Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Humaxbox + Yamaha YSP-4000 = strul

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 October 2008 - 12:42

Unregistered5072da53
  • Unregistered5072da53
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
(Är lite osäker på om denna post hör hemma i Digitalboxsektionen eller någon annanstans, men jag testar & ser om det funkar i detta forum)

Har nyligen packat upp & försökt koppla in min nya Yamaha YSP-4000 tillsammans med min Sony-TV (KDL-40W4220). Det går sådär. Innan jag tjongade upp YSP:n lirade allt fint med signal från boxen direkt in i TV:n (jag har ComHem Medium 8 favoriter) och alla program spelades upp som sig bör. När jag däremot hade installerat YSP:n så började strulen i form av en fet blinkande blå TV (switchar mellan helt svart och helt blå bild). Om jag på YSP:ns fjärrkontroll bytte insignal till min Sony Playstation 3 så funkade allt med perfelt bild & ljud, men ett knapptryck tillbaka till AUX1 (där Humaxsignalen går in) genererade ett blinkande blått sken. Fast, var femte gång (ungefär) gick signalen fram och tv-programmet kunde tittas på med perfekt bild & ljud.

Jag ringde till Lars Bengtsson (i stockholm) där jag köpt grejerna och fick tipset att ställa Humaxboxens utsignal i 720p, samt att verifirera att YSP:n hade "pass through" på videosignalen, dvs att YSP:n inte skulle göra ngt med signalen från HD-boxen. YSP:n hade redan från början "pass through", men jag hittade inget i Humaxboxens inställningar där man kunde ställa in att ALLTID skicka 720p-signal. På fjärrkontrollen till HD-boxen finns det bara en knapp (långt ner på kontrollen, minns inte exakt beteckning på densamma) där man kan växla mellan 576, 720 & 1080.

Fråga: är det knas med min YSP? Är det fel på ComHem-boxen, eller gör jag något fel i inställningarna någonstans? Kan man få digitalboxen att *alltid* skicka 720p-signal? Se bifogad schematisk bild på hur jag kopplat burkarna i nuläget (allt mha HDMI-kablage).

Bifogad fil(er)

Postad 14 October 2008 - 18:10

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0
Det finns en hel tråd med allt som har med CH's Humaxbox att göra. Om du söker på "blå" i den så hittar du ganska många inlägg. Det är en fw på gång som skall rätta till detta problem med hdmi via förstärkare. Jag har inte själv kopplat så men en del som fått det att funka har ställt in utsignalen manuellt på 1080i. Det funkar dock inte för alla. Du ställer in det med "V-format" på fjärren och boxen kommer ihåg inställningen. Välj ej "original:xxx" utan texten skall visa enbart "1080i".

Redigerat av hakanh65, 14 October 2008 - 18:11.

Postad 15 October 2008 - 08:38

Unregistered5072da53
  • Unregistered5072da53
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Tack för ditt svar hakan65. Jag var inne & kollade i tråden du länkade, men orkade bara skumma de första 30 sidorna innan jag ledsnade på allt ot-prat om sportkanaler...

Iallafall, jag temporärlöste mitt problem hemmavid igår genom att plocka in bilden från boxen via HDMI rätt in i TV:n och ljudet via optisk kabel från boxen till YSP:n. Det verkar funka att bläddra i tv-kanalerna nu, och att switcha till PS3-signal verkar också funka. Bra är att jag då frigjorde en HDMI-port i YSP:n som jag kanske kan använda till mitt ouppackade Wii. Eller så blir det Macbook Pro:n.

Redigerat av Unregistered5072da53, 15 October 2008 - 13:27.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.