Pekskärm för att styra HTPCn
24 svar till detta ämne
Postad 19 February 2009 - 09:15
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Är det någon som har erfarenhet av mindre pekskärmar för att styra en HTPC?
Jag tänker mig att kunna sätta upp en pekskärm på väggen i varje rum, och med dem kunna styra främst vilken musik som spelas från en HTPC på stereon. Det allra bästa hade klart varit om skärmarna är trådlösa, och om de kan agera digital fotoram när de inte används.
Finns det något sådant? Eller rättare sagt, hur nära kan man komma? :-)
//Henrik
Postad 19 February 2009 - 09:27
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14166 inlägg
Jag tänker mig att kunna sätta upp en pekskärm på väggen i varje rum, och med dem kunna styra främst vilken musik som spelas från en HTPC på stereon. Det allra bästa hade klart varit om skärmarna är trådlösa, och om de kan agera digital fotoram när de inte används.
Finns det något sådant? Eller rättare sagt, hur nära kan man komma? :-)
Finns mindre USB-baserade skärmar, sen kan man alltid klistra på en film som gör dom tryckkänsliga, filmen har också USB-gränssnitt.
Postad 19 February 2009 - 09:56
Unregistered7cd0cb59
-
Unregistered7cd0cb59
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Det är klart att det finns! Du kan få precis det du vill, det är ju bara frågan om till vilket pris? Varför inte ta och titta på Crestron tråkig sida jag vet men oj sådan porr
Postad 19 February 2009 - 10:12
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Hehe :-)
Crestons grejor verkar ju hur grymma som helst, och jag hittar inget pris.... generellt ett dåligt tecken :-P
Finns det mer överkomliga lösningar att rekommendera? Budgeten är inte satt, men ju dyrare det blir, desto längre får jag vänta...
Postad 19 February 2009 - 10:44
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14166 inlägg
Det är klart att det finns!
Du kan få precis det du vill, det är ju bara frågan om till vilket pris? Varför inte ta och titta på Crestron tråkig sida jag vet men oj sådan porr
Fast funkar deras grejjer med 3e-partsprodukter ....
Postad 19 February 2009 - 13:09
Unregistered7cd0cb59
-
Unregistered7cd0cb59
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Fast funkar deras grejjer med 3e-partsprodukter ....
Jo det gör dem det beror på hur bra programeran är! Naturligtvis även om produkten du vill styra låter sig styras på ett vettigt sett, helst via rs232 eller ip men det går även via ir fast det är ej att rekomendera du får aldrig svar från produkten. Ir = envägskomunikation. (jag kan ha fel) Vad det gäller pris jo det stämmer att Crestrons grejer kostar pengar. Frågan som skall ställas. Är det dyrt eller koster det mycket pengar? Det finns andra system sök på styrsystem
Postad 19 February 2009 - 13:59
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Är det någon som har något annat konkret förslag mer än Creston?
Någon som har en liknande lösning redan, eller också funderar på det?
Det är en djungel av olika prylar, jag hade uppskattat lite mer vägledning till produkter som någon har provat eller tittat närmre på för att kunna skilja axarna från vetet innan jag själv dyker ner i produktdjungeln.
Postad 19 February 2009 - 14:09
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14166 inlägg
Är det någon som har något annat konkret förslag mer än Creston?
Någon som har en liknande lösning redan, eller också funderar på det?
Det är en djungel av olika prylar, jag hade uppskattat lite mer vägledning till produkter som någon har provat eller tittat närmre på för att kunna skilja axarna från vetet innan jag själv dyker ner i produktdjungeln. http://www.thenerds....i...6-2&affid=3annars en begagnad tablet PC, tex http://cgi.ebay.co.u...emZ170302664511
Redigerat av frollic, 19 February 2009 - 14:26.
Postad 19 February 2009 - 14:29
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Jag tror inte att det skulle fungera.... eller hur hade du tänkt dig att de skulle vara uppkopplade till stereon?
Dessutom är väl en tablet PC ganska så otymplig för att hänga på väggen i varje rum?
Jag har bara en stereo som jag vill fjärrstyra med de här panelerna. Om jag trycker på en tablet-pc för att ändra musiken så skulle då förstärkaren automagist slå om till ingången från den PCn och sen spela därifrån.. och en signal skulle gå till samtliga de andra tablet-PC vad som spelas just nu, så att de visar rätt status om jag går dit och trycker på dem.
Nej, det verkar mer meckande än vad det är värt, om inte du har tänkt på något som jag har missat?
Vad jag är ute efter är bara manöverpaneler, det behövs ingen processorkraft, inget minne, ingen lagringsplats... små, enkla ca 7" stora paneler att fästa på väggen för att kunna byta den musik som spelas från en HTPC på stereon, och som gärna kan agera digitala fotoramar när jag inte har rört dem på ett tag. Och helst trådlöst om det går, så att jag slipper 15-20 meters usb- eller vgakablar.
Det gör ju inget ifall man kan ha lite bonusfunktioner, som visa klockan, väderinfo eller nyhetsflöde, men det är bara plus ifall det går.
Någon här i tråden nämnde usb-skärmar, har någon en länk till sådana?
Jag kan väl inte vara först med den här tanken? eller?
Postad 19 February 2009 - 14:59
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14166 inlägg
Jag tror inte att det skulle fungera.... eller hur hade du tänkt dig att de skulle vara uppkopplade till stereon?
Enligt din initiala beskrivning ska de styra en HTPC, inget annat ... Dessutom är väl en tablet PC ganska så otymplig för att hänga på väggen i varje rum?
Det är i princip en laptop med vridbar pekskärm, så den behöver inte vara stor. Jag har bara en stereo som jag vill fjärrstyra med de här panelerna. Hur ska du ha det, HTPC eller stereo ? Om jag trycker på en tablet-pc för att ändra musiken så skulle då förstärkaren automagist slå om till ingången från den PCn och sen spela därifrån.. och en signal skulle gå till samtliga de andra tablet-PC vad som spelas just nu, så att de visar rätt status om jag går dit och trycker på dem.
Nej, om du nu styr en HTPC så behöver du i princip (om vi tex bara tänker oss MP3or) en WinAmp med webinterface, alla anslutna webbläsare (som då också är pekinterfacet) kommer automatiskt att updatera sitt innehåll med vad som spelas just nu vid varje refresh de gör mot WinAmp. Allt trådlöst ... Vad jag är ute efter är bara manöverpaneler, det behövs ingen processorkraft, inget minne, ingen lagringsplats...
Jag vet, men det blir nog dyrare en en gammal touchpad  små, enkla ca 7" stora paneler att fästa på väggen för att kunna byta den musik som spelas från en HTPC på stereon, och som gärna kan agera digitala fotoramar när jag inte har rört dem på ett tag. Och helst trådlöst om det går, så att jag slipper 15-20 meters usb- eller vgakablar.
Finns iofs även USB över wifi .... Det gör ju inget ifall man kan ha lite bonusfunktioner, som visa klockan, väderinfo eller nyhetsflöde, men det är bara plus ifall det går.
Någonstans måste du fortfarande ha den kraft och hårdvara som visar och genererar allt detta, du kan välja på att ha en central server med smala klienter (=dina trådlösa skärmar), eller ha logiken i skärmen, tex en touchpad. Ha den ute på varje burk är nog enklare att få till .... Någon här i tråden nämnde usb-skärmar, har någon en länk till sådana?
De finns på tex http://www.geekstuff...adgets/usb.html
Redigerat av frollic, 19 February 2009 - 15:03.
Postad 19 February 2009 - 15:09
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Ah, lite förvirring där kanske, men du svarade rätt bra på vad jag frågade om ändå :-)
Att Winamp t.ex. finns med webinterface visste jag inte, det var bra info! Då är jag med på hur du menar, det löser problemet med uppdatering av infon mellan klienterna och går att köra trådlöst utan problem.
Jo, det är tanken att det är en HTPC jag ska styra, men den i sin tur är kopplad till en stereo/hemmabio där ljudet kommer ut. Det kanske inte har varit tydligt i texten, men i mitt huvud har det alltid varit en HTPC som i sin tur är kopplad till en hemmabioanläggning/stereo plus en projektor för filmvisning.
Det här är kanske en möjlig lösning, hmm jag får ta mig en funderare, det är en helt annan bana än vad jag tänkte från början. Är Winamps webgränssnitt anpassat för pekskärmar av er som har provat? Dvs stora fina knappar som är lätta att träffa?
Är winamp det som rekommenderas i allmänhet, eller finns det andra alternativ?
Även om Tablet-PC säkerligen finns ganska små, så har jag egentligen tänkt mig en panel av storleken som en vanlig digital fotoram ungefär. Kan vara precis som du säger att det skulle bli dyrare. Finns det sådana att få tag i, eller måste man gå till Creston och den prisklassen för att hitta det?
Postad 19 February 2009 - 16:58
Unregistered099ce9b3
-
Unregistered099ce9b3
-
Användare
-
-
182 inlägg
Hur mycket får det kosta? Det finns billigare system är Creston. Philips Pronto TSU 9400,9600 eller 9800 är alternativ som har pekskärm, klarar ir och tcp/ip och javascript. Jag använder en tsu9400 för att styra MediaPortal och squeezeboxar för musik. Det finns program för fotoram, väder, styrning av Squeezebox och mycket annat.
Postad 19 February 2009 - 20:11
stewed
-
stewed
-
Lärjunge
-
-
478 inlägg
Om du skulle gå på Tablet-PC-spåret så kan jag rekommendera begagnade HP TC1100. Finns för 3500:- hos Billigadatorer.se. Det speciella med denna modell är att tangentbordet är löstagbart så hela datorn är bara en (ganska) tunn (pek)skärm. Det tråkiga är iofs att man inte kan peka med fingrarna utan man måste peka med den medföljande pennan... Annars kanske ett gäng billiga begagnade handdatorer med WLAN kan fungera? 
Postad 20 February 2009 - 17:08
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Tack för svaren! Jag ska ta mig en funderare på TabletPC-alternativet, som faktiskt verkar helt vettigt, schysst modell där man kunde ta loss tangentbordet.
Det blir ändå så pass mycket pengar på det här att jag nog lägger ner det i priolistan en bit, just nu blir det först en mediaspelare till sovrummet och sen nya högtalare. :-)
Sen blir det här nog nästa uppgradering.
//Henrik
Postad 21 February 2009 - 10:38
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14166 inlägg
Det här är kanske en möjlig lösning, hmm jag får ta mig en funderare, det är en helt annan bana än vad jag tänkte från början. Är Winamps webgränssnitt anpassat för pekskärmar av er som har provat? Dvs stora fina knappar som är lätta att träffa?
Det finns en drös plugins till WinAMP, borde finnas något som gör precis det du vill, kolla på Winamps hemsida, det är där alla sidoapplikationer (plugins) finns samlade. Är winamp det som rekommenderas i allmänhet, eller finns det andra alternativ?
Foobar ska vara en bättre spelare än WinAMP, rent ljudmässigt, men jag vet inte hur mycked plugins det finns för den ... Även om Tablet-PC säkerligen finns ganska små, så har jag egentligen tänkt mig en panel av storleken som en vanlig digital fotoram ungefär. Kan vara precis som du säger att det skulle bli dyrare. Finns det sådana att få tag i, eller måste man gå till Creston och den prisklassen för att hitta det?
Har du kollat alla länkar vi postat ?  En annan grej som är bra med att ha riktiga datorer (av något slag) i varje rum, är ju att du i framtiden kan anväda dessa som ljud- och bildkällor för just det rummet, dvs koppla högtalare och/eller skärm eller liknande direkt till tablet-PCn, och få ut ljudet/videon i det rummet den befinner sig i.
Redigerat av frollic, 21 February 2009 - 10:40.
Postad 23 February 2009 - 08:18
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Jodå, jag har kollat dem :-)
Min förhoppning var att det skulle finnas mer färdiga produkter för det här, som det är nu är det mycket man får göra själv innan det blir riktigt snyggt och ser proffsigt ut.
Men det här kommer nog framöver, men får åka ner på priolistan lite bara pga kostnaden för att få upp en hel lösning i alla rum.
Postad 23 February 2009 - 10:07
tyve
-
tyve
-
Veteran
-
-
1618 inlägg
Liknande frågor har varit uppe tidigare och det bästa jag hittat är en iPod Touch. Det går att köra VNC, Remote Desktop, webbgui m.m för att fjärrstyra och t.ex. Mediaportal har ett väldigt bra plugin till touchen. Den är dessutom billigare än tablets och Philips pronto.
Postad 23 February 2009 - 11:22
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5774 inlägg
Personligen löste jag det med att köpa en vanlig TFT skärm, har sökt men inte hittat något vettigt alternativ till Touch skärm, så det blev en vanlig 22" BenQ med 1080p upplösning. Jag har samma upplösning på projektorn som på BenQn vilket gör att jag inte behöver ändra några inställningar. Det bästa var att denna BenQ hade VGA så nu kan jag köra med VGA direkt från PCn i FUll HD och sen kör jag HDMI från projen i Full HD, behöver inte byta några sladdar
Postad 23 February 2009 - 14:04
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Ipod touch alltså... innovativt! Låter som det hetaste än så länge för hur jag har tänkt mig.
En fördel med att köra webbaserat, alternativt med en plugin, är att man inte styr det som verkligen visas på HTPCns skärm samtidigt, så det kan pågå andra saker där utan att man stör, som man (väl?) gör med remote desktop eller VNC.
Om det finns en färdig plugin så besparar jag mig själv en hel del pillande innan det är uppe och snurrar.
Postad 23 February 2009 - 22:19
Hafan
-
Hafan
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej Förstår att detta inte är exakt vad du letar efter men ... ... funktionsmässigt löser nog Sonos dina behov: Sonos Multi Room SystemOm du sedan vill ha en separat fjärrkontroll på väggen i varje rum är det väl bara plånboken som avgör. Köpt till några extra fjärrkontroller från Sonos eller kör med ett gäng upptejpade IPhone/ITouch Ett annat alternativ kanske är: Logitech Sqeezebox Duethttps://www.prisjakt...kt.php?p=262243
Postad 24 February 2009 - 07:39
SimonZ
-
SimonZ
-
Forumräv
-
-
574 inlägg
Från en annan tråd plockar jag in denna, vilken jag är sjukt sugen på. Men då blir det ju naturligtvis sladd till HTPCn (+ ström). Men har man den på väggen eller på ett bord nära HTPCn så funkar det nog att göra en snygg lösning. http://www.origenae....n/panel_t12.htm
Postad 24 February 2009 - 07:51
malmapagen82
-
malmapagen82
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Vi har 7-tums peksärmar på jobbet. Kopplade med VGA och USB-pekinterface. Men hur ska du kunna få ut signaler till flera olika peksärmar från HTPC? http://www.carlcd.ne...c...-NP^2FC^2FT
Redigerat av malmapagen82, 24 February 2009 - 07:58.
Postad 24 February 2009 - 08:11
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Både squeezebox och Sonos ligger väldigt nära det som jag har tänkt mig. Det behöver inte bli ofantliga dyrt om man bara köper en Sonos passiv basenhet och skippar fjärrkontrollen och kör med Ipod Touch istället.
HTPCn blir inte inblandad öht förutom som lagring, men det blir den nog inte ledsen för. :-P
Känns lite klassigare med pekskärm som man får på en Ipod, speciellt när de vanliga fjärrkontrollrarna är så pass dyra.
Vanliga pekskärmar är nice, speciellt den senast länkade gillar jag designen på! Och inte så farligt dyr. Det får helt enkelt bli att klona displayen till samtliga skärmar då gissar jag?
Postad 24 February 2009 - 09:28
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14166 inlägg
Det får helt enkelt bli att klona displayen till samtliga skärmar då gissar jag?
... och det är den biten jag misstänker du kommer få mest problem med ;-)
Postad 16 November 2010 - 13:55
marjons
-
marjons
-
Rookie
-
4 inlägg
Vad sägs om den här då?: http://www.pcper.com...a...xpert&pid=3Som jag tolkar denna artikel så kan man klona eller förlänga skrivbordet hur man vill, oberoende av upplösningen på primära skärmen. Detta eftersom lilliputen har eget inbyggt "grafikkort". Borde gå att använda på det sätt du önskar? Den har touchfunktion och strömförsörjning genoom USB:n... Vill man absoult ha trådlöst så finns det ju USB via WIFI att koppla emellan...
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|