en ersättning till "riktig" lossless kodning, utan bara ett kul experiment som visar ungefär hur lossless kodning
fungerar.
1. Öppna filen som ska "kodas" i Cooledit/Adobe Audition.
2. Spara den som MP3. Välj VBR kvalitet 100, och "high quality codec (slowest)".
mp3codec.jpg 47,49K 0 Antal nerladdningar
3. Stäng alla filer (viktigt) och öppna mp3- och wavfilen igen. Klipp till mp3-filen i början, så att den börjar på samma
sample som originalet. MP3-kodaren som följer med cooledit lägger alltid till några tomma samples i början. Om man
hoppar över detta steget kommer "lossless" kodningen inte att fungera.
zoomat.jpg 8,88K 0 Antal nerladdningar
4. Markera all ljuddata i MP3-filen och välj "Copy".
5. Växla över till WAV-filen, och välj "Edit, Mix paste". I dialogrutan som kommer upp, kryssa i "invert" på båda
kanalerna, och "Overlap (Mix)".
mixpaste.jpg 22,48K 0 Antal nerladdningar
6. Resultatet blir ungefär så här (om inte, så har något blivit fel, t ex att klippen inte börjar på samma sample):
skillnad.jpg 29,83K 0 Antal nerladdningar
7. Som bilden visar, så utnyttjas bara en liten del av bitdjupet till att lagra skillnaden mellan mp3-filen och originalet.
Genom att maximera volymen och sedan konvertera till 8bit så kan man spara utrymme utan att förlora någon
ljudinformation (om det görs rätt). Börja med att välja "Effects, Amplitude, Amplify", och klicka på "Calculate now".
Om resultatet blir t ex 19.42dB, minska det till 19dB, för att undvika klippning. Kom ihåg siffran.
volym.jpg 38,5K 0 Antal nerladdningar
8. Välj "Edit, Convert Sample Type", och använd inställningarna som bilden visar (8bit med dithering):
convert.jpg 35,25K 0 Antal nerladdningar
9. Spara filen, som blir en korrigeringsfil till mp3-filen. Nu finns all data som krävs. Storleken blev i detta fallet:
MP3-fil: 5428 kB
8bit korrigeringsfil: 18116 kB
Dvs totalt 23544 kB. Den ursprungliga WAV-filen tog upp 36232 kB.
10. För att återskapa originalet, börjar man med att öppna 8bit filen, och konverterar den tillbaks till 16bit.
Därefter minskar man volymen igen, med lika mycket som man höjde den innan, i detta fallet 19dB.
11. Öppna sen MP3-filen igen. Här blir det lite komplicerat pga "buggen" som lägger till tomma samples i början. Filen
måste klippas till igen (om man inte redan har den öppen sedan innan), så man får jämföra med originalet här. Detta
gör hela proceduren lite meningslös men är inte relevant för själva kodningen mer än att filen börjar på rätt sample.
Om man vill slippa detta, så kan man använda ett OGG-plugin till Cooledit, och spara med "320kbit" kvalitet, istället
för MP3.
12. Markera all ljuddata i den öppnade korrigeringsfilen (som nu är i 16bit format med låg ljudnivå), och välj "Copy".
13. Växla över till den öppnade och tillklippta MP3-filen, och välj "Edit, Mix Paste". Denna gången ska "invert" inte
vara ikryssat.
mixpasteigen.jpg 21,02K 0 Antal nerladdningar
14. Om allt är rätt, så ska resultatet bli som originalet. För att jämföra kan man öppna den ursprungliga filen,
kopiera ljuddatan i den och sen köra en "mix paste" med invert i den återskapade filen. Det ska se ut så här:
resultat.jpg 26,15K 0 Antal nerladdningar
Denna metoden ger troligtvis inte en wavfil som är bit-för-bit identisk. Dels pga konverteringen med dither osv, och
dels pga att riktiga losslessformat har felkorrigering osv. Men det visar iaf hur DTS HD osv fungerar.
I exemplet ovan varierar slutresultatet (skillnaden) bara med 26 samples, dvs ohörbart men inte 100% lossless.
Redigerat av Ageve, 09 april 2008 - 09:10.