ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)
8369 svar till detta ämne
Postad 04 juni 2006 - 17:48
Tomgot
-
Tomgot
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Det vore behändigt om vi kunde samla så mycket info som möjligt här  Anslutningar: HDMI (HDCP), YPbPr, 2 SCART, S/PDIF Format: 1080i, 720p, 576p Komprimering HDTV: Mpeg-4/H.264 och Mpeg-2 Ljud: Dolby AC3 Firmware: CHT CCX 1.00.17 Jun 2008 - CHT CCX 1.00.17 Jun 2008 - CHT CCX 1.00.15 Mar 2008 (Skulle fixa BC och CB men gav istället suddig SD/HD-bild?) - CHT CCX 1.00.10 Aug 2007 (Denna "läckte" först ut i nya boxar innan den blev officiell) Fixade 5.1 ljud via HDMI ?) - CHT CCX 1.00.06 Dec 2006 (?) - CHT CCX 1.00.04 Sep 2006 (de flesta boxar levererades med denna version?)Kända problem Black Crush (Detta fixades i CHT CCX 1.00.15 ?)Color Banding (Detta förbättrades i CHT CCX 1.00.15 men har inte helt försvunnit)HDMI-switchning. Vissa hemmabioförstärkare kan inte växla HDMI-signalen från boxen. Ljudet hackar. (Kan åtgärdas genom att switcha kanal fram och tillbaks)Länkar:Användarmanual (PDF)Comhems FAQComHems PressreleaseDen Tyska Premiere boxen som nämns i ComHems pressrelease
Redigerat av Tomgot, 12 juli 2008 - 09:53.
Postad 04 juni 2006 - 18:09
Aztecface
-
Aztecface
-
Beroende
-
-
1 194 inlägg
Är det nån som vet om den har inspelningsmöjligheter, en eller flera tuners mm? Jag har väntat länge nu på att byta ut min gamla Macab  Funderade ett tag på CXC-2000PVR men sen "kom" ju det här med HD.
I och med att jag i år ska köpa en HD-Ready TV som klarar 1080p så vore det ju bra om Dekodern också klarade det.
Nån som vet om fler ComHem boxar är på G?
Det vore behändigt om vi kunde samla så mycket info som möjligt här 
<{POST_SNAPBACK}>
Ingen som igentligen vet vad som kommer att hända med det igentligen. Lite information står på ComHem's hemsida men det är allt. Den som väntar på något gott väntar alltid för länge. Sen är det ju också möjligt att det skjuts fram med tanke på sammanslagningen med UPC.
Postad 04 juni 2006 - 19:09
Tomgot
-
Tomgot
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Inga mer förseningar tack! ComHems Pressrelease nämnde Tyska Premiere så jag kollade up Humax tyska sida och hittade en box som ser exakt likadan ut och som verkar ha liknande spec. http://www.humax-dig.../pr-hd1000c.aspOm det är samma box som vi får här i Sverige (och mycket talar för det) så är CXHD-1000C en ganska basic box utan vare sig PVR funktion eller 1080p.
Postad 04 juni 2006 - 22:37
Harlin
-
Harlin
-
Användare
-
-
133 inlägg
HDTV-boxen som lanseras under sensommaren/hösten har 1 tuner men ingen PVR-funktion. Enligt Humax själva klarar den: 1080p, 720p, 576p, 480p, 1080i, 576i, 480i. Aj då, fel info från mig. Den spec som Humax angav i somras gäller inte. Bortse från ovanstående info. Boxen klarar inte 1080p. Sorry för felinfo.
Redigerat av Harlin, 22 oktober 2006 - 19:21.
Postad 05 juni 2006 - 12:23
Tomgot
-
Tomgot
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
HDTV-boxen som lanseras under sensommaren/hösten har 1 tuner men ingen PVR-funktion. Enligt Humax själva klarar den: 1080p, 720p, 576p, 480p, 1080i, 576i, 480i.
<{POST_SNAPBACK}>
Det vore ju suveränt (1080p) om det var sant! Har du någon länk till den informationen?
Postad 05 juni 2006 - 15:03
Unregistered891a0113
-
Unregistered891a0113
-
Forumräv
-
-
890 inlägg
HDTV-boxen som lanseras under sensommaren/hösten har 1 tuner men ingen PVR-funktion. Enligt Humax själva klarar den: 1080p, 720p, 576p, 480p, 1080i, 576i, 480i.
<{POST_SNAPBACK}> Det vore ju suveränt (1080p) om det var sant! Har du någon länk till den informationen?
<{POST_SNAPBACK}>
1080p skall ju utnyttjas också.........inga sändningar och i bästa fall någon ensam stackars skärm som klarar 1080p så här långt. En och annan skärm som klarar det kommer längre fram men till priser som inte gör någon glad. /Mats K
Postad 06 juni 2006 - 13:38
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Jag tror inte man skall haka upp sig på om digitalboxen klarar 1080p eller inte. Det kommer troligtvis dröja länge innan vi får se några sändningar i den upplösning eftersom det krävs så oerhört hög bandbredd. Inte ens i USA där HD-TV sänts under en längre tid finns det några sändningar i 1080p vad jag har sett. Så när väl sändningarna kommer igång i 1080p så är det ändå dags att byta box igen  (irriterande snabb teknikutveckling ibland).
Däremot så skall ju BR-spelarna och HD-DVD spelarna klara 1080p iaf.
Postad 07 juni 2006 - 08:23
oscar_lkpg
-
oscar_lkpg
-
Användare
-
-
207 inlägg
Comhem är ett skämt när det gäller digitaltv. Dom visar ju inte ens TV3, TV6, ZTV eller Kanal 5 digitalt. Alltså hälften ev Sveriges största kanaler är analoga hos Comhem och folk går och väntar på HDTV från dom. Innan dom har tagit tag i det problemet ska man nog inte förvänta sig några hissnande HDTV sändningar från dem.
Jag sitter iofs själv på Comhems medium abb just nu. Men jag har långtgående planer på att skaffa en bra bordsantenn och gå över på Boxer. Där får man iaf dem flesta kanalerna digitalt.
/Oscar
Postad 07 juni 2006 - 08:40
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Jag har faktiskt liknande funderingar. Synd bara att man bundit upp sig på ett år och jag har typ 7 månader kvar. När jag band mig fanns både TV3 samt ZTV digitalt men de plockades snabbt bort.
Å andra sidan leder det till att jag tittar på bättre TV  . Nu blir det mest bara Discovery channel - kanalerna. Känns ändå mer givande än att titta på ett gäng dårar som stängts in i ett hus och bli aspackade var och varannan kväll.
Postad 07 juni 2006 - 09:38
Unregistered891a0113
-
Unregistered891a0113
-
Forumräv
-
-
890 inlägg
Jag har faktiskt liknande funderingar. Synd bara att man bundit upp sig på ett år och jag har typ 7 månader kvar. När jag band mig fanns både TV3 samt ZTV digitalt men de plockades snabbt bort.
Å andra sidan leder det till att jag tittar på bättre TV . Nu blir det mest bara Discovery channel - kanalerna. Känns ändå mer givande än att titta på ett gäng dårar som stängts in i ett hus och bli aspackade var och varannan kväll.
<{POST_SNAPBACK}>
Kan bara hålla med.........gott att se fler som anser att fördummande program inte är värda att se. Man har ju många gånger hävdat att vi lär av det vi ser på tv. Kanske anledningen till att fler och fler inte är riktigt kloka nuförtiden. Discovery är det bästa i mitt utbud. Canal+ har fotbollen som är ett plus. Tyvärr har kanalen tappat enormt vad gäller filmer. Det märks att Canal+ ägs av franska intressen och mest sänder tråkiga dramafilmer och överlag har en usel variation. /Mats K
Postad 07 juni 2006 - 10:27
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Comhem är ett skämt när det gäller digitaltv. Dom visar ju inte ens TV3, TV6, ZTV eller Kanal 5 digitalt. Alltså hälften ev Sveriges största kanaler är analoga hos Comhem och folk går och väntar på HDTV från dom. Innan dom har tagit tag i det problemet ska man nog inte förvänta sig några hissnande HDTV sändningar från dem. Jag sitter iofs själv på Comhems medium abb just nu. Men jag har långtgående planer på att skaffa en bra bordsantenn och gå över på Boxer. Där får man iaf dem flesta kanalerna digitalt.
/Oscar
<{POST_SNAPBACK}>
Vet inte när nya Ztv blev en av sveriges största kanaler. Den finns ju bara digitalt och vad jag vet är det väl bara Viasat som kör den ännu sedan Ztv blev Tv6 osv. UPC har den inte, boxer har inte ens uppdaterat sin hemsida vad gäller namn och innehållsbytet så tror att de sänder 6an nu istället. Canal digital har inte kanalen i huvudtaget såklart. Således är det bara Viasat kvar och möjligen BBB. En kanal med musikvideos finns det redan en uppsjö utav.
Postad 07 juni 2006 - 20:14
oscar_lkpg
-
oscar_lkpg
-
Användare
-
-
207 inlägg
Comhem är ett skämt när det gäller digitaltv. Dom visar ju inte ens TV3, TV6, ZTV eller Kanal 5 digitalt. Alltså hälften ev Sveriges största kanaler är analoga hos Comhem och folk går och väntar på HDTV från dom. Innan dom har tagit tag i det problemet ska man nog inte förvänta sig några hissnande HDTV sändningar från dem. Jag sitter iofs själv på Comhems medium abb just nu. Men jag har långtgående planer på att skaffa en bra bordsantenn och gå över på Boxer. Där får man iaf dem flesta kanalerna digitalt.
/Oscar
<{POST_SNAPBACK}>
Vet inte när nya Ztv blev en av sveriges största kanaler. Den finns ju bara digitalt och vad jag vet är det väl bara Viasat som kör den ännu sedan Ztv blev Tv6 osv.
UPC har den inte, boxer har inte ens uppdaterat sin hemsida vad gäller namn och innehållsbytet så tror att de sänder 6an nu istället. Canal digital har inte kanalen i huvudtaget såklart. Således är det bara Viasat kvar och möjligen BBB. En kanal med musikvideos finns det redan en uppsjö utav.
<{POST_SNAPBACK}>
Vad vill du ha sagt med det? Att Comhem är en bra Digital TV leverantör? Ärligt Phunky. Du måste jobba för Comhem eller så jobbar din pappa där för att så blint försvara ett företag som du gör har jag aldrig tidigare sett. Jag har själv inget emot Comhem som företag, tycker till och med att deras internettjänst är en av dom stabilaste och snabbaste jag varit med om. Men faktum kvarstår. Comhem som digitaltv leverantör suger!
Postad 08 juni 2006 - 17:41
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Jag bara rättade oscar_lkpg, inget illa menat mot honom eller nån annan på detta forum. Jag sa heller inte att comhem tjänsten är bra någonstans i mitt inlägg vad jag kan se. Försvara blint? Jag försöker bara hålla en objektiv diskution vilket jag inte tycker många andra här gör. Att ett bolag som inte levererar hela analoga utbudet digitalt suger håller helt enkelt inte som argument i min mening. Det verkar som alla tror att gräset är grönare på andra sidan staketet hela tiden. Kom ihåg att comhem tillskillnad från både boxer och canal digital levererar både analog och digitaltv plus bb/tele för den delen, det är en grav skillnad både teknik och kostnadsmässigt. boxer och canal digital har dessutom inget "nät" att ta hand om, de levererar och sedan är det upp till kunden att ta emot bäst han kan. boxer har också haft statligt bidrag och iom att de har monopol i marknätet skjutit i höjden nästan gratis. Sedan kan man ju tycka att ett sådant vinstdrivande företag som comhem endå skulle kunna bjuda på kostnaden programbolagen vill ha extra för digital leverans men men. I Europa får programbolagen det då inte, det är de svenska vinstmaskinerna som ligger långt efter. Dock skulle jag personligen LÄTT skaffa comhems digital-tv tjänst om jag bodde i en sådan fastighet före Boxer. Inte före Canal digital, de har helt enkelt bäst bild men lite sämre utbud då. Vad det beror på är en helt annan 5a.
Jag jobbar med kabeltv nät ja men inte för comhem. Entrepenör kan man kalla det och ibland jobbar jag åt comhem, upc alt kabelvision osv. Farsan är pensionerad sedan länge så han kan jag inte skylla på ;p
Jag skulle om jag var fastighetsägare (vilken egentligen är grundboven i erat drama som inte väljer någon annan lev. åt er) välja en analog/digital-tv leverantör utifrån hur det fungerar och de OLIKA tjänster man får tillgång till, inte helt på vad de levererar I sina tjänster. Utifrån detta skulle jag personligen inte välja kabelvision då de har dåligt innehåll (de är dock rätt nya på digitaltvmarknaden) och har heller inte analoga utbudet digitalt, de har dessutom dålig säkerställning av nät vid upptecknande av avtal. upc är heller inget alternativ då de har en dåligt fungerande digital-tvtjänst. De boende kan lätt skaffa en parabol eller inomhusantenn och få den digitala "skiten" som ni vill kalla det på annat håll. Således finns det inte så mycket att välja på, comhem/upc/kabelvision står nog för 95% av kabeltvnäten i Sverige. Det är som man säger att välja mellan pest eller kolera.
Det enda jag hör gnäll på är förövrigt innehåll, aldrig om nått direkt fel på tjänsten. En tjänst som fungerar är en bra tjänst i mångt och mycket i mitt tycke, ta en kik på dvdforum i diverse upctrådar så får ni en försmak om hur det KAN vara. upc har bra täckning av analoga kanaler i digitalt flavör MEN hur fungerar sedan tjänsten? Deras kombinerade box med docsismodem är ingen fullträff. Förvisso blir upc comhem framöver så man vet ju aldrig, då är det helt plötsligt comhem problem. Jag skulle iaf slopa den tekniken helt om det var upp till mig tills docsis 3.0 med bra grund för iptv kommer och köra comhem beprövade metod.
Detta är inget för eller emot någon leverantör, alla är bra på sitt sätt. Jag lägger bara upp fakta vilket många här inte verkar ha i denna typ av frågor.
För er som inte är hindrade av fastighetsägaren att sätta upp parabol: Byt eller var nöjd.
Phjuuu, nu skall jag ta en öl.
Peace sells... but whos buying?
Redigerat av Phunky, 08 juni 2006 - 18:37.
Postad 08 juni 2006 - 18:51
naukka
-
naukka
-
Amatör
-
-
81 inlägg
 Bra skrivet!!!
Postad 08 juni 2006 - 19:09
oscar_lkpg
-
oscar_lkpg
-
Användare
-
-
207 inlägg
Ok Phunky fel av mig angående ditt jobb. Jag ger mig på den punkten. Sorry.
Men jag tycker att faktum kvarstår. Comhem är inte en bra digitaltvleverantör eftersom dom inte visar TV3, Kanal 5 och TV6 digitalt. För mig som har LCD Tv och just nu undvikar att titta på dessa kanaler för analog TV ser för*****iga ut på LCD Tv-apparater så är det här med Comhems "politiska" problem väldigt frustrerande!
Postad 08 juni 2006 - 19:42
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Dock finns det en bra feature hos ComHem som jag inte hittat hos någon annan operatör som jag kan nå. 8 favoriter, dvs bestäm själv vilka kanaler du vill ha.
Postad 08 juni 2006 - 21:32
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Ok Phunky fel av mig angående ditt jobb. Jag ger mig på den punkten. Sorry. Men jag tycker att faktum kvarstår. Comhem är inte en bra digitaltvleverantör eftersom dom inte visar TV3, Kanal 5 och TV6 digitalt. För mig som har LCD Tv och just nu undvikar att titta på dessa kanaler för analog TV ser för*****iga ut på LCD Tv-apparater så är det här med Comhems "politiska" problem väldigt frustrerande!
<{POST_SNAPBACK}>
Att de inte är "bra" kan jag hålla med dig om, det är ett regält avbräck att de inte trots sin dominerande ställning kan sända tidigare nämnda analoga kanaler digitalt. Vad än anledningen är. Jag hoppas iaf på en förbättring vid uppköpet av upc då de har dessa kanaler digitalt men endast tiden får utvisa det. 100% säkert är ju inte heller att du blir helt nöjd med den digitala varianten. Om och när den kommer. Störra plasma och lcd (om den nu är stor, 40" och uppåt) brukar ju kunna ge lite bismak på digtv det med. HDtv är tyvärr långt bortom 2010 för dessa kanaler. Dock finns det en bra feature hos ComHem som jag inte hittat hos någon annan operatör som jag kan nå. 8 favoriter, dvs bestäm själv vilka kanaler du vill ha.
<{POST_SNAPBACK}>
8fav är ovanligt men finns hos kabelvision och heter 5fav eller liknande. Namnen vet jag inte 100% men principen är densamma. Väldigt få bolag som kör med detta tyvärr, eller snarare kanske bra för comhem. Det andra bolag har och inte comhem är speciellt möjligheten till tvillingkort. Både boxer, upc och nu canaldigital har börjat med detta. Vet ej med de andra aktörerna. On a nother note: Nån som vet varför prisjakts förstasida crachar min webläsare titt som tätt? Oftast händer det när jag har fler webfönster öppna (med andra sidor) och gör en sökning. Vill främst veta om fler upplever det så jag vet om det är dags för en format c: Händer inte på någon annan site, har endast google toolbar utöver i IE för att slippa lite popups och resten är virusscannat och uppdaterat. Eftersom sökfunktionen är lite "cyber" (aldrig sett den på annan sida) börjar man fundera på den i kombination med nått på min dator =)
Redigerat av Phunky, 08 juni 2006 - 22:23.
Postad 09 juni 2006 - 01:20
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Jag bor i en Comhemfastighet och har många gånger planerat för att satsa på Boxer istället och inte minst sedan de tog bort 3an och 5an från digitalboxen. Dels för att bilden blir kass analogt och dels för att man får tramsa med fjärrkontrollerna och dels för att jag vill kunna se dessa med min projje när det är fotboll och hockey Vm.
Men .. efter att ha ringt och skällt  på en "comhemanställd" så fick jag veta att de kommer att att uppgradera min fastighet och att det kommer att bli "en riktigt uppgradering"
De kommer att fixa till det med 3an och 5an
Uppgraderingen sker för att kunna ta hem fler HD kanaler och naturligtvis för övriga tjänster.
Idag kan man välja på ett 100 tal kanaler och även om man inte vill ha hälften av dem då de flesta talar "rotvälska"  så finns de där. Det talar för att man har plats o teknik för det som kunderna frågar efter i framtiden.
Eftersom att Comhem med all säkerhet inte läser i denna tråden eller någon annan tråd, så är det bäst för alla och dig själv om du mailar dem och talar om vad du gillar och ogillar samt hur du skulle vilja att det ser ut i framtiden. Vill du ha en box me PVR så maila o säg det till Comhem.
Har du tid så kliper du ut texter från olika forum och skriver ut dem och skickar med posten till Comhem. Allt kan bli som man vill ha det om man jobbar för det, att bara gnälla för sina "kompisar" ger inget.
Jag har gjort min del - vad har du gjort ?
Se detta som en provokation ...
MaVeRiC
Redigerat av Unregistered1103, 09 juni 2006 - 02:09.
Postad 29 juni 2006 - 14:54
zOOx
-
zOOx
-
Rookie
-
7 inlägg
Någon som nu har fått mer koll på när Humax CXHD-1000C dyker upp? Pris, info mm?
Postad 03 juli 2006 - 19:35
Unregistered7fb84d09
-
Unregistered7fb84d09
-
Veteran
-
-
1 770 inlägg
Det undrar jag med! Är precis i köp-tankar av digital-box och ska så klart ha en HDTV-box. Dum fråga kanske men har den kort-läsare?
Tillägg: Ah, upptäkte att jo det verkar den ha
Redigerat av Unregistered7fb84d09, 03 juli 2006 - 19:38.
Postad 04 juli 2006 - 11:51
Sambuccashake
-
Sambuccashake
-
Forumräv
-
-
943 inlägg
Men .. efter att ha ringt och skällt på en "comhemanställd" så fick jag veta att de kommer att att uppgradera min fastighet och att det kommer att bli "en riktigt uppgradering" De kommer att fixa till det med 3an och 5an 
[trådstöld]Jag tolkar det som att ni ska få 3-hål i väggen. Vad har det med 3an och 5an att göra?[/trådstöld]
Postad 04 juli 2006 - 15:29
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1 145 inlägg
Men .. efter att ha ringt och skällt på en "comhemanställd" så fick jag veta att de kommer att att uppgradera min fastighet och att det kommer att bli "en riktigt uppgradering" De kommer att fixa till det med 3an och 5an  [trådstöld]Jag tolkar det som att ni ska få 3-hål i väggen. Vad har det med 3an och 5an att göra?[/trådstöld]
<{POST_SNAPBACK}>
exakt, 5:an har man "förhandlat" med i många år och aldrig kommit till skott. Verkar som om 3:an och 6:an har mött samma öde med långbänk. Synd eftersom de sänder både hockey VM och Champions League fotboll. Jag plockar in mina analoga kanaler till en DVD recorder med komponentutgång och tycker att jag får en bättre bild den vägen än direkt med analoga RF signalen. /staffan (f.d. Comhem kund)
Postad 05 juli 2006 - 08:28
mrjaydee
-
mrjaydee
-
Användare
-
-
118 inlägg
Någon som nu har fått mer koll på när Humax CXHD-1000C dyker upp? Pris, info mm?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag pratade med personalen på Expert tidigare i veckan och de hade fått indikation på att de första boxarna skulle komma någon gång i augusti, priset trodde de skulle ligga runt 2995:- om man tecknade ab och utan ab runt 4995:-, aningen dyrt tycker jag spec när det inte ens är en PVR-box.
Redigerat av mrjaydee, 05 juli 2006 - 12:37.
Postad 05 juli 2006 - 14:27
Unregistered7fb84d09
-
Unregistered7fb84d09
-
Veteran
-
-
1 770 inlägg
Ni som är bättre vetande, kan man se "vanlig" digital-tv med denna box också eller måste man ha en separat box för det?
Postad 05 juli 2006 - 20:09
FreddanB
-
FreddanB
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Ja du ska kunna se vanlig comhem digitaltv.
Postad 05 juli 2006 - 22:19
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Jag pratade med personalen på Expert tidigare i veckan och de hade fått indikation på att de första boxarna skulle komma någon gång i augusti, priset trodde de skulle ligga runt 2995:- om man tecknade ab och utan ab runt 4995:-, aningen dyrt tycker jag spec när det inte ens är en PVR-box.
<{POST_SNAPBACK}>
Se priserna på konkurrenternas HD-boxar så märker du att det verkar vara ett normalt satt pris ( http://m3.idg.se/ext...7/hdboxarna.asp). Ingen av Boxers eller canal digitals HD-boxar har PVR-funktion heller och om jag förstod rätt bara möjlighet att få in frikanalerna, alltså ingen digital betaltvbox? Kanske bara var en av modellerna eller så har jag helt missförstått? Därtill hör väl att comhem kanske tillskillnad från CD och Boxer släpper en förvisso sen box men en utan alla de buggar som man läst om. Tiden får utvisa. Jag personligen tycker priset är på tok för högt oavsett operatör men de som redan köpt en HD-tv för dagens överpriser borde ha råd med denna ringa summa kan man tycka. Tjocktv gäller för mig i ett par år till. Jag vill ha nått innehåll och inte bara bra bild.
Redigerat av Phunky, 05 juli 2006 - 22:21.
Postad 06 juli 2006 - 08:55
Unregistered56e968a9
-
Unregistered56e968a9
-
Beroende
-
-
1 431 inlägg
Ni som är bättre vetande, kan man se "vanlig" digital-tv med denna box också eller måste man ha en separat box för det?
<{POST_SNAPBACK}>
Om du menar marksänd digitaltv så nej, detta är en DVB-C dekoder inte en DVB-T...
Postad 06 juli 2006 - 09:08
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Måste bara ställa en liten fråga här, blir lite förvirrad. För vanlig digital-TV, dvs det som sänds idag, krävs ju som sagt en DVB-T, DVB-C eller en DVB-S tuner/decoder beroende på om man har marksänt, kabel eller satellit TV. Men när det kommer till HD sändningar, vad heter tuneren då? Är det samma tuner fast man har ett MPEG4 kort också i boxen som dekodar eller hur fungerar det?
Postad 06 juli 2006 - 09:13
Aztecface
-
Aztecface
-
Beroende
-
-
1 194 inlägg
Måste bara ställa en liten fråga här, blir lite förvirrad. För vanlig digital-TV, dvs det som sänds idag, krävs ju som sagt en DVB-T, DVB-C eller en DVB-S tuner/decoder beroende på om man har marksänt, kabel eller satellit TV. Men när det kommer till HD sändningar, vad heter tuneren då? Är det samma tuner fast man har ett MPEG4 kort också i boxen som dekodar eller hur fungerar det?
<{POST_SNAPBACK}>
DVB-T, DVB-C och DVB-S är standarder eller sätt att ta emot signalen i. HD sändningar som sänds i MPEG 4 är som vanligt en serie kretsar och chip samt programvara i respektive mottagare.
Postad 06 juli 2006 - 09:19
Unregistered56e968a9
-
Unregistered56e968a9
-
Beroende
-
-
1 431 inlägg
Alltså själva utsändningen är densamma bara att själva datat är olika. Så för att kunna ta emot HD-sändningar så krävs fortfarande DVB-C/T/S men sen är det själva kretsarna bakom som hanterar bild/ljudströmmen.
Postad 06 juli 2006 - 09:21
Unregisteredae4b07cd
-
Unregisteredae4b07cd
-
Beroende
-
-
1 374 inlägg
Jag signar in för att kunna se vad som händer på Comhem-marknaden...
Vill ha komponent/HDMI i en box, bonus m HDTV
Postad 06 juli 2006 - 09:24
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Alltså själva utsändningen är densamma bara att själva datat är olika. Så för att kunna ta emot HD-sändningar så krävs fortfarande DVB-C/T/S men sen är det själva kretsarna bakom som hanterar bild/ljudströmmen.
<{POST_SNAPBACK}>
Aha, då hänger jag med. Tack för det snabba svaret  . Skall bli intressant att se hur denna boxen står sig, och om det kommer en med PVR funktion. Mitt val står nog mellan en Humax med PVR funktion och Dreambox dm8000, så jag får väl vänta tyvärr.
Postad 06 juli 2006 - 09:31
Unregistered56e968a9
-
Unregistered56e968a9
-
Beroende
-
-
1 431 inlägg
PVR och HDMI kommer komma men troligtvis inte i första vändan... Allt för att konsumenten skall bli sugen och köpa första boxen för att sen uppgradera till nästa box om ett år.
Postad 06 juli 2006 - 09:51
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
PVR och HDMI kommer komma men troligtvis inte i första vändan... Allt för att konsumenten skall bli sugen och köpa första boxen för att sen uppgradera till nästa box om ett år.
<{POST_SNAPBACK}>
Som sagt, det är väl därför jag får vänta. Dreambox dock, har faktiskt lovat att den skall komma i sommar/höst, men jag är lite tveksam till den då det blir lite mer tweaking för att få allt att fungera som man vill.
Postad 06 juli 2006 - 11:10
mrjaydee
-
mrjaydee
-
Användare
-
-
118 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
HDMI ska finnas på den första boxen, eller med comhems egna ord: "Humax CXHD-1000C är utrustad med HDMI-kontakt för anslutning till skärmar med HD ready-märkning och för att få bra ljud finns naturligtvis en SPDIF-utgång för Dolby Digital." Jag har börjat fundera på en BR/HDDVD-spelare med hårddisk istället för PVR-box, men är det någon som har sett en sådan enhet med HDMI-in? Och ja, jag vet att de kommer vara tokdyra...
Postad 06 juli 2006 - 12:56
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
HDMI ska finnas på den första boxen, eller med comhems egna ord: "Humax CXHD-1000C är utrustad med HDMI-kontakt för anslutning till skärmar med HD ready-märkning och för att få bra ljud finns naturligtvis en SPDIF-utgång för Dolby Digital."
Jag har börjat fundera på en BR/HDDVD-spelare med hårddisk istället för PVR-box, men är det någon som har sett en sådan enhet med HDMI-in? Och ja, jag vet att de kommer vara tokdyra... 
<{POST_SNAPBACK}>
Finns väl bara en HDDVD spelare resp en BluRay spelare ute, och de är ju ganska basic vad jag förstått. Blu Ray släpper i dagarna första brännaren (innan HD-DVD lägret), men den är ju till PC.
Postad 06 juli 2006 - 14:20
Unregistereded16d9f8
-
Unregistereded16d9f8
-
Forumräv
-
-
604 inlägg
Hela poängen (för distributörerna) med HDMI eller snarare HDCP är ju att det inte ska gå att kopiera!
Så en bluerayspelare med hdmi-ingång för inspelning lär aldrig komma.
Postad 06 juli 2006 - 14:53
Aztecface
-
Aztecface
-
Beroende
-
-
1 194 inlägg
Hela poängen (för distributörerna) med HDMI eller snarare HDCP är ju att det inte ska gå att kopiera! Så en bluerayspelare med hdmi-ingång för inspelning lär aldrig komma.
<{POST_SNAPBACK}>
Man ska nog aldrig säga aldrig med tanke på hur ny tekniken är än så länge. Men det har ju igentligen inte med denna trådan att göra.
Postad 06 juli 2006 - 15:32
Unregistered27424def
-
Unregistered27424def
-
Användare
-
-
199 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Enligt ansvarig på ComHem som jag pratat med kommer det INTE släppas några HD-boxar i augusti. Fick tyvärr inget närmare besked om när det skulle ske heller...
Postad 06 juli 2006 - 15:50
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Jag har hört augusti precis som Expert sade till nån i tråden ovan. Förvisso är comhem aldrig först med att erkänna en försening.
Postad 06 juli 2006 - 21:25
avellan
-
avellan
-
Användare
-
-
107 inlägg
Skulle inte förvåna mig ett dugg om det dröjer till oktober-november.
Postad 06 juli 2006 - 21:37
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1 141 inlägg
Skulle inte förvåna mig ett dugg om det dröjer till oktober-november.
<{POST_SNAPBACK}>
Inte mig heller, frågan är bara vilket år ?
Postad 07 juli 2006 - 12:00
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Mycket beror väl på vad de kan leverera vid uppstarten. HD1 och C MORE HD är ju inget utbud direkt. C MORE HD sänder vad jag vet endast 3 filmer per dag...
Postad 07 juli 2006 - 13:35
mrjaydee
-
mrjaydee
-
Användare
-
-
118 inlägg
Mycket beror väl på vad de kan leverera vid uppstarten. HD1 och C MORE HD är ju inget utbud direkt. C MORE HD sänder vad jag vet endast 3 filmer per dag...
<{POST_SNAPBACK}>
En intressant fråga är ju vilket pris det kommer att bli på HD-kanalerna, kommer det vara möjligt att välja dem bland sina 8 favoriter...
Postad 07 juli 2006 - 13:38
FreddanB
-
FreddanB
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
En intressant fråga är ju vilket pris det kommer att bli på HD-kanalerna, kommer det vara möjligt att välja dem bland sina 8 favoriter... 
<{POST_SNAPBACK}>
Du kommer garanterat inte att kunna välja dom bland 8 favoriter utan du måste nog ha övriga kanaler från Canal +
Postad 07 juli 2006 - 15:18
Unregistered316d1ce9
-
Unregistered316d1ce9
-
Användare
-
-
139 inlägg
Ja det lär ju bli sviiinbilligt.
Utan att veta exakta priser.
8:a favoriter Ca 150 kr/mån
Canal + Ca 300 kr/mån
HD kanal: kanske en 50lapp i månaden
Summa: Ca 500 kr/mån bara för att titta på TV!!!!!!! Lägg på det Tv Licensen dvs ca 150 kr/mån blir 600 spänn!!
Postad 10 juli 2006 - 11:23
matte2k
-
matte2k
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
I meddelandet UPC skickade ut till oss/deras kunder angående ihopslagningen med ComHem så skrev dem att dem under första kvartalet 2007 kommer kunna erbjuda hd boxar med inspelning eller om det var hd boxar och boxar med inspelning... men både hd och inspelning var med i brevet om nya boxar...
Men som sagt.. första kvartalet 2007 för oss nuvarnade UPC kunder.. så det är väl inte helt otippat om även ni ComHemmare skulle få vänta tills dess på hdboxarna...
Postad 10 juli 2006 - 11:39
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Frågan är väl mer när sändningarna kommer igång. Box kan man ju kanske få tag på, från annat håll.
Postad 10 juli 2006 - 18:56
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}> Du kommer garanterat inte att kunna välja dom bland 8 favoriter utan du måste nog ha övriga kanaler från Canal +
<{POST_SNAPBACK}>
Mahler: C MORE HD lär väl bundlas med alla andra canal+kanaler antar jag. Har man alltså canal+ sedan tidigare får man C MORE HD också om man skaffar den nya boxen. HD1 och andra eventuella HD kanaler vid upstarten går säkert att välja in i 8fav. Inte för att jag vet men om man får spekullera. comhems kunder kommer troligen inte att behöva vänta på UPCs kunder. Det är en hel del skillnader i näten som gör att UPC får vänta ett tag till. Som sagt tidigare, HDsändningarna är igång hos comhem, man måste bara ha ett kort för att koda av kanalerna vilket ingen kund har i dagsläget. De frivisas alltså inte om man redan nu skulle få tag på en HDbox för comhem. Jag gissar på augustirelease eftersom jag inte hört någon annan officiell tid.
Redigerat av Phunky, 11 juli 2006 - 07:46.
Postad 16 augusti 2006 - 20:45
Unregistered04c7d256
-
Unregistered04c7d256
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Hem-inspelning av tv-sändningar i HD kommer att innbära att de krypteras och att de endast kommer att gå att spelas upp i en PVR med giltig abbonemangskort. dvs säger du upp en kanal så kan du inte se de inspelade programmen från motsvarande kanal
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Baffelväggen
Globe
2025-04-28 19:31:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|