Detta är min första post i detta forum och trots idogt letande kanske jag har missat någon post som handlar om (och helst löser) mitt lilla problem. Länka mig gärna dit i sådana fall.
==============================================
Sammanfattning:
* Jag lyckas installera och detektera mitt DVB-T-kort (Hauppauge WinTV Nova-T 500) i både Linux & Windows (samma dator, dual boot) men i Windows hittar jag många fler TV-kanaler, hittar t.ex. TV4, men det gör jag inte i Linux. Har jag TUR finner jag typ AxessTV & Kanal Lokal Göteborg inte mer, och de är nästan utan undantag omöjliga att titta på.
I Ubuntu Linux (även testat Mythbuntu men det borde ju vara samma) så använder jag den senaste v4l-koden och den senaste firmwaren (i skrivande stund 1.20) och jag har även lagt in den uppenbara finessen force_lna_activation i filen /etc/modprobe.d/options för att aktivera den inbyggda förstärkaren på TV-kortet.
Någon som vet vad som ställer till det för mig??
Eller ännu bättre, någon som vet hur jag skall få det att fungera som det skall?
Kan det vara något problem med frekvenserna som MythTV söker på (har VÄLDIGT lite erfarenhet om detta)??
Och kan det i så fall vara något problem med att jag befinner mig i just Sverige
==============================================
Jag har försökt få en fungerande HTPC-lösning i över 6 månader nu (av och till, och JA jag är envis som synden ;o) ) men ännu inte där och börjar misströsta lite. Vad jag försöker göra är att få mitt DVB-T kort (Hauppauge WinTV Nova-T 500) att fungera tillsammans med MythTV. Men vad jag kan se så verkar hundratals andra personer lyckats med det jag vill göra så det BORDE inte vara omöjligt.
Jag bor i skogen utanför Stenungsund och mitt hus ligger ganska exakt mellan Göteborg- & Uddevalla-sändarna och enligt TV-handlarna i trakten så är detta med dålig mottagning ett välkänt fenomen i området jag bor.
MEN min boxer-box får in alla svenska kanaler (TV1-TV9) plus alla TV4-varianter.
Med samma dator & Windows och Hauppauges egna drivare får jag in samma kanaler.
Med Linux får jag knappt låsning på en enda kanal vid scanning i MythTV.
Så det borde inte vara hårdvaran det är fel på => Det fungerar ju i Windows
Det borde vara tillräcklig stark signal => Det fungerar ju med boxer-boxen och i Windows
Det borde vara något som har med Linux-drivarna, Linux-inställningarna eller MythTV (& dess inställningar) att göra.
...eller något som har med mitt egna "handhavande" av MythTV att göra
Hjälp!
/ Mattias
PS.
Efter flera hundra timmar av sökning, läsning, installation & konfigurering börjar jag nu bli så pass desperat att jag erbjuder "lösningslön"

Om du på allvar kan hjälpa mig att lösa problemet så bjuder jag lätt på en flaska fin whiskey eller nåt annat gott för samma pengar. Och det även om problemet visar sig vara lättlöst!!
Kanske så enkelt att jag gör fel när jag använder MythTV?!?
Men det gäller denna lösningen (dvs Linux, MythTV-backend, Hauppauge WinTV Nova-T 500)
Andra lösningar fungerar säkert (t.ex. Windows Media Center har jag ju redan bekräftat) men de är jag inte intresserade av.
DS
Redigerat av quarlanka, 28 november 2008 - 18:23.