Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blue Jeans Cable...Bra kablar ingen bullshit.

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 January 2009 - 22:15

JayAreSeven
  • JayAreSeven
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
Tja!!
Har läst olika mycket hätska debatter här på forumet om olika kablar och deras verkan på våra liv, för att inte prata om deras påverkan på ljudet B) ..... Personligen har jag efter att ha både lyssnat men framför allt läst olika vetenskapliga förklaringar för vad kablar gör känt att changsen att bli lurad är bra mycket större än att kablarna lyfter ljudet i den utsträckning som priset borde motivera.
Därför skulle jag vilja tipsa om ett märke som jag tycker är väldigt bra, no bullshit bara riktigt bra kablar om man säger så. Läs gärna deras artiklar om allt som rör kablar, BlueJeansArticle allt ifrån varför inte silver och teflon är så bra som folk tror till varför vi har hdmi standarden idag. En rolig parentes är att MosterCable stämde BlueJeans för patent brott (något de tydligen har för vana att göra med små tillverkare för att behålla sina marknadsandelar) men till deras besvikelse är grundaren av BlueJeans fd advokat och hans svar till MonsterCable kan ni läsa på deras hemsida:Monster Cable Correspondence Han fullständigt slaktar monstret om man säger så.
Dyra kablarmed fantasi egenskaper existerar tydligen bara mot den privata konsument marknaden och det tycker jag är bevis nog för att extrem dyra kablar är bullshit!!
Mvh J.R

Postad 01 February 2009 - 19:26

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0
intressant, ska sätta tänderna i sidorna och läsa.

Postad 06 February 2009 - 16:56

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10547 inlägg
  • 0
extremt dyra kablar är ju inte bullshit... Däremot så finns det ju som med allt inget samband mellan pris och prestanda jämt beror ju på hur mycket avans de vill ha på kablarna.

Har nu köpt koaxial, optisk kabel och rca interconnect kabel. Blev ju inte superbilligt 700 spänn allt som allt för 1 meters kablar.

Redigerat av oqvist, 07 February 2009 - 00:30.

Postad 08 February 2009 - 19:37

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

extremt dyra kablar är ju inte bullshit...

Att kablar skall behöva kosta ett par tusen eller mer per meter för att utföra en sedan länge välkänd och ganska enkel uppgift är imo troligen bs.

Postad 13 February 2009 - 01:25

JayAreSeven
  • JayAreSeven
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0

Att kablar skall behöva kosta ett par tusen eller mer per meter för att utföra en sedan länge välkänd och ganska enkel uppgift är imo troligen bs.

Exakt!! Det är ju faktiskt ingen svår teknisk uppgift kablar har, men de är enkla att tillverka och därför lätta att göra stor förtjänst på.

Postad 14 February 2009 - 22:54

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10547 inlägg
  • 0
nja så lätta att tillverka high end kablar är det ju inte... Det är lätt att göra billiga kablar helt klart.
Sedan är det inte alls orimligt att det är minst lika höga vinstmarginaler på billiga kablar som dyrare heller.

Det som kostar är ju dock som alltid research. Marknaden är ju rätt så begränsad för de riktiga HIFI kablarna också det är inte direkt som att försöka sälja mjölk.

Postad 14 February 2009 - 22:58

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0
Det som oftast kostar i en fin kabel är ju kontakterna och annat material, det är ju dyrt att ha guldpläterade kontakter.

Sen kostar det ju att utveckla kablar.
Lite som med bläckpatroner

Postad 14 February 2009 - 23:21

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
material är INTE den stora konstaden, å guld i de mängderna? till och med grejer från biltema är guldpläterade... vad som kostar är framtagning och marknadsföring av kablar, och inte minst test av färdiga kablar. den främsta anledningen till att en vara är lite dyrare än den andra som ser likadan ut brukar vara att de har högre krav på toleranser på den färdiga produkten. men så finns det ju en gräns, för mig kan inget motivera varför en kabel kan kosta exempelvs 15 tusen. i så fall ska du ha raketforskare från ett oberoende institut i schweiz som kollar och räknar och har sig på varenda kabel

känns som att det här är en diskussion som inte kommer ta slut, och liknar alltför många andra på forumet, så för att återgå till ämnet lite: har aldrig hört talas om blue jeans cable, gör de mer än vanliga kablar? vilken prisklass ligger de i? osv? lite diskussion om det här okända "miraklet" kanske? :)

mvh

edit: det blev dubbel text? konstigt

Redigerat av Unregisterede3e9db38, 14 February 2009 - 23:22.

Postad 15 February 2009 - 08:49

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

nja så lätta att tillverka high end kablar är det ju inte... Det är lätt att göra billiga kablar helt klart.

Man kan ju kopmplicera tillverkningen både gällande material och metod hur mycket man vill egentligen. Den intressanta frågan är om det mer handlar om att berättiga ett högt pris än att det "behövs" och finns elektriska / fysiska skäl till att det blir hörbart.

Man ser tillverkare inom alternativmedicin, energidrycker, hygienartiklar, mm, mm, gå tillväga på samma sätt. De har forskat och kommit fram till en produkt med "Super duper fomula X2LZ" innehållande det dyra ämnet "xlusive 1000". I marknadsföringen vill de även gärna visa upp något laboratorie och någon läkare eller tandläkare som berättar om hur fantastiskt bra produkten verkar. När det, precis som ljud, handlar om en upplevelseindustri är det mycket lätt att denna typ av "mumbo-jumbo" drar igång (då det är omöjligt att bevisa en ickeexistens).

Sedan är det inte alls orimligt att det är minst lika höga vinstmarginaler på billiga kablar som dyrare heller.

Hur tänker du då? I min ekonomiska värld så behöver man ha större marginaler på produkter man säljer sällan (få till antalet) än de som man säljer ofta (många till antalet).

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 16 February 2009 - 16:12.

Postad 17 February 2009 - 01:58

JayAreSeven
  • JayAreSeven
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
[quote name='richie.f' date='Feb 14 2009, 23:21 ' post='2316140'

känns som att det här är en diskussion som inte kommer ta slut, och liknar alltför många andra på forumet, så för att återgå till ämnet lite: har aldrig hört talas om blue jeans cable, gör de mer än vanliga kablar? vilken prisklass ligger de i? osv? lite diskussion om det här okända "miraklet" kanske? :blink:[/quote]

De gör kablar av broadcast quality:

"How Does Broadcast Quality Cable Compare to Other Products, and Why Do Others Cost More?
The cables built for the broadcast market exceed, in their technical characteristics and specs, anything produced primarily for the consumer market. These are, literally and objectively-speaking, the best cables built by anyone, anywhere in the world. That statement surprises a lot of people, and we get a lot of questions about that; if they're the best, why do so many others, including many of the Chinese-built consumer brands found in the big-box stores, cost so much more?"

urklippt ur en av många artiklar om kablar på BlueJeans hemsida där de också backar upp påståendet ovan

BlueJeansCable Articles
På sin hemsida berättar de allt som är värt att veta om kablar och om man läser igenom allt får man en ganska bra uppfattning om vad det handlar om. Självklart är de ett vinstdrivande företag men att vara helt ärlig när man promotar en bra produkt är ju faktiskt också lönsamt. De finns säkert lika bra kablar hos andra återförsäljare men ingen annan berättar så öppet vad det är de gör och varför det kostar vad det gör. Och eftersom kablar är en sådan förgiftad branch med så mycket sinnessjuka överpriser uppskattar i alla fall jag BlueJeans mer. Att de dessutom gör kanske det bästa som går att få tag på försämrar ju inte saken.
Apropå priset: beroende på vad vilken sorts kablar du ska ha men ett exempel; deras bästa HDMI kabel kostar 11,80 pund för tre foot och då snackar vi den bästa HDMI kabeln man kan få tag i .(man betalar i pund på deras engelska hemsida som dom har för kunder utanför USA)

Länk till Blue Jeans Cable UK

Postad 17 February 2009 - 19:50

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0

urklippt ur en av många artiklar om kablar på BlueJeans hemsida där de också backar upp påståendet ovan

BlueJeansCable Articles
På sin hemsida berättar de allt som är värt att veta om kablar och om man läser igenom allt får man en ganska bra uppfattning om vad det handlar om. Självklart är de ett vinstdrivande företag men att vara helt ärlig när man promotar en bra produkt är ju faktiskt också lönsamt. De finns säkert lika bra kablar hos andra återförsäljare men ingen annan berättar så öppet vad det är de gör och varför det kostar vad det gör. Och eftersom kablar är en sådan förgiftad branch med så mycket sinnessjuka överpriser uppskattar i alla fall jag BlueJeans mer. Att de dessutom gör kanske det bästa som går att få tag på försämrar ju inte saken.
Apropå priset: beroende på vad vilken sorts kablar du ska ha men ett exempel; deras bästa HDMI kabel kostar 11,80 pund för tre foot och då snackar vi den bästa HDMI kabeln man kan få tag i .(man betalar i pund på deras engelska hemsida som dom har för kunder utanför USA)

Länk till Blue Jeans Cable UK

Käns som att du mest försöker reklam om deras kablar, sånt går inte hem här.
Du får dra fram lite mer konkreta svar/bevis om varför BlueJeans är så bra som du påstår Är Blue Jeans kablarna lödda av personer, för hand?..och här i Sverige så används inte foot som ett vanligt begrepp, det gjorde det väl för 100år sen, men nu är det 2009. och då använder vi oss av areaenheterna.
Och pund säger mig heller ingeting, vad är det för främmande, det använder inte jag här i Sverige när jag går och köper mina SUPRA kablar.

Och vad är det som säger att det är den bästa hdmikabeln?
Fram med lite tester om att den kan skicka 1.2 och 1080p på längder som 15m.

Och föresten om du har tid, tralla dig ner till jenving själv och prata med han och titta hur tillverkning går till, ja det finns en film på youtube ifrån fabriken.(hittar den inte men återkommer)

Om du är intresserad så kan du titta på den här filmen, där dom har en pratstund med Tommy

Postad 17 February 2009 - 23:30

JayAreSeven
  • JayAreSeven
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
Jag gör gärna reklam för deras kablar för de är ju rätt bra faktiskt!! :P Alla får ju bilda sig sin egen uppfattning men om du kollat in länken till deras artiklar om kablar hade du inte svarat som du gjorde vilket är lite synd. Jag tror supra gör jättebra kablar eller rättare sagt jag vet det till och med men det ena förringar ju inte det andra. Allt jag ville va att folk skulle få upp ögonen för ett företag som är seriöst och gör bra kablar. Om man dessutom läser deras artiklar som inte handlar om hur bra de är utan handlar om vad kablar gör och hur det fungerar så kan man lära sig massor vilket kan leda till att folk kanske inte lägger 3.000 kr på ett par signal kablar till sin hemmabio receiver.
PÅ din fråga om prestanda på kablarna hänvisar jag dig till deras hemsida där du kan få alla svar du vill ha.

Det där med fot och pund tänkte jag först inte besvara då det bara är grälsjukt jidder från din sida men jag ändrade mig eftersom det är så dumt att jag nästan blev irreterad men det va säkert det som var meningen och då har du ju lyckats, stort grattis i så fall. Förresten kan du skita i artiklarna jag nämt för de är på engelska, ett språk du omöjligt behärskar, be någon snäll person översätta åt dig. Kanske din mamma kan hjälpa dig.

Postad 16 June 2009 - 21:26

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0
Jag kör också med dessa kablar, har rca, optisk och hdmi. Mycket bra grejor. Märker ingen som helst skillnad mot min supra, och då är jag väldigt kritisk.

Måste också nämna frakttiden, 2 dagar hem till dörren genom fedex, inte så illa :)

Postad 25 June 2009 - 22:03

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Jag gör gärna reklam för deras kablar för de är ju rätt bra faktiskt!! :) Alla får ju bilda sig sin egen uppfattning men om du kollat in länken till deras artiklar om kablar hade du inte svarat som du gjorde vilket är lite synd. Jag tror supra gör jättebra kablar eller rättare sagt jag vet det till och med men det ena förringar ju inte det andra. Allt jag ville va att folk skulle få upp ögonen för ett företag som är seriöst och gör bra kablar. Om man dessutom läser deras artiklar som inte handlar om hur bra de är utan handlar om vad kablar gör och hur det fungerar så kan man lära sig massor vilket kan leda till att folk kanske inte lägger 3.000 kr på ett par signal kablar till sin hemmabio receiver.
PÅ din fråga om prestanda på kablarna hänvisar jag dig till deras hemsida där du kan få alla svar du vill ha.

Det där med fot och pund tänkte jag först inte besvara då det bara är grälsjukt jidder från din sida men jag ändrade mig eftersom det är så dumt att jag nästan blev irreterad men det va säkert det som var meningen och då har du ju lyckats, stort grattis i så fall. Förresten kan du skita i artiklarna jag nämt för de är på engelska, ett språk du omöjligt behärskar, be någon snäll person översätta åt dig. Kanske din mamma kan hjälpa dig.

Leder dom signalen så funkar dom helt enkelt, inte svårare än så. Vill man lägga några tusen för en snyggare, lika bra kabel får man göra det ;)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.