Kommentarer till 2.1 system HEMMABYGGE, 1:a, Projektarbete av Hillberg_
Startad av
Hillberg_
, Dec 18 2008 19:09
22 svar till detta ämne
Postad 18 December 2008 - 19:09
Kommentarer till 2.1 system HEMMABYGGE, 1:a, Projektarbet av Hillberg_
Postad 18 December 2008 - 19:09
tja detta kan komma att bli ett intressant projekt...väntar otåligt på fler bilder...
Postad 18 December 2008 - 20:08
Skriver detta när jag just blivit medlem...
Handtag vore inte "så snyggt"
.
Men jag är lite tveksam till valet av element, vad jag menar är att ett qts på 1.05 är väääldigt* högt. det kan bli en ganska bullrig "boomig" sub. Ett rekommenderat qts värde för en 4'e ordningens bandpasslåda ligger på från 0.38 och helst inte över 0,7.
Men jag håller med Jungblom, det är ett intressant projekt. om du vill diskutera nånting så kan du maila mig.
*stavas mentalt med "dj" och lite andra boksäver.
Handtag vore inte "så snyggt"
Men jag är lite tveksam till valet av element, vad jag menar är att ett qts på 1.05 är väääldigt* högt. det kan bli en ganska bullrig "boomig" sub. Ett rekommenderat qts värde för en 4'e ordningens bandpasslåda ligger på från 0.38 och helst inte över 0,7.
Men jag håller med Jungblom, det är ett intressant projekt. om du vill diskutera nånting så kan du maila mig.
*stavas mentalt med "dj" och lite andra boksäver.
Postad 28 December 2008 - 00:32
Fint bygge, men med så högt Qvärde så brukar det passa bäst i rejält stora lådor,, annars blir basen helknepig, men väl värt att testa. lycka till
Postad 29 December 2008 - 04:17
Riktigt coola fötter... Det har jag aldrigt tänkt på att man kan använda motorfästen till
Eller vibrationsdämpare som det heter
Postad 29 December 2008 - 20:12
Ser ju riktigt lyxigt med betsen påmålat. Väntar på bilder är den är färdig!
Postad 30 December 2008 - 14:57
Grymt snygg bild längst ner! Du får en tia för den och den fina dokumentationen av bygget. Byggde själv baslådor och högtalare när jag var yngre, men nu har man blivit lat och köper dem färdiga istället. :-)
Postad 31 December 2008 - 12:00
grymt bra gjort, blev riktigt bra.!
Hur mycket har det kostat dig att göra en sådan? och haru kanske nån ritning du vill dela med dig med ?
Hur mycket har det kostat dig att göra en sådan? och haru kanske nån ritning du vill dela med dig med ?
Postad 31 December 2008 - 13:44
känns som att det kommer vibrera loss en massa junk efter ett tag? julbelysning o små lister hör inte riktigt hemma på en sub. coolt annars
Postad 31 December 2008 - 14:24
Jag såg inga stag i lådan... Sätt gärna in stag i lådan så blir den mycket stummare. Som den här lådan http://bildarkiv.hif...Art/ulbox04.jpg fast även mellan höger och vänster sida så att alla lådsidorna blir stagade och skruva ihop stagen i varandra så att inte heller stagen får en chans att svänge med i bas-takten. 15":are har tyvärr fått dåligt rykte att vara slappa och släpiga, men med rätt byggd låda som inte skramlar och ett steg som verkligen orkar med (strömstarkt) så får man även tajt bas med en 15"are eller 18"are.
Postad 31 December 2008 - 14:27
Ett tips till andra är även att det är bra att man målar lådan både invändigt och utvändigt så att den blir riktigt ordentligt tät och gärna fönsterlist mellan själva elementet och baffeln (lådsidan där basen skruvas fast). Jag vet en del som limmar fast sina basar med smältlim för att vara riktigt säkra på att få den där absolut täta lådan för maximal tajthet.
Postad 31 August 2010 - 14:22
spela musik i 3 timmar med ganska mycket bas och relativt hög volym så har du ingen 15"are kvar sen.
du har ju ingen basport/basreflex, den kan ju inte andas!
gör om, gör rätt.
du har ju ingen basport/basreflex, den kan ju inte andas!
gör om, gör rätt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
45 bilder
134 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?