Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mini server bygge

38 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Antec NSK1380 350W (Svart/Silver) (Chassi) 5 8.416666 (11) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 30 August 2008 - 15:38

ingosen
  • ingosen
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Skall bli sambo och behöver minska ner storleken och decibelen på min server.
Tänkte basera servern på chassit ovan.

Har hittat ett moderkort jag tror skall uppfylla det jag behöver.
Jag har spanat in

som man kan få för en vettig penning.

Så långt är jag med när det gäller komponenter, skall erkänna att det var evigheter sen jag byggde ngt stationärt senast så cpuer och minnen är en djungel för mig.
Men tror jag har löst den biten.

Anledningen till att jag gör detta inlägg är att jag har svårt när det gäller valet av hårddisk.
Tänkte inleda med en 750 GB sata disk, men jag vet inte vilken jag skall välja.
Vet att åsikterna om märken är som baken, men vissa reflektioner över hårddisk val lär finnas.

Disken jag söker bör vara relativt tyst och ej alstra för mycket värme.
Vilken 750 gb SATA disk passar in på det?

Tacksam för all hjälp som går att få.

Postad 30 August 2008 - 16:45

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Har ingen Western Digital GP själv, men har läst lite om dem. De verkar väldigt tysta...

(5400rpm)
Läs review: http://www.silentpcr...e786-page1.html

(7200rpm)

Den översta nämns som väldigt sval också..

Redigerat av Unregistered1ee0a150, 30 August 2008 - 16:47.

Postad 30 August 2008 - 18:48

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
Satsa på Westerndisken som länkas ovan om du ska ha en tyst och sval disk. Kör ett par av deras 500Gb-diskar och de låter absolut ingenting. En av anledningarna är att de växlar ner till 5400 rpm när de inte används aktivt. Vilket inte är så bra i en serverlösning som måste kunna serva flera användare hela dagarna, men hemma funkar de perfekt.

Postad 30 August 2008 - 22:26

ingosen
  • ingosen
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
enligt recensionerna verkar de gå konstant på 5400rpm.

Har ingen erfarenheter av WD diskar då jag främst använt seagate mest tidigare.
men är som sagt öppen för förslag.
Enligt spcr verkar juh deras tidigare favodisk vara en seagate..

Fan vilken djungel

Postad 01 September 2008 - 19:44

klp
  • klp
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Kan rekommendera WD 640GB disk, den är tyst. Troligen mest för att den bara har 2st skivor á 320GB vardera, gör tydligen så att mekaniken blir tystare.

Postad 03 September 2008 - 06:28

ingosen
  • ingosen
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
WD och deras "gröna diskar" går la bara i 5400 rpm...

Postad 03 September 2008 - 14:46

Unregistered1d447573
  • Unregistered1d447573
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Jag undrar vad du valde för processor? Även hur mycket RAM du tryckte in.. Har funderingar att göra exakt som dig. Har du funderat på att använda servern som router också? Kan man de med t ex WHS?

Postad 03 September 2008 - 15:47

ingosen
  • ingosen
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
jag funderar på en Intel Core 2 Duo E4600 , om det nu räcker till och finns. Lagom pris tycker jag.
När det gäller minne så lutar det åt 2x1024 vilket mer än väl bör räcka för mitt syfte.

Ja, servern kommer även att agera firewall/router också.
Dock inte med WHS, det kommer att installeras linux på burken.
Lutar väl åt gentoo, då det är det jag har på den snart pensionerade servern.

Men som sagt, cpu är jag osäker på, evigheter sen jag konfade upp hårdvaror.
Alla råd och tips gällande cpu mottages gärna.
Kan tänka mig ca 1000 kr i utgift för cpu.
Å den får gärna alstra minimalt med värme.

Postad 03 September 2008 - 16:14

Satyrion
  • Satyrion
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag skulle ha köpt en Intel Atom CPU, mycket kraft och lite värme

Postad 03 September 2008 - 16:27

ingosen
  • ingosen
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Går den ens att köpa som lös komponent?
Trodde intel enbart sålde den till dator tillverkare.

Vad har ATOM cpun för socket?

Postad 03 September 2008 - 17:10

Unregistered1030b3f2
  • Unregistered1030b3f2
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Med tanke på att det chassit som du tänker använda inte har plats för mer än 3st diskar (vad jag kunde läsa mig till i alla fall), så tycker jag att du borde satsa på något större diskar än 750gb.

Seagate har jag själv minst 7 diskar av och de har dessutom 5 års garanti.
https://www.inet.se/...ata-ii/4303347/

Om man vill gå ytterligare ett steg uppåt så släpper de sin 1.5TB hårddisk den 17/9 (om det inte blir ännu mer förseningar=))

Det var bara lite tankar från mig.

Mvh / Jonas

Postad 04 September 2008 - 08:33

Unregistered1d447573
  • Unregistered1d447573
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

jag funderar på en Intel Core 2 Duo E4600 , om det nu räcker till och finns. Lagom pris tycker jag.
När det gäller minne så lutar det åt 2x1024 vilket mer än väl bör räcka för mitt syfte.

Ja, servern kommer även att agera firewall/router också.
Dock inte med WHS, det kommer att installeras linux på burken.
Lutar väl åt gentoo, då det är det jag har på den snart pensionerade servern.

Men som sagt, cpu är jag osäker på, evigheter sen jag konfade upp hårdvaror.
Alla råd och tips gällande cpu mottages gärna.
Kan tänka mig ca 1000 kr i utgift för cpu.
Å den får gärna alstra minimalt med värme.

Så tanken är att du ska köpa till ett antal nätverkskort då också eller? Har WHS programvaran som krävs för att funka som DHCP server? Hur svårt är de med nån av de enklaste linux distributionerna?

Postad 04 September 2008 - 08:51

Unregisteredf35ed254
  • Unregisteredf35ed254
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
när det gäller hårddisk så tycker jag att du ska välja Western Digital Caviar RE2-GP WD7500AYPS 16MB 750GB då RE2 serien är gjord för att gå 24/7, t.ex. i en server.

// issue

Postad 04 September 2008 - 12:28

ingosen
  • ingosen
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Så tanken är att du ska köpa till ett antal nätverkskort då också eller? Har WHS programvaran som krävs för att funka som DHCP server? Hur svårt är de med nån av de enklaste linux distributionerna?

Jag har ingen koll på WHS tyvärr.
Använder moderkortets NIC mot ISP´n.
Sen ett extra nick för mitt internal LAN. Kör med switch.

BAra provat Gentoo, pga att polare kan hjälpa mig mycket med det.
Men jag tror säkerligen att distar såsom ubuntu och likande kan sköta DHCP och liknande tjänster.

när det gäller hårddisk så tycker jag att du ska välja Western Digital Caviar RE2-GP WD7500AYPS 16MB 750GB då RE2 serien är gjord för att gå 24/7, t.ex. i en server.

WD´s GP diskar går la bara i 5400 rpm?
Skulle verkligen föredra Seagate, Zwork jag tackar dig för länken.

Postad 05 September 2008 - 14:43

ingosen
  • ingosen
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Planen nu för hårdvara ser ut enligt följande:

Reflektera gärna.
Det jag är osäker på är minnets kompabilitet med moderkortet och cpu, när det gäller klockfrekfens och liknande

Redigerat av ingosen, 05 September 2008 - 14:45.

Postad 05 September 2008 - 14:53

Eidman
  • Eidman
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Ser bra ut! Dock hade jag bytt ut processorn mot en E5200 som bygger på 45nm teknologin..

Redigerat av Eidman, 05 September 2008 - 14:54.

Postad 09 September 2008 - 10:27

ingosen
  • ingosen
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Ska se om min lokala data handlare kan ta hem produkterna enligt ovan, med CPU utbytt enligt tipset från Eidman.
Inget annan som har några åsikter om min konfiguration?

Funkar moderkort, cpu och ram-minne ihop?

Postad 09 September 2008 - 11:50

Unregistered1d447573
  • Unregistered1d447573
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
När du eventuellt har köpt och monterat kan du återkomma med lite feedback? Funderar också på att göra samma inköp som du om det faller ut bra för dig.

Eventuellt med ett annat chassi, är grymt sugen på att hitta något chassi som påminner om det som är på HPs Media Server historia.

Postad 09 September 2008 - 16:22

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Ska se om min lokala data handlare kan ta hem produkterna enligt ovan, med CPU utbytt enligt tipset från Eidman.
Inget annan som har några åsikter om min konfiguration?

Funkar moderkort, cpu och ram-minne ihop?

Köp en annan CPU och ett annat moderkort. Bägge är gamla grejer som hängt med ett tag. Ta t.ex. CPU:n som föreslogs och ett moderkort som detta: https://www.prisjakt...kt.php?p=304061
eller
https://www.prisjakt...kt.php?p=266253

Sedan så finns det ju även moderkort med HDMI med mera om man vill ha det.

Redigerat av dunde, 09 September 2008 - 16:22.

Postad 09 September 2008 - 19:35

ingosen
  • ingosen
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Förändringar gjorda:
cpu

Mobo:

Detta efter tips samt att mitt tänkta mobo ej gick att uppbringa.
Väntar bara på besked om vilken Seagate 1TB disk de hade inne, sen kan beställningen läggas.
Dock lät det som om det var ca 1-2 veckors leveranstid på hårddisken.
Förhoppningsvis värd å vänta på, han ville kränga en WD Black åt mig men jag tackade nej.

Lovar att recensera och fotografera.
Någon slags extra fläkt funderar och skissar jag redan på.

Postad 10 September 2008 - 15:39

Unregisterede1659350
  • Unregisterede1659350
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Lite sent kanske att komma med input till val av delar, men jag skulle nog själv valt samsung-diskar istället, de är inte lika snabba, men betydligt tystare och inte så varma som WD/seagate. Enligt MIG ett passande val i en server som för i ditt fall.

Redigerat av Unregisterede1659350, 10 September 2008 - 15:40.

Postad 10 September 2008 - 16:16

ingosen
  • ingosen
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
beställningen är inte spikad så alla input uppskattas.

Värmefaktorn är en av de vitalare delarna i bygget, likaså decibelen.
Får läsa på om samsung diskarna.
Väntar på besked om ev pris på seagate disken.

Postad 10 September 2008 - 16:41

Unregisterede1659350
  • Unregisterede1659350
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Ah där ser man.

Inget emot seagate alltså, men när jag på senare tid kikat igenom de vitalaste aspekterna i min server så har inte en skitsnabb disk varit topp-prio , tvärtom. Vilken disk som helst idag fixar att spela högupplöst video, snabb filöverföring och så vidare. Dessutom när du bygger allting i en liten kompakt låda så skulle jag verkligen välja en mindre varm disk.

En snabb jämförelse på tomshardware.com mellan ett antal 1TB-diskar:
http://www.tomshardw...p;prod[1802]=on
Lite dåligt att de inte visar 'sound output' el likn bara.

Postad 10 September 2008 - 19:07

ingosen
  • ingosen
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Kan du då rekomendera denna samsung disk?
Det var den de hade inne på den lokala dataaffären.

Postad 10 September 2008 - 20:32

Unregisterede1659350
  • Unregisterede1659350
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Javisst! Ser ut att vara ett bra val, jag brukar visserligen kika efter att diskarna inte har mer än 2 skivor internt (denna har 3), och att flera skivor innebär högre värme. Oandra sidan finns det nog inte många 1TB-diskar än med endast 2 skivor. Såvida du inte hällre väljer en 750Gb-disk med 2 skivor så för den sakens skull, så blir detta nog en av de bästa 1TB-diskar för din server!

Postad 11 September 2008 - 19:55

ingosen
  • ingosen
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Då det endast är 3 platser för diskar i chassit jag valt så vill jag få ut mesta möjliga ur varje enhet.
Visst är kanske inte en 1TB den ultimata systemdisken att ha, men får la köra rsync lr backup mot extern disk för de viktigaste filerna.
Ekonomin tillåter ej fler diskar i dagsläget, så det får bli så här.
Framöver kanske jag kastar om om skaffar mig en mindre systemdisk och 1TB disken får bli /hdb.
Återstår att se....

Väntar fortfarande på svar från data affären.

Postad 12 September 2008 - 11:29

Unregisterede1659350
  • Unregisterede1659350
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Du menar sdb? (sata) :-)

Själv kör jag med ett linux-system på en 4gb compactflash, och swap på 1gb compactflash, med varsin CF>IDE och IDE>USB konverter (från ex kjell / ebay), så med sladden som sitter på IDE>USB-konvertern kan ja då lägga den varjag känner för i lådan! På så sätt slipper jag ha en disk som alltid snurrar för systemet!

Skrev lite fel där ovanför om du kanske märkte det "Oandra sidan finns det nog inte många 1TB-diskar än med endast 2 skivor." menade naturligtvis "...inte många 1TB-diskar med endast 2", var lite sent att redigera då.

Postad 12 September 2008 - 16:47

frust
  • frust
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Segate 5års garanti. Samsung 3år.. Köpte 4st 500Gb segate till min raid5-array

Postad 13 September 2008 - 08:53

ingosen
  • ingosen
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Med ditt upplägg lindgren så skulle man egentligen kunna ha systemdisken extern i ett litet chassi,
Perfekt egentligen om man vill göra sin server otillgänglig.
Givetvis menar jag sdb, lite insnöad då man främst använt ide diskar i servers tidigare.

Postad 13 September 2008 - 10:44

Unregisterede1659350
  • Unregisterede1659350
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Perfekt egentligen om man vill göra sin server otillgänglig.

Hmm nu får du nog förklara dig lite :-) Den blir ju inte mer otillgänglig på nätverket för att man fysiskt flyttar systemdisken? Såvida man inte är rädd för inbrott eller att polisen konfiskerar burken av nån anledning ;-) men då funkar ju ordentlig kryptering istället, eller hur tänkte du?

Postad 13 September 2008 - 12:35

ingosen
  • ingosen
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
samtliga diskar kommer givetvis att krypteras med passande alogaritm.
Fantiserade nog mest, men givetvis tänkte jag i de banorna att systemdisken lägg kan plockas med och på så sätt försvåra på allehanda sätt.

Postad 13 September 2008 - 22:52

Unregisterede1659350
  • Unregisterede1659350
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Hehe härligt! kryptering, google och linux är bland det bästa som hänt världen enligt mig ;-) Ska bli kul att se hur länge min server står sig, den bygger i grund på teknik från de sista månaderna av förra millenniet (433Mhz celeron) men den står sig fortfarande lätt till att spela upp tillexempel högupplöst video via nätverket, samtidigt som den agerar brandvägg med iptables åt samtliga datorer på mitt nätverk plus att den för jobbet att tanka mina torrents, så än håller gamla bettan!
Jag lät dessutom ansluta samtliga ide-diskar med usb-konvertrar för att kunna hotswappa/stänga av även dem!

Postad 26 September 2008 - 08:10

ingosen
  • ingosen
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Nu har grejorna kommit.
De står i hallen och väntar på att få monteras ihop.
Ser fram emot kvällen, när junior har somnat och jag får köksbordet för mig själv....

Rapport kommer när det har bootats upp.
Måste hitta en cd-läsare bara..

Uhh vilken tabbe.
Moderkortet jag fick istället har ej Gbit nic.
"bara" 10/100.
Kvittar kanske då jag ej har fiber längre.
Huvudsaken jag har Gbit internt.

Redigerat av ingosen, 26 September 2008 - 09:11.

Postad 29 September 2008 - 13:43

Vic Vega
  • Vic Vega
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Lånar tråden lite... Jag skall just sätta ihop en hemserver i detta chassi och skall fördela processorer. Köpte en Phenom som uppgradering till HTPCn för att flytta över den gamla Athlon till servern som skall köra WHS slimserver, filserver, printserver och torrents.

Är det självklart val att sätta Phenom i HTPCn eller vinner man mycket på att ha den i servern?
Skulle det funka med en 95W Phenom i 1380 chassit eller blir det för mycket värme?

Redigerat av Vic Vega, 29 September 2008 - 13:50.

Postad 29 September 2008 - 15:58

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0

Lånar tråden lite... Jag skall just sätta ihop en hemserver i detta chassi och skall fördela processorer. Köpte en Phenom som uppgradering till HTPCn för att flytta över den gamla Athlon till servern som skall köra WHS slimserver, filserver, printserver och torrents.

Är det självklart val att sätta Phenom i HTPCn eller vinner man mycket på att ha den i servern?
Skulle det funka med en 95W Phenom i 1380 chassit eller blir det för mycket värme?

Beror på, ska servern bara stå och dela ut filer samt någon nedladdning ibland så duger en gammal AMD 1800+ mycket bra, så en Phenom är nog lite overkill för det. Men har du väldigt mycket burkar hemma och den ska agera/hantera brandvägg, router, backup, fildelare, backup, lagring, licens och program på samma gång så är en Phenom kanske lämpad för det ;)

Postad 08 October 2008 - 10:21

Vic Vega
  • Vic Vega
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Problem!

Serverns snurrar på bra i NSK 1380 chassit. Men tyvärr gör inte PSU fläkten det, den står helt still oavsett temperatur. Jag har givetvis kopplat in den blå/svarta sladden på moderkortet (som dock bara är en hastighets övervakning.)

Funderar på att öppna upp PUSn för att försöka åtgärda för att slippa returnera hela chassit till butiken.
Ni andra med samma chassi, har ni erfarenhet av fläkten, hur är den kopplad?

Postad 08 October 2008 - 22:12

ingosen
  • ingosen
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
den snurrar på utan problem.
dock bara testkört systemet i ett dygn.
skall installera gentoo i helgen..

ska modda lite först.
en extra fläkt i sidan får det bli.
tyvärr på utsidan av utrymmens skäl, det estetiska är ej prio 1

Postad 20 October 2008 - 09:25

ingosen
  • ingosen
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
perkele!

Har haft delarna sen en tid tillbaks.
För ca 2 veckor sen monterade jag ihop det hela och det startade upp bra.
I bios hittades samtliga delar och allt var frid och fröjd.
Stängde ner och ställde undan bygget då hjälpen till installationen av operativsystemet ej var hemma.
Förra söndagen tog jag åter fram den för installation.
Tryckte på knappen och inget hände.
Jag dubbel och trippelkollade alla komponenter.
Minnen togs ur, hårddiskar kopplades om, inte ens fläkten startade vid tryckning på startknappen.
Helt plötsligt bestämde den sig för att starta, installation och allt gick smärtfritt, förutom det inbyggda nicet, men det är en parantes.
Servern stod på från söndag-fredag.
I fredags stängde jag av den för att uppdatera bios.
Shutdown gick hur bra som helst, i efterhand skulle jag ha valt reboot, för den vägrar starta.
Har felsökt utan att lyckas.
Diskar och cd läsare har kopplats bort, minnen har flyttats runt.
Tilläggas kan att lampan på moderkortet lyser som den ska.
Nu vet jag ej vad jag skall göra, nästa steg är att lämna in den.

Alla tips på eventuella fel mottages tacksamt.
Mitt tips är juh att nätagget lagt av, då inte ens fläkten drar igång, konstigt dock att lampan på moderkortet lyser.
Kan även informera att jag uteslutit startknappen, dels testat med annan startknapp, samt provat med skruvmejseln mellan stiften.

Postad 21 October 2008 - 09:51

gojan
  • gojan
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

perkele!
Mitt tips är juh att nätagget lagt av, då inte ens fläkten drar igång, konstigt dock att lampan på moderkortet lyser.
Kan även informera att jag uteslutit startknappen, dels testat med annan startknapp, samt provat med skruvmejseln mellan stiften.

Nätagget kan fortfarande vara boven. Jag har fått tag i ett gammalt chassi med ett Asus moderkort som jag skulle skrämma liv i. Lampan lyste men ingenting hände när man tryckte på On-knappen. Efter att ha läst på i manualen till moderkortet förstod jag att lampan är till för att tala om att det ligger ström på så att man skall veta att dra ur sladden innan man pillar med delarna. Denna lampa drar ju då säkert extremt lite. Datorn behöver nog mer kräm och agget klarade nog inte det. Efter att ha bytt nätagg så rullar datorn igång väldigt fint.

/Gojan :(

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.