Detta låter väldigt intressant! ( www.homebase.se )
Det finns inte så mycket information på deras hemsida, men det rör sig alltså om en ip-tv-leverantör som använder sig av fiber hela vägen.
Detta ger väldigt många intressanta möjligheter såsom hd-tv (självklart) men även att du kan spela in, i dagsläget upp till 15 kanaler, SAMTIDIGT...UTAN HÅRDDISK!
Inspelningarna kan du alltså även ställa in via din mobil!
Coolt värre, alltså!
Det inspelade kan sedan spelas upp på valfri digitalbox i huset, eftersom allt lagras centralt på deras servrar.
Homebase kommer alltså att lanseras under våren i Sverige, i bl a wexnet, men fler stamnät lär följa.
Jag har haft kontakt med VD:n på Homebase, Sverige och jag tänkte jag kunde delge er vad som sades: (jag kör bara mina frågor eftersom han svarade direkt i mitt mail.)
Det är inte satt ännu, men vi kommer ha dom flesta kanaler som våra konkurenter har.
För mig personligen så är dessa kanaler dock obligatoriska:
Svt1, Svt2, Tv3, Tv4, Kanal5 och Tv4Guld.
Vi kommer ha samtliga utom kanal 3 som är en Viasat kanal, dom vägrar oss denna kanal! Så det är en rättighets fråga som gör att varken vi eller någon annan utom Viasat samt Telia som gjort ett direktavtal med MTG som äger Viasat och därav fått rätten att sända kanal 3.
Vi kan spela in via mobilen (Det klarar ingen annan!), och minst 15 kanaler samtidigt, i år kommer vi uppdatera så du kan spela in alla kanaler samtidigt (Det klarar ingen annan!). Dessa och flera andra lösningar har vi och fler unika lösningar kommer ständigt hos oss!
Vad jag undrar dock som följdfråga ang TV3 är hur Canal Digital kan ha TV3? Gjorde de en deal dem emellan att Viasat får kanal5 så får Canal Digital TV3?
Det kan vara så, men du ska veta att TV rättighets världen är mycket märklig! Tex har Canal Digital som för övrigt är en av våra konkurrenter rättigheterna för kanal 5! Så jag får förhandla med CD för att få rättigheten att sända kanal 5!? Nu är det löst men märkligt är detJ Tyvärr kan man (Om man inte heter Telia) endast förhandla med Viasat om 3an, och dom är inte hmmmmm dom enklaste för att utrycka sig milt………………….! DÖRREN ÄR STÄNGD !
Det låter onekligen VÄLDIGT intressant att kunna spela in via mobilen! Imponerande!
Hur kommer själva inspelningen att fungera mer i praktiken? Jag har märkt, efter att ha haft 2 olika dvb-t-boxar med hdd, att det är ganska vanligt att det blir något slags fel på inspelningarna efter ett tag.(svart bild, hackande bild el likn) Förmodligen för att det behövs en defragmentering av hårddisken efter alla inspelningar/raderingar man gör hela tiden.
Detta antar jag är ett betydligt mindre problem med den teknik ni använder er av?
Jag är ingen tekniker så jag vet inte hur saker fungerar, men jag vet däremot att våra tjänster FUNGERAR mycket bra i Norge och det kommer dom att göra i Sverige också! Vår box är en Motorola box och den är HD klar, så alla våra kunder kommer från dag ett kunna se HD tv!
Ingen Hård disk = mindre problem!
Nej, jag får nog hålla mig till tåls till er lansering.
Ni får gärna hålla mig underrättad när det händer något.
Iwill!
MVH
Kaj Kangeman
VD Sverige
(klicka på pilarna nere till vänster)
Redigerat av endumen, 08 januari 2009 - 08:14.