Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Triax HD 512 för kabeltv, finns det info?

32 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 December 2008 - 11:28

Unregisteredd9dc01b2
  • Unregisteredd9dc01b2
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Har letat och det finns inte mycket att läsa om den.
Ingen manual på hemsidan heller. Gäller Transit kabeltv i Täby.
Är det en bra box/märke?
Tack på förhand
Janne

Postad 19 December 2008 - 16:28

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Fast mitt tips är att vänta till efter nyår. Ringde till Transit för någon timma sedan och undrade vad den skulle kosta och så. Då sade de att de efter nyår dels ska komma med en box med HDMI-utgång samt också börja med att sända HDTV vilket den boxen också klarar. Antar dock att den boxen kommer vara lite dyrare än de 700-1000 kr som det tar beroende på abb hos dem för den aktuella boxen.

Jag gissar att Triax boxar är ompaketerade från någon annan leverantör, undrar bara vilken...

Och det är väl inte Triax 512 de säljer nu? Den de säljer nu har ju icke HDMI så jag gissar att det är denna:
http://www.triax.se/...s...1696}&Tab=0

Eller är 512an den de ska sälja efter nyår någon gång? Du kanske har frågat dem om de?

Redigerat av Monshi, 19 December 2008 - 16:30.

Postad 19 December 2008 - 18:42

Unregisteredd9dc01b2
  • Unregisteredd9dc01b2
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Nej, det är denna:
Triax 512
Det är för min bror, men boxen verkar ju ha det mesta.
Janne

Postad 19 December 2008 - 20:14

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Fast boxen de nu säljer har ju icke HDMI enligt uppgift på deras hemsida samt enligt deras kundtjänst. Boxen de säljer nu stöder INTE HDTV vilket den du länkar till gör. Allt enligt Transit själv fast jag missade att fråga efter modellnamn.

Tror INTE att de kan få in och sälja en box med HDMI och MPEG4 stöd för 700-1000 kr. ta en titt på Prisjakt och se de som har stöd för detta kostar över 2000 kr. Dock kanske Transit subventionerar en del.

För att ta exakt vad de sade till mig när jag ringde, i kortformat
(A= jag, B= kundtjänst)
A: Pris, vad kommer den kosta
B: 695 eller 995 kr beroende på... (egen villa eller samfällighet/gruppansluten)
A: Trist att ni ej har en box med HDMI
B: Efter nyår kommer vi ha en, vi kommer då även börja sända HDTV vilket våran plattform är förberedd för.
A: Trevlig, pris?
B: Vet ej, vi har inte fått någon box ännu.
A: Okej, jag återkommer efter nyår då. Ni kunde vara lite tydligare på hemsidan..

Ja, typ så.
Får väl kontrollera det hela via ett samtal till dem på måndag. Inga problem att ringa dem, ett litet företag med vänlig personal.

Redigerat av Monshi, 19 December 2008 - 20:15.

Postad 26 December 2008 - 09:59

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Lite tid över och lite sökning på nätet ger att det hela handlar lite om ny teknik, nya boxar.

De boxar som Transit erbjuder har stöd för nya krypterings/kort/abonnemangstekniken Cryptoguard. Att denna skulle användas i nät slogs så sent som 2007-10-01 fast av SPA (samarbetsorganisation för mindre kabelbolag). Dvs de boxar som nu är aktuella är nya produkter, eller uppgraderade produkter, med en ny krypteringsstandard. Triax och Emitor har boxar som stöder denna standard.

Nu ska sägas, boxarna har stöd för Cryptoguard men alla kanalen som idag sänds analogt (några få undantag) kommer även sändas digitalt helt utan kodning/kryptering. Dessa sändningar följer helt den standard för kabelTV som finns så en TV med DVB-C mottagare ska klara av att ta emot dessa.

Intressant är det att i nätet idag sänder redan Canal Digital digitalt och dessa kanaler antar jag är med Conax som kryptering. Undrar om man även kommer kunna ta in CDs kanaler med dessa boxar, om då via Conax, eller om CDs kanaler kommer sändas dubbelt, dvs i Conax för de gamla kunderna och Cryptoguard för de nya?

Tja, den som lever och bor kvar, den får se.
vill du testa boxarna, känna på dem, innan köp, så kan du säkerligen ta dig förbi Transits kontor och be om en demonstration samt möjlighet att testa lite själv.

Postad 29 December 2008 - 14:41

Unregisteredd9dc01b2
  • Unregisteredd9dc01b2
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Tack för all hjälp :blink:
Janne

Postad 29 December 2008 - 17:27

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Lite mer fakta, eller samma som förut fast nu bekräftad.

Boxen de säljer nu är Triax CR 111 CG

Någon gång i framtiden, troligen efter de fått klart med sändning av SVT HD och Tv4 HD, kommer de att sälja Triax C-HD 512 CG
men exakt när/hur det får framtiden visa.

Inspelninsgbar box, det står skrivet i stjärnorna, det vill säga på deras hemsida den dag de har en. Men det kan nog dröja ett tag kan jag tro.

Fler HD-kanaler än de ovan, inte planerat i första steget. Alla analoga kanaler tar plats, det är lite trångt i nätet med andra ord. Kan man tro, nätet/kabeln där jag bor är nedlagt naken i marken i mitten på 70-talet och är inte i topptrim idag.

Postad 13 January 2009 - 22:08

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Nu har det gått en tid sedan boxen började säljas, någon som vågat sig på att köpa den? Någon som läser detta det vill säga? Ja, kom gärna då med en kort recension eller liknande. Triax är ett för mig ganska okänt märke, vore kul att få höra vad deras box går för!

Postad 14 January 2009 - 10:30

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Du syftar på boxen Triax CR 111, eller? För den andra hd-boxen (Triax 512) har väl ännu inte börjat säljas?
Bra information du kommit med i alla fall, jag var på väg till transit nu i veckan för att köpa en box, men nu avvaktar jag tills 512'an kommer. har ändå 3 månaders uppsägningstid på mitt boxerabonnemang, Transits analoga utbud har jag genom samfälligheten, men det är verkligen urusel bild, därav Boxer.

Posta gärna om du lyckas luska ut någon mer information om när de kan tänkas börja sälja 512'an och köra igång med HDtv.

Postad 14 January 2009 - 10:56

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Syftade på båda... men som du säger finns bara ena till försäljning idag.

Sitter själv med Canal Digital via satellit så någon nöd går det icke på mig. Bara lokal- + C+Total-paketen så bara "prime" kanalerna från CD, resten via Transit. Finns ju ingen poäng med att betala extra till CD för att få en handfull kanaler man ändå har via Transit så att säga.
Och byta helt till Transit? Vinner jag inget på. Kostar lika mycket. Men en digitalbox för Transits nät vore inte fel.

ja, man får se vad som sker. HDTV? Tja, vad kan man tro? De borde börja sälja boxen så snart de kan, oavsett HD-material eller ej. Fast undrar vad den kommer att kosta? Cr111 är ju icke så dyr...

Redigerat av Monshi, 14 January 2009 - 10:57.

Postad 21 January 2009 - 07:12

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Tänkte bara delge er den information som jag fick via mail från transit igår. Lite kryptiskt svar som inte gav så mycket.

HD- box kommer att finnas inom för försäljning. Transit testsänder i dag SVT HD och vi kommer under 2009 att utöka våra HD sändningar med fler kanaler.
Då vår HD sändning i dag ligger högt i frekvens så når den tyvärr inte ut i riktigt hela nätet och för kunna svara mer exakt så behöver vi veta din adress.

Hoppas att HD-kanalerna blir tillgängliga för min del, får se vad hon svarar på mitt nästa mail.

Postad 21 January 2009 - 10:04

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
happ, då var det nog kört med HDTV hos mig. man vet ju inte men troligen. För inte sitter vårt hus anslutet till den bästa signalen, bästa nätet. Fast vi har fiber till kvartersstugan så kanske...

men å andra sidan så bryr jag mig inte så mycket. TVn är aningen liten för HDTV men jag om priset är rätt för boxen vill jag ha en med HDMI och inte gammal, men fullt fungerande iofs, SCART.

Postad 28 January 2009 - 22:03

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
preliminär uppgift, mpeg4-boxen kring 3000 kr.

Tveksamt om det är värt de pengarna idag i jämförelse med de 700 kr de tar för den enklare mpeg2-boxen.

Postad 29 January 2009 - 09:42

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Hmm, det lät dyrt tycker jag, ok om den haft en hårddisk, men det har den ju inte.
Hittade nåt kabeltvbolag i Gävle som verkade köra samma lösning som transit, dom sålde också dessa Triax boxar. De tog 1000kr för den som transit tar 700kr för, och 2000kr för Triax 512.

Så 3000 låter lite mycket, max 2000 är jag nog beredd att ge för den.
Har du hört något mer angående när de skall börja säljas?

Postad 29 January 2009 - 12:12

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Du får ringa och kolla.... info via en som var på ett möte med transit igår, inte helt säker prisuppgift, därmed den preliminära siffran. Enligt uppgift ska de ha boxarna men om de säljer dem? Tja, det får du fråga dem.

2000 kr låter som ett lämpligt pris, det håller jag med om, i relation till vad den enklare boxen kostar.

ed: Iochmed att Transit kör med okodade kanaler så kan man i teorin köpa vilken annan digitalbox för kabelnät som helst. Så länge man inte vill ta emot några betalkanaler samt inte är beroende av uppdateringar av boxen via kabelnätet.
Betalkanaler i framtiden kan mycket väl vara några HD-kanaler som TV4HD.
Canal Digital är ett sorgligt kort för dagen, de ska enligt uppgift inte, idag, vilja gå över till Transits lösning Cryptoguard så med Transits box kan man inte, idag, abonnera på Canal Digital, då behöver man Canal Digitals box.
I teorin skulle man då kunna köpa en PVR-box för DVB-C, abonnera på CD och ta in Transits okodade kanaler.

Redigerat av Monshi, 29 January 2009 - 12:18.

Postad 29 January 2009 - 12:55

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Det lät ju inte så bra det där med CanalDigital, eftersom jag eventuellt tänkt skaffa mig säsongskortet.

Kanske lite OT, men passar på att fråga.
Jag har en gammal Samsung box som jag använde när jag bodde i ComHem hus (Samsung DCB-9401Z), jag testade att koppla in den och trodde det skulle funka. Matade in alla inställningar enligt Transits sida, men boxen hittade inga kanaler. har du nån aning om vad det kan bero på, kan boxen på nåt sätt vara låst till ComHem?

Postad 29 January 2009 - 14:06

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Samsung-boxen, tyvärr ingen idé. Men ComHem kan mycket väl ha sett till att låsa den mot deras nät på något vis. Förfanken, många TV-apparaters mottagare är ju mer eller mindre låsta mot ComHem så varför inte en box köpt via ComHem.

Du kan alltid ringa till dem, Transit, och se om de har något tips. Men kanske att din box inte alls kan ta emot fria kanaler, den kanske bara fungerar med programkort i?

Och det är med Canal Digital. Kanske bäst att kolla det en gång till med Transit. För nog vore det dumt om det inte går.

asch, jag drar iväg ett brev till dem och hör efter. Får nog svar inom en dag. Återkommer.

Redigerat av Monshi, 29 January 2009 - 14:08.

Postad 30 January 2009 - 12:43

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Ok, lite bekräftade uppgifter från dem

HD-boxen, dvs MPEG4, säljer de för 2995/3490 kr beroende på avtal med dem. Bind dig i 12 månader eller var gruppansluten för lägre priset.

Canal+, ja, tyvärr, egen box för dem. Men å andra sidan så länge Transit kör okrypterad så kan boxen från Canal Digital ta emot även Transits kanaler, se Transits hemsida.

Annan box, boxar från ComHem exempelvis. Om boxen inte är operatörslåst så ska den fungera. Sök på nätet, sök här, på om boxen har fåtts att fungera i andra nät och se om det finns tips. Dock en ComHem-box tar emot kanalerna så länge de är fria, det finns ingen garanti för att de förblir okrypterade. Bäst är det då givetvis att köpa en box från Transit. Transits grundbox är ju icke så dyr och den är nog i paritet med Samsungboxen i funktion gissar jag.

Postad 26 March 2009 - 17:13

t0tt_
  • t0tt_
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Någon som skaffat denna box?
Lite luddig information på Triax hemsida.
I manualen står det "Du kan förprogrammera timerinspelning av TV-program."
Sitter det en hårddisk i denna, eller är den förberedd?

Min lokala handlare ville ha 2890:- för den, känns lite saftigt om det inte är nån disk i.

Mvh

Postad 26 March 2009 - 21:08

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Nej, av vad jag ser har Triax inga boxar (för kabelTV) som har hårddisk i sig. HD-markering betyder HDTV, HDD betyder hårddisk.

Det de menar med texten är att du kan programmera boxen att ställa in sig på rätt kanal så att en ansluten inspelare kan spela in vid en given tidpunkt.

Jag avvaktar, området jag bor i ska snart omrösta om vi ska uppgradera nätet till antingen Transit eller Telia fiber. Eller ha allt kvar som det är men nätet är lite åldrigt och är i behov av en uppgradering/renovering inom en snar framtid.

Postad 08 August 2009 - 11:02

Gavva
  • Gavva
  • Forumräv

• 598 inlägg
  • 0
Funderar på att skaffa en Triax HD 512 så jag lyfter tråden lite.. Är det någon här som använder den?

Postad 29 October 2009 - 23:02

nicke m
  • nicke m
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Funderar på att skaffa en Triax HD 512 så jag lyfter tråden lite.. Är det någon här som använder den?

har en Triax C-HD 512 sen några månader tillbaka. har bara kört svesats grundutbud men ska snart få möjlighet till canal digitals utbud med hd kanalerna, den har helt sjukt bra bild, skickar iåf bilden via min Marantz 6003 som fixar till den lite, menyn är enkel, är helnöjjd med den hitills

Postad 01 November 2009 - 19:42

Unregistered9549844d
  • Unregistered9549844d
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Jag flyttade till ett Sveasat Choice-hus och köpte en HD 512 pga av att försäljaren (på Yngves i Vänersborg) sa att Sveasat Choice skulle få med Canal + med deras HD-kanaler. Detta var i augusti, så jag har nästan gett upp hoppet, men vet nån att det kommer att ske?

Jag är inte så hemma på tvboxar men jag är fullt nöjd med den. Bilden är kanon.

Redigerat av Unregistered9549844d, 01 November 2009 - 19:44.

Postad 05 November 2009 - 00:28

Unregistered9549844d
  • Unregistered9549844d
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Känns lite OT med pratet om Canal + men jag vet inte hur man gör en ny tråd.
Men jag prade med Svesat Choice ang Canal +, och vissa städer har det redan (tex karlstad o Skellefteå) och att jag (Trollhättan) kommer att få det, men hon kunde inte säga nått datum.

va gött att de är på väg! :)

Postad 05 November 2009 - 11:22

th_om_as
  • th_om_as
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Har också boxen och är verkligen supernöjd med bilden. Det enda kruxet är när jag kör TV1000 kanalerna, då måste jag varje gång gå in och sätta på svenska som text samt för att få fram ljudet gå in och ändra till svenska som ljud. Någon som har haft liknande problem, och i så fall vet någon lösning?
Har försökt ändra i inställningarna i boxen men inget verkar hjälpa!

Postad 18 November 2009 - 16:28

ksu
  • ksu
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Hej!

Har just införskaffat en Triax HD 512 men jag har väldiga problem med bilden. I den tekniska infon så står det att man kan ställa in den på 576i via HDMI utgången men på min box fungerar inte det. Någon annan som tycker att bilden inte är ok eller är det bara jag? Hade en Digiality 2001 CX och den ger en bättre bild! Bildvisaren är en Pioneer PDP 436-xde.

MVH//Kent

Postad 22 January 2010 - 12:42

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Hej i tråden!

Är själv en Transit kabel-tv kund och har sedan lanseringen av deras digital-tv använt mig av deras standardbox med scart (minns ej modellnamnet). Dock har jag saknat HDMI utgång så jag kan utnyttja både bildväxeln i min receiver och en bättre bild. Som redan nämnt i tråden har ju dom numer börjat erbjuda just en sån box (Triax HD 512 CG). Men jag liksom en del andra tycker priset har varit horribelt högt för en box som inte ens har HDD etc.

Då jag heller inte lyckats hitta någon annan butik som säljer denna box tog jag just saken i egna händer och ringde upp Digitaltvexperten och frågade dom om dom hade möjlighet att ta in den boxen för att se om man kunde få ett bättre pris där. Jag sitter just nu och inväntar ett samtal under dagen med mer detlajer kring detta.

Återkommer förhoppningsvis med glädjande info till er Transitkunder och andra som är intresserade av denna box! ;)

Stort tack till Magnus i nämnda butik som var väldigt tillmötesgående och hjälpsam!

Nämnde även att om vi kanske kunde samla ihop oss några stycken här som ville ha denna box att det kanske gick att ordna nån bra deal. Men vi får se.

Så ni som skulle vara intresserade av denna box kan väl skriva här eller pma mig så vi kan samla ihop oss!

/masse

Postad 22 January 2010 - 12:46

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Bra gjort Masse, jag är intresserad. Spännande att höra vad dom kan ge för pris, har också varit avskräckt pga Transits hutlösa pris.

Postad 22 January 2010 - 12:52

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Ok då är vi iaf 2 hitils ;)

Hoppas fler hoppar på och att det isåfall även kan generera lägre pris.

Redigerat av masse70, 22 January 2010 - 12:52.

Postad 22 January 2010 - 14:55

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Newsflash!

Det gick undan för Digitaltvexperten måste jag säga. Efter mitt samtal ligger nu både denna Triaxbox samt en liknande från Dilog upplagd i deras sortiment på sidan. Ibland går det fort! ;)

Det blev förvisso ingen våldsam prisskillnad men billigare trots allt. Dom begär 2.800:- för Triaxen men för dom utan abonnemang eller villaavtal blir ju skillnaden mot Transits priser desto större.

Vi pratade även om ev om det gick att göra nåt på priset vid ett gruppköp. Det som då nämndes var att om vi var i storleksordningen minst 4-5 st så kunde dom dra av ytterliggare 10% på priset.

Vilket då innebär att det ser lite trevligare ut än Transits prisnivå.

Grundpris hos Transit: 3495:- utan abb/villa
Pris hos Transit med abb/villa: 2.995:-

Grundpris hos Digitaltvexperten: 2.800:-
Pris vid gruppköp om minst 4-5 st: 2520:- + frakt

En tusenlapp billigare alltså i bästa fall, inte så dumt! :D

Redigerat av masse70, 22 January 2010 - 14:56.

Postad 23 February 2010 - 19:02

rickricaro
  • rickricaro
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Nu har jag inte lusläst tråden men hansa-electronic säljer den för 1995:-. Kanske kan vara ett alternativ.

Postad 24 May 2010 - 19:25

Unregistered24a8fb9a
  • Unregistered24a8fb9a
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Har precis fått en sån här box, men jag får ingen bild när jag kör den via förstärkaren (HDMI). Övriga enheter (PS3, Bluray, Xbox) får jag bild på, alla via HDMI.
Min förstärkare är en Onkyo TX-SR606.
Har provat både 1080i och 720p som utsignal från Digitalboxen, byta ingång på förstäkaren mm.
Kör jag in den direkt i Tv:n så får jag bild.
Någon som vet?

Postad 20 June 2010 - 19:47

Unregistered9549844d
  • Unregistered9549844d
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Jag har denna box och en Onkyoförstärkare och jag har inga problem. Jag har en kanonbild, jag är klart nöjd

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.