Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Räcker 5000kr till en bra kamera med objektiv?

45 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 January 2009 - 14:36

Unregistered00b32263
  • Unregistered00b32263
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Ja har nyligen funnit intresse av fotografering och tänkte det kan va skoj att köpa en nybörjar systemkamera för att se om detta intresse leder till en lite mer seriös hobby.

Så jag undrar helt enkelt om det går att få en kamera för runt 5000kr med objektiv som passar att fota natur och landskap främst?

Har läst lite om nikon d40 och många verkar tycka att det är en helt okej kamera, och den kan man ju få med objektiv för runt 5000.

Postad 01 January 2009 - 14:57

Unregistered97a8a24e
  • Unregistered97a8a24e
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Jag skulle personligen aldrig köpa en d40/d40x/d60 när man kan köpa en Canon 1000D för samma pris! jag skulle köpa någon av dessa kameror om jag var i din sits.

D40 har inte inbyggd AF i huset och den har bara 3 fokuspunkter vilket är väldigt fattigt. Nej, jag äger inte en Canon utan en Nikon D50 och har några gluggar som behöver AF i huset, vilket inte d40/d40x/d60 har. Köp en 1000D och du kommer vara kanonnöjd. Köper du en Canon finns det hur mycket billiga gluggar på begagnatmarknaden också. (Finns ju med om du köper en Nikon, men det kvittar ju iom att du måste använa manuel fokus hela tiden...)

Skillnaden mellan D80 och 1000D är väll att D80 är lite mera avancerad, mera AFpunkter och större kamerahus.
https://www.prisjakt...j=314315,272844

Jag kan dock inte avgöra vilken som är bäst för ditt ändamål, men köper du någon av dessa kameror blir du garanterat nöjd. Man kan ju säga att du får en 1000D+18-55+en till glugg för samma pris som en D80+18-55.

Postad 01 January 2009 - 14:59

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0
Du kan ju kolla begagnat efter en D70 eller en 350D eller något liknande. 6 resp 8 MP räcker för de flestas behov och det går ofta få tag på ett helt kit med både hus, ett par objektiv och lite tillbehör för max 5000 kr (då kan du ofta få med mycket grejer, bara husen ligger kanske kring 2,5k).

Sen om du efterhand känner att foto verkligen var något för dig kan du ju "uppgradera" (läs: köpa nytt) huset och köpa till fler objektiv etc.

Postad 01 January 2009 - 15:16

Unregistered00b32263
  • Unregistered00b32263
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Ska åka klämma lite på olika kameror till helgen tänkte jag. Den canon 1000d verkar vettig faktiskt.
Även begagnat skulle funka så har en del att fundera över.

Postad 01 January 2009 - 15:18

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0
https://www.prisjakt...kt.php?p=284098 Detta kan det vara något kanske!?

Postad 01 January 2009 - 15:20

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0
Bildkvaliten hos dagens systemkameror hänger egentligen mer på objektivet än på kameran. Kitobjektiven som följer med kamrorna har en del brister och ju högre upplösning kameran har ju tydligare blir dessa brister i bilderna. Att gå över 10MP i kameran är rätt meningslöst om man inte också satsar på bättre objektiv.

Men jag kan hålla med om att tex Nikon D40 (och D60) känns lite väl avskalade för att vara de mest prisvärda kamerorna på marknaden. I övrigt spelar det ingen större roll vilken instegskamera du väljer utan du får mer se till hur de känns att använda och vilka funktioner du tror du har mest användning för. Och att tillverkaren täcker in de eventuella ökade behov du har i framtiden.

Redigerat av Unregistered05a7d42c, 01 January 2009 - 15:21.

Postad 01 January 2009 - 16:19

Unregistered97a8a24e
  • Unregistered97a8a24e
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

I övrigt spelar det ingen större roll vilken instegskamera du väljer utan du får mer se till hur de känns att använda och vilka funktioner du tror du har mest användning för. Och att tillverkaren täcker in de eventuella ökade behov du har i framtiden.

Håller fullkomligt med Fogel70 om detta. Det bästa är helt enkelt att åka och "klämma" på olika kameror. Det är som sagt väldigt viktigt att den känns bra i handen och att reglagen sitter bra för just dina händer osv.

Postad 01 January 2009 - 16:36

Unregistered00b32263
  • Unregistered00b32263
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Om jag hittar en kamera jag gillar då vad ska man titta på för objektiv för natur/landskaps fotografering?
Antar att ett objektiv där man kan zooma rätt så mkt är att föredra.

Postad 01 January 2009 - 16:45

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0

Om jag hittar en kamera jag gillar då vad ska man titta på för objektiv för natur/landskaps fotografering?
Antar att ett objektiv där man kan zooma rätt så mkt är att föredra.

Vilken typ av naturfoto tänker du dig?
Vill du ta bilder på djur så är väl ett rejält tele vad du behöver antar jag. Ska det dessutom vara ljusstarkt så är det bara säga adjöss till några månadslöner, men det är ju kanske inte aktuellt. Själv fick jag tag på ett begagnat Sigma 400 mm / 5,6 för 700 spänn till min Canon. Har dock inte använt det så mycket, men bildkvaliteten är ju ärligt sagt halvdan. Å andra sidan känns pengen som en lagom investering för att prova på lite mer extrem tele kanske.
Vill du istället ta storslagna landskapsbilder är nog vidvinkel snarare vad du vill ha gissar jag, en schysst fjällvy blir ju lite trist när man inte får med hela landskapet. :rolleyes:

Postad 01 January 2009 - 16:48

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
För det mesta använder man vidvinkliga objektiv till landskap, ett exempel:

Detta objektiv har en "synvinkel" på 102.4 grader, vad jag vet så ligger dom flesta vidvinkelobjektiv runt där också, de flesta kit-objektiven har en "synvinkel" cirka 100grader(@18mm), så det klart användbart!

Vad det gäller natur så finns det ju olika saker at fota där, menar du närbilder eller menar du som t.ex denna:
Bild tagen från google

Bifogad fil(er)

Redigerat av Ponisch, 01 January 2009 - 16:49.

Postad 01 January 2009 - 16:50

Unregistered00b32263
  • Unregistered00b32263
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Ja allt inom natur är av intresse igentligen så det kanske är bäst för mig att satsa på nått okej allround objektiv det första jag gör för att få lite kännsla på vad det är jag kommer ta bild på mest.

Postad 01 January 2009 - 17:08

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0
Ja, det är ju det som är stor del av vitsen med en systemkamera. Köp något enkelt till att börja med, och allt eftersom du kommer på nya saker du vill göra så kompletterar du din utrustning.

Räkna dock med att det kan blir riktigt dyrt med tiden om du fastnar för det. :rolleyes:

Redigerat av Unregistered05a7d42c, 01 January 2009 - 17:08.

Postad 01 January 2009 - 17:10

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1297 inlägg
  • 0
Du kan få en Nikon D40 med det ganska bra 18-55 för 3000 på Elgiganten. Mycket prisvärt. Om du vill gå upp ett steg finns Nikon D80 med ett fast 50/1.8 för 5000:-på Mediamarkt. Mycket bättre för porträtt blir det inte. Ett extra 18-55 kan du få för tusenlappen senare om du vill. D80 är en större kamera med inbyggd fokusmotor så äldre Nikon-objektiv kan användas. Nikons kit-linser skall vara bättre än motsvarande för Canon men det är inget jag provat själv.

Postad 01 January 2009 - 17:16

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0
Beroende på vad du bestämmer dig för för kamera så finns det ju såklart olika utbud och erbjudanden. Här är i alla fall en variant om du skulle bestämma dig för att köpa en ny EOS 1000D som diskuterades ovan:

Den senare har alltså bildstabilisator även på telezoomen, sen om detta är värt prisskillnaden, det får nån annan bestämma. :rolleyes:

Jag tänkte bara att du eventuellt kan köpa ett kit med telezoomen med också (det borde ju bli billigare i ett kit?) om du vill prova på att ta lite bilder på fåglar, svanar, andra djur eller bara helt enkelt komma närmare i största allmänhet.

Själv köpte jag ett 18-200 mm som första objektiv (se nedan), riktigt kul och roligt att ha så många möjligheter i samma objektiv! Däremot har jag efterhand blivit lite mer kräsen och tycker att bildkvaliteten kunde vara bättre, men det är ju hela grejen med superzoomobjektiven. Kompromisser som alltid, lite sämre bildegenskaper, men mycket större möjligheter i ett och samma objektiv = perfekt på semesterresan när man inte vill släpa med sig hela kameraväskan t.ex.

(finns även utan stabilisator för 2,3k enligt prisjakt)

Vad gäller vidvinkel så är jag själv oerhört nöjd med mitt EF-S 10-22 mm. Kan tänka mig att Sigmas variant också duger utmärkt! Men det blir ju helt andra prisklasser då. Så när du efterhand kommer fram till vad du vill (och om du vill) med ditt fotande så kan det ju vara något att investera i då.

Redigerat av Unregistered8b705007, 01 January 2009 - 17:30.

Postad 01 January 2009 - 17:17

Unregistered00b32263
  • Unregistered00b32263
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Ja, det får bli en tur och kolla runt och klämma till helgen så får vi ta ett steg i taget:)

Får tacka alla för era svar!

Postad 01 January 2009 - 20:53

Unregisteredc65f9949
  • Unregisteredc65f9949
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Varför nämner ingen Sony!! De bästa kamerorna i instegs klassen! :rolleyes:

Postad 01 January 2009 - 21:21

kars
  • kars
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Varför nämner ingen Sony!! De bästa kamerorna i instegs klassen! :rolleyes:

Antagligen för att de mest högljudda på forumet är ute nån annanstans... ;)

Postad 02 January 2009 - 02:11

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0
Skönt med en tråd utan sony-talibaner för en gångs skull. ;-)

Postad 02 January 2009 - 02:18

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0
Tycker Canon har många fina :rolleyes:
Sony passar bättre i vardagsrummet enligt mig ;)

Postad 02 January 2009 - 09:49

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Hoppas det duger med en Pentaxtaliban :(

Om man nu föredrar canon så är mitt råd att köpa en begagnad 30D eller 40D istället för en ny 1000D. Canons instegshus tycker jag alltid har känts som leksaker i handen. Går man upp en klass däremot... :)

Postad 02 January 2009 - 16:39

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0

För det mesta använder man vidvinkliga objektiv till landskap, ett exempel:

Detta objektiv har en "synvinkel" på 102.4 grader, vad jag vet så ligger dom flesta vidvinkelobjektiv runt där också, [/i]de flesta kit-objektiven har en "synvinkel" cirka 100grader(@18mm), så det klart användbart!

Vad det gäller natur så finns det ju olika saker at fota där, menar du närbilder eller menar du som t.ex denna:
[i]Bild tagen från google

Insåg mitt fel som jag gjorde, vanliga kitobjektiv (t.ex DT 18-70) har INTE en "synvinkel" på ca. 100 grader, detta objektiv har en "synvinkel" på 76 grader!!!

Sry om jag har vilselett någon, men även dom bästa kan göra misstag!

/Jonas

Postad 02 January 2009 - 18:11

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

Så om en Nikon eller Canonsnubbe sitter med sina tips överallt om sina fattiga handikappade instegare så är det ok..

Mamma mamma Sonytalibanerna är dumma mot mig låter det om en Canikon får lite mothugg.....Fånigt.. :)

Postad 02 January 2009 - 18:18

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0
Varför lägga pengarna på något å få mindre för det?

Postad 02 January 2009 - 18:31

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Ekke, frågan var inte riktad till mig eller?

Postad 02 January 2009 - 19:43

kars
  • kars
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Haha, ta inte illa upp Mayro! Men det här är nog det mest Sony-vinklade kameraforum jag råkat på, relativt märkets vanlighet bland fotografer såklart.

Postad 02 January 2009 - 19:47

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0

Ekke, frågan var inte riktad till mig eller?

Nej det var bara en allmän fråga.

Postad 02 January 2009 - 23:04

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0

Så om en Nikon eller Canonsnubbe sitter med sina tips överallt om sina fattiga handikappade instegare så är det ok..

Mamma mamma Sonytalibanerna är dumma mot mig låter det om en Canikon får lite mothugg.....Fånigt.. :)

Dels tycks du ha missat smileyn på slutet, och dels var tanken att svara den som skrev något om sony, på ungefär samma nivå. Ska man bidra till diskussionen så känns det vettigare att berätta varför en sony-kamera kan vara nåt än att bara skriva "de bästa kamerorna".

För övrigt har jag i vissa trådar blivit rejält trött på de sony-talibaner som faktiskt huserar här. Som någon annan påpekade också, så har jag ingen annan stans än här på minhembio.com stött på ett lika massivt sony-stöd. Jag säger inte att det är fel på sony (för det tror jag inte att det är), men jag har upplevt att vissa sony-fanboys här är lite väl rabiata och hugger på allting och slåss för sitt märke med näbbar och klor.

Dessutom verkar de vara besatta av att racka ner på Canon och Nikon så fort tillfälle ges, varför förstår jag inte. Men det är kanske samma fenomen man märker bland vissa Apple-anhängare som känner sig tvungna att racka ner på MS bara för att de är störst, eller nåt.

Postad 03 January 2009 - 00:15

master_james
  • master_james
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Har lagt ut min Olympus E-510 på annons ifall det skulle vara av intresse. Länk

MVH DJeppe

Redigerat av master_james, 03 January 2009 - 00:23.

Postad 03 January 2009 - 00:53

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Cawi
be era leverantörer bygga kameror som kan konkurera så har ni nog lite att anföra ni med .. men just nu är Sony tuffast på banan med sin startserie.. och det är nyttigt för era leverantörer att dom får stå åt sida en gång så dom skärper sig och bygger mer konkuranskraftiga kameror...

Så hacka på dom i stället för Sonyister.. För det är inte sonyisternas fel att Canikon har kameror i startsegmenten som tyvärr inte håller samma standard numera...

jag garvade för övrigt jag med.. För det är lite lustigt att se canikoner sitta och beklaga sig för deras märken för första gången hamnat lite i bakvattnen här .. Näste modell kanske Sony ligger sist.. Då skall jag klaga som attan om ni inte gentlamannamässigt låter bli att köra över oss sonyister... ;)

Men jag orkar inte tramsa.. Så bryr mig inte om detta mera nu.. jag är glad för min nya kamera som kommer.. Så jag har annat än småtråkas med er i huvudet... :)

Postad 03 January 2009 - 03:10

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0
Era hit och era dit... Jag har en Canon själv och vet således mest om Canons kameror och tillhörande tillbehör. Sen att du tydligen tar illa vid dig när man skojar kring att det är skönt att slippa höra allt Sony-snack som mest handlar om hur bra Sony är och hur dåliga "Canikon" är utan att närmare specificera varför, det är mest trist.

Jag tycker det vore skönt om folk kunde släppa lite på sina revir och sin stolthet. Det skulle göra diskussionerna här både trevligare och - tror jag - mer givande.

För övrigt är det väl hyfsat subjektivt vilken kameramodell och av vilket märke, som för tillfället är den bästa. Du tycker Sony, uppenbarligen. Gissningsvis finns det många som inte håller med, kan du acceptera det? Själv är jag för dåligt insatt för att kunna kora någon definitiv "vinnare" bland alla märken och modeller, och är nog av uppfattningen att de flesta duger alldeles utmärkt och att det i de flesta fall är fotografen som är begränsningen och inte kameran.

Postad 03 January 2009 - 04:04

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Jadu. Som jag sa orkar jag inte tramsa mer med sura mäniskor för era märken inte hanger med.. Ni får gråta ut hos era leverantörer som är dom ni borde vända er till .. Det är deras fel dom levererat kameror i dessa startserier som är rätt långt efter en A300 ifrån Sony. ....och man behöver inte tycka.. Du kan kolla själv så fattar du hur långt bakom Canikon faktiskt är ....

Men som jag sa så skall jag nu invänta min A700á.. Där är inte samma sak som med A300 tycker jag sett på avstånd tills nu.... I semi så kan man nog inte säga Sony är klassledande på det handfasta sätt dom är det i startnivåerna.... Utan mer att Sony är en till bra Semikamera .. Hur bra eller så vet jag noll av..

jag kanske blir dödligt besviken pga bilderna inte blir bättre ämn A300.. kanske blir jag överlycklig...kanske sådär småglad..... Vi får se...

men lägg ner nu.. Anför era bra kameror ni så anför jag det jag anser om sony... Svårare är det väl inte.. Och har du samt andra så mycket starkare skäl att folk skall köpa Canikon så är det ju bara att uppge era åsikter.. Måste va lättare det än sitta med gnällande för folk med Sony anger sina kamerors fördelar...

med vänliga hälsningar...

Tobbe...

Ps/ Så lämnar vi detta .. snälla.. pallar inte med sådant här.. Ds

Postad 03 January 2009 - 04:10

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
Vill du ha brusiga bilder, ifall du gillade filmen 300. Samma stuk.
Köp då en SONY. :)

OBS! missa inte smileyn

Postad 03 January 2009 - 04:59

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0
Mayro:
Läst du ens vad jag skrev? Jag förstår verkligen inte vad du hetsar upp dig för. Tål du inte att få mothugg över huvud taget, eller varför den tråkiga tonen i inlägget?

Varför skulle jag vara sur för att "mitt" märke "inte hänger med"?
Och återigen så klämmer du bara fram hur överlägsna Sony är och hur "långt efter" Canon och Nikon (antar jag du menar?) är, utan att närmare gå in på något endaste skäl till varför du tycker det.

Och vad exakt ska jag lägga ner med? Som jag uppfattat det här så är det du som av någon anledning börjat hysa agg och höja tonläget. Om det var något olämpligt jag skrev så ber jag så mycket om ursäkt.

Jag har i tråden, och andra, som du ser pratat om Canons produkter mestadels, för att det är dom jag kan bäst. Det blir lite tröttsamt när man får upptryckt i nyllet att man minsann har fel och att Sony är bättre på alla sätt (som inte närmare specificeras). "sina fattiga handikappade instegare" känns i mina ögon inte som en bra nivå att lägga diskussionen på, som exempel.

Men det känns inte som att vi kommer så mycket längre nej. Min ambition är inte att bråka och vara jobbig, jag vill bara försöka nyansera och vidga lite. För som någon annan påpekade så upplever även jag att Sony-anhängarna tar lite väl stor plats på det här forumet. Och så länge nivån och argumenten är de rätta så får de gärna göra det, är de det inte så reagerar jag.

Tack för diskussionen i alla fall. Någon vart kom vi kanske. :)

Postad 03 January 2009 - 06:59

ljuglampa
  • ljuglampa
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Detta vart ju lagom OT...? Tråden är förvisso delvis till för att påpeka vad som är bättre/sämre med olika märken/modeller. Men jag har knappt fått några konkreta exempel på det. Bara innehållslös pajkastning, främst från "mayro" som verkar ta detta väldigt personligt och tror att vi diskuterar vems pappa som faktiskt är ballast.

Åter till ämnet shall we?

Postad 03 January 2009 - 07:12

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Oj, det här inlägget blev långt längre än jag hade planerat, men here goes!

Jag är av den uppfattningen att det inte finns något märke som är bäst. De har fördelar och nackdelar gentemot varandra, det ena märket må ha en kameramodell som är bättre än ett annat märkes kameramodell i samma prisklass, men sett i ett större perspektiv så är de rätt jämnlika och i övrigt handlar det om smak och tycke. Jag kan absolut godta att man rekommenderar ett märke baserat på ens egna smak och tycke, om man är tydlig med att det är just ens egna smak och tyckte och medger att man inte ser fullständigt objektivt på det hela. Däremot har jag svårt att svälja när någon bestämt hävdar att ett visst märke är bäst, och nitiskt försöker intala andra (ofta nybörjare) att det är på det sättet utan att reflektera över de många fördelar andra märken trots allt har alternativt vilka nackdelar det egna märket faktiskt har.

Eftersom att vi nu talar om märken som inte hänger med, och A300 kom upp som ett exempel på en kamera som leder utvecklingen för närvarande så kollar vi lite närmare på det. Vi kan börja med det faktum att A300 är en mycket prisvärd kamera. Jag kan också hålla med om att Canon och Nikons kamerahus inte är lika intressanta i samma prisklass. Men låt oss inte glömma Pentax (K200D) och Olympus (E-520). De har båda två riktigt kompetenta kamerakit i ungefär samma prisklass. De har sina för- och nackdelar gentemot varandra, men i slutänden är de likvärdiga. Sony har sin snabba live-view och vinkelbara skärm, och Pentax har sin vädertätning för att nämna ett par exempel på rak arm.

Men för att återgå till Canon och Nikon. Deras kamerahus är inte riktigt lika attraktiva i samma prisklass, men en systemkamera består till hälften av kamerahuset och till hälften av optik, 50/50. Låt oss då börja med att nämna att kitobjektivet till A300 är det sämsta i klassen. Jag vill vara tydlig med att det inte nödvändigtvis är dåligt, det är inte odugligt, det är inte värdelöst etc. men det är fortfarande bevisat sämst i klassen och alla andra märken har uppdaterat sina kitobjektiv. Det må vara en tidsfråga innan Sony också gör det, men så här ser läget ut i dag. Det är ett faktum som inte går att ignorera om man vill jämföra märken eller ännu hellre framhäva ett märke som bäst eller ledande i utvecklingen. Det är en liten detalj, men den är ändå av betydelse.

Vi fortsätter på samma linje, objektiven. Vi kan börja med antalet objektiv i sortimentet. Canon och Nikon har det största utbudet, 77 resp. 71 objektiv till salu. Sedan kommer Pentax, Sony och Olympus på 36, 35 och 22 objektiv. Olympus antal förklaras av att deras serie är ganska ung, den utvecklades unikt för de digitala systemkamerorna, men det gör den också modernare och anpassad för dagens kamerahus.
När man talar om moderna objektiv så talar man också om ultraljudsmotor och vädertätning, så vi kollar hur det ser ut på det området. Canon och Nikon har 54 resp. 35 objektiv med ultraljudsmotor, samt 30 vädertätade objektiv från Canon. Antalet från Nikon är inte känt, men ett tiotal verkar det åtminstone vara. Ultraljudsmotor från Sony, Pentax och Olympus är 6, 5 och 3 st. Vädertätning från Olympus, Pentax och Sony är 13, 5 och 0 (noll). Man ser alltså att Canon och Nikon har det största utbudet och i viss mån har de också tekniskt sett de mest utvecklade objektiven.

Ser man till priserna så kan man sammafatta det som att Pentax har det lägsta snittpriset. Canon och Nikon lägger sig någonstans mittemellan, medans Sony och Olympus har de högsta snittpriserna. Här kan också vara värt att inflika att Canon och Nikon har det överlägsta största utbudet av moderna objektiv på begagnatmarknaden, men också att Pentax och Sony har bättre kompabilitet med äldre objektiv.

Något viktigt att ta upp i sammanband med detta är bildstabiliseringen. Olympus, Pentax och Sony har det inbyggt i kamerahuset vilket ger möjlighet till bildstablisering i alla objektiv, medans Canon och Nikon har det inbyggt i vissa objektiv. Både rent praktiskt och kostnadsmässigt har det här gett kamerahusen med inbyggd bildstabilisator en stor fördel. På senare tid har Canon och Nikon dock lanserat fler objektiv med bildstabilisator, och vi har också börjat se att de tar mindre betalt för detta. Canon och Nikon ligger inte på efterkälken på samma sätt som tidigare, och konsumenterna måste inte längre betala multum för dessa objektiv. Olympus, Pentax och Sony har fortfarande en fördel på den punkten, men Canon- och Nikon-användare behöver inte lida av nackdelen på samma sätt längre.

Vad jag vill med detta inlägg är att ge ett lite större perspektiv, man måste se helheten. Man behöver se till vilka möjligheter och förutsättningar det finns att bygga vidare på sin utrustning. Hur mycket detta kostar användaren i slutänden. Vilken utvecklingen som har skett på optikområdet och vilket sortiment som finns tillgängligt. Det kan vara billigt att köpa sig ett visst startkit, men dyrare att bygga vidare på systemet. Ignorerar man det så lurar man sig själv - och andra om man inte är aktsam!

Postad 03 January 2009 - 09:55

DigiMannen
  • DigiMannen
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0
Jag struntar i vad som det skrivits om tidigare i tråden och riktar in mig på trådskaparens fråga.
Jag gillar Sony eftersom dom har stabilisering i huset, att man kan använda begagnad optik från minolta som oftast kan köpas för peanuts trots väldigt hög kvalitet (t.e.x deras 35-70, även kallat minibeercan) man kan också köpa snabba tredjepartsobjektiv och få stabilisering i huset på dessa.
Om du vill ha större sökare och klarar dig utan live view skaffa en a200, Måste du ha live view skaffa en a300.
Detta är min personliga uppfattning och kan inte överklagas.
Olympus vore troligtvis mitt andrahandsval.
Jag är supernöjd med min kombo, jag vill bara ha större sökare.
Så att börka med nedanstående paket är mitt tips (kolla gärna in Mediamarkt's priser)

(PC City och elgiganten har denna för 3490:-)

Sedan är nog en bra blixt det första du ska spara pengar till, nästa steg skaffar du snabbare optik/ längre tele/macro/fisheye när du känner att du har behov av det, oavsett vad du väljer då så kommer du att få stabilisering på dessa.

Hänger du på det här forumet så märker du att skaran aktiva Sonyanvändare är ganska stor vilket gör att diskussioner om funktioner på kameran och olika objektiv och tillbehör diksuteras vädigt frekvent.

PS
hittar du en a200/a300 billigare än 300:- jmf med utan kitobjektivet så välj utan glas och leta sedan reda på detta istället, finns på blocket, tradera mm
http://www.dyxum.com...l.asp?IDLens=39
Här ser du resultat uppnådda med detta objektiv
http://www.dyxum.com...s.asp?TID=11476

28-105 från minolta är också ett underskattat objektiv jag skulle kollat efter.
http://www.dyxum.com...l.asp?IDLens=36
http://hegethorns.e-.....mp;$echoVar=0

Redigerat av DigiMannen, 03 January 2009 - 10:13.

Postad 03 January 2009 - 12:35

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Cawi och ev andra..

jag tror ni läser mig totalt med fel glasögon.. Jag är varken arg lessen eller har högt tonläge.. Utan komplett neutral till leende..

Så jisses .. Jag tar inte forum så alvarligt som ni tycks läsa mig.. Kanske beror det på att vi "känner varandra dåligt".. Jag vet inte..

Men för direkt klara ut detta eftersom jag vet att det är inte ert fel ni fattar mig fel.. Utan det beror på min Dyslexsi samt talspråk.. där man inte ser kroppspråk i texter på en skärm.. Så glöm helt att jag skulle vara minsta sur på argt sätt..

För när jag är sur syns det omgående direkt.. Garanterat..

Med varma hälsningar från ett idag tyvärr snöigt blekinge... :)

Postad 07 January 2009 - 22:58

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

• 760 inlägg
  • 0
ny 450d eller begangnad 40d

Postad 07 January 2009 - 23:19

BlinkingLEDs
  • BlinkingLEDs
  • Lärjunge

• 363 inlägg
  • 0

ny 450d eller begangnad 40d

Har aldrig sett en 40d med glugg för 5k på vare sig blocket, tradera ect.

Postad 09 January 2009 - 23:46

Unregisteredfd2e4d83
  • Unregisteredfd2e4d83
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Jag köpte en beg Olympus e-510 med 14-40 och 40-150 (brännviddsförhållande som är x2) med extern originalblixt för 5000:-
En riktigt trevlig bekantskap och gluggarna presterar mycket bra det lilla jag testat, även recensioner säger detsamma...

Kanske ett alternativ?

Postad 10 January 2009 - 11:28

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
då ska a bryta in här lite. är själv nybörjare.. men har läst mycket om olika. i början hade ja fastnat för d80 och sony a200. men när ja väl va på plats å skulle känna på dom så blev de en pentax k200d. kan säga ja ångrar inte nått att köpa denna. lätt att hålla i sitter fint i handen å tar bra bilder. lätt att förstå sig på med alla inställningar å den kosta inte mer än 5000 sen tillkommer väl lite andra små grejor som uv filter å lite extra grejor man vill ha.. men mycket bra kamera för priset med stabilisering i huset.

Postad 10 January 2009 - 12:07

Tec
  • Tec
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0
Jag lyckades få tag på en Samsung GX-10 med 18-55 och 50-200 objektiv för 5000. Kan inte annat än rekommendera den kameran... eller Pentax k10D som är samma lika. Mycket prisvärd tycker jag. Jag tittade även på Nikon D80 men den var lite dyrare med samma utrustning.

Postad 12 January 2009 - 12:26

Unregistered00b32263
  • Unregistered00b32263
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Hej igen.

Jag kan få tag på en ny Pentax k200d med kitobjektivet 18-55mm för 4400kr.
Har förstått att det är ett rätt så bra pris men hur är kameran i övrigt, något att ha?

Postad 12 January 2009 - 12:42

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0
I mitt tycke är K200D en av de bättre kamerorna i instegsklassen. En no-nonsens kamera som har alla funktioner som behövs för att ta bra bilder, men saknar en del "lyx-funktioner" som andra kameror har, tex live view och filmning. K200D har istället hög byggkvalitet, bildstabilisering, bra grepp och stor tydligt optisk sökare.

Pentax har också bra och prisvärd optik som inte gör alltför stora hål i plånboken när du vill komplettera systemet.

Postad 15 January 2009 - 09:35

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

• 760 inlägg
  • 0
Jag rekomenderar inte att köpa en instegskamera, om du nu skulle fortsätta tycka det var roligt så kommer du vilja ha en bättre. Och i ställerför att sälja den sen så köper du en ordentlig på en gång som du kommer kunna vara nöjd med långt framöver. Jag rekomenderar inte att köpa kitglugg med.

5000kr räcker inte till en "bra" kamera med objektiv men utan objektiv. Tex en canon 40d kan du säkert få för 5tusen på något ställe där dem säljer begangnade kameror. Den kostar ju 7tusen nu så, och den funnits i över ett år. Kameran är i klass med en d300 men nikon d300 har mkt mer funktioner.
Det som d300 har bättre är:
batteri
skärmen då 40d bara har 230.000 p
färgåtergivningen i jpeg fotar man i raw med 40d så blir de ungefär de samma

Det som är bättre på 40d är:
Snabbast autofokus där 40d är dubbelt så snabb som d300
Bättre iso än d300 (säger tidningen foto tror jag det var) Ligger på samma klass så.

40d kostar 7 tusen d300 11

Om du ska ha en instegskamera skulle jag valt
1. 450d
(bäst detaljåtergivning av dessa 4. Flest objektiv till. Bra på höga iso. 3,5 bilder/sek. Har mest avancerade funktioner. snabbast autofukus som jag gillar.
Fick lika detaljerade bilder med ett kitobjektiv (18-55 is) som en nikon d90 med sigmaobjektiv 18-50 eller om det är 18-55. (enligt tidningen foto) sista nr har ja för mig. Sämst skärm av alla.
Gilar man inte greppet så köp en d80/60 kanske. Jag ser ingen fördel utav att välja någon annan kamera i klassen.. ?
Dessutom blev den världens bästa avancerade systemkamera 2008 av tipa. " The Canon EOS 450D was awarded the "Best D-SLR Advanced" award at the Technical Image Press Association (TIPA) 2008 Awards "

2. d80
3. d60
4. a300 mer prisvärd än a350 vet dock inte vad dem kostar

Vad gillar du?
Vad är viktigt att kameran ska ha? tex snabb seritagning?

Du kommer få bra bilder vad du än väljerför märke i instegsklassen om du köper ett bra objektiv. Skapa dig en egen uppfattning om hur du tycker kameran är. Men om du ska bara riktigt petnoga väljer du en av dem ledande märkena som är canon och nikon, där har du också mest tillbehör.

Det är fotografen och objektivet som gör det mesta för att få till en bra bild, inte: minpappaärstakareändinkameramärketjafs.

Redigerat av Johanpixels, 15 January 2009 - 09:54.

Postad 15 January 2009 - 10:46

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Kan även tillägga att du ska gå på greppet, funkar inte det så, ja, då får du ju gå och ha ont när du fotar...

Köp inte en D60 över en D80 då man kan få en beggad D80 för samma pris som en ny D60(!), dessutom har inte D60 fokusmotor, så det begränsar utbudet av objektiv...

Om du väljer Canon, ta en beggad 40D då jag tror den står sig längre och bättre jämfört med 450D!

Igen, välj den kamera som du tycker sitter bäst i handen!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.