Golvhögtalare under 12000:-
87 svar till detta ämne
Postad 04 December 2008 - 12:50
Goro_
-
Goro_
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Hej allesammans!
Snart flyttar jag och vill ha några riktigt schysta golvhögtalare.
Jag har kollat allt från B&W till Canton men kan fortfarande inte bestämma mig. Det skrivs här och där om massa recensioner att "Dessa högtalare är bäst". Det bara fortsätter vart man än tittar.
Så nu vill jag ha lite tips från experterna på "minhembio"!
Ge några schysta tips på högtalare som man kan köpa nya eller begagnade om nu detta är bättre!
Tipsa även om receivrar som passar till dem högtalare ni rekommenderar!
Högtalare maxpris: 12000:-
Receivern maxpris: 5-6000:-
Med Vänliga Hälsningar
Goro
Postad 04 December 2008 - 20:01
Unregistered39a3ba6e
-
Unregistered39a3ba6e
-
Användare
-
-
125 inlägg
Alla har ju sina favorit märken och mitt är B&W. Kolla in DM683 om du inte lyssnat på dem. Önskar jag hade dem och inte de lite mindre faktiskt. 683 är grymt bra tryck i och låter underbart.
Verkar som du behöver en till lyssningsrunda kanske :-)
NAD och Denon har ju några riktigt schyssta modeller av recievrar för dom pengarna. Kolla Hifikubben...
...kanske märks att jag köpt allt mitt där haha
Redigerat av Unregistered39a3ba6e, 04 December 2008 - 20:04.
Postad 04 December 2008 - 20:05
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
den absolut bästa högtalaren under 15.000kr är och förblir canton rc-l.....
dock kräver den mer än en 6000kr reciver för att spela....beg reciver och slutsteg?
Postad 04 December 2008 - 21:28
Goro_
-
Goro_
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Dem finns inte att köpa längre på någon butik enligt prisjakt.nu. Hade du tänkt att man ska köpa dem begagnade också?  Några rekommendationer på reciver / begagnade? den absolut bästa högtalaren under 15.000kr är och förblir canton rc-l..... dock kräver den mer än en 6000kr reciver för att spela....beg reciver och slutsteg?
Postad 04 December 2008 - 21:32
Unregistereda1527d0c
-
Unregistereda1527d0c
-
Rookie
-
9 inlägg
Postad 04 December 2008 - 21:36
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Vill du att recivern ska ha HDMI in och utgångar,ska den klara av de nya HD-ljuden ?
Postad 04 December 2008 - 21:37
Unregistered89a7be48
-
Unregistered89a7be48
-
Veteran
-
-
2082 inlägg
Hej!! Om jag va som dig skulle jag kolla in dessa: http://www.hifimagas...?annonsID=14384Har själv ett par Focal Profile 918 och betatalade klart mer för mina. Ny pris är 26000:- Om du slår till så kommer du bli så ******nöjd jag lovar, om dom nu finns kvar /Mats
Postad 04 December 2008 - 21:59
crefan
-
crefan
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Håller med om canton rc-l där (äger själv ett par). Tyvärr säljs inte just den modellen längre men går att få tag på för 7k på hifimagasinet.
Med tanke på den budget du satt för förstärkeri (kraft kostar), får du då mycket mer pengar över till det förutsatt att det är golvare du är ute efter.
Mitt tips vad gäller förstärkare om det nu prioriterar musik (=2 kanal), så är Xindak ett alternativ. Spöar flesta konkurrenter för dubbla pengarna och kan betraktas jämbördig med Thule.
Andra matchande flerkanalare är Onkyo, Denon om du vill lägga lite mer.
Postad 04 December 2008 - 23:56
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Alla har ju sina favorit märken och mitt är B&W. Kolla in DM683 om du inte lyssnat på dem. Önskar jag hade dem och inte de lite mindre faktiskt. 683 är grymt bra tryck i och låter underbart.
Japp, lite trist att Hifiklubben har höjt priset bara. Kostar 13k nu, dvs lite över Goro's budget.
Postad 05 December 2008 - 00:25
crefan
-
crefan
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Oavsett vilket märke du än väljer, naturligtvis efter provlyssning så är
högtalare väldigt hållbara om de är väl skötta och kan med fördel köpas beggat, medan elektroniken kan strula och då är det bra att ha garanti, kvitto etc.
Postad 05 December 2008 - 09:05
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
den absolut bästa högtalaren under 15.000kr är och förblir canton rc-l..... dock kräver den mer än en 6000kr reciver för att spela....beg reciver och slutsteg?
Jag har ägt (flera RC-L och tycker det är en bra högtalare (outstanding kring 8'), men att det finns MÅNGa alternativ upp till 15', beroend epå vad man är ute efter. Är man dock ute efter B&W ELLER Canton (och kan koppla in boxen) så är de kanonköp i prisklassen. Håller med om canton rc-l där (äger själv ett par). Tyvärr säljs inte just den modellen längre men går att få tag på för 7k på hifimagasinet.
7' är ju nästan vad kostar i Tyskland. På hifimagasinet kommer de hufsat ofta för 5'.
Redigerat av Unregistered37573cc1, 05 December 2008 - 09:06.
Postad 05 December 2008 - 14:33
Goro_
-
Goro_
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Hej allesammans!
Tack för det gigantiska intresset för att hjälpa mig med högtalarna och alla dessa länkar!
Grymt nöjd med era svar och kollar starkt på RC-L och Focal Profile 918.
Focal har jag kollat på jättemycket innan, riktigt tung design på dem också.
Men jag ska nog svänga förbi en Hi-fi butiken inom snar framtid och kolla högtalare!
Jonasprivate: Det skulle vara riktigt nice att ha HD-ljudet med tanke på framtiden!
Jag kommer nog satsa på beg.högtalare och en ny reciever.
Dock ska inte högtalarna som man köper beg. vara mer än 1 år gamla.
Skulle vara bra som Crefan säger att man har kvitto och garanti kvar!
Glömt och skriva det viktigaste: Jag kommer använda högtalarna framförallt till "Film/Musik/Tv-spel"
Prioriterar:
1.Musik
2.Film
3.Spel
Tack återigen för de stora intresset!
Postad 05 December 2008 - 14:47
Unregistered421f5d40
-
Unregistered421f5d40
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
Köp inget innan du har provlyssnat & försök att provlyssna på så mkt som möjligt . Även på högt som på pappret kanske inte ser så intresanta ut . För att läsa om andras upplevelser & att uppleva ljudet själv är 2 olika saker . Ta en helg & besök några handlare för demo . Det är möjligt att Canton är högtalarna för dig men det vet du inte förens du har jämnfört dessa mot andra högt .
Postad 05 December 2008 - 14:57
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Sen finns ju Canton Chrono också. Och går att få tag på i Sverige
Postad 05 December 2008 - 14:59
gbg_mattias
-
gbg_mattias
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Högtalare: Elac 137 är rätt populära just nu. Bra låter dom också
Receiver: Prova någon Onkyo eller Marantz med priset 8000-10000 tusen. Denon är ju lite svår att provlyssna på i och med att HiFi-klubben har monopol på modellen.
När det gäller provlyssning i butik. Hur vet man att recievern är inställd rätt. EQ-inställning kan väl göra stor skillnad på ljud resultatet.
Postad 05 December 2008 - 15:07
lejontim
-
lejontim
-
Användare
-
-
169 inlägg
den absolut bästa högtalaren under 15.000kr är och förblir canton rc-l..... dock kräver den mer än en 6000kr reciver för att spela....beg reciver och slutsteg?
jag anser att det är fruktansvärt fel att skriva på det sättet, för min egen del spöade focal profile dessa högtalare all ggr i veckan, ljud är något individuellt. Mitt tips om bra högtalare som är ytterst prisvärda och väljudande är elac 137 jet, det är den bästa golvhögtalaren jag har hört som kostar under 10k. När du säger att prio ett är musik anser jag att du borde lägga pengarna på ett 2.0 system med en grym stereostärkare istället för en flerkanals receiver. Mitt tips runt 5000 kr är ngn nad, cambridge eller marantz. Jag kör själv med en stereostärkare till film och tv spel, fungerar utmärkt, tar mindre plats och är helt enkelt mkt snyggare också!
Postad 05 December 2008 - 19:25
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
RC_L finns kvar i tyskland: http://www.elektrowelt24.de/neu/
dom säljs för ca 8000kr inkl frakt i valfri kulör....dom är så kallade fullregister högtalare och spelar så djupt att sub är meningslöst....sen har dom audiofila egenskaper på detta....jo det är en fantastisk högtalare som spelar STORT med en jäv... massa pondus.... dom kostade runt 28.000kr när dom kom,sänktes sedan till 20..... köp en reciver och ett beg slutsteg till dessa och du blir toknöjd...... (kan också nämna att jag var runt halva sverige och provlyssnade högtalare runt 10-15.000kr..hade qln då och ville ha lite mer klös....lyssnade på monitor audio-b&w--mfl, tänkte slå till på monitor audio rs6 men fick tips om canton rc-l....efter köp konstaterade jag att inga av högtalarna jag lyssnade på bla på hifiklubben och fynda kom i närheten av cantonen....iallafall enl mig och med min smak.....kolla runt på forumet så ser du en hel hög med folk som sålt av skitdyra högtalare för att köpa rc-l......det säger en hel del om rc-l...
Postad 05 December 2008 - 20:34
crefan
-
crefan
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Jag köpte själv mina rc - l beggat för 7000 för två år sedan, visserligen i körsbärsutförande. Den där länken skulle man haft hehe
Har du själv importerat varor därifrån? Betalar man svensk, tysk moms eller både och?
Redigerat av crefan, 05 December 2008 - 20:56.
Postad 05 December 2008 - 20:53
crefan
-
crefan
-
Amatör
-
-
84 inlägg
När det gäller provlyssning i butik. Hur vet man att recievern är inställd rätt. EQ-inställning kan väl göra stor skillnad på ljud resultatet.
[/quote]
Att det finns equaliser är oftast ett tecken på att ljudkvaliten inte räcker till. Min erfarenhet är att de bara försämrar ljudet, det blir grumligt.
Postad 05 December 2008 - 20:53
Unregisteredf2c3ef7e
-
Unregisteredf2c3ef7e
-
Lärjunge
-
-
333 inlägg
Du måste bara lyssna på Monitor Audio RS6 or, dom låter riktigt bra. Det är mitt tips
Postad 05 December 2008 - 20:57
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1195 inlägg
Japp, lite trist att Hifiklubben har höjt priset bara. Kostar 13k nu, dvs lite över Goro's budget.
Jag la märke till detta, även 684 åkte upp 1 000 kr, är det så att Klubben börjar känna av lågkonjukturen och behöver öka kassan eller är det "valuta fluktationer" som spökar? I det här läget framstår Elac 137 för 9 995:- och Elac FS 207 för 11 990:- som rena fynden! EK
Postad 05 December 2008 - 21:18
zamolxes
-
zamolxes
-
Lärjunge
-
-
408 inlägg
HECO Celan 700 för 11.900 Äger själv 800 serien och kan bara säga att allt musik spelas med stor glädje och öpenhet. Filmen är inga problem såklart. lile bror 500 har spöat s----n ur canton, klipsch och MA rs6. Lovar att inte du kommer att ångra köpet om du skall äga dem.
Postad 05 December 2008 - 21:28
Unregistereda1527d0c
-
Unregistereda1527d0c
-
Rookie
-
9 inlägg
[/quote]
Har du själv importerat varor därifrån? Betalar man svensk, tysk moms eller både och?
[/quote]
Har inte handlat därifrån, men från andra tyska nätfirmor, brukar funka hur bra som helst. Du betalar bara tysk moms då det är inom EU.
Finns flera här på forumet som handlat från elektrowelt.
Postad 05 December 2008 - 21:43
crefan
-
crefan
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Jag la märke till detta, även 684 åkte upp 1 000 kr, är det så att Klubben börjar känna av lågkonjukturen och behöver öka kassan eller är det "valuta fluktationer" som spökar? I det här läget framstår Elac 137 för 9 995:- och Elac FS 207 för 11 990:- som rena fynden!
EK
japp det är många priser som åker upp där... bl a från 2000 till 2500 på cambriddge dac:n dac magic
Postad 06 December 2008 - 17:36
Goro_
-
Goro_
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Hej!
Jag har kollat massa sidor, läst lite, funderat lite.
Jag har ju fastnat lite för Canton RC-L modellen, Focal Chorus 826 V, men även för Monitor Audio RS8.
Tycker dessa modeller är riktigt salivframkallande!
Tips och råd om dessa? RC-L har jag hört mycket om. 826V har jag läst lite olika om och monitor audio rs8 har jag inte läst något om än. Har haft fullt upp dem senaste dagarna att springa runt på "Hi-fi klubben" där dem hade en massa "Dali högtalare" och någon enstaka B&W. Blev bara en snabbvisit där pågrund av en tjejkompis man hade med
Tror Focal modellen va lite över min prisklass, men tänkte kolla efter beg. isf.
Kollar runt som en tok och letar massa olika modeller.
Tack igen alla för era svar!
Tomten kommer att le för er i jul
Postad 06 December 2008 - 18:38
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
om jag får fråga? vad är du ute efter för slags ljud..vill du ha extremt detaljerat med lagom bas? eller vill du ha bra detaljer-och extremt bra bas?
cantonen har jag testat med lite allt möjligt, både recivrar och rena 2 kanalare....
det man kan säga om canton är att dom är varma och behagliga att lyssna på,inte super detaljerade utan lite mera lagom...mellan registret är jätte framträdande med en ganska exakt återgivning av verklighet...
basen är stenhård...STENHÅRD och spelar med ett sju helsikes djup....så är man bas fan så är detta rätt högtalare.
cantonen låter helt klart bäst med aukustisk musik och gitarrer låter underbart..lika så röster...
som vissa ovannämda svar så är allt en smaksak...så försök lyssna...cantonen kan bli svårt men bor du i närheten av göteborg kan du lyssna hos mig med 5.1 marantzen och thule 2kanal .....
har du prio på film är cantonen grymt bra men inte bäst, kanske inte hade skadat med lite mer detaljer som ex elac 137 ger har ej lyssnat på dom men hört att dom är hyper detaljerade...men till musik är rc-l svårslagna i den prisklassen...
Postad 06 December 2008 - 18:50
Unregistered8d911b7a
-
Unregistered8d911b7a
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Elac och Monitor Audio RS6 känns som ett måste att provlyssna. MA RS6 är ju desutomm smäckra och snygga.
Postad 06 December 2008 - 19:04
Ramses
-
Ramses
-
Beroende
-
-
1057 inlägg
Nu kommer jag utanför budget men läste att priserna hade höjts så ja tipsar ändå.
Audiovector K3 Signature är värt en provlyssing också. Går på 12700:-
Edit: Nya priset verkar vara 14400:-, så de kommer över budget en del nu.
Redigerat av Ramses, 07 December 2008 - 23:54.
Postad 06 December 2008 - 19:40
Goro_
-
Goro_
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Hej alla högtalarintresserade
Spelar ingen roll om det är en tusenlapp mer om dem är sjukt mycket bättre.
Småpengar är inget om man ändå ska lägga ut runt 12k för ett par högtalare
Inte för att förstöra allt heller, kollat lite på Infinitys Classio. Så sjukt snygga, men vet inte hur ljudet levereras på dem. Läste lite att man behöver mycket mycket AMP till dem. Vilket är lite synd.
Men som sagt, ska ta tag i detta och gå till hi-fi klubben, reference audio etc och känna trycket i mina öron.
Med Vänliga Hälsningar
Goro
Postad 07 December 2008 - 12:16
Goro_
-
Goro_
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Hej Robert293!
Hade missat ditt svar på inlägget här!
Ett kanonsvar hade du givit också! Man lyssnar ändå musik 24/7 i princip, men väldigt mycket film också.
Musikstil är väl ungefär i den här stilen: metallica, maiden, journey,ozzy, michael Jackson, ramones, etc..
Det är väldigt mycket gitarr och sång ( konstigt, de är musik  )
Men måste erkänna, alla säger RC-L, känns inte som de spelar någon roll, utan att, man måste ha dem!
Någon reciver och rekommendera till dem?
Med vänliga hälsningar
Goro
Postad 07 December 2008 - 12:24
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Hur mycket har du tänkt lägga på en reciver ?
Postad 07 December 2008 - 12:36
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Tråkigt att vi i Sverige har SEK som valuta inte Euro, då hade högtalarna sjunkit i pris jämfört med DKK. ;-) Jag köpte mina Mentor 6 dagen innan prishöjningen. Ibland har man tur. Men DM683 är fortfarande värd pengarna så det är värt att utöka budgeten.
Postad 07 December 2008 - 12:37
Omar Brännström
-
Omar Brännström
-
Användare
-
-
141 inlägg
Hej
Hur står sig Dali Ikon 6 högtalare jämfört med de andra ni nämt, de kanske kan vara ett alternativ.
Mvh
Omar
Postad 07 December 2008 - 13:16
Official_P
-
Official_P
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Hej
Hur står sig Dali Ikon 6 högtalare jämfört med de andra ni nämt, de kanske kan vara ett alternativ.
Mvh
Omar
Jag tycker att Monitor RS6 och Canton RC-L båda slår Dali Ikon 6-golvarna på fingrarna. Väldigt hörbart speciellt i de olika aspekterna när man talar om bastryck. Det är inga enorma skillnader, men av dessa tre skulle jag nog själv välja bort Ikon 6 före något annat. Men det är en smaksak och smaken är som vida känt delad...
Postad 07 December 2008 - 13:18
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Precis. Jag har haft Ikon 6 och det är en riktigt bra högtalare, men den saknar botten.
Postad 07 December 2008 - 13:50
Omar Brännström
-
Omar Brännström
-
Användare
-
-
141 inlägg
Hej
Håller med att Ikon 6 inte har så jättemycket bas. En del musik har så mycket bas att det räcker tycker jag för jag bor i lägenhet och tänker lite på grannarna. Jag har Ikon 6 i ett 5.1 system och har även en liten B&W 608 sub som jag har på ibland när jag vill ha lite mer bas.
Jag gillar verkligen att Ikonen är så detaljerad i ljudet.
Undrade då jag inte hört de andra högtalarna.
Mvh
Omar
Postad 07 December 2008 - 13:53
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Ingen av ovanstående högtalare är ens nära Ikon när det gäller upplösning. Ikon är en kanonhögtalare för lägenheter.
Dock kan Ikon uppfattas som skrikig vid höga volymer om de är felplacerade och/eller drivs med dålig elektronik.
Postad 07 December 2008 - 19:58
crefan
-
crefan
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Svar till Goro:
Jag lade in några förslag tidigare i tråden som du kanske märkte. Högtalarna behöver rejält med kraft så rekommenderar minst 100 watt.
Kolla gärna vilka kombinationer andra har använt sig av i forumet. Finns bl a en tråd som "SweViktor" lagt ut och fler därtill i detta ämne. Finns ju ett otal användare av denna produkt i forumet
förslag på...
flerkanal: Denon, Harman Kardon, Marantz, Onkyo. Kolla med "canton.de" (hemsidan kan läsas på engelska) om inte annat.
tvåkanal: xindak, cambridge, vincent/shengya
Redigerat av crefan, 07 December 2008 - 20:46.
Postad 07 December 2008 - 21:55
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Att Ikon 6 upplevs som högupplöst beror till stor del på att de saknar djupbas. -6dB ligger vid 52 Hz (en högtalare, uppmätt i rum). Det är likadant med de flesta stativare. Många tycker att de låter renare och mer öppet / mindre färgat osv, när det egentligen bara beror på att de inte återger någon bas (som i sin tur färgas av rummet och skapar resonanser). Ikon är dock inte ensamma om att vara dåliga på djupbas. Här är lite siffror för de som gillar det (från en engelsk test, har tyvärr inte tidningen, bara siffrorna). Tänk som sagt på att det gäller en ensam högtalare: B&W 683 (-6dB):27 Hz Dali Ikon 6 (-6dB):52 Hz Focal Chorus 716V (-6dB):48 Hz Kef iQ9 (-6dB):47Hz Revel Concerta F12: (-6dB)50 Hz Dessa siffror kanske förklarar varför t ex Hifi & Musik ansåg att B&W 683 har för mycket bas. De kan helt enkelt återge det som de flesta andra golvare i prisklassen inte kan. edit: Har inga mätdata för Monitor Audio RS6, men gissar (baserat på lyssningsintryck) att de sjunker rätt brant under 50 Hz.
Redigerat av Ageve, 07 December 2008 - 22:00.
Postad 07 December 2008 - 23:47
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Har du resultat från några mätningar med DALI Mentor?
Jag tycker nämligen att den är lika högupplöst som Ikon men inte saknar djupbas.
Redigerat av Unregistered1254, 07 December 2008 - 23:48.
Postad 07 December 2008 - 23:52
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Hej Robert293! Hade missat ditt svar på inlägget här!
Ett kanonsvar hade du givit också! Man lyssnar ändå musik 24/7 i princip, men väldigt mycket film också. Musikstil är väl ungefär i den här stilen: metallica, maiden, journey,ozzy, michael Jackson, ramones, etc.. Det är väldigt mycket gitarr och sång ( konstigt, de är musik )
Men måste erkänna, alla säger RC-L, känns inte som de spelar någon roll, utan att, man måste ha dem! Någon reciver och rekommendera till dem?
Med vänliga hälsningar Goro 
hej goro... jo det som jag kan rekomendera är en varm förstärkare..inte ljus som ex pioneer (har testat pioneer o det blev inte bra)...marantz med vincent steg har jag hört funkat bäst...det är en del rc-l ägare som har den kombinationen... ex marantz 5-6-7000 serie med vincent sp331 slutsteg...då får du kraft och värme i ljudet så det räcker och blir över......det kan du få komplett för kanske 7-9000kr beg, tror vincent steget ligger runt 7500kr nytt..... som sagt min bästa erfarenhet med rc-l är min marantz sr-18 den driver på mer än tillräckligt och har en sån dynamik och upplösning att mitt thule för/slutsteg är till salu  inte dåligt för en 8år gammal bio stärkare hehe...ok den låg på 50 ny... men gav betydligt mindre för den än en ny budget denon med hdmi o mät mick.... som sagt ta råd ifrån dom som äger dessa högtalare o inte dom som har högtalare för 35 lappar hemma.... då blir det lätt mina är större än dina...rc-l är en GRYM högtalare med tanke på vad man kan köpa dom för nya.. och är man ingen mega audiofil som har respons högtalare för 70lappar som referens blir du nöjd jag lovar...
Postad 07 December 2008 - 23:58
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
Tråkigt att vi i Sverige har SEK som valuta inte Euro, då hade högtalarna sjunkit i pris jämfört med DKK. ;-)
Jag köpte mina Mentor 6 dagen innan prishöjningen. Ibland har man tur.
Men DM683 är fortfarande värd pengarna så det är värt att utöka budgeten.
Dock beror "höjningarna" på kostnaden för USD. Att dollarn har varit så låg som den har varit är(och var) en tillfällighet. Över tid har dollarn ju som regel legat mellan 8 sek och 10 sek. Jämför exempelvis med vad 604S2 och 604S3 kostade på sin tid och vad dollarn stog i vid den tiden. //Loofy
Postad 08 December 2008 - 00:05
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Dock beror "höjningarna" på kostnaden för USD.
Att dollarn har varit så låg som den har varit är(och var) en tillfällighet. Över tid har dollarn ju som regel legat mellan 8 sek och 10 sek. Jämför exempelvis med vad 604S2 och 604S3 kostade på sin tid och vad dollarn stog i vid den tiden.
//Loofy
Trodde att Hi-Fi Klubben var mer beroende av Euron (DKK är bunden tll Euron) då jag trodde att största handeln skedde inom Europa. Framför allt när det gäller DALI. Handlar Hi-Fi Klubben med USD eller? Detta är inte ett inlägg för att provocera eller verka spydig eller så. Det är av ren nyfikenhet. Dollarns växelkurs kan vi diskutera i en evighet i en övrig debatt annars. Jag är nationalekonom.  Edit: Typos. Edit (2): Jag förstår ju att tillverkningskostnader troligtvis växlas i USD, men 2006 låg växelkursen på samma nivå som den ligger på idag (efter uppgången) och då var priserna oförändrade. Däremot är Euron rekordhög jämfört med SEK idag.
Redigerat av Unregistered1254, 08 December 2008 - 00:11.
Postad 08 December 2008 - 00:15
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
mmm handeln sker i dollar, i alla fall utom ett, Arcam handlar i GPD, dock så handlar de in sina grejer i USD - så där kommer man inte "undan" ändå hehe.
//Loofy
Postad 08 December 2008 - 00:18
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Hehe, crap.
Euron kanske är svaret på lägre priser inom hi-fi ändå? 23:54 hade Euron stigit 5 öre (samma dollarn) till ett värde av 10,59 SEK medan dollarn ligger på 8,32 SEK.
Anyhow. Nu lämnar vi den primitiva forex tradingen och lämnar tråden åt högtalarna.
Postad 08 December 2008 - 11:15
Goro_
-
Goro_
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Hej igen! Jag har varit lite seg på att svar. MEN! Jag har läst ditt underbara inlägg och tänker mer och mer på RC-L! Broder min är högt intresserad utav högtalare etc och han nämnde i princip samma saker som du har skrivit. Om Marantz och Vincent, kollat jättemycket på olika högtalare och kommit fram till att jag måste få lyssna till mig vilka jag vill ha. Dock så vet jag inte än hur jag kommer bo, om jag kommer bo i ett höghus (vilket betyder, mindre kräm från högtalarna) eller om man kommer bo i ett 3 våningshus (mer kräm!) eller radhus.... Jag får se hur ekonomin och vilka bostäder som finns lediga. Jag har kollat ganska mycket på Infinitys högtalare (cascade serien) också, tycker dem är såååå fräscha. Väldigt annorlunda jämt emot andra högtalare och väldigt designmässiga. Dock behöver väldigt mycket AMP och så =/ Men som sagt, jag måste sticka till reference audio någon dag och checka in alla möjliga högtalare och besluta mig om vilka de kanske blir. Blir lite svårt att höra när inga har RC-L längre och vilket ljud dem har=/ =( Till OMAR: Ikon högtalarna, du har egen erfarenhet av dem, läste lite på din tråd. Skulle du köpa andra högtalare idag om du fick de? Nu i efterhand. Jag var inne på hifi-klubben igår och lyssnade lite på deras högtalare. Va nice, men gillade tyvärr inte designen  Dem ser ganska tråkiga ut, ganska stort minus i mitt huvud. hej goro... jo det som jag kan rekomendera är en varm förstärkare..inte ljus som ex pioneer (har testat pioneer o det blev inte bra)...marantz med vincent steg har jag hört funkat bäst...det är en del rc-l ägare som har den kombinationen... ex marantz 5-6-7000 serie med vincent sp331 slutsteg...då får du kraft och värme i ljudet så det räcker och blir över......det kan du få komplett för kanske 7-9000kr beg, tror vincent steget ligger runt 7500kr nytt.....
som sagt min bästa erfarenhet med rc-l är min marantz sr-18 den driver på mer än tillräckligt och har en sån dynamik och upplösning att mitt thule för/slutsteg är till salu inte dåligt för en 8år gammal bio stärkare hehe...ok den låg på 50 ny... men gav betydligt mindre för den än en ny budget denon med hdmi o mät mick....
som sagt ta råd ifrån dom som äger dessa högtalare o inte dom som har högtalare för 35 lappar hemma.... då blir det lätt mina är större än dina...rc-l är en GRYM högtalare med tanke på vad man kan köpa dom för nya.. och är man ingen mega audiofil som har respons högtalare för 70lappar som referens blir du nöjd jag lovar...
Postad 08 December 2008 - 11:37
Goro_
-
Goro_
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Hej Crefan. Tack för förslaget, ska hoppa in hos SweViktor direkt o kolla lite. Har fått några förslag som du ser på tråden om Marantz o slutsteg Vincent (dock för RC-L högtalarna) Svar till Goro:
Jag lade in några förslag tidigare i tråden som du kanske märkte. Högtalarna behöver rejält med kraft så rekommenderar minst 100 watt.
Kolla gärna vilka kombinationer andra har använt sig av i forumet. Finns bl a en tråd som "SweViktor" lagt ut och fler därtill i detta ämne. Finns ju ett otal användare av denna produkt i forumet
förslag på... flerkanal: Denon, Harman Kardon, Marantz, Onkyo. Kolla med "canton.de" (hemsidan kan läsas på engelska) om inte annat. tvåkanal: xindak, cambridge, vincent/shengya
Redigerat av Goro_, 08 December 2008 - 11:38.
Postad 08 December 2008 - 11:47
Goro_
-
Goro_
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Va inne på din profil och spanade in din sköna utrustning=) Blev lite vattnigt i munnen! Dina B&W högtalare kostar nya nu 13k vilket inte är allt för farligt. Ser riktigt bra ut också, något o rekommendera? Behövs de mycket AMP? (Nyfiken som bara den nu) Att Ikon 6 upplevs som högupplöst beror till stor del på att de saknar djupbas. -6dB ligger vid 52 Hz (en högtalare, uppmätt i rum).
Det är likadant med de flesta stativare. Många tycker att de låter renare och mer öppet / mindre färgat osv, när det egentligen bara beror på att de inte återger någon bas (som i sin tur färgas av rummet och skapar resonanser).
Ikon är dock inte ensamma om att vara dåliga på djupbas. Här är lite siffror för de som gillar det (från en engelsk test, har tyvärr inte tidningen, bara siffrorna). Tänk som sagt på att det gäller en ensam högtalare:
B&W 683 (-6dB): 27 Hz
Dali Ikon 6 (-6dB): 52 Hz
Focal Chorus 716V (-6dB): 48 Hz
Kef iQ9 (-6dB): 47Hz
Revel Concerta F12: (-6dB) 50 Hz
Dessa siffror kanske förklarar varför t ex Hifi & Musik ansåg att B&W 683 har för mycket bas. De kan helt enkelt återge det som de flesta andra golvare i prisklassen inte kan.
edit: Har inga mätdata för Monitor Audio RS6, men gissar (baserat på lyssningsintryck) att de sjunker rätt brant under 50 Hz.
Postad 08 December 2008 - 12:33
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Ja B&W 683 är riktigt schysta är själv sugen på dom. 
Jo dom vill nog ha lite kraft för att spela ut.
Postad 08 December 2008 - 12:34
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Har du funderat på stativare? med tanke på om du ska bo trångt eller kanske får gnälliga grannar....
ett par stativare runt 10-12...då är det lättdrivet och du får ett jävligt bra ljud....
rc-l har som sagt en helv... djupbas även på låga volymer..men ok de kan man ju själv sänka om de e så men frågan är om du kan och vill utnyttja dessa till max...lägger du 10-12.000kr på ett par stativare så får du nog ett bättre mer detaljerat ljud...audiofil ljud..... men mindre bas och mindre ljudbild....rc-l är gjorda för stora rum och en massiv ljudbild....
med tanke på din musik smak så hade jag själv kört på rc-l direkt (oj de har ja ju redan  ) men det är min åsikt..
bättre stativare och audiofil högtalare låter väldigt bra till jazz-o klassiskt o annan detaljerad musik me mkt 3d men till hårdrock är dom för bra på nått sätt...alltså varenda liten detalj hörs och det blir lätt tråkigt när ex små ljuden som finns me i hårdrock förstärks och tar över...när jag lyssnar på hårdrock vill jag ha rent mellan register och en bra bas med pondus....inte för rent ljud...men det e jag de....
själv drog jag på metallicas, sad but true i morse på lite lagom volym och bara njöt..kliniskt rent mellanregister-snabb- djup bas,och en ###### dynamik....har svårt att tro de kan bli bättre än så....men åter igen det är jag och mina åsikter....
men kanske stativare och en mindre subbas typ 8" på en onkyo eller denon? de funkar de me....
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|