Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony KDL 46W4220 AEP 'exploderade' efter 4h användning - utan försä

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 december 2008 - 01:04

Unregistered31b041e6
  • Unregistered31b041e6
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Köpte tidigare idag en
på ON/OFF. Min första FullHD, som även fått riktigt bra omdömen. Packade upp den och kikade på en Blu-Ray med Led Zeppelin - helt underbar bild med 1080p 24 för övrigt. Kikade runt i menyerna. Stängde av tv'n och åkte hemifrån några timmar (jul-förbindelser).

Kom hem och satte på Bad Santa som precis börjat på SVT2. Mitt i filmen, efter ca 50 minuters tittande, hör vi ett rejält "KRZK!!!" i högtalarna samtidigt som bilden "blixtrar" till eller liksom blir ljus för ett kort kort ögonblick. Sen är tv'n helt död. Den står och klickar en stund - som om stand-by funktionen har pajat - sen...inget! Alla andra prylar som satt i samma grendosa funkar perfekt (PS3:a, digitalbox, ip-telefonimodem).

Jag har testat att dra ur strömmen och alla andra kablar, väntat ett antal minuter och sen sätta på tv:n, men den är totalt död - inga som helst ljud eller indikationer på att den får ström igenom sig alls.

Jag köpte GIVETVIS ingen s*tans försäkring, som låg på dryga 2000 kr, och så händer det här - bara ett halvt dygn efter att jag hämtat hem burken! Vad tror ni om mina chanser att få ut en ny TV direkt i butiken? Har ni någon erfarenhet av ON/OFF's policy när man köper fabriksfelande saker utan försäkring?

Jag ska ringa dem så fort jag kan, men jag vill gärna veta hur andra har blivit bemötta... Hoppas ni har goda erfarenheter!

PS... En till "rolig" detalj är att vi pga pågående lägenhetsflytt kastade allt emballage i återvinningscontainrar (eftersom vi hade så mycket annat att kasta samtidigt) så jag har INGENTING att frakta TV:n i!

Redigerat av Unregistered31b041e6, 26 december 2008 - 01:07.

Postad 26 december 2008 - 01:23

Pompen
  • Pompen
  • Lärjunge

• 286 inlägg
  • 0
Du har redan minst ett års garanti på TV:n från ONOFF och troligen två år från Sony. Du har också tre års reklamationsrätt.

Det värsta som kan hända dig är att du får vänta i en vecka eller två på att någon del byts ut i din TV, men du kan lika gärna få en ny direkt...

Att köpa extraförsäkringar för 2000:- kan vara bra om man har för vana att råka träffa TV:n istället för toan när man har vinterkräksjukan... :wub:

Postad 26 december 2008 - 01:25

Armitage
  • Armitage
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Jag sparar alltid originalemballage till elektronik jag köper. Vissa företag kräver att man ska skicka tillbaks i originalemballaget, och gör man inte det blir de griniga.

Du har ju alltid konsumentköplagen att stödja dig på. Kopierar följande från konsumentverkets hemsida:

Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?

Om det är något fel på din vara kan du:

• kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
  • kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
  • kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
  • häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
  • hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.

Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

Här har du också en länk till Konsumentköplagen, men den är lite svårläst.

Bara att åka tillbaks med TVn alltså. Och de där försökringarna som de större kedjorna försöker prångla på alla i tid och otid kan i stort sett alla med hemförsäkring säga blankt nej till.

Att köpa extraförsäkringar för 2000:- kan vara bra om man har för vana att råka träffa TV:n istället för toan när man har vinterkräksjukan... :wub:

Annars är det bara att lägga till drulle/allrisk till hemförsäkringen så kan du likagärna råka tappa den utför fönstret eller råka kasta din Wiimote (har hänt vissa lol) rakt i skärmen. Du har iofs kvar självrisken, men det finns billiga försäkringar som man lägger till för att få bort den med. Bara att "välta" TVn när du vill ha en ny om du luskar runt lite alltså :lol:.

Edit: Drulle/Allrisk brukar kosta ca 30-40 spänn i månaden om ditt försäklringsbolag inte har ett speciellt erbjudande, jag fick det gratis med mitt.

Redigerat av Armitage, 26 december 2008 - 01:31.

Postad 26 december 2008 - 01:50

Unregistered31b041e6
  • Unregistered31b041e6
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jättebra svar! Jag blir genast lite lugnare :wub:

Jag har hemförsäkring. Vet dock inte om det ingår drulle...det är mycket möjligt.

Jag har dragit iväg ett mail till deras support/kundtjänst men ska givetvis ringa eller åka ner till butiken imorgon bitti och styra upp det hela med dem. Skönt med lite lugnande kommentarer. Det är ju dessutom en stor butikskedja så de borde vara likvida nog att göra upp det här utan större krångel :lol:

Redigerat av Unregistered31b041e6, 26 december 2008 - 01:51.

Postad 26 december 2008 - 01:58

Armitage
  • Armitage
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Det kommer nog bli ordning på det, men krångel kanske det också blir. Att det är en stor butikskedja behöver inte alls betyda att de ger bra service, se bara en El-Giganten, en kedja som jag tycker levererar väldigt dålig service. El-Giganten är BARA intresserade av att sälja, vill du något annat är du bara till besvär, och då tar du upp tid där de skulle kunna sälja istället. Men lösa sig kommer det garanterat att göra, för du fick väl den första TVn som rullade ut morgonen efter personalfesten på fabriken kan jag tänka mig.

Men jag tror On-Off är bättre än dem, har i allafall fått för mig det de få gånger jag har varit inne där.

Postad 26 december 2008 - 01:59

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
Säg att den "exploderade" direkt = DOA... du får ut en ny direkt utan att behöva vänta på reparation.

GLÖM allt vad som har med försäkringar att göra, detta är ett solklart garanti fall.

Postad 26 december 2008 - 02:09

Unregistered31b041e6
  • Unregistered31b041e6
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Säg att den "exploderade" direkt = DOA... du får ut en ny direkt utan att behöva vänta på reparation.

Dels är jag liiite för ärlig för sånt och dels så oroar jag mig för att de då kommer att säga något i stil med "Jaha! Men du förstår väl att du inte kan ta in en tv från kylan och sätta på den direkt - det kan ju bli fukt och grejer. Det här är ditt fel"...ungefär.

Sanningen är ju att tv:n hade stått hemma i säkert fem sex timmar avslagen medan jag var borta innan den dog sista gången jag satte på den. Jag vill liksom kunna ha det att gardera mig med... Fast å andra sidan. Den var ju bara utomhus i ca 30 sekunder sammanlagt. Sedan vilade den i en uppvärmd bil under färden hem. Den hann nog knappt bli 5 grader kallare.

Postad 26 december 2008 - 02:24

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
Släng in TVn i baksätet och åk till affären i morgon så ska du få en ny.

Postad 27 december 2008 - 00:48

Unregistered31b041e6
  • Unregistered31b041e6
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Ville bara avsluta tråden med att säga att allt gick bra. Ringde dem och förklarade snabbt. Åkte dit, med tv:n i bak på bilen utan emballage. De skrev en DOA och sen fick jag en ny direkt - utan emballage, vilket ändå var skönt eftersom jag inte kände för att släpa iväg en till last med plast och papper till julfulla återvinningscontainrar.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.