Början till slutet på 'upp till'-hastigheter för bredbandstjänster
Postad 09 April 2008 - 17:34
Postad 09 April 2008 - 18:36
Redigerat av piraya01, 09 April 2008 - 18:39.
Postad 09 April 2008 - 18:38
Det viktiga är att man äntligen får en utlovad lägsta hastighet som faktiskt är en del av avtalet, vilket ur konsumenträttslig synpunkt ett oerhört starkt argument vid t.ex. reklamationer. Varför man ändå anger en övre hastighet är nog för att ge konsumenterna en fingervisning så att de inte tror att alla adsl-tjänster har en maxhastighet på 24 Mbit/s fast med varierande lägstahastighet...fortfarande lite luddigt även om ex 6-8 ger en bra fingervisning om vad man kan förvänta sig.
Postad 09 April 2008 - 19:44
Postad 09 April 2008 - 20:43
Postad 09 April 2008 - 21:53
Exempel: Jag hade 3-4 Mbit förut men fick bara 1 Mbit upp och ner.
Men bytte ner mig kostnadsfritt så nu får jag bara 0,5 Mbit upp och ner
(Ursäkta om värderna inte stämmer, men det är dett exempel)
Eller funkar det på något annat sätt?
Postad 10 April 2008 - 09:11
idioti! en Internet leverantör kan aldrig garantera bandbredd utanför sitt egna nät! hur i h--- kan folk tro och klaga på att de med sitt adsl modem i svedala inte når sina 28mbit/s när de surfar på servrar i Tibet(tex)? ska folk ha garanterad bandbredd får de köpa dedikerade point-to-point linor! *morr*
Instämmer delvis. Men om man aldrig ngnsin når upp till utlovade hastigheten så borde den inte heller säljas som det.
Tex så har jag enligt spec 100/10Mbit. Kommer aldrig över 30Mbit ner. Nätet klarar helt enkelt inte av mer där jag bor. Jag har sk fiber-lan
Redigerat av Unregistereddc471864, 10 April 2008 - 09:12.
Postad 10 April 2008 - 13:15
Självklart är det orimligt att vänta sig t.ex. 24Mbit från tibet om man har 24Mbit adsl MEN möjligheten att komma upp i en lägsta hastighet måste finnas där för att jag ska vara intresserad av att betala för den.
Jag tror inte alls att majoriteten vet om att ett 24Mbit sällan kommer över säg 12Mbit, för oss på forum o likn. är det kanske allmänt känt. Helt enkelt tycker jag att det är bra att man få vad man betalar för och att säljaren inte inger falska förhoppningar genom s.k. "Upp till"
Min bil klarar upp till 3000km/h, men fenomenet uppträder bara utanför vår atmosfär... Av intresse för konsumenten och värt att betala för? Nej
Postad 10 April 2008 - 13:21
Postad 10 April 2008 - 17:29
De flesta vet nog att de av olika anledningar inte kommer att uppnå maxprestanda för den tjänst de köper. Att däremot inte få en garanterad lägsta prestandanivå är illa och försvårar konsumenternas möjligheter att reklamera tjänsten. Detta blir det nu ändring på.Detta trodde jag alla redan visste om.
Själv skulle jag t.ex. hellre välja elbolaget med tjänsten "220-240 V" framför det med tjänsten "upp till 240 V". Den som inte behöver mer än 40 V kan å andra sidan chansa på "upp till"-tjänsten
Postad 10 April 2008 - 17:44
telias ADSL är 24mb ner och 2,5 upp...jag har 20,1ner och 2mb upp vid mätning..(TPTEST) och betalar 329 i månaden för det...och då fick jag ett nyare modem än det jag hade innan...som jag ser det så tjänar jag på ADSL faktiskt....
//CG-47
Postad 10 April 2008 - 19:59
Postad 11 April 2008 - 16:50
där finns mycket prestanda att hämta ,, mycket !!! för att inte tala om dessa goa nätverk man skulle kunna konfigurera med sina vänner ,, med alla dessa saker det medför ,, gå in på kompisen dator och sätta på filmen han hyrde hahaha .....och se den på sin skärm ,, mm , det finns så många nya saker man skulle kunna göra om alla hade lite mer upload
Jag jobbade i danmark i höstas all reklam ang : bredband stod det klart och tydligt 8mb download 2mb upload eller vad det nu var de som operatören erbjöd ,, men helt klart danskarna har fatta grejen och ställer krav på det.
8ner 2 up ett förhållande på 1:4 ,, jag vet inte om detta är det optimala Hallå någon i forumet som kan dessa ting lite mer vetenskapligt ,, men en sak är klar Telia har och många med dem ex 24:1 förhållandet ,, verkar inte klok ??? eller ganska osmart
kanske förhållandet skulle vara typ 1:3 eller varför inte 1:2 ,,(alltså hälfen rakt av) vilken fart vi skulle alla gynnas av detta ,, en massa flakhalsar skulle försvinna direkt på intenet ,,
om man tar de nya 3g så har de Dåligt upp ,,obs MAX 0.384 kanske idle lina på 0.200 ,(0,2 mb , va!! det är ju 10 års sen ,, jag hade detta att skicka en bild ,, på mail puhhh! ,,
jag har ner på downloaden och laggt till extra pengar på uploaden och tro mig vardags surfandet går snabbare ,, mycket snabbare ,, men om du skall hämta nått stor så e det klart då kan man vinna på att ha en snabb lina down
så telias initsiativ är bra men det är lite ett slag i luften ändå ,,då diskussionen nu skulle handla om det
VETTIGA FÖRHÅLLANDET HÄR I MELLAN UPP OCH NER !!!
Nä hela debatten är snevriden ,, i girighetens namn ,,,,,,,,,
ha det H
Postad 14 April 2008 - 09:33
Operatörer som levererar bredband genom egen utrustning i telestationen kan mäta upp hastigheten genom att kommunicera med modemet. Det går alltså enkelt för operatören att göra en mätning om kunden klagar på låg hastighet. Dessutom kan operatören mäta på ev. grannar som är kopplade till samma dslam, för att jämföra om problemet sitter i nätet eller hemma hos kunden. I väldigt många fall har kunden kopplat på fel jack, eller har annan utrustning som stör modemet. I de fall operatören mäter upp en hastighet som väsentligt avviker från den annonserade maxhastigheten, borde kunden erbjudas ett pris som motsvarar den faktiska hastigheten. Dock måste alla aktörer följa en sådan rutin, annars förlorar seriösa operatörer kunder till mer aggressiva företag som inte bryr sig.
Postad 14 April 2008 - 09:48
Jag har Bredbandsbolagets ADSL2-tjänst med 20 ner och 4 upp. Har mätt med bredbandskollen från PTS hemsida och kommer upp i 16 ner och 2,5 upp, vilket jag tycker är bra! Som de flesta här vet sitter alla konkurrenter till Telia helt i knäet på Telia vid denna typ av leveranser. Avståndet mellan telestationen och uttaget i hemmet är det som konkurrerande operatörer tittar på när de avgör vilket erbjudande de kan ge. Att det ändå kan bli lägre maxhastighet kan bero på dåliga kopparledningar i accessnät eller fastighetsnät, gamla ärgade anslutningar i kopplingsskåp m.m. Telia (Skanova) släpper inte in konkurrenternas personal i sina stationer och kopplingsskåp för att åtgärda dessa problem. Det är dock slutkunden som blir lidande och konkurrerande operatörer får en massa badwill när de anger potentiella maxhastigheten istället för den faktiska.
Operatörer som levererar bredband genom egen utrustning i telestationen kan mäta upp hastigheten genom att kommunicera med modemet. Det går alltså enkelt för operatören att göra en mätning om kunden klagar på låg hastighet. Dessutom kan operatören mäta på ev. grannar som är kopplade till samma dslam, för att jämföra om problemet sitter i nätet eller hemma hos kunden. I väldigt många fall har kunden kopplat på fel jack, eller har annan utrustning som stör modemet. I de fall operatören mäter upp en hastighet som väsentligt avviker från den annonserade maxhastigheten, borde kunden erbjudas ett pris som motsvarar den faktiska hastigheten. Dock måste alla aktörer följa en sådan rutin, annars förlorar seriösa operatörer kunder till mer aggressiva företag som inte bryr sig.
Det du skiver är SANT! bra inlägg , det är denna typ av problem som skall upp till ytan och det finns flera speckter ta ex: labs 2 ,, som har 1gb lösning till fatigheter med flera bostäder i fastigheter till i stort samma pengar som Comhem , likväl har alla fastigheter en slags vana att vi tar Comhem. LABS2 ,, har den bästa lösningen på hela marknaden ,, där du själv väljer vilka operatörer vad du vill ha ,, stremimg TV i 720p , mm helt grymma ,,
Postad 20 April 2008 - 19:36
30 Mbit låter som en typisk gräns för hemmarouter. De är oftast inte bättre. Har du ryckt den och testat utan.Instämmer delvis. Men om man aldrig ngnsin når upp till utlovade hastigheten så borde den inte heller säljas som det.
Tex så har jag enligt spec 100/10Mbit. Kommer aldrig över 30Mbit ner. Nätet klarar helt enkelt inte av mer där jag bor. Jag har sk fiber-lan
Redigerat av Unregistered5a1b49f6, 20 April 2008 - 19:37.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
138 bilder
640 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?