större (o bullrigare) motor, den får inte plats i dukens "rulle/kasett", utan monteras istället på sidan av dukens kasett, en förlägning. Detta gör att den sticker ut väsentligt mer än ex Kingpin eller Euroscreen eller Multibrackets.
skulle vara bra att veta.. jag har också funderat på 108":aren..
enligt katalogen är kassettmåtten följande (enbart motordrivna);
77" - 203cm
90" - 233cm
108" - 273cm
135" - 333cm
så det är väl bara att jämföra med multibrackets så vet vi om
den verkligen sticker ut så himla mycket mer än de andra

Postad 27 mars 2008 - 09:55
Kollade Multibrackets 77", kassetten är 189cm bred.
Kolade Kingpins 77", kassetten är 191cm bred.
Ciao

Redigerat av Nick666, 27 mars 2008 - 10:03.
Postad 27 mars 2008 - 16:37
varken bättre, sämre eller tystare förens jag ser/hör det själv - så enkelt är det..
men eftersom vi ändå spekulerar hejvillt så kan vi kanske anta att den är rekordtyst;
vore det isåfall ett bra budgetval? motorstyrd 108", 1.0 i gain för ca 1700 är ju kalas

Postad 30 mars 2008 - 23:41
Postad 26 juni 2008 - 19:03
Redigerat av Unregistered491fd651, 27 juni 2008 - 20:32.
Postad 26 juni 2008 - 19:14

Däremot tycker jag att det är snyggare när inte motorn behöver sticka ut på sidan, men det är en annan femma.
Postad 27 juni 2008 - 16:01
Har också en multibracckets duk, inte låter den motorn speciellt. Mer ett surrande ljud upp o ner, Om Kjelle´s låter mycket mer är just nu oskrvet då den inte skeppats ut iaf inte via den kompis jag har där..
Den motor som sitter i bättre projektordukar kan byggas in i den rulle som rullar duken upp o ner. Den kommer oftast från Franska tillverkaren Somfy, iaf om du tittar på Kingpin o Multibrackets. Kjelles motor kommer från Sing Sing (kina) och är därmed inte tillräckligt liten att platsa i "rullen" därför monteras den utanför, och sticker ut på ena sidan.
Ciao!
Bifogad fil(er)
Postad 14 juli 2008 - 08:19
Ringt till Kjells kundservice ca. 5 ggr de senaste två veckorna angående leveransen. De har tydligen haft dukarna liggande där sen två veckor tillbaks men har hållt på "sortera"Hej, är det någon som fått sin duk?

Redigerat av Unregistered491fd651, 14 juli 2008 - 08:20.
Postad 15 juli 2008 - 08:43
Postad 15 juli 2008 - 11:49
Efter att ha haft väggen som projektoryta så anser jag att 130" är ganska lagom för mig..
Postad 16 juli 2008 - 08:02
Löste takmonteringen med vinkelbeslag från biltema. Köpte den större modellen (fanns inte bild på den men kostade 7.90:- tror jag) som visade sig passa perfekt till hålavstånden på baksidan av kassetten, var helt inställd på att jag skulle vara tvungen att borra något nytt. Det enda var att jag var tvungen att kapa upp det ena då strömsladden satt i den ena änden. Ruggade upp beslagen och sprayade dem med vit färg.

En annan grej som blev lite störande var att det följde med en manöverpanel för väggmontage och jag trodde att man kopplade in den själv om man ville använda den men den satt färdigmonterad när den kom och det visade sig att IR-mottagaren satt i denna med så att koppla bort denna var inget alternativ.
Ganska nöjd med köpet men kan väl tycka att det kunde vara lite mer kvalitet. Lite småsaker som att de lagt i färg själva på något ställe med en annan vit nyans. Jag har jobbat lite med lackering och vet att man ibland måste bättra på pulverlack med spray-färg men då kan man åtminstonde använda samma nyans. Väggfästena satt ditskruvade lite snett och plåten som täcker motorn i underkant var lite böjd men men, man får väl vad man betalar för.

Har bestämt mig för att bygga in den istället, inte just nu men inom en snar framtid.
Redigerat av Unregistered491fd651, 16 juli 2008 - 09:29.
Postad 16 juli 2008 - 09:59
HejGanska nöjd med köpet men kan väl tycka att det kunde vara lite mer kvalitet.
Några frågor:
1. Vilken storlek köpte du?
2. Hur är den i nedrullat stadie? Böjer sig kanterna på duken?
3. Låter motorn högt?
(Synd att de tagit bort den största modellen! Det var den jag var mest intresserad av.)

Redigerat av _green_, 16 juli 2008 - 10:03.
Postad 16 juli 2008 - 19:01
Hej
Några frågor:
1. Vilken storlek köpte du?
2. Hur är den i nedrullat stadie? Böjer sig kanterna på duken?
3. Låter motorn högt?
(Synd att de tagit bort den största modellen! Det var den jag var mest intresserad av.)
Jag köpte 108" och tyvärr så verkar det som duken inte är helt "plan". Ingen tidigare erfarenhet av dukar så jag vet inte om man kan räkna med att det blir bättre med tiden.

Tycker inte alls motorn låter högt men som sagt har jag inget att jämföra med men det är absolut inget jag stör mig på då jag enbart kommer lyssna på det ca 2 x 7 sekunder då jag rullar upp och ner den under en kväll.
När jag ringde till kundtjänst sa de att rätt så många hade blivit skadade i frakten så det kan ju vara så att den största modellen kommer i nästa sändning, ring till kundtjänst och kolla med dem.
Postad 17 juli 2008 - 07:41
Hmm, min lilla erfarenhet är att det nog inte blir bättre, tyvärr.Jag köpte 108" och tyvärr så verkar det som duken inte är helt "plan". Ingen tidigare erfarenhet av dukar så jag vet inte om man kan räkna med att det blir bättre med tiden.
Det låter ju helt OK. Håller med dig, man står ju liksom inte å kör upp och ner hela tiden.Tycker inte alls motorn låter högt men som sagt har jag inget att jämföra med men det är absolut inget jag stör mig på då jag enbart kommer lyssna på det ca 2 x 7 sekunder då jag rullar upp och ner den under en kväll.
Jag får väl ta å göra det. Men jag är klart mindre intresserad av att använda den som rullduk efter att sett din bild på din duk. Får nog ta å köpa en annan... eller denna och spänna upp den på en ram. :-)När jag ringde till kundtjänst sa de att rätt så många hade blivit skadade i frakten så det kan ju vara så att den största modellen kommer i nästa sändning, ring till kundtjänst och kolla med dem.
Redigerat av _green_, 17 juli 2008 - 07:42.
Postad 17 juli 2008 - 13:35
Plus: bra pris
Minus:
Kan konstatera att "vågigheten" inte har något med transport att göra, enligt vår Kjelle butik får man räkna med att den inte är helt rak. Lite kan vara acceptablet men detta var sanslöst vågigt, obrukbar vid seriöst filmtittande. Bätte kvalitet på en vanlig vit vägg.
Vad avser takmonteringen skall det ju givetvis vara en vinkel inbyggd i duken, Allt annat är väl fel ? Varför har man inte detta från start, den skall ju normalt hängas i taket! Bifogar en bild hur andra tillverkare löser det på enkelt sätt.
Sen vad avser motorn så skall väl inte den sticka ut vid sidan av duken??
Efter detta bad jag polarn köpa en ramspänd duk istället.
/BB
Bifogad fil(er)
Postad 21 juli 2008 - 10:15
sökte på Roxcore här (efter jag redan köpt en

Köpte en Roxcore 90" igår, den är nu monterad. Bara spelat lite på den hittils (PS3) och har egentligen inget att invända på bilden. Jag jämför bara med Kingpin's dukar nu, eftersom de e de enda jag använt tidigare.
+ priset
+ helt ok bild (speciellt med tanke på pris)
+ har inte sett den vågighet som det pratas om (kan vara jag som inte ser / störs / vet om det....

- Inga speciella hittils (Motorn låter, helt klart, men inte mer / mindre än Kinpin duken.) och som det skrivs ovanför, det är inget problem eftersom det sker så sällan.
- Kvaliten - eftersom den är så billig, har jag inga större förhoppningar om att den ska hålla speciellt länge. Håller den 1-2 år så är jag nöjd. Den kommer ändå vara avskriven tils dess. Motorn är mitt största bekymmer, å andra sidan pajjade ju Kingpin duken också

Postad 17 augusti 2008 - 20:06
Då har jag jämfört med Euroscreen och Kingpins dukar och jag ser faktiskt ingen skillnad förutom att jag tyckte kingpins var väldigt vågig jämfört med den här. Så för min del så känns det som ett bra köp faktiskt.
Postad 28 augusti 2008 - 15:42
Postad 31 augusti 2008 - 16:06
Jag har pratat med Kjell & co o de låter mig skicka tillbaks duken.
Sa de om det räckte med att du lämnade den i butiken eller ville de att du skulle packa och skicka den själv för att få ut en ny?
Postad 16 september 2008 - 19:04
Något som kändes lite oroväckande vid köpet var att man kunde inte få se duken i butik. Återköp till fullvärde endast om duk och emballage var i "fullgott säljbart" skick samt att sladden inte var upppackad ur påsen.
Dumsnål som man kan vara fick det väl gå då.. -nu är duken provisorsikt uppsatt på avluktning i garaget.
Byggmässigt är Roxcore 77" inte något teknologiskt eller estetisk under. Snarare vad man kan vänta sig för den, i duksammanhang, lilla pengen ett lågprisbygge. Till och med skruvskallarna är fula, lådans lack är inte någon skönhet.
Lacken är kullrig och har har en något gulaktigt beige nyans.
Staven som hänger i dukens underkant är en klen plastpinne. Nästan helt utan vikt.
Dukväven känns betydligt tunnare än min projecta-duk. Duken vrider sig något mot betraktaren i sidokanterna. Detta avhjälptes med en lätt belastning i form av ett 2-meters vattenpass som hänger under duken i befintliga lås-remmar.
Angående ändlägen har jag inte hittat någon dokumentation i lådan. Ska kolla lite mer på det då den hänger i full rumshöjd. Då ska jag även, om jag vågar

Återkommer då duken inte längre luktar lösningsmedel och har blivit monterad där den skall vara.
Hoppas någon får nytta av informationen.
Postad 19 september 2008 - 18:19
ZANYT 13 =>Trodde som sagt inte att det gick eftersom de sa det på Kjell & co men att folk sen är efterkloka och menar att man inte ska uttala sig så försvinner väl hela grejjen med ett forum lr? Informationen jag fick var från Kjell och var den felaktig så var det ju naturligtvis inget jag visste när jag svarade lr hur!?!Går det att ställa in ändläget på denna?
Redigerat av Unregistered491fd651, 27 oktober 2008 - 14:03.
Postad 25 september 2008 - 16:24
Vad finns det för andra billiga dukar, helst med autolink?
Redigerat av DulcimeR, 25 september 2008 - 16:25.
Postad 26 september 2008 - 11:41
Den är monterad på en hylla och duken går ut i en slits i hyllan
Jag hade en äldre Kingpin innan men behövde en duk som gick så nära vänstersidan det bara går.
Högersidan där motorn och justeringen sitter sticker ut en bit, men det spelar ingen roll för mig.
Min duk är ganska tyst vid upp och nerhissning.
Fjärren och kontrollboxen verkar vara ok kvalité
Jag kunde justera ändlägena på duken utan problem. Och backdrop på 60 cm verkar stämma.
Den luktade duktigt med lösningsmedel första kvällarna..

Jämfört med min gamla Kingpin tycker jag att den är aningen vågigare.
Vid panoreringar med diagonala linjer i så rör sig bilden ganska mycket..tyvärr.
Tja.. 1495 spänn är asbilligt men det borde ju finnas motordukar utan vobbel i duken.
Jag har aldrig sett en side by side jämförelse på motordukar, men ramspänt eller målat på slät vägg är ju optimalt
om man kan övertyga smakrådet.

Bifogad fil(er)
Postad 26 september 2008 - 16:00
Jag har en Multibracket och en sak kan jag säga - motorn lever om som f-n (har kört mot Kingpin). Tvivlar på att Kjelles låter mer.- Supertyst motor i min Multibrackets, Kjelle sade att de nyttjade en kinatillverkad och att dom inte garanterade om den bullrade.
Postad 26 september 2008 - 17:10
Är det någon som har någon aning om det kan funka att takmontera "rakt genom plåten", dvs. utan att använda vinkelfästen?
Postad 02 oktober 2008 - 21:12
edit: man får med upphängning ska kolla närmare på den senare... återkommer...
Redigerat av Unregistered50dc9d63, 02 oktober 2008 - 21:20.
Postad 06 oktober 2008 - 13:39
Har du möjligheten att förklara hur du ställde in ändläget.....jag har testat lite olika knappkombinationer utan att lyckats.
Till er andra....jag är riktigt nöjd med min duk, jag har dock inte så mycket att jämföra med förutom några dukar på jobbet, och då tycker jag att det håller helt OK klass, framförallt med tanke på prislappen(995:- som jag betalade).
Postad 08 oktober 2008 - 11:59
mialade till den lokale Kjelle handlaren och han sade att man inte kunde ställa in ändläge. Nog tycker man att även om det är en billig produkt borde det gå att ställa in detta på något sätt.Nej.
Är det någon som har öppnat chassiet för att se om det finns ställskruvar eller liknade?
Postad 08 oktober 2008 - 15:17
Jag försökte tyda de tafatta instruktionerna som följde med, men lyckades inte. Det fanns dock nån typ av förklaring hur man skulle trycka för att kunna använda fler än en fjärr till duken, plus hur man resettade den. Resettandet borde ju ha att göra med det tidigare ändläget man ställt in.
En annan fundering jag har är att duken inte rullas in helt när man rullar in den igen, den hänger ut ca. 5cm...har du samma problem Pierreb75?
Är det dessa problem man får när man betalar så pass lite för en motorduk kanske!??!

Postad 08 oktober 2008 - 15:55
har íngen duk ännu utan kollar nu upp vilka prylar jag skall ha till biorummet. Hade nästan bestämt mig för denna duk, när jag dubbelkollade med Kjell o co och fick det netagitva beskedet att det inte skulle gå. Har bara 220 i takhöjd i källaren och man vill ju inte att duken skall komma för långt ner. Kan man inte juster ändstoppet, kommer underkanten på duken hamna ca 65 cm från golvet vilket är lite lågt (jag räknade på en 90" duk vilken skall ha 60 cm backdrop).
Tittar man på filmen på kjell o co ang, duken så ser det ut som att den skall gå hela vägen upp så du har nog något knas på din duk.
Pierre
Postad 09 oktober 2008 - 12:37
Angående att den inte går fullt tillbaka in i kasetten får jag nog kolla upp med Kjell & Co, det kan ju också vara en justeringssak, men också ett fel.
Postad 13 oktober 2008 - 16:16
Ang att duken skulle vara vågig så upplever jag nog att iaf min är relativt rak om man gämför med liknande. Men visst det är ju en rullduk. Min motor låter en del också men det är ju bara några sekunder upp och ner. Jag är iaf MKT nöjd för dom småpengarna.
/Micke
Postad 13 oktober 2008 - 16:36
skruvarna sitter lite avigt men det e ganka enkelt och självförklarande.

Postad 13 oktober 2008 - 18:10
Ändlägena går att ställa med de två ändströmbrytarna som sitter under skyddsplåten på höger sida.
Ok, grymt det ska jag kolla :-)
Postad 14 oktober 2008 - 06:46
Ändlägena går att ställa med de två ändströmbrytarna som sitter under skyddsplåten på höger sida.
Tack för informationen, precis det jag ville höra. projjen kommer i kväll så då skall jag bara kolla om det blir en 90" eller en 108"
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar