Jag skulle behöva hjälp med val av digitaltv. Jag ska beskriva min situation och mina funderingar
Min tjocktv gick sönder (som jag trivdes mycket bra med) och jag håller på att välja vilken tv jag ska köpa (Panasonic PX80 ligger bäst till). I och med byte av tv så behövs digitaltv och jag har börjat utforska lite olika alternativ. Jag har i dagsläget ingen digitaltv. Jag har idag BBB som internetleverantör 100/10 samt min telefoni via BBB och det fungerar kanonbra. Jag ska lista upp några saker som jag funderar på och hoppas kunna få lite tips och råd. Jag hittar väldigt lite information om bredbandsbolaget digitaltv. Beror det på att det är få personer som använder det eller fungerar det inget bra.
Hur fungerar bredbandsbolagets digitaltv jämfört med telia iptv, boxer samt comhem?
Alt 1.
Jag skaffar digitaltv av bredbandsbolaget. Jag kan teckna ett abonnemang där jag får Viasat Guld, 100/10 samt telefoni för 499 :- månaden vilket jag tycker är ett bra pris för bredband, digitaltv och telefoni.
Fördelar
Jag behåller mitt bredband som fungerar bra.
Nackdelar
Viasats utbud. Skulle helst vilja ha Canal +
Alt 2.
Jag skaffar telia iptv, bredband, och telefoni via Telia för ca 450 :- i månaden (inkl canal+)
Jag kan max få 24 mbit via koppartråd genom telia så jag är tveksam till hur bra det kommer att fungera med deras digitaltiv tillsammans med internet. Kommer det att flyta på bra?
Fördelar
Canal+
Nackdelar
Bandbredden på internet.
Alt 3
Jag skaffar ett boxerabonnemang tillsammans med Canal+. Jag måste ha en inomhusantenn eftersom boxersignalen är spärrad. Jag bor i ett Comhem hus. Deras abonnemang kostar 299:- månaden. Då behåller jag mitt bredband samt telefoni via BBB så totalkostnaden blir 569:- /mån.
Jag vet inte riktigt om kvalitén på signal mm kommer att vara tillfredställande, det måste jag kolla upp.
Alt 4
Com hem har jag indraget i lägenheten. Det känns för dyrt att skaffa deras digitaltv inkl Canal+ för ca 450 :- /mån.
Hoppas att någon har orkat läsa hela mitt inlägg och kan komma med idéer och tips.
Mina frågor?
- Skiljer kvalitén på de olika digitalsändningarna via BBB, boxer, telia och Comhem?
- Vad är det för digitalbox till BBB iptv? Hur fungerar den? Kan man använda någon annan box än den som BBB tillhandahåller?
Tacksam för hjälp.
//Frelin