Jag har skrivit här på forumet i olika trådar beträffande Marantz och val av receiver.
Utifrån mitt perspektiv anser jag att det finns 3 punkter man bör ta fasta vid vid val av receiver. Däremot inte sagt att det är rätt för alla, men för egen del går jag efter följande punkter vid nästa köp av receiver.
1. Pre out: Märker du att du behöver lite mer kraft finns då Pre out, vilket innebär att du kan koppla på ett externt slutsteg till receivern. Slutsteget gör en himmelsvid skillnad beträffande ljudbilden. Man märker att ljudet blir mycket mer dynamiskt, dvs du upplever en "bredare" ljudbild. Jag kan starkt rekommendera den här uppgraderingen framöver. SR 4003 har Pre out!
2. Anslutningar: Exempelvis HDMI. Hur många ingångar/utgnångar? Ska du koppla till både tv och projektor? SR 4003 har 3 HDMI in och 1 HDMI ut.
3. HD-Ljud: Vill man att själva Bluray spelaren ska koda om ljudet, då får man lägga lite mer pengar på spelaren. Vi pratar mellan 1000 kr och uppåt. I annat fall väljer man en receiver som kan koda om ljudet och då lägger man pengarna på receivern istället. Min Marantz SR6001 kodar inte om ljudet, men kan ta emot HD ljudet via PCM signal. Det kan SR4003 också göra. Än så länge räcker det för mig att jag kan ta emot HD ljudet.
Utifrån specifikationerna tycker jag SR4003 verkar vara en hygglig receiver i instegsmodellen med ok anslutningar.
Du bör emellertid inte koppla tungdrivna högtalare till den här receivern, förutsatt att du inte har ett slutsteg.
Vad du kan göra med SR4003 är att "biampa" fronthögtalarna. Dvs du kör endast 5.1 istället för 7.1 och använder således de överblivna 2 stegen till fronthögtalarna. Själv har jag inte prova utan biamping, endast med biamping.
I ett senare skede, om du märker att du märker att intresset växer rekommenderar jag dig att köpa ett begagnat slutsteg. Själv köpte jag ett 2 kanaligt slutsteg fr Vincent, som driver mina fronthögtalare fr B&W.
På blocket hittar du en hel del slusteg fr bla Rotel. Prisklass, runt 3000 kr.
Ganska ny inom detta så ursäkta eventuella överflödiga frågor!
Ha ha ha, vi har alla varit där så du behöver absolut inte be om ursäkt. Det finns så oändligt mkt prylar att testa, vilket innebär att man inte ens kommer i närheten av 1 promille av utbudet ens. Man kommer aldrig att bli fullärd, vad som nu menas med det...
Här på forumet finns det många personer som har åsikter. Efterhand lär man sig ta en del med en nypa salt så att säga. Huvudsaken är att du själv blir nöjd i sluändan. Det bästa med ljud och bild är att du själv väljer var du vill sätta gränsen. Likaså är det du själv som avgör vad du anser passar dig bäst i förhållande till plånbok etc.
Jag önskar dig lycka till i letandet framöver. Var inte rädd för att ställa fler frågor. Det finns många bra personer här inne som är villiga att dela med sig av sina erfarenheter, men som sagt, ta en del med en nypa salt.
Förresten? Vad har du tänkt införskaffa för högtalare/DVD/Bluray/Projje/TV....
Ha en trevlig kväll och på återhörande snart igen.
Mvh
G