Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bra bäddmadrasser? Tempurmaterial? Ergotemp eller Zomna?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 februari 2009 - 14:00

MattiasN
  • MattiasN
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Jag köpte för ett drygt år sedan en Ekornes Svane Excellent (f.d Hilton) säng eftersom den fått positiv kritik i flera sängtester. Tyvärr har den snarare gett mig sämre sömn än min 15 år gamla IKEA-säng. Det första halvåret efter köp hade jag t.o.m ryggvärk på morgonen, vilket iofs avtagit på sistone. Jag vaknar dock fortfarande upp i princip varje natt, vilket jag inte gjorde när jag sov i min IKEA-säng (medel-hård).

Eftersom det inte är möjligt att lämna tillbaka Ekornes-sängen är en lösning att köpa en bra bäddmadrass istället. Jag lånade hem en Tempur-madrass för att prova och visserligen tyckte jag att den var alltför hård för att kallas "skön", men jag sov faktiskt aningen bättre än tidigare, vilket kan ge en hint om att min Ekornes-säng är för mjuk för mig. Min budget tillåter dock inte en Tempur-madrass för 6000 kr, men jag har fått tips om två likvärdiga alternativ som heter Zomna och Ergotemp vars pris ligger 50% lägre än Tempur.

Är det någon här som har egen erfarenhet eller känner nån som har erfarenhet av Ergotemp, Zomna eller andra bäddmadrasser med dess egenskaper? Jag är speciellt nyfiken på kvalitet, livslängd, skillnad mot Tempur, köpvillkor och liknande. Och finns det förresten andra alternativ på bra bäddmadrasser (än Tempur-varianter) i min situation?

Postad 07 februari 2009 - 18:10

Sledgeman
  • Sledgeman
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Jag hade problem med ryggen tidigare och hade svårt att hitta säng som passade. Provade tempur, hästen och en massa annat. Hittade det som fungerar för mig på IKEA. Deras latexmadrass, alltså inga fjädrar och sådant utan bara en tjock madrass av skum i mitten tror jag, och latex runt omkring. Sover som en baby och vaknar upp utan stel rygg på morgonen. Den kanske inte passar dig men tror det kan vara värt att prova.

Redigerat av Sledgeman, 07 februari 2009 - 18:11.

Postad 07 februari 2009 - 20:49

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2 592 inlägg
  • 0
Jag har varit runt och provat sängar under senaste veckan. IKEAS är för mjuka och passar inte mig alls. Besökte Sova och testade ett gäng olika sängar i prisklass upp till 25´. Det som jag upplevede som bästa val var Tempur.

Jag slog till på en sådan och får hem den på Tisdag, hoppas det blir bra!

Postad 28 oktober 2010 - 14:06

Schiznit
  • Schiznit
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Gammal tråd men kan tillägga att jag beställt Ergotemp Orto och den är super! Vissa passar inte för Tempurmaterial men många gör nog det kan jag tro. Sover djupare och bättre än innan och riktigt skönt att ligga på.

Postad 28 oktober 2010 - 14:18

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1 006 inlägg
  • 0
Tempur hade vi Men det blev varmt * svampig känsla * Helt värdelösa !! Vi gav bort dom !! Kör med Jensen Ambasadör fast på engelska :) dyr ca 10 k men skön !!!

Postad 28 oktober 2010 - 16:01

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2 761 inlägg
  • 0
Dom flesta sängar madrasser är överreklamerat skit som inte fungerar och dyrt är det med.

Postad 03 november 2010 - 22:06

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Dom flesta sängar madrasser är överreklamerat skit som inte fungerar och dyrt är det med.

Så du skulle vilja påstå att en bäddmadrass från Jysk för 1800 kr (ex Gold T35) är minst lika bra som Svane Elastec för 4300 kr?

Det skulle inte förvåna mig, men samtidigt är det inte enkelt val, inspekterar man dem och känner lite på hur kvalitén känns så får man helt klart bättre känsla av Svane Elastec. Men det behöver givetvis inte betyda att den är bättre. Det jobbiga med bäddmadrasser är att de kan avgöra komforten en hel del (om jag förstår det rätt) och ändå får man inte låna hem för att prova i några timmar?

Postad 04 november 2010 - 17:07

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2 761 inlägg
  • 0

Så du skulle vilja påstå att en bäddmadrass från Jysk för 1800 kr (ex Gold T35) är minst lika bra som Svane Elastec för 4300 kr?

Det skulle inte förvåna mig, men samtidigt är det inte enkelt val, inspekterar man dem och känner lite på hur kvalitén känns så får man helt klart bättre känsla av Svane Elastec. Men det behöver givetvis inte betyda att den är bättre. Det jobbiga med bäddmadrasser är att de kan avgöra komforten en hel del (om jag förstår det rätt) och ändå får man inte låna hem för att prova i några timmar?

Nu är det så att gold t35 är bäst i test .

Postad 04 november 2010 - 19:51

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Nu är det så att gold t35 är bäst i test .

Ja de e jag också medveten om, men har du känt på den? Jag blev tyvärr inte imponerad, dessutom vet jag inte vad de andra madrasserna de jämförde var för något.

Slutligen kan man ju fråga sig hur Gold T35 blev utsedd till testvinnare? Var det kvalité i samband med pris? Eller räkna man inte alls in pris i ekvationen? Jag kan förstå om den fick bästa budgetval men nu har man valt att endast utse en och då blev det Jysk Gold T35?

Postad 04 november 2010 - 19:59

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2 761 inlägg
  • 0

Ja de e jag också medveten om, men har du känt på den? Jag blev tyvärr inte imponerad, dessutom vet jag inte vad de andra madrasserna de jämförde var för något.

Slutligen kan man ju fråga sig hur Gold T35 blev utsedd till testvinnare? Var det kvalité i samband med pris? Eller räkna man inte alls in pris i ekvationen? Jag kan förstå om den fick bästa budgetval men nu har man valt att endast utse en och då blev det Jysk Gold T35?

Har testat otaliga latex madrasser och dom är inte ett dugg bättre än vad en t35 är
sen är det inte att den dyraste är bäst
det är som om hästens sängar skulle vara bra värre skit säng får man leta efter då kan man lika bra ligga på en säck pära .

Postad 04 november 2010 - 20:42

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0
hehe jo jag förstår, Hästen känns ganska överreklamerad när man kollar runt på forumen.

Men vi kommer ändå inte ifrån att bäddmadrassen vi hittade på mio kändes bättre/fluffigare och det beror inte på att priset är högre utan så var det, den gav en bättre kvalitéts känsla när man hanterade den. Men det säger egentligen inget om hur den är i långa loppet. Jysks T35 skulle ju tydligen hålla formen väldigt bra, där vet vi inte alls hur den från MIO håller. Dessutom verkar inte Svane intresserad av att svara på vårt mail där vi frågade vad det är som gör att deras madrass är så mycket dyrare.

Postad 04 november 2010 - 21:12

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2 761 inlägg
  • 0

hehe jo jag förstår, Hästen känns ganska överreklamerad när man kollar runt på forumen.

Men vi kommer ändå inte ifrån att bäddmadrassen vi hittade på mio kändes bättre/fluffigare och det beror inte på att priset är högre utan så var det, den gav en bättre kvalitéts känsla när man hanterade den. Men det säger egentligen inget om hur den är i långa loppet. Jysks T35 skulle ju tydligen hålla formen väldigt bra, där vet vi inte alls hur den från MIO håller. Dessutom verkar inte Svane intresserad av att svara på vårt mail där vi frågade vad det är som gör att deras madrass är så mycket dyrare.

Det är nog logotypen som gör den dyrare
men är den bättre troligen inte .

Postad 23 november 2010 - 13:29

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Vi har en Carpe Diem Continental säng där bäddmadrassen har gjort sitt. Vi bytade till en Jysk Gold T70 som har gjort susen. Har också provat Tempur men gillar inte att den tar så lång tid på sig att forma om sig när man vänder sig. Denna vi köpte är snabbare på det. Kan säga att jag sover så mycket bättre med denna och känner mig utvilad i kroppen när jag vaknar. Kan varmt rekomendera den.

En ny "vanlig" bäddmadrass från Carpe Diem skulle gå på ca 8000:-

När det gäller kvalitet/märke/pris så har det varit att man får vad man betalar för, men det börjar bli lite si och så med det.

Redigerat av Melmac, 23 november 2010 - 13:34.

Postad 23 november 2010 - 13:44

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Vi har en Carpe Diem Continental säng där bäddmadrassen har gjort sitt. Vi bytade till en Jysk Gold T70 som har gjort susen. Har också provat Tempur men gillar inte att den tar så lång tid på sig att forma om sig när man vänder sig. Denna vi köpte är snabbare på det. Kan säga att jag sover så mycket bättre med denna och känner mig utvilad i kroppen när jag vaknar. Kan varmt rekomendera den.

En ny "vanlig" bäddmadrass från Carpe Diem skulle gå på ca 8000:-

När det gäller kvalitet/märke/pris så har det varit att man får vad man betalar för, men det börjar bli lite si och så med det.

Det slutade med att vi köpte Svane madrassen för 4300 kr efter som vi hade tillgodokvitto på MIO och vanligt vis köper vi inte så mycket därifrån.

Jag kan dock tycka att sängen blivit hårdare med Svane madrassen men så är också sängarna helt nya så det tar väll lite tid innan de anpassar sig.

Vi har tittat på sådana madrasser som formar sig men efter som iallafall jag rör mig ganska mycket när jag sover så är det helt uteslutet. Dessutom sägs det att de ska vara varmare än vanliga.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.