Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

InFocus IN83

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
InFocus IN83 (Projektorer) 1 7 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 22 september 2008 - 15:10

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
InFocus Full-HD flaggskepp IN83 får BEST BUY i senaste HOME CINEMA Choice.

Positivt: Banbrytande svärta och färgrenhet i denna prisklass.
Negativt: Ganska ljudlig; lite omständig att sätta upp; begränsad zoom; regnbågar uppenbara på högkontrast material.

Prestanda: 4/5
Design: 3/5
Egenskaper: 4/5

Sammanfattning:
Se med egna ögon
Det råder inget tvivel om att InFocus IN83 är en enastående aktör.
Modellen erbjuder häpnadsväckande detaljer och skapar bilder med påtagligt, nästan tredimensionellt, djup.
Som en högpresterande projektor, så kräver den absolut en provtitt.


Fredrik
- representerar InFocus i Norden

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  logo.jpg   36,44K   0 Antal nerladdningar


#2

Postad 20 november 2008 - 00:06

hdready
  • hdready
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Den här projektorn verkar mycket intressant, nån som har sett den irl och kan ge lite intryck om den? hur den står sig mot andra dyrare projektrorer, t.e.x samsung a800.

#3

Postad 20 november 2008 - 17:57

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Nästnästa vecka på Tisdag 2/12-2008 vid 18:45 och framåt är det projektorkväll hos Hi-Fi Klubben i Karlstad.

Vi visar InFocus X9, X10 och IN83, samt talar om grundkalibrering av bild och euroscreen/Bjurab ReAct, samt svarar på frågor och annat. :P

Antalt platser är begränsat, så skynda dig att anmäla ditt intresse till butiken!

OBS: Inga anmälningar i denna tråd, eller via PM till mig alltså. :)

Fredrik
representerar InFocus i Norden
ISF certifierad

#4

Postad 01 december 2008 - 23:34

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
InFocus IN83 kommenteras mot Sony VPL-HW10 i denna test.

InFocus IN83 producerar också en extremt skarp bild - ett steg upp från den normala skärpan i HW10:an.

InFocus IN83 dock gör så bra som det går i egenskap av att avslöja detaljer i lågdagrar, och slår HW10:an i detta avseende.

InFocus IN83 är absolut den dyraste av dessa två. Och den har just den mest naturliga bild vi någonsin testat nyligen, och kalibrerar till och med bättre än Sony:n.


Jag tolkar bl a testen lite som att IN83:an inte går lika djupt i svärtan som Sony:n, men kan visa samma mängd detaljer.
M a o, för att dra full nytta av svärtan i Sony:n, så behöver du alltså sitta i ett helt mörkt rum eller med rätt typ av duk, där bl a sekundära reflexer inte ställer till det för svärtan.

Med hänsyn till dessa kommentarer, så gör X10, IN81 och IN82 samma saker med bilden som IN83, fast med mindre dynamisk bandbredd; inte lika djup svärta och ljusflöde som IN83.

PS: Välkommen till Klubben Karlstad imorgon kväll (om du anmält dig), så skall vi också prata om detta lite mer. :P

Fredrik
representerar InFocus i Norden
ISF certifierad

Bifogad fil(er)


Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 02 december 2008 - 01:25.


#5

Postad 02 december 2008 - 02:47

Unregistered70fd4719
  • Unregistered70fd4719
  • Lärjunge

  • 272 inlägg
  • 0
Alltså, att jämföra en projektor för 40000 med en för 20000 låter lite tveksamt för mig. Om den dyrare InFocus inte slår den billigare Sonyn på alla punkter borde något vara fel. Eller?

#6

Postad 02 december 2008 - 10:47

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Nja, en InFocus IN83 slår inte en HW10:a på alla punkter.
Båda har sina för- och nackdelar, också beroende på i vilken miljö man skall projicera.

I ett helt mörkt rum, så vill en IN83:a helst upp på en bild över och uppemot 3-4 meter i bredd, alternativt en duk som kan dra ner dess ljusflöde till adekvat nivå, eller att man stryper iris och ev. lägger på ett ND filter med, men då har man tappat hela poängen med IN83:an.

IN83:an kommer framförallt till sin rätt i en ljusare miljö med en reflexdämpande duk som t ex euroscreen ReAct.
För den delen hade jag mycket hellre köpt en X10 med en ReAct duk än en IN83 med en vanlig vit duk, om jag skulle projicera i ett rum med ljusa ytor och inte helt mörkt.
Kan jag inte tukta eller använda kraften i IN83:an på rätt sätt och i rätt miljö, så är det ganska bortkastade pengar.

Fredrik
representerar InFocus i Norden
ISF certifierad

#7

Postad 02 december 2008 - 14:43

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Alltså, att jämföra en projektor för 40000 med en för 20000 låter lite tveksamt för mig. Om den dyrare InFocus inte slår den billigare Sonyn på alla punkter borde något vara fel. Eller?

Så går ju inte att säga.
Bara för nått kostar mer så måste det ju inte vara bättre på ALLT. En BMW M3 lastar sämre än en Ford Focus Kombi men nog finns det mervärde i M3:an på andra områden än lastutrymme? (inga jämförelser mellan projjarna och bilarna här dock :ph34r:)

Vad som dock krävs för att man ska kunna prata om prisvärde i huvutaget är att den dyrare är bättre på vissa områden och om dessa områden ingår bland ens topp-prioriteringar så är det ju förstås en intressant produkt. Och det verkar ju IN83:an kunna erbjuda, precis som Fredrik säger.

...

InFocus IN83 är absolut den dyraste av dessa två. Och den har just den mest naturliga bild vi någonsin testat nyligen, och kalibrerar till och med bättre än Sony:n.

Tills du bevisar detta Fredrik tror jag inte på det här. :P

#8

Postad 02 december 2008 - 16:04

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0

InFocus IN83 kommenteras mot Sony VPL-HW10 i denna test.


InFocus IN83 är absolut den dyraste av dessa två. Och den har just den mest naturliga bild vi någonsin testat nyligen, och kalibrerar till och med bättre än Sony:n.


IN83
Postad bild

HW10
Postad bild

Måste missat något om IN83 kalibrerar bättre än HW10 när den inte ens kan visa färgerna helt korrekt.

Redigerat av ZoomAir, 02 december 2008 - 16:43.


#9

Postad 05 december 2008 - 20:18

PNorth6
  • PNorth6
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Hej Fredrik! Såg att du skrev att HiFiklubben i Karlstad har X9:an för demonstration. Vet du hur länge till de kommer att ha det? Jag ska faktiskt till Karstad imorgon lördag men hinner nog inte innan stängning så det får bli nästa gång man åker upp för att hälsa på flickan min,.. bor 21 mil bort.

Jag är annars jävligt sugen på just den projen..

#10

Postad 05 december 2008 - 21:18

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Vad jag vet så skall de dema X9:an vidare. :(

Diskutera gärna X9:an vidare i denna tråd.

Fredrik
representerar InFocus i Norden
ISF certifierad

#11

Postad 11 oktober 2009 - 21:04

Unregistered60151b89
  • Unregistered60151b89
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Någon som vill köpa min x10?
ca 400h
ISF kallibrerad (dagtid)
......................................................
Köpte en ny, begagnad, men oanv Infocus IN83 men även om det står IN83 på projektorn så fick jag en instruktionsbok till en IN82.
Är det rätt, har inte IN83 en egen intruktionbok?
Jag har väl inte blivit blåst hoppas jag?
:unsure:

#12

Postad 12 oktober 2009 - 07:53

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

  • 848 inlägg
  • 0
Modellbeteckningen står angiven i en undermeny och går inte att ändra. Jag kan ge dig sökvägen sent i kväll om du mot förmodan inte hittar den själv innan dess.

Redigerat av Svärta, 12 oktober 2009 - 07:55.


#13

Postad 06 januari 2010 - 11:51

Unregistereded3e2052
  • Unregistereded3e2052
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0
Hej!

Hur står sig IN83:an i dag? Jag impulsköpte en sådan i går nämligen... jag tycker att bilden är extremt bra (men då gick jag från en Philips Garbo Matchline). Det fanns en IN82:a också men säljaren hade inte en aning om vad det var för skillnad. Så jag tog det säkra före det osäkra!

Har jag gjort något dumt nu?

#14

Postad 19 juli 2015 - 22:36

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Fick idag fatt i en begagnad InFocus IN83 och byter nu ut min trotjänare InFocus X10 (som är till salu för 5.000:- inkl. instrumentkalibrering).

 

Så vad fick man istället, efter standard kalibrering med DVE-skiva?

 

Oerhört klipp i bilden; klart bättre kontrast, svärta och ljusflöde.

 

Japp, denna DarkChip4 DLP maskin står sig mycket bra, även mot det jag minns jag sett av nya Epsons nya LS10000. :)

 

Lampan har gått 3600 timmar, vilket är klart övertid, så jag räknar med att ny lampa och instrumentkalibrering kommer ge en bild som kommer vara oerhört tillfredsställande. :)


Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 19 juli 2015 - 22:38.


#15

Postad 20 juli 2015 - 10:41

fuzzykev
  • fuzzykev
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Grattis till inköpet av IN83:an intressant att du tycker att den tom står sig mot Epsons nya LS10000!

Har haft min i många år nu så jag har börjat kolla efter en ersättare men inte riktigt hittat nåt som skulle vara värt det just med tanke på att bilden är så pass bra som den är! Och så kändes det såklart bättre nu med ditt uttalande

Om det nu skulle vara något man kunde önska så är de väl ljudet som skulle kunnat vara något tystare! Menmen man kan inte få allt!

Min första lampa gick 4300 timmar innan jag bytte den, verkligen på övertid! Och när ja bytte lampa så var den som ny igen!

Och ja jag håller med bilden är fortfarande oerhört tillfredsställande!

#16

Postad 20 juli 2015 - 13:54

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Håller med om att fläktljudet på IN83 och dess syskon i serien, inkl. X10, är högt.

 

En annan nackdel är också att man måste rejält långt bak för att få en större bild. Min 240 cm breda duk kräver ett kastavstånd på minst 4.5 meter.

 

Men svärtan är verkligen som natt och dag jämfört med X10:an och det ger ett rejält för bildupplevelsen.

 

Skall se om jag får mätt upp och kalibrerat den i veckan, så skall jag ta ett beslut om jag skall köpa en ny lampa eller låta denna gå ett tag till.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.