Hej igen !
Efter en hel del micklande sÄ har jag kommit sÄ hÀr lÄngt. Alla installationer har gjorts pÄ en ny SATA-disk sÄ att min originalinstallerade MythDora 3.2 disk kunde hÄllas intakt.
KnoppMyth R5.5Nja, jag Àr inte sÄ imponerad. MythTV installationen innehÄller dock en hel del smakfulla saker sÄsom utökade webbfunktioner vid uppkoppling frÄn en annan PC. Den gör Àven vissa MythTV instÀllningar automatiskt exempelvis sÄ lades mina TV-kort till utan att jag gjorde nÄgot.
MythBuntuJo, riktigt hygglig faktiskt...men av nÄgon outgrundlig anledning sÄ hackade grafiken och det blev en mer Àn lovligt dÄlig bild vid TV-tittande. Varför...ingen aning...och det skulle sÀkert gÄ att fÄ till med lite micklande, men jag gick vidare.
MythDora 5Detta var den "dist" som jag till slut valde. Bilden blev bra, den innehöll vÀl det mesta jag ville ha och grÀnssnittet var jag van vid sedan min tidigare MythDora 3.2. Dock hade jag problem med brÀnningen av DVD-ISO-filen...trodde jag, men det visade sig vara lite buggigt. Om jag vid installationen valde Sverige, svenskt tangentbord etc. sÄ dog installationen dÄ nÄgon "repository" fil verkade saknas. Jag löste detta till slut genom att vÀlja US och engelskt tangentbord. Location kunde dock vÀljas som Europa/Stockholm. Efter installationen sÄ var det lÀtt att byta sprÄk och tangentbordsvariant via det grafiska grÀnssnittet.
Jag tog dÀrefter en backup pÄ MySQL databasen MythConverg (frÄn MythDora 3.2 disken) via kommandot:
mysqldump -u mythtv -pmythtv mythconverg -c > mythtv_backup.sqlJag stÀngde dÀrefter av HTPC:n igen och vÀxlade över till MythDora 5 disken och MythDora 3.2 kopplades in pÄ en annan SATA-kontakt. MythDora 5 startades upp pÄ nytt.
Hur skulle jag nu fĂ„ tag pĂ„ filerna frĂ„n MythDora 3.2 disken. Ăven om jag inte direkt Ă€r vass pĂ„ Linux sĂ„ vet jag att det inte fungerar lika smidigt som under Windows. Nu verkar det ocksĂ„ vara mer eller mindre standard att nĂ„got som kallas LVM anvĂ€nds, vilket Ă€r ett smart sĂ€tt att kunna utöka diskutrymmet genom att koppla till mer disk till en logisk partition. Jag fick sitta och söka lĂ€nge pĂ„ Internet innan jag hittade instruktioner för hur jag skulle gĂ„ vidare. MĂ„nga instruktioner beskrev hur man lade till en disk, men dĂ„ var den oftast ny och skulle Ă€ven formateras...och det ville ju inte jag.
Det som tillslut löste mitt problem var att anvÀnda kommandot:
vgchange -a y...som möjliggjorde att jag kunde
MOUNT:a den logiska volymen som skapats automatiskt vid uppstarten av MythDora 5 (baserad pÄ Fedora core 8). Det hÀr Àr vÀl inga problem för de hÀndiga Linux-nissarna...men nÀr man sitter dÀr som en n00b och inte ens fattar i vilken Ànde man bör börja sÄ Àr man rejÀlt stolt nÀr man fÄr till det.
NÄvÀl, nu nÀr jag Àntligen kom Ät mina filer frÄn MythDora 3.2 disken sÄ körde jag nedanstÄende kommando frÄn katalogen dÀr min backup-fil lÄg:
mysql -u mythtv -pmythtv mythconverg < mythtv_backup.sql DÀrefter kopierade jag allt frÄn "recordings"-katalogen till den nya disken.
Vid ett nytt försök att starta mythtvsetup sÄ dök ett meddelande upp om att databasen skulle "konverteras" mellan tvÄ olika scheman. Det gick tyvÀrr inte som tÀnkt...jag körde dÄ mythtvsetup frÄn terminalfönstret istÀllet och kunde se att det problem jag fÄtt gÀllde tabellen upnpmedia. Jag DROP:ade dÄ denna tabell manuellt och körde pÄ nytt om mythtvsetup...och voila nu verkade det gÄ bÀttre.
DĂ€refter startades mythtv upp och jag kunde nu se mina gamla inspelningar...och all kanalinformation verkade vara helt intakt.
NÄgra felmeddelanden har dock dykt upp avseende att inspelningsservern inte kan nÄs. Jag hade dock micklat runt lite hÀr och dÀr...sÄ efter en ombootning sÄ verkade allt fungera bra.
Av det jag sett hittills sÄ Àr jag vÀldigt nöjd med Fedora core 8 grejerna. Jag har kunnat uppdatera en hel del saker med "automatik" via pakethanteraren och det ser snyggt och prydligt ut. MythTV skiljer sig vÀl dock inte sÄ mycket frÄn versionen 0.20 som jag körde tidigare. DÀremot sÄ saknar jag "Àndra bildaspekt till 4:3 zoom" som var ett fast val som jag tidigare kunde vÀlja. Trots namnet sÄ gav detta en hygglig 16:9 bild för de program som spelats in med 16:9 fast utskickat i 4:3 format pÄ kabelkanalen (det lÄter rörigt...och det Àr det vÀl ocksÄ). Nu kanske detta Àr nÄgot som fungerar pÄ ett annat sÀtt i MythTV 0.21, det blir jag nog snart varse.
Det blir till att labba vidare och se att allt fungerar lika bra och stabilt som i MythDora 3.2...den disken kommer jag att behÄlla ett tag till

.
Tack för alla tips och rÄd.
mvh Manor