Hårdvarufel på Ps3
50 svar till detta ämne
Postad 30 December 2008 - 10:21
Nishiyama
-
Nishiyama
-
Rookie
-
8 inlägg
Då min ps3 säckade ihop 21/12 (felkod 80010514) kollade jag kvittot och givetvis så hade garantin gått ut med 1 månad. vände mig ändå till webhallen där jag köpt den och hänvisade till konsumentköplagen med reklamationsrätt då det i min mening är ett fabrikationsfel om blålasern inte håller mer än drygt 1år. konstigt nog tyckte inte webhallen likadant och jag ligger i mail konversation med dom nu för att lösa problemet.
Efter sökningar på forum ang. ps3 problem har jag kommit fram till att detta problemet (trasig blålaser) är ganska vanligt och tanken var att samla så många som möjligt på ett och samma ställe för att hjälpa till att få igenom ett fabrikationsfels krav.
Tänkte vända mig till konsumentombudsmannen och ARN om de fortsätter att trilskas och desto fler fall man kan rada upp desto bättre.
Hjälp gärna till och posta liknande problem här eller tala om att tråden finns för folk med problem.
Postad 30 December 2008 - 10:51
Gavva
-
Gavva
-
Forumräv
-
-
598 inlägg
Ja mer en ett år ska blålasern hålla! Du har 2 års reklamationsrätt på PS3.
Postad 30 December 2008 - 11:32
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3866 inlägg
Ja mer en ett år ska blålasern hålla! Du har 2 års reklamationsrätt på PS3.
3 år på alla varor inom EU.
Postad 30 December 2008 - 12:43
cwolf
-
cwolf
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Jag tycker att det är obehagligt att läsa om alla dessa skräckexempel på hur återförsäljare/nordisk film hanterar fel på playstation 3. Det börjar nästan gå så långt att jag tvekar till att köpa ett ps3 som jag i princip har bestämt mig för att göra vilken dag som helst. Personer som bara någon månad efter att garantitiden är slut måste betala 2500 kr för att köpa en gammal felinskickad ps3:a när deras har gått sönder med ett solklart tillverkingsfel på lasern är ju sinnessjukt.
Webhallen verkar ju iaf sköta detta riktigt pissigt, dessa kommer jag aldrig att handla av. Finns det någon butik som öht verkar vara intresserad av lite goodwill som behandlar playstation 3-kunder väl? Jag hade tänkt handla från mediamarkt då de verkar vara billigast (väntar bara på att de ska få in nya i VÄsterås), men man kanske skulle byta om någon annan butik sköter returärenden bättre?
Postad 30 December 2008 - 13:01
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
När det gäller service, goodwill, prisgaranti och garanti efter köp... så är det ingen butik som knäcker Elgiganten/PC-city. Jag skulle nog rekomendera elgiganten före Media Markt.
Postad 30 December 2008 - 13:06
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
cwolf:
Om du är rädd för att du inte ska få saker åtgärdade på garantin EFTER att den gått ut så ska du nog undvika att köpa saker överhuvudettaget...
Hur många är det IGENTLIGEN som har haft så stora problem med sin PS3:a att man varit tvungen att lämna in den, samt dessutom fått betala själv? Betvivlar naturligtvis inte att det finns de som råkat ut för det, men risken att hamna i en sån sits är nog ganska minimal...
Och det är ju inte direkt en livsinvestering så du kan nog lugnt inhandla din PS3:a om det nu bara var det som hindrade dig...
Men visst, kan Sony i andra länder så borde de ju kunna i sverige oxå, eller är vi svenskar mindre värda?
Redigerat av Zoiler, 01 January 2009 - 15:29.
Postad 30 December 2008 - 13:20
FireTraXX
-
FireTraXX
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Jag tycker att det är obehagligt att läsa om alla dessa skräckexempel på hur återförsäljare/nordisk film hanterar fel på playstation 3. Det börjar nästan gå så långt att jag tvekar till att köpa ett ps3 som jag i princip har bestämt mig för att göra vilken dag som helst. Personer som bara någon månad efter att garantitiden är slut måste betala 2500 kr för att köpa en gammal felinskickad ps3:a när deras har gått sönder med ett solklart tillverkingsfel på lasern är ju sinnessjukt.
Webhallen verkar ju iaf sköta detta riktigt pissigt, dessa kommer jag aldrig att handla av. Finns det någon butik som öht verkar vara intresserad av lite goodwill som behandlar playstation 3-kunder väl? Jag hade tänkt handla från mediamarkt då de verkar vara billigast (väntar bara på att de ska få in nya i VÄsterås), men man kanske skulle byta om någon annan butik sköter returärenden bättre?
Jag förstår inte att du tycker det är lite obehagligt att lägga de tusenlapparna på något som kan gå sönder när garantin gått ut. Man kan ju dra en jämförelse till bilen, min bil började falla samman (kändes det som iallafall:P) strax efter att nybilsgarantin gått ut, och det är en Audi som ska vara ett "respektabelt" märke (Är ju det såklart fortfarande, bara jag som fått ett måndagsex). Och tänk så mycket pengar man köper bilar för utan att tveka.
Postad 30 December 2008 - 13:34
cwolf
-
cwolf
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Ja, klart att man inte kan gå runt och tro att man ska få sin pryl lagad i all framtid gratis, men jag tycker fortfarande att returärenden bör skötas smidagare än vad man fått höra i flera av trådarna.
Jag hoppas att inte audio har gett dig förslaget att köpa en gammal defekt men lagad audi för runt 60-70% av nypriset för att din bil har gått sönder?  Det är jobbigt när det i princip bara är att slänga en pryl och köpa ny p g a reparationskostnaden enbart 13-14 månader efter ett inköp (jag vet att det är ett extremfall, jag följer den tråden med spänning för att se om det blir någon ändring), även om man bara har 1 års garanti så är det ju inom ramen för 3-åriga reklamationsrätten, och det är ju intressant att veta hur ett företag hanterar ärenden under denna tid. Svårt att bevisa om det är ett ursprungsfel, men om du tittar på tråden om ps3:or som inte läser skivor så är det ju en hel del som fått detta problem, och detta borde ju rimligtvis inte gå under normalslitage.
Jag kommer självklart köpa en ps3 ändå, som sagt så kan ju allt gå sönder och många ursprungsfel upptäcks ju rimligen inom ett år.
Redigerat av cwolf, 30 December 2008 - 13:39.
Postad 30 December 2008 - 15:05
FireTraXX
-
FireTraXX
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Haha, hade Audi bett mig göra det så hade jag kört upp den i arslet på närmsta säljare.
Även min 60Gb gick sönder, läsaren lade av, lämnade in till Elgiganten, en månad senare så ville de ge mig en 40Gb (Begagnad) utan en enda krona mellan.
Då hävde jag köpet och spenderade de 6700kr jag betalade för 60Gb på en ny 40gb och massor med tillbehör.
Allting löser sig, även min bil som ska in och lagas i slutet på Januari.
Postad 31 December 2008 - 10:38
micke5721
-
micke5721
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
Då har även min PS3 pajat (köpt 2008-03-20). Efter att den varit igång ~1 timma så får den svårt att läsa de skivor man stoppar i, spelar ingen roll om det är film eller spel, helt nya skivor som aldrig använts funkar inte ens... Har ägt en hel del elektronik genom åren men den här apparaten tar priset, lasern paj efter lite över 9 månaders användning...
Har precis mailat Mediamarkt för att kolla hur vi skall lösa detta, bor 10 mil från inköpsstället som för övrigt är den närmsta Mediamarkt-butik...
OnOff gav mig resersättning då jag hade problem med en DVD-spelare för några år sedan, ska bli intressant att se vad Mediamarkt hittar på, hoppas själv på garantifraksedel så jag slipper köra bil  ...
VH Micke
EDIT 2009-01-03 Nu har den slutat läsa skivor helt och hållet...
Redigerat av micke5721, 03 January 2009 - 09:35.
Postad 31 December 2008 - 12:56
j0cke
-
j0cke
-
Användare
-
-
112 inlägg
micke: det står i konsumentköplagen att du har rätt till reseersättning om det rör sig om ett fel som innefattas av denna lag.
Postad 31 December 2008 - 14:28
SirIdot
-
SirIdot
-
Beroende
-
-
1272 inlägg
Tyvärr är det väldigt vanligt att många affärer inte riktigt vill följa konsumentköpslagen om man inte tjatar, speciellt i dator/spelkonsoll-branschen där marginalerna är låga. Det är för att lagen i Sverige är rätt tuff för dem, men de skall ju följa den precis som alla andra så det är bara att ligga i tyvärr. Nordisk Film i sig har det väl dock inte varit några större problem med. De kör dock på standardförfarandet där man får lämna in konsollen där man köpte den. MS är lite generösare än vad som är vanligt och skickar UPS för att hämta och lämna konsollen i hemmet. När det gäller service, goodwill, prisgaranti och garanti efter köp... så är det ingen butik som knäcker Elgiganten/PC-city. Jag skulle nog rekomendera elgiganten före Media Markt.
Elgigenten brukar ju toppa ligan över ärenden som går till ARN varje år så jag vet inte om jag skulle rekommendera dem i den aspekten.
Postad 31 December 2008 - 16:50
alindvall
-
alindvall
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Fick detta felet redan 6 dagar efter att jag köpt mitt PS3. Ringde till Gamestop/EBgames som jag hade köpt av och först när killen trodde att det var längesedan jag köpte konsollen så lät det jättekrångligt och han skulle skicka in den och massa grejer, sedan när jag sa att den var så pass ny skulle han bara kolla att den var trasig och så fick jag en ny. Bra service samtidigt som det är riktigt kasst, det är ju ändå ett hårdvarufel alltså ett fel från början.
Usch hoppas inte min andra går sönder på detta viset efter typ 1-2 år. För innan så funkade min förra konsoll hur bra som helst och visade inget tecken på att den skulle ge sig. Service träsket är en mardröm.
Postad 31 December 2008 - 16:58
Andi_One
-
Andi_One
-
Mästare
-
-
3008 inlägg
Värre för en annan som har en US PS3a
Men polaren köpte den på EBGames i New York, undrar
om EB Games här i Norrköping godtar det kvittot
Postad 01 January 2009 - 22:41
diamond2500
-
diamond2500
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Tja ett inlägg till statistiken. Min ps3 inköpt i USA julen 07 har också lagt av. Troligt fel? Lasern har tagit slut. Spel som satt i? CoD 4. 8)
Den svenska playstation3 supporten har inte hört av sig och man har hört historier om Kina-blålasrar som hållit i någon månad bara.
Man får ligga lågt ett tag tror jag och se vad som händer. Jag tycker man borde få reparera den för 500:- hos Sony och ett års extra garanti eller nåt.
12 månader för första laserbyte är lite väl kort tid.
mvh,
//Diamond
Redigerat av diamond2500, 01 January 2009 - 22:46.
Postad 04 January 2009 - 15:09
micke5721
-
micke5721
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
micke: det står i konsumentköplagen att du har rätt till reseersättning om det rör sig om ett fel som innefattas av denna lag.
Inte enligt MediaMarkt... VH Micke MediaMarkts svar:Hej! Du måste själv posta varan ner hit eller åka hit med den. För det utgår ingen ersättning. Enligt konsumentköplagen står kund för leverans till butik eller verkstad, och vi står för eventuell frakt åter till kunden. Din enhet måste skickas in till auktoriserad PS3 verkstad, och det kan vi göra. Men det finns ett alternativ. Du kan ta kontakt direkt med Nordisk Film AB. Dom är leverantör av PS3. Ditt kvitto gäller som garanti. Eventuellt kan du skicka din enhet direkt tilll dom för service eller byte. Det avgör dom. Kolla det! Nordisk film kan du söka på hitta.se. Om du tar den till oss så skickas den och det tar 2-5 veckor innan den är åter. Ingen ersättning utgår för detta utan det är normalt handhavande vid garantifel. Med vänlig hälsning / Pelle (Service)
Postad 05 January 2009 - 08:37
h_z
-
h_z
-
Beroende
-
-
1112 inlägg
Inte enligt MediaMarkt...
VH Micke
MediaMarkts svar:
Hej! Du måste själv posta varan ner hit eller åka hit med den. För det utgår ingen ersättning. Enligt konsumentköplagen står kund för leverans till butik eller verkstad, och vi står för eventuell frakt åter till kunden. Din enhet måste skickas in till auktoriserad PS3 verkstad, och det kan vi göra. Men det finns ett alternativ. Du kan ta kontakt direkt med Nordisk Film AB. Dom är leverantör av PS3. Ditt kvitto gäller som garanti. Eventuellt kan du skicka din enhet direkt tilll dom för service eller byte. Det avgör dom. Kolla det! Nordisk film kan du söka på hitta.se. Om du tar den till oss så skickas den och det tar 2-5 veckor innan den är åter. Ingen ersättning utgår för detta utan det är normalt handhavande vid garantifel.
Med vänlig hälsning / Pelle (Service) Så här säger konsumentköplagen.Skadestånd Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara * utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt, * inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen, * prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara, * andra förluster, som exempelvis en biljett till en bilfärja som du inte kunnat utnyttja för att det blivit fel på din bil.
Du har också rätt att få ersättning av säljaren om den felaktiga varan orsakar en skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet.
Om ersättningen blir orimligt betungande för säljaren kan den i undantagsfall jämkas. Man tar då hänsyn till firmans ekonomiska förhållanden samt firmans och kundens försäkringar. Generellt gäller att du måste vidta rimliga åtgärder för att begränsa förlusten eller skadan, till exempel inte förvärra ett fel på varan genom att använda den. Försummar du det får du betala motsvarande del av förlusten.
Så om Media Markt påstår att de inte ska ersätta dina resor tar de fel. Källa
Redigerat av h_z, 05 January 2009 - 08:38.
Postad 05 January 2009 - 10:33
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Notera också att Konsumentköplagen går att förhandla om, men bara till konsumentens fördel.
Det är ju dj-t märkligt att inte ett så stort företag har koll på vad svensk lag säger, inom det område de har sin verksamhet.
Postad 05 January 2009 - 10:56
Andi_One
-
Andi_One
-
Mästare
-
-
3008 inlägg
De har säkert koll på det men räknar med att kunden inte ska ha koll på det.
Postad 05 January 2009 - 11:35
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Antagligen. Men om man verkar i Sverige får man som företag ta mig f-n se till att följa svensk lag också.
Postad 05 January 2009 - 12:44
SirIdot
-
SirIdot
-
Beroende
-
-
1272 inlägg
Tyvärr alltför vanligt det där, speciellt i dator/hemelektronikbranchen där marginalerna är låga. Har flera gånger varit tvungen att trycka lagtexten i nyllet på olika företag, t.ex. komplett.se.
Postad 06 January 2009 - 10:40
Unregistered9fcfa75b
-
Unregistered9fcfa75b
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Min laser gick sönder två månader innan garantin gick ut, jag lämnade in den hos GAME där jag köpt den och fick en ny ca 4 veckor senare. Igår hängde sig den nya spelare och den vill inte starta igen. Nu har garantitiden gått ut, i morgon ska jag till GAME igen. Jag återkommer...
Postad 06 January 2009 - 12:13
Unregistered340a9c7d
-
Unregistered340a9c7d
-
Forumräv
-
-
960 inlägg
Är man lite händig kan det vara värt att kika på detta: http://forum.blu-ray...ead.php?t=70948Ser ganska enkelt ut och man kan hitta en laserenhet på ebukten för 5-600.-
Postad 07 January 2009 - 20:01
Unregistered9fcfa75b
-
Unregistered9fcfa75b
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Min laser gick sönder två månader innan garantin gick ut, jag lämnade in den hos GAME där jag köpt den och fick en ny ca 4 veckor senare. Igår hängde sig den nya spelare och den vill inte starta igen. Nu har garantitiden gått ut, i morgon ska jag till GAME igen. Jag återkommer...
Som väntat sa de på GAME att så länge garantin gått ut (jag missade den med exakt en månad) så kan de inte ta emot maskinen. Nu ska jag kolla med ARN och bege mig till butiken igen med mer kött på benen angående konsumentköpslagen.
Postad 07 January 2009 - 21:17
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Som väntat sa de på GAME att så länge garantin gått ut (jag missade den med exakt en månad) så kan de inte ta emot maskinen. Nu ska jag kolla med ARN och bege mig till butiken igen med mer kött på benen angående konsumentköpslagen.
Reklamera den då! Du har 3 års reklamationsrätt i Sverige. Oavsett om garanti har gått ut eller ej. /Bäckman
Postad 08 January 2009 - 10:25
Unregistered9fcfa75b
-
Unregistered9fcfa75b
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Reklamera den då!
Du har 3 års reklamationsrätt i Sverige. Oavsett om garanti har gått ut eller ej.
/Bäckman
Det ska jag absolut göra, talade just med Konsumentvägledningen. Problemet är bara det att handläggningstiden är upp till sex månader
Postad 08 January 2009 - 10:57
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Men börja med att gå till butiken å reklamera exemplaret. Sen får du se vad de säger.
Ta gärna med utskrifter på reklamationstexten från konsumetverkets hemsida å visa för butiken.
Postad 08 January 2009 - 19:38
Dalla
-
Dalla
-
Användare
-
-
135 inlägg
Nu har även min PS3 säckat 
Det började med att spel sporadisk frös när jag spelade.
Därefter började det bli problem att starta spelet överhuvudtaget.
När jag nu satt och testadet tre olika skivor så fick jag tillslut Error 80010514......
Mycket märkligt må jag säga. Får väl vända mig till EB-games och kolla vad dem säger, men det känns ju tråkigt värre....
EDIT: Garantin gick ut för 2 månader sedan :/
Redigerat av Dalla, 08 January 2009 - 20:06.
Postad 09 January 2009 - 09:44
Unregistered9fcfa75b
-
Unregistered9fcfa75b
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Nu har även min PS3 säckat  Det började med att spel sporadisk frös när jag spelade. Därefter började det bli problem att starta spelet överhuvudtaget. När jag nu satt och testadet tre olika skivor så fick jag tillslut Error 80010514......
Mycket märkligt må jag säga. Får väl vända mig till EB-games och kolla vad dem säger, men det känns ju tråkigt värre....
EDIT: Garantin gick ut för 2 månader sedan :/
Stå på dig, du har tre års reklamationsrätt. Om de nekar dig så är det bara till att reklamera.
Postad 09 January 2009 - 10:00
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Claudiomarino; gick det bra för dig att reklamera?
Postad 09 January 2009 - 11:13
Unregistered9fcfa75b
-
Unregistered9fcfa75b
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Claudiomarino; gick det bra för dig att reklamera?
Jag hade med mig en lunta papper från ARN och Konsumenttjänsteverket när jag gick dit, jag fick svaret: "Ta med dig konsolen och kvittot in så ska vi se om det går att lösa"Jag ska gå dit nu på lunchen
Postad 09 January 2009 - 11:17
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Postad 13 January 2009 - 19:14
Dalla
-
Dalla
-
Användare
-
-
135 inlägg
Jag hade med mig en lunta papper från ARN och Konsumenttjänsteverket när jag gick dit, jag fick svaret:
"Ta med dig konsolen och kvittot in så ska vi se om det går att lösa"
Jag ska gå dit nu på lunchen 
Hur gick det för dig? Väntar själv besked från ebgames om min PS3...
Postad 14 January 2009 - 20:34
Unregistered748be852
-
Unregistered748be852
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Min ps3 slutade helt plötsligt att läsa någon typ av skivor. Jag ringde till inköpsstället och de bad mig komma in med den. Min garanti gick ut för ca 9 mån sedan. De skickade iväg den på service och nån dag efter ringde de från butiken och sa att det skulle kosta mig 2500 spänn och reparera den. Tycker dock att det är ett fabrikationsfel om någon komponent går sönder efter en så kort tid. Vad tycker ni? Jag vet att man har 3 års reklamationrätt, men kan nån förklara lite närmre vad det innebär? Som jag har förstått det så måste jag bevisa att det är ett fel som varit där från början när det gått 6 månader från inköpstilfället. Tycker i a f att det e sjukt att en så kostsam produkt inte håller högre kvalitet. E det någon annan som reklamerat efter garantitiden (som brukar vara 1 år)? Skrev ett mail till supporten om hur jag känner och tycker. Hoppas på svar snart.
Postad 14 January 2009 - 21:49
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Du skulle ha reklamerat den och inte skickat den på service/lagning..
Tomas_D700 skriver såhär i en tråd
Reklamationsrätt betyder inte att man ska bevisa något utan att du i tre år från varans avlämnande har rätt att reklamera så kallade ursprungliga fel. Bevisbördan beror på flera saker. Har mindre än sex månader gått så är det enligt sexmånadersregeln säljaren som ska bevisa att felet inte fanns vid avlämnandet. Har någon lämnat en garanti så är det under hela garantiperioden återigen säljaren som har bevisbördan. Om mer än sex månader passerat och det samtidigt inte finns någon garanti så är det köparen som ska visa att felet fanns redan vid avlämnandet.
Att som köpare visa detta är dock inte speciellt svårt eftersom mycket lindrade beviskrav ställs på en konsument, speciellt vid tekniskt komplicerade varor. Detta lindrade beviskrav har använts av både allmänna reklamationsnämnden och högsta domstolen. I regeringens proposition gällande konsumentköplagen som beskriver lagstiftarens intention med lagen så kan man läsa följande:
Utdrag ur Regeringens proposition 2001/02:134
Rent allmänt måste dock sägas att tillämpningen av denna bevisbörderegel är förhållandevis generös gentemot köparen. Så anses det vanligen att bevisfrågan inte bör kopplas direkt till frågan om varan varit felaktig vid avlämnandet. Ofta är det ju nämligen omöjligt för en enskild konsument att i efterhand bevisa att varan redan vid den tidpunkten haft det fel som först senare och efter en tids användning ger sig till känna. I stället brukar det anses att bevisfrågan bör avse huruvida felet har sin grund i köparens vanvård eller onormala användning av varan eller om felet beror på att varan varit utsatt för någon olyckshändelse. Om köparen kan uppfylla ett relativt lågt ställt beviskrav för att felet inte berott på någon sådan omständighet, anses han normalt ha fullgjort sin bevisskyldighet.
Släng iväg ett PM till han om du undrar över nå..Han verkar mycket kunnig :-)
Redigerat av moparman, 14 January 2009 - 21:51.
Postad 16 January 2009 - 20:24
Unregistered748be852
-
Unregistered748be852
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Tack för det svaret moparman.
Det var inte service den var iväg skickad på utan på nån felsökning tror jag. Har inte fått svar än från supporten ännu...rätt dåligt att de inte svarat på över 2 dygn. I värsta fall får jag väl reklamera den. Men har fått för mig att sånt kan dra ut på tiden rejält. Fan, vill spela Little big planet nu!!!
Postad 16 January 2009 - 20:39
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Nu är detta lite OT men min HP laptop`s gånggärn pajade efter 1 år så garantin var slut.
Sa bara att jag ville reklamera den..Elgigantens servicefirma kollade uppoch lagade den.
Det gick fort så det behöver inte ta såå lång tid.
Säger dom nej och man måste dra det vidare kan det ju dock ta sin tid
Postad 25 January 2009 - 16:03
Nishiyama
-
Nishiyama
-
Rookie
-
8 inlägg
Tack för det svaret moparman.
Det var inte service den var iväg skickad på utan på nån felsökning tror jag. Har inte fått svar än från supporten ännu...rätt dåligt att de inte svarat på över 2 dygn. I värsta fall får jag väl reklamera den. Men har fått för mig att sånt kan dra ut på tiden rejält. Fan, vill spela Little big planet nu!!! 
Efter mycket om och men skickade webhallen in min ps3'a på felsökning bor i sthlm och dom skickade den till Bild & Ljudservice i Linköping den 12/1 och har inte hört ett dugg än.... lite trött blir man.. bara att vänta och se antar jag..
Postad 14 February 2009 - 10:48
Unregistered748be852
-
Unregistered748be852
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Nu har det gått ca 1 och 1/2 månad sedan jag lämnade in min ps3 efter att den slutade läsa skivor. Först skickades den till Nordisk Film. Efter bara ett par dagar fick jag då svar från butiken att nordisk film skulle ha 2500 spänn för att laga den. Jag tackade nej till detta. Ville reklamera den. Butiken mena på att de bytt ägare så det var inte samma butik längre, men jag känner killen som äger den lite grann och han sa han skulle försöka hjälpa mig. Han skickade iväg den på nån felsökning (vet inte riktigt var), det var väl för ca en månad sen.
Efter ha letat lite på nätet upptäckte jag att en laser inte var så dyr och skulle vara relativt enkel att installera. Var helt inställd på att jag skulle laga den själv. Men så i onsdags ringde butiken och sa att de fått in min ps3:a och att den var lagad. Stället som gjort felsökningen hade skickat fakturan till nordisk film.... Jag blev såklart superglad och traskade ner till butiken direkt. Vi öppnade paketet och jag blev lite chockad när jag såg att det var en splitter ny 60 gig Ps3.
Nu ska jag ta igen över en månads spelande!
Postad 14 February 2009 - 11:24
j0cke
-
j0cke
-
Användare
-
-
112 inlägg
Om man reklamerar något som lyder under konsumentköplagen är man som konsument enbart skyldig att vänta i ett visst antal dagar, (i lagen skälig tid). Tolkningen av denna är olika beroende på firma men vet exempelvis några som har 15 arbetsdagar som skälig tid vid reparation. Går det för lång tid kan man vända sig till konsumentvägledaren etc. Efter skälig tid har man som konsument rätt att kräva pengarna tillbaka alternativt Häva köpet, häva är dock svårare då det är pengarna och inte ett tillgodokvitto som skall lämnas vid ett sådant förfarande.
Slutsats: Sitt inte och bara vänta om det drar ut på tiden. Ring till återförsäljaren och säg att ni vill häva köpet med hänvisning till konsumentköplagen om skälig tid.
Postad 14 February 2009 - 11:49
Unregisterededb978dd
-
Unregisterededb978dd
-
Mästare
-
-
3073 inlägg
Nu har det gått ca 1 och 1/2 månad sedan jag lämnade in min ps3 efter att den slutade läsa skivor. Först skickades den till Nordisk Film. Efter bara ett par dagar fick jag då svar från butiken att nordisk film skulle ha 2500 spänn för att laga den. Jag tackade nej till detta. Ville reklamera den. Butiken mena på att de bytt ägare så det var inte samma butik längre, men jag känner killen som äger den lite grann och han sa han skulle försöka hjälpa mig. Han skickade iväg den på nån felsökning (vet inte riktigt var), det var väl för ca en månad sen. Efter ha letat lite på nätet upptäckte jag att en laser inte var så dyr och skulle vara relativt enkel att installera. Var helt inställd på att jag skulle laga den själv. Men så i onsdags ringde butiken och sa att de fått in min ps3:a och att den var lagad. Stället som gjort felsökningen hade skickat fakturan till nordisk film.... Jag blev såklart superglad och traskade ner till butiken direkt. Vi öppnade paketet och jag blev lite chockad när jag såg att det var en splitter ny 60 gig Ps3.
Nu ska jag ta igen över en månads spelande! 
En ny 60gb? Bara jag som tycker nåt verkar lite mysko i detta? Eller har de bunkrat upp ett lager av gamla 60gb, i ospelat skick - för ev. byten av konsoller? //najkks
Postad 17 February 2009 - 23:17
mace
-
mace
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Grabbens maskin dog för två dagar sedan.
Grönt - gult - tre pip - rött blink.
Den är nu officielt BRICKED!!
Vi stod i kö natten till den 23 mars 2007........ 6500 kronor på 23 månader blir cirka 288 kronor i månaden.
Nordisk film ber mig fara & flyga eller betala nära 3000 kr. för en utbytes
Affären säger jaha! Och?
Med tanke på hur många som drabbas så borde man väl kunna hävda att det är ett ursprungligt fel!!
GRRRRRR!
Jag tror som trådskaparen att problemen börjar komma nu. Sök på YLOD så får Ni se
Sök på YLOD här på forumet också.
mace
Postad 18 February 2009 - 18:00
mace
-
mace
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Efter mycket om och men skickade webhallen in min ps3'a på felsökning bor i sthlm och dom skickade den till Bild & Ljudservice i Linköping den 12/1 och har inte hört ett dugg än.... lite trött blir man.. bara att vänta och se antar jag..
Hojta när Du hör något från Bild & Ljudservice.  mace
Postad 20 February 2009 - 06:00
Nishiyama
-
Nishiyama
-
Rookie
-
8 inlägg
om ni undrar var prickarna over a och o ar sa sitter jag pa internet cafe i thailand for tillfallet.
Fick svar fran webhallen for 5 dagar sedan ang min Ps3 (som skickats till ljud och bild service i linkoping) och det enda som stod i mailet var "Din produkt finns att hamta pa webhallen ta med inlamnings kvitto" da jag inte varit hemma sedan den 28 jan skickade jag dit min far med kvitto och allt. Det jag fatt tillbaks ar en sk. refurbishad maskin med 3 man service garanti...
skratta eller grata... jag vet inte riktigt men det hade ju for det forsta kannts skont med nagon sorts forklaring fran webhallen om vad som var fel pa den samt att jag hade hellre sett att dom lagat min sa jag slipper trasslet med att stalla in allt igen... men men.
Detta visar iofs att det hjalper att vara "pa" och att inte ge sig nar dom sager nej.
Hoppas denna traden kan fortsatta hjalpa folk med samma problem samt att den kanske blir natt att hanvisa till vid valdigt envisa forsaljare!
Lycka till med era maskiner, tillbaks till stranden for mig ;-)
Nishiyama
Postad 23 February 2009 - 18:57
mace
-
mace
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Vår PS3a har ju spelat färdigt.....YLOD
Köpt på släppnatten, pajade förra veckan.
Reklamerad i affären idag
Fortsättning följer.....
mace
Postad 23 February 2009 - 19:31
tjena
-
tjena
-
Användare
-
-
106 inlägg
hmm verkar gå sönder många ps3..
oftast inte lönt att laga dem för flera tusen..
jag vet en kille som lagar ps3...är oftast samma fel på dem...
han köper den delen billigt i kina... vet inte hur mycket han tar för att laga dem
men säkert mycket billigare än att lämna in dem
Postad 23 February 2009 - 20:24
mace
-
mace
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Jag har inga planer på att betala för reparationen
mace
Postad 27 February 2009 - 09:03
Andi_One
-
Andi_One
-
Mästare
-
-
3008 inlägg
Det kan dock va bra för t ex mig att veta!
Som importerar min konsoll.
Postad 04 March 2009 - 18:18
Unregisteredbfabe95c
-
Unregisteredbfabe95c
-
Användare
-
-
110 inlägg
Min blå-laser dog 1 år och 1 månad efter inköp. Har kvittot från gameshop24.de, men de finns inte längre,
Finns i Schweitz o Österike.
Vet inte om jag pallar tragga tyska, o engelska är de länderna sjukt dåliga på!
Kanske man kan reklamera till Sony England el om det finns nån Sony EU distributör? Sony Sverige går inte, det har jag provat.
Inga förslag?!
Postad 23 April 2009 - 06:40
Unregisteredbfabe95c
-
Unregisteredbfabe95c
-
Användare
-
-
110 inlägg
HA;HA;HA;HA;HA!!! PROBLEMET LÖST! Min slutade spela blu-ray o ps3 spel, medans dvd fortfarande gick.
Köpte en burk luft på kjell o co, så jag sprutade tryckluft genom alla hål jag kunde se på ps3:an och nu funkar allt!!
Stack in pipen 5-6 cim in, där man sätter i disken och sprutade på alla möjliga håll, samt alla ventilationshål!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
→
Playstation
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|