Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HTPC-konfiguration ok? Saknar lämplig cpu-kylare

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 September 2008 - 18:41

zansibal
  • zansibal
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hej

Har tänkt bygga en HTPC och har hittills valt följande komponenter. Anledningen till att jag postar är främst att jag vill ha lite hjälp med valet av cpu-kylare och lite diskussion om chassits lämplighet. Ge gärna feedback på resten av systemet också. Priset ska vara rimligt. Cpu-kylaren ska få plats i lådan (94 mm hög). Den där scythe mini verkar vara för stor. Har även svårt att hitta en 2,5"->3,5" konverter för hd:n.

Om jag har förstått det hela rätt så ska inte 1080p vara något besvär?

Seagate Momentus 5400.3 ST9120822AS 8MB 120GB (varken behov av utrymme eller snabbhet)
LG GGC-H20L Blu-ray & HD DVD-läsare
Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz Box CPU (Intel Socket 775)
Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB
Asus Xonar D1 Interna Ljudkort (har även lågprofilsplatta)
Asus P5Q-EM Moderkort - Intel Socket 775
Logitech diNovo Mini (SV)

Lian Li PC-C37B Muse (Svart) Desktop/HTPC-chassin
https://www.prisjakt...kt.php?p=340595

eller

Lian Li PC-C37B Muse (Svart) Desktop/HTPC-chassin
https://www.prisjakt...kt.php?p=332382
med Be-Quiet Straight Power BQT E5 350W Nätaggregat - ATX

Om det är möjligt, så ska hårdvaran vara så linux-kompitabel som möjligt, för framtida mythtv försök.

Fördelar/nackdelar??

Postad 15 September 2008 - 21:38

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0
Köp en 2.5" SATA-disk så slipper du adapter och får smidigare kabel som bonus.

Scythe Ninja Mini är för hög för den lådan, är några cm som skiljer. :)

Du få rnog satsa på en kylare som blåser neråt, se bara till att få tillräckligt med mellanrum till locket eller ta upp hål i det.

Min setup är rätt lik din, E8400 och ett Asus P5Q, jag har bara testat killer_sample och det flöt på hyffsat tyckte jag, men jag är ju tvungen att skala ner det till 720P för att projektorn ska ta emot det.

Postad 16 September 2008 - 08:29

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Funderar också starkt på att testa detta moderkort. :) Har fått rätt bra användarrecensioner på Newegg. qahwa, kan du inte lägga upp lite bilder på din uppsättning? Hade varit kul att se lite bilder då det är väldigt dåligt med det.. Om du hinner slänga med ett omdöme så är det inte heller fel! :D

Redigerat av Explorer45, 16 September 2008 - 08:29.

Postad 16 September 2008 - 08:45

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0
För bästa Linux kompatibilitet så kika på moderkort med Nvidia grafikkort.

Kylare under 80mm hittar du här.

Om du ska köra Linux var beredd på lite problem innan Blu-Ray uppspelning fungerar
Blu-Ray on Linux

Annars ser det bra ut, kör med samma minne, disk och CPU.

Postad 16 September 2008 - 14:01

sir88alex
  • sir88alex
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Har liknande delar till min HTPC och det enda som fattas är en hårddisk och en optiskt enhet. Är ute efter en snabb och tyst disk att ha som systemdisk, så den får gärna vara ganska liten. Så att man håller sig från att spara annat material på den.. :)

Sen skall jag ha en DVD-brännare då jag väntar lite med Blueray.

Någon som har bra tips på hårddisk?

Postad 16 September 2008 - 14:33

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0

Har liknande delar till min HTPC och det enda som fattas är en hårddisk och en optiskt enhet. Är ute efter en snabb och tyst disk att ha som systemdisk, så den får gärna vara ganska liten. Så att man håller sig från att spara annat material på den.. :)

Sen skall jag ha en DVD-brännare då jag väntar lite med Blueray.

Någon som har bra tips på hårddisk?

Snabb, stor och tyst

--- Edit

Såg att du inte ville ha en stor för att inte spara annat på den. Varför inte bara skapa en mindre partition för systemet och nyttja resten till annat? Ett annat alternativ är väl att skaffa en SSD istället?

Redigerat av tyve, 16 September 2008 - 14:42.

Postad 16 September 2008 - 18:58

Xunil
  • Xunil
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Är det någon större skillnad på dessa kort? Är det endast en smaksak?

Gigabyte GA-EG45M-DS2H mATX, s775
ASUS P5Q-EM G45 S-775 M-ATX

Postad 16 September 2008 - 19:23

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Är det någon större skillnad på dessa kort? Är det endast en smaksak?

Gigabyte GA-EG45M-DS2H mATX, s775
ASUS P5Q-EM G45 S-775 M-ATX

På Gigabytes kort har du enbart PCI-E x4 medans du har PCI-E x16 på Asus kort. Man har alltså möjlighet att lägga till ett graffikkort på Asusen om man vill.

Postad 16 September 2008 - 19:40

Xunil
  • Xunil
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Ok, då köper jag nog et Asus kort i stället!

Postad 17 September 2008 - 11:34

zansibal
  • zansibal
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Tack tack för svaren.,, Blir lite smått tokig av forumstrukturen här. Kan man få det som det brukar vara? (En långa radda med postar).

Det är en 2,5" sata hd som jag valt. Är lite kluven över hur jag ska fästa den. Hittar dåligt med "adaptrar".

Det verkar vara ventilationshål på toppen av chassit: https://www.prisjakt...p?st=2&p=332382
Det jag vill är att någon ska säga något vettigt om dessa små cpu-kylare. Min erfarenhet säger att desto mindre kylare desto sämre. Att hitta någon vettig kan nog bli svårt utan erfarenhetsgrundade rekommendationer.

Vore tråkigt att byta moderkort för att få nvidia chip pga att linux är knepigt. Jag tror att om jag vill ha linuxkompitabla komponenter kommer jag nog bli ganska missnöjd med valet i slutändan. Kanske får nöja mig med att välja sådant som fungerar 'lite grann'. En polare sa till mig att orden 'multimediamaskin' och 'linux' inte tycker om varandra.

Postad 17 September 2008 - 14:37

Dr. Troll
  • Dr. Troll
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Nu vill inte jag vara "partypajare" på något sett men jag har läst på AVSforum att just G45 chippet har lite problem med just blu-ray om du ska spela upp det med en frekvens på 24hz. Huruvida detta kommer lösa sig via drivers eller inte i framtiden vet jag inte säkert. Men att skumma igenom deras tråd kanske kan vara smart om du nu hade tänkt dig 1080p@24.

Sen skulle jag nog strunta i adapters till en 2,5" disk och göra en egen upphängning. Eliminerar helt klart bäst de vibrationer som diksen ger ifrån sig till chassit.

Postad 17 September 2008 - 21:31

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0

Det är en 2,5" sata hd som jag valt. Är lite kluven över hur jag ska fästa den. Hittar dåligt med "adaptrar".

Det verkar vara ventilationshål på toppen av chassit: https://www.prisjakt...p?st=2&p=332382
Det jag vill är att någon ska säga något vettigt om dessa små cpu-kylare. Min erfarenhet säger att desto mindre kylare desto sämre. Att hitta någon vettig kan nog bli svårt utan erfarenhetsgrundade rekommendationer.

Vore tråkigt att byta moderkort för att få nvidia chip pga att linux är knepigt. Jag tror att om jag vill ha linuxkompitabla komponenter kommer jag nog bli ganska missnöjd med valet i slutändan. Kanske får nöja mig med att välja sådant som fungerar 'lite grann'. En polare sa till mig att orden 'multimediamaskin' och 'linux' inte tycker om varandra.

Adapter finns hos de flesta datoraffärerna med bra sortiment, Förslag

Jag har en
till min E8400, kör med en fläktkontroller så den knappt hörs och CPU ligger på 32C i idle och går upp till 50C när den stressats en bra stund. Den är bara ~4cm hög.

Jag funderade och i de banorna om man får ett sämre moderkort bara för att få nvidia, visst jag har inte DXVA men OK den biten får en snabbare CPU sköta. Har inte heller dual channel på minnet vilket ändå bara ska ge en marginell skillnad. Och till sist har det inte bra överklocknings möjligheter, vilket jag inte tänkt använda ändå.

Jag köpte en billigare produkt och fick inte det allra senaste, men jag känner absolut inte missnöjd, det fungerar ju klockrent i både windows och linux. Skulle jag känna behov av att få in DXVA så köper jag ett grafikkort för några hundralappar så är det klart sen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.