Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Programmera Scene-knapparna på Yamaha RX-V663

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 February 2009 - 21:02

Nathaniel
  • Nathaniel
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Min Yamaha RX-V663 har som bekant 4st "Scene"-knappar. Väldigt behändigt, och bra mycket lättare att lära tjejen att bara trycka på 1an istället för "MD/CD-R" när hon egentligen vill kolla på Digitalboxen :)

Hur som helst, Yamman har även en programmerbar fjärrkontroll. Fjärrkoder kan mappas individuellt per input. So far, so good. Problem uppstår när jag använder Scene-knapparna för att välja input, eftersom fjärrkontrollen inte har möjlighet att veta vilka inputs jag valt på receivern. Fjärrkontrollen behåller alltså originalinställningarna för Scene-knapparna oberoende av vad jag väljer på receivern, så att input-mappningarna inte stämmer. Scene 1 är t.ex. MD/CD-R i praktiken, men envisas med DVD på fjärrkontrollen.

Manualen verkar inte nämna ett ord om detta dilemma. Är det någon här som vet om det går att lära fjärren vilka inputs som ska gälla för de olika Scene-knapparna?

Postad 07 May 2009 - 16:14

Kringlan
  • Kringlan
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Står i instruktionsboken hur man tilldelar och programmerar Scene knapparna.
Köpte 663 i veckan här och läste om det igår.
Så det finns där.
Bara att gå till Scene kapitlet.

Bruksanvisning online:

http://www.yamaha-hi...=...=1&idcat2=2

Kolla på sidan 41 i själva boken. Sidan 43 i PDF läsaren.

Lycka till!

Postad 08 May 2009 - 19:18

jool02
  • jool02
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag lånar den här tråden lite. Köpte en RX-V663 för några dagar sedan och har några problem/frågor:

1) Alla ingångar har givits namn som DVD, DVT/CBL, DVR osv. Är det så att dessa är ihopkopplade så att man bara kan använda en i taget av samma sort? Dvs om jag har kopplat en apparat till HDMI-porten märkt DVD, kan jag då inte koppla en annan apparat till komponent-ingången märkt DVD? När jag kopplade på det sättet så fick jag bara in enheten som var kopplad via HDMI. Om så är fallet så har denna extremt dåligt med ingångar...

2) Jag har en gammal dvd-recorder som bara har scart, s-video och komposit ut. Men som jag förstår så ska man kunna koppla in den och använda videokonverteringen för att komma till projektorn via HDMI. Jag får bild, men färgerna blir helt fel, blir likadant med komposit och s-video så är inte sladden som är fel på. Kan det vara någon inställning eller är det fel på receivern? Ut kopplingen är det inget fel på iaf HDMI->HDMI ger bra bild.

Postad 09 May 2009 - 21:31

jool02
  • jool02
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Jag lånar den här tråden lite. Köpte en RX-V663 för några dagar sedan och har några problem/frågor:

1) Alla ingångar har givits namn som DVD, DVT/CBL, DVR osv. Är det så att dessa är ihopkopplade så att man bara kan använda en i taget av samma sort? Dvs om jag har kopplat en apparat till HDMI-porten märkt DVD, kan jag då inte koppla en annan apparat till komponent-ingången märkt DVD? När jag kopplade på det sättet så fick jag bara in enheten som var kopplad via HDMI. Om så är fallet så har denna extremt dåligt med ingångar...

2) Jag har en gammal dvd-recorder som bara har scart, s-video och komposit ut. Men som jag förstår så ska man kunna koppla in den och använda videokonverteringen för att komma till projektorn via HDMI. Jag får bild, men färgerna blir helt fel, blir likadant med komposit och s-video så är inte sladden som är fel på. Kan det vara någon inställning eller är det fel på receivern? Ut kopplingen är det inget fel på iaf HDMI->HDMI ger bra bild.

Efter lite mer testande så har jag avgränsat problemet i fråga 2. När jag har komposit eller s-video som input och försöker få det till projektorn så blir färgerna kass. komponent -> hdmi går bra. När jag kopplar in tv:n istälet för projektorn så går även komponent/s-video->hdmi bra. Nån som har en idé om varför det inte funkar till projektorn?

När det gäller fråga 1 så är jag inte klokare. Nu har jag kopplat en enhet till den dvd-märkta hdmi-porten och en annan till den dvd-märkta komponent-porten. Då väljer receivern att spela från hdmi. Hur gör jag för att få den att spela från komponent? För visst måste det väl gå att spela från bägge?

Postad 09 May 2009 - 21:39

Nathaniel
  • Nathaniel
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Står i instruktionsboken hur man tilldelar och programmerar Scene knapparna.
Köpte 663 i veckan här och läste om det igår.
Så det finns där.
Bara att gå till Scene kapitlet.

Du missade tyvärr min poäng. Jag skrev att jag lyckats programmera in mina Scenes, men att problemet är att dessa inställningar inte gäller för fjärrkontrollen (av naturliga skäl). Således kan jag välja vilken input som helst och spara denna i vilken Scene-mall som helst, men fjärrkontrollen kommer fortfarande välja input för sin egen räkning utefter fabriksinställningarna. Alltså, om jag mappar andra fjärrkoder och länkar dessa till DVD-inputen, så spelar det ingen roll ifall jag har DVD på Scene 1 om inte fjärrkontrollen också var fabriksinställd på att ha DVD på Scene 1. Förändrar jag det, så tappar jag nästan hela poängen med kombinationen Scenes + programmerbar fjärr.

Hursomhelst så tänker jag lösa alltihopa genom inköp av en Logitech Harmony.

Efter lite mer testande så har jag avgränsat problemet i fråga 2. När jag har komposit eller s-video som input och försöker få det till projektorn så blir färgerna kass. komponent -> hdmi går bra. När jag kopplar in tv:n istälet för projektorn så går även komponent/s-video->hdmi bra. Nån som har en idé om varför det inte funkar till projektorn?

När det gäller fråga 1 så är jag inte klokare. Nu har jag kopplat en enhet till den dvd-märkta hdmi-porten och en annan till den dvd-märkta komponent-porten. Då väljer receivern att spela från hdmi. Hur gör jag för att få den att spela från komponent? För visst måste det väl gå att spela från bägge?

Jag funderade länge över samma sak, innan jag fick det förklarat för mig.

De analoga ingångarna (RCA, S-Video, vanlig stereo osv) är "hårda", dvs de fungerar bara inom sina grupper. De digitala ingångarna kan du däremot flytta runt och mappa till olika grupper som du känner för. Problemet du har med HDMI och Komponent i samma grupp beror på att receivern prioriterar digitala inputs framför analoga. Du kommer alltså aldrig att kunna byta mellan dessa två inom samma grupp.

Postad 09 May 2009 - 22:14

jool02
  • jool02
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Jag funderade länge över samma sak, innan jag fick det förklarat för mig.

De analoga ingångarna (RCA, S-Video, vanlig stereo osv) är "hårda", dvs de fungerar bara inom sina grupper. De digitala ingångarna kan du däremot flytta runt och mappa till olika grupper som du känner för. Problemet du har med HDMI och Komponent i samma grupp beror på att receivern prioriterar digitala inputs framför analoga. Du kommer alltså aldrig att kunna byta mellan dessa två inom samma grupp.

Tack för svar! Men det där var ju en besvikelse och om det är sant kan man verkligen ifrågasätta marknadsföringen. Står det 2 HDMI och 3 komponent så ska man väl kunna använda dem? Men i realiteten så är det alltså så att om man har utnyttjat bägge HDMI så finns det bara en disponibel komponent kvar?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.