Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Stello DA100 Signature

10 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
Stello DA100 Signature (DAC & hörlursförstÀrkare) 1 7.5 (1) Inga priser
1 relaterade trÄdar

Postad 27 August 2008 - 13:56

Heavyfuel
  • Heavyfuel
  • LĂ€rjunge

• 261 inlĂ€gg
  • 0

Är sugen pĂ„ att köpa Stello DA100 Signature, som Ă€r uppföljaren till den kritikerrosade DAC:en som kom för nĂ„got Ă„r sedan.
Tanken Àr att jag ska anvÀnda Stellon till min Squeezebox (som idag Àr kopplad analogt). Enligt flera anvÀndare hÀr blir det en stor förbÀttring att koppla Squeezeboxen digitalt, antingen direkt till förstÀrkaren eller via en d/a omvandlare.

Är det nĂ„gon som har erfarenhet/lyssningsintryck av denna DAC.
Är den prisvĂ€rd?

Redigerat av Heavyfuel, 06 September 2008 - 08:53.

Postad 27 August 2008 - 14:32

hultin
  • hultin
  • ForumrĂ€v

• 747 inlĂ€gg
  • 0
Kan inte uttala mig om Stellon men dÀremot kan jag sÀga att det gör STOR skillnad med en extern DAC till Squeezeboxen. Jag köpte en DA9 till min SB3 och det var ett stort lyft.

Postad 29 August 2008 - 13:02

Heavyfuel
  • Heavyfuel
  • LĂ€rjunge

• 261 inlĂ€gg
  • 0

Kan inte uttala mig om Stellon men dÀremot kan jag sÀga att det gör STOR skillnad med en extern DAC till Squeezeboxen. Jag köpte en DA9 till min SB3 och det var ett stort lyft.

Har du dÄ jÀmfört med nÀr du har kopplat digitalt till förstÀrkaren eller analogt?

Ingen annan som har erfarenhet av Stello i allmÀnhet, eller kan tipsa om nÄgon annan prisvÀrd DAC?

Postad 29 August 2008 - 14:29

hultin
  • hultin
  • ForumrĂ€v

• 747 inlĂ€gg
  • 0

Har du dÄ jÀmfört med nÀr du har kopplat digitalt till förstÀrkaren eller analogt?

Ingen annan som har erfarenhet av Stello i allmÀnhet, eller kan tipsa om nÄgon annan prisvÀrd DAC?

Jag kör den till ett analogt försteg (Rotel RC-03) sÄ jag har alltsÄ jÀmfört SB3 analogt --> Försteg med SB3 digitalt --> Harmony Design DA9 analogt --> Försteg . Skillnaden Àr MYCKET stor, klart vÀrt att göra om man som jag sitter med ett analogt försteg.
Av din frÄga antar jag att du sitter med en hemmabiostÀrkare? Den skillnaden kan jag inte uttala mig om alls...eftersom jag inte har testat det i min egen anlÀggning...

Vad gÀller prisvÀrdheten sÄ Àr Harmonys DAC i mina ögon mycket prisvÀrd,
1 - Du kan uppgradera den nÀr det kommer nya versioner av DAC:en
2 - Du kan sÀtta in en volymkontroll (Elma 24 fasta steg = inte ljuddegraderande) för att koppla direkt till slutsteg
3 - Du kan speca vilka ingÄngar du vill ha pÄ den
4 - Inte minst viktigt - konstruktören finns tillgÀnglig pÄ hemmaplan (utanför Gbg) och svarar tydligt och utförligt pÄ mail om sina (och andras!) produkter.

DA9 kostar i grundutförande cirka 5k.

/Andreas

Postad 29 August 2008 - 19:29

Heavyfuel
  • Heavyfuel
  • LĂ€rjunge

• 261 inlĂ€gg
  • 0
Jag har bÄde en reciever Denon AVR 1802 och en stereoförstÀrkare Denon PMA 2000IV.
Jag har testat att koppla pÄ tvÄ sÀtt:
1. Analogt till PMA 2000 (Squeezeboxens DAC)
2. Digitalt till AVR 1802 (DAC:en i min reciever)
Jag kom fram till att nÀr jag kopplade Squeezeboxen digitalt tyckte jag att ljudet blev för "sterilt", detaljerat ljud men utan kropp. Analogt fick jag mer "vÀrme" men kanske inte lika distinkt ljud. Vilken av DAC:arna (Recievern vs. Squeezeboxen) som i slutÀndan lÄter bÀst Àr förstÄs upp till var och en. Valet för mig blev den analoga kopplingen.

DÀrför Àr jag tveksam till om jag kommer föredra ljudet med en DAC.
Jag Àr ute efter att fÄ ett distinkt ljud men ÀndÄ med den vÀrme som jag fÄr analogt.

Redigerat av Heavyfuel, 29 August 2008 - 19:42.

Postad 30 August 2008 - 08:39

hultin
  • hultin
  • ForumrĂ€v

• 747 inlĂ€gg
  • 0
Det du har jÀmfört Àr, precis som du skriver, DAC:en i SB mot den i din hemmabiostÀrkare samt Àven dina stÀrkare mot varandra.... Det Àr nog ganska knepigt att jÀmföra som du gjort för att komma till nÄgra sÀkra slutsatser... Àr de skillnader du hör mer beroende pÄ stÀrkarna eller DAC-behandlingen? (Att det lÄter bÀttre ur PMA2000 Àn ur din AVR1802 tycker jag inte Àr sÀrskilt konstigt...jÀmför bara strömförsörjningen mellan de tvÄ....)
Testa att koppla den bÄde analogt och digitalt till din hemmabiostÀrkare...dÄ kan du jÀmföra den analoga mot den digitala kopplingen (förutsatt att det Àr Àkta analog passthrough i den).

Men i slutÀndan Àr det dina öron som ska gilla lÀget....sÄ lÄna hem? Eller bestÀll en, ligg ute med pengarna och utnyttja sedan distansavtalslagens regler om ÄngerrÀtt (14 dagar)..... NÀr det handlar om sÄ pass mycket pengar sÄ blir det, i mina öron, en frÄga om tycke och smak...varför det Àr abslout nödvÀndigt att fÄ lyssna pÄ grejerna i sitt eget system (eller ett mycket snarlikt hos en bra handlare).
/Andreas

Postad 01 September 2008 - 12:40

Domnerus
  • Domnerus
  • Amatör

• 85 inlĂ€gg
  • 0
Jag har lyssnat pÄ Stello DA220mkII. Den var inte att leka med. Musiken spelade verkligen frÄn en oerhört mörk/tyst bakgrund. Inga tendenser till hÄrdhet. Högupplöst men musikaliskt.

Är det nĂ„gon som provat att bestĂ€lla produkter frĂ„n direkt frĂ„n www.aprilmusic.com ? Stelloprylarna Ă€r billigare dĂ€r...

Postad 15 October 2008 - 15:20

Heavyfuel
  • Heavyfuel
  • LĂ€rjunge

• 261 inlĂ€gg
  • 0
NÄgon som sett recensioner pÄ Stello DA100 Signature?

Postad 15 October 2008 - 15:30

Domnerus
  • Domnerus
  • Amatör

• 85 inlĂ€gg
  • 0
http://www.computera...ture_DAC_Review

http://www.aprilmusi...stellocombo.pdf

Postad 15 October 2008 - 17:14

Heavyfuel
  • Heavyfuel
  • LĂ€rjunge

• 261 inlĂ€gg
  • 0
Tack Domnerus!

Postad 05 May 2009 - 16:27

Unregistered1702
  • Unregistered1702
  • Wannabe

• 40 inlĂ€gg
  • 0
Denna verkar riktigt bra om man litar pÄ H&M:s test i nÀst senaste numret. Testaren tyckte, som jag uppfattar det, att den var bÀttre ljudmÀssigt Àn Benchmarken, som ju anses vara referens i sammanhanget.

Ingen som Àger den som kan avge nÄgon slags recension eller kritik?!

Funderar pÄ att anvÀnda den tillsammans med en Squeezebox och digitaldecodern.

Mvh

Redigerat av Unregistered1702, 05 May 2009 - 20:10.

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Titan Noir Max
    Rian
    2026-09-06 21:47:55
  • Använda filter
    johan b-lund
    2026-09-02 18:54:35
  • LFE reference och Center ch
    johan b-lund
    2026-09-02 18:43:15
  • Resultat
    johan b-lund
    2026-08-29 19:05:31
  • johan b-lund
    2026-08-29 18:55:18
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.