Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Min första projektor

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony HT-DDW890 (Högtalarpaket för hembio) 1 8.619046 (20) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 06 June 2008 - 23:17

Frexuz
  • Frexuz
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Tänkte skaffa en projektor till nya lägenheten. Ska användas i vardagsrummet. Där kommer jag att se på TV (ej digitalbox), filmer (har tänkt skaffa DViCO TVIX eller liknande) och lira Xbox360.

1) Eftersom jag inte ska ha en TV, bara projektorn, så undrar jag hur man kopplar egentligen?
Både antennkabeln, xboxen och HTPC. Direkt till projektorn, eller direkt till HTPC? Går det ens utan en TV?

2) Hur mycket skillnad är det på vanliga projektorer och HD-projektorer?
Har tänkt mig att iaf se på 720p filmer. Vet att duken har lite påverkan också, har inte bestämt duk än heller.

3) Tips på några bra projektorer som är relativt billiga ? Har tänkt ge MAX 10.000 för både projektor och duk.
Får man något bra för det priset? :D Vad mer ska man kolla på för egenskaper?

Väldigt tacksam för era svar :P
Mvh Kristian.

Postad 09 June 2008 - 12:39

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0
1. Allt beror ju på vilka ingångar din projektor har. HTPC kan du ju köra med VGA. Xboxen blir väl nån MS-HDMi sladd.
Har du digitalbox så är det väl Scart, komponent eller HDMI?
Alt: Köp en förstärkare men bildväxlare.

2. Vanlig projektor? Menar du HD-ready å Full-HD? Allt ligger i betraktarens ögon, men visst är det skillnad. Bäst är att bestämma en budget, ge sig iväg till ett democenter å välja ut den man själv tycker är bäst.

3. Exempelvis Netonnet har projektor+duk paket. Kan bli lite svårt att hitta för 10.000 kr men detta exempelvis Epson EMP-TW700 / Kingpin MS200-16:9 sök efter artiklenummer 108791. Denna projektor har varit bäst i många test å står sig fortfarande bra i konkurrensen.

Postad 09 June 2008 - 12:47

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Jag har min tv i datorn via tvkortet som jag sedan drar in via vga i projjen. Xbox 360 kör jag komponent via stärkaren precis som dvd, ps2 mm.
Ja du borde skaffa en Hd-projje hitachi pj tx300 är grym om rummet är litet eftersom den behöver ganska liten yta för att få upp stor bild! Har själv en fungerat mycket bra. Duk skulle jag nog gå på kingpin eftersom priset är lågt men det är ju inte som euroscreens dyrare modeller. Men man får vad man betalar för!

Regler(största felen man gör)!

"Gå inte efter budget-alternativet vänta istället tills du kan köpa det du verkligen vill ha!"
"Köp aldrig för dyra onödiga sladdar! det billiga sladdarna funkar alldelles utmärkt. Köper du för hyypade kablar är deändå bättre än de som användes vid inspelningen"

Fråga på! vill gärna hjälpa men behöver mer info om vilken typ av projje du är inne på och i vilket rum den skall vara i;)

MvH Gee

Redigerat av Unregistered1272, 09 June 2008 - 12:49.

Postad 09 June 2008 - 18:27

Frexuz
  • Frexuz
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Tack för svaret !

Har kollat på dessa två projektorer: Optoma HD65 och Benq W500. Billigaste HD-projektorerna som ändå fått väldigt bra betyg. Men har hört att Benq'ens fläkt kan låta en del.
Möjligtvis en lite dyrare Epson EMP-TW700

Duk blir nog: Kingpin 77" - Ramspänd

HTPC har jag inte kollat lika mycket på. Denna verkar intressant: DViCO TViX HD M-5100SH, men det står inte riktigt om den har tv-anslutning. Tips på annan HTPC/MediaCenter?

Reciever har jag dock noll koll på. Ge gärna några bra produktexempel i den billigare nivån, och nått tips man ska tänka på.

Allt detta ska in i vardagsrummet, det är rätt stort på längden. Väggen duken ska sitta på är runt 200cm bred, kanske lite mer. Sedan är resten öppet mot köket. Vet inte vad man bör ha för information om rummet förutom att veta hur långt bak (i taket) man ska montera projektorn.

Det var nog allt jag kommer på nu att förtydliga. Tacksam för fler svar!
Mhv Kristian.

Postad 09 June 2008 - 21:30

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Jag skulle föredra en lcd-projje som benq eller epson men har ingen erfarenhet av någon utav dem utan du får kolla recensionerna.
Duken är helt ok för att se större skillnad måste priset höjas mycket, jag tycker den är ganska stilig i ramen. Htpc kan man ju alltid bygga själv men hur mycket ligger det på där? dessa funkar ok : http://www.blocket.s...895.htm?ca=15_s

Recierver i billigare nivå, jag har detta paket (https://www.prisjakt...ukt.php?p=95170) billigt och enligt mig väldigt bra första kitt men jag har nu uppgraderat sub, men som första kitt för den pengen hittar jag inget bättre. Men annars tycker jag att denon gör bra recievrar för human peng. Hur billig skall den vara?

Avståndet räcker förmodligen till 77" jag har 2,8 m från projje till duk på min tx300 och får lätt upp 88"+

Redigerat av Unregistered1272, 09 June 2008 - 21:33.

Postad 10 June 2008 - 12:09

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
"Köp aldrig för dyra onödiga sladdar! det billiga sladdarna funkar alldelles utmärkt. Köper du för hyypade kablar är deändå bättre än de som användes vid inspelningen"

Är det nåt du hittat på själv? :D
Är ju snarare tvärtom, att folk dumsnålar på denna punkt och får därav sämre bild...

Dock håller jag med om att det är onödigt att lägga ner några större pengar på kablar i den här prisklassen... :)

"Gå inte efter budget-alternativet vänta istället tills du kan köpa det du verkligen vill ha!"

Håller med till 100%! ;)

Redigerat av Dr. Death, 10 June 2008 - 12:13.

Postad 10 June 2008 - 14:13

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

Är det nåt du hittat på själv? :D
Är ju snarare tvärtom, att folk dumsnålar på denna punkt och får därav sämre bild...

Dock håller jag med om att det är onödigt att lägga ner några större pengar på kablar i den här prisklassen... :)

Håller med till 100%! ;)

Har du några bevis att det blir bättre bild med en bättre/dyrare hdmi-kabel.. component visst där är det skillnad men enligt mig inte värd 500kr extra! De stora som alla diskuterar idag är ju just det att när man granskar kablarna så ger dem ingen skillnad..=/ men kan du bevisa det motsatta så lägger jag mig direkt!!!

MvH

Postad 10 June 2008 - 17:57

Frexuz
  • Frexuz
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Har tänkt ett att lägga runt 4000:- på reciever och högtalare. Har sett ett par 5.1 paket från Sony med det priset. Det räcker gott och lite till för mig. Behöver bara kolla lite närmare på recieverns portar och så.

Eftersom jag vill ta TiVX spelaren så tänkte jag att bara koppla in marknätet till recievern via en HD-box. Det bör gå va?

Sen undrar jag lite snabbt hur det funkar med utsignalerna på recievern. Om jag t.ex har Xboxen via HDMI, måste jag då koppla HDMI-ut till projektorn också? eller kan man få alla (eller "nuvarande läge") på samma utsignal? Så att det räcker med en sladd till projektorn. Annars måste man byta signal på både recievern och projektor när man byter mellan xbox/tv/mediaspelare. Hoppas ni förstår :) Tack!

Mvh Kristian.

Postad 10 June 2008 - 20:51

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Du kan köra in hdmi och komponent som sedan går ut i en kabel(hdmi/komponent) till projjen sedan växlar du mellan lägena för att se de olika signalerna.
Du kanske kopplar in xbox och dvd i reciervern via komponent, då kan de sitta i tex dvd och video 2 sedan har du en kabel ifrån reciervern till projjen som båda signalerna kan gå igenom. Du byter lägen på reciervern alltså läge dvd/ video 2 men du har fortfarande samma komponent läge på projjen;)(detta är på min reciever dock). Köper du ett mini-kitt som sony med dvd så har du nästan inga anslutningmöjligeter därför rekomenderar jag detta kitt!
https://www.prisjakt...kt.php?p=155648

Postad 12 June 2008 - 18:45

Frexuz
  • Frexuz
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Tack igen. Nu är jag helt med =) Det paketet ser _vädligt_ nice ut :D Nu är det bara till att vänta på lönen :D

Mvh Kristian

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.