Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Yamaha RX-V596RDS vill inte spela 5.1 / 5-kanals

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Yamaha RX-V596RDS (Surroundförstärkare) 1 7,53 (14) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 18 september 2008 - 19:08

Unregistered4580962f
  • Unregistered4580962f
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej. Jag har precis införskaffat mig ett högtalarpaket vid namn Harman Kardon HKTS11. Blev såpass nöjd av att höra det hos min bror.

Nu till mina problem.

Jag har kopplat in prylarna i eftermiddag och provspelat på en del olika "effects" som min stärkare kallar det.

Vad jag förstod för att få ett fullt 5.1 ljud ska jag använda mig av funktionen "dts" digitalt ljud då? För jag trodde det skall funka analogt också.

Men säg det vill inte min förstärkare. den är tyst som graven med det igång. och jag får bara ljud med det avstängt. och då är det inte 5.1 ljud heller. Antingen 2 kanaligt vanligt på främre med center+rears avstängda. alternativt spelar den front+rears och ingen center. eller så spelar den allihopa i pro logic endast med en ganska vissen ljudkvalitet. spec i dem bakre.

Vad ska jag göra för få fram mitt 5.1? Noterbart är att jag är total nybörjare på detta och har gått igenom allt jag kan på min stärkare.
Enligt alla effect program i manualen så är endast 5.1 aktiv i ngn sorts digital överföring. Är det dags byta ut sladdar emot koaxial eller likn?

Mycket tacksam för hjälp. vill ju nyttja alla 5 st.

Mvh
Hans

Redigerat av Unregistered4580962f, 23 september 2008 - 19:40.

Postad 18 september 2008 - 21:33

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

• 789 inlägg
  • 0
Du måste koppla med en coaxial eller optisk mellan dvd och receivern.
Sedan måste du inte välja dts för att få 5.1, du kan ta dolby digital.

Postad 18 september 2008 - 22:35

Unregistered4580962f
  • Unregistered4580962f
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Du måste koppla med en coaxial eller optisk mellan dvd och receivern.
Sedan måste du inte välja dts för att få 5.1, du kan ta dolby digital.

Nu har jag skaffat mig lite nyare kablage. Just nu så är det kopplat såhär:
Digital box=sp/dif till digital ingång på förstärkaren
Playstation3=optisk kabel till förstärkaren
Analog RCA koppling dator->förstärkare

När jag väljer DTS får jag inget ljud ngnstans. inte heller på analog(såklart) Enda som funkar är ställa den i tredje läget som heter Auto och då får jag upp Digital i förstärkarens display(Pratar om koppling PS3/Tv-box).

Problemet är egentligen att jag kan aldrig spela 5 kanals nu. Visst det funkar köra i Dolby Logic Digital eller deras sub categories som General/Sci-Fi/Adventure osv.

Ljudet är dock inte spec bra baktill. susar i bakre satteliter. Jag forskade lite i ämnet och sett att en något nyare Yamaha än min kan välja ett alternativ som heter "5CH" eller 5 Kanals ljud på ren svenska. Själv kan jag inte spela 5 kanals utan att ha ngn slags effect igång och det är inte speciellt bra på vanlig tv. lågt ljud och brusar i bakre. Väljer jag tex Effect Off så får jag bara ljud i dem 2 främre satteliter+sub. Bakre satelliter är då avstängda.

Är förstärkaren helt enkelt för gammal för kunna spela vanligt 5 kanals ljud? Verkar ju helt sjukt.

Ljudet verkar spela perfect 5.1 via Ps3 systemet.

Hoppas någon kan ge mig en inblick i min rookie period.

Mvh

Redigerat av Unregistered4580962f, 23 september 2008 - 19:40.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.