Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skicka HD ljud till gammal stärkare?

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 February 2009 - 15:47

molle
  • molle
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Hejsan,
Sitter & funderar på att köpa Blu-ray spelare i helgen.
Grejen är att jag sitter på en 8 år gammal HK AVR 5000 stärkare.
Den kommer att bytas mot en nyare men med min nogranna urvals
process så kommer det att ta ett år eller så.
:(
Det är långt till en Hifi klubb från Skellefteå.

Jag undrar då hur det funkar med HD ljud mot min HK?
Den har ju ingen HDMI ingång men har optisk och koaxial ingång.
Avkodar Dolby Digital & DTS.

Kan jag koppla en Blu-ray spelare till den optiskt och "bit streama" ljudet dit??

Tittar på att köpa en Samsung 1500/2500 eller en Panasinic BD35:a

/Tom

Postad 20 February 2009 - 15:58

Unregisteredd295e7f6
  • Unregisteredd295e7f6
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Om förstärkaren har analoga ingångar för ljud (6st rca) så kan du köpa en blu-ray-spelare som kan skicka sitt ljud analogt (brukar vara ca 1000kr dyrare). Du kan fortfarande få ljud via optiskt eller coax på de lite billigare spelarna, men då får du inte de nya HD-ljudformaten.

Postad 20 February 2009 - 17:17

molle
  • molle
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Fårstår inte riktigt?

Om jag kör analoga kablar mellan spelare & förstärkare så måste väl
spelaren klara av att dekoda allt åt mig?
Får jag 5.1 PCM ljud då?
Typ DTS 1.5Mb/s

Om spelaren inte dekodar ett format vad blir det då?
Måste jag välja 2 kanals PCM då?

Om jag kör optiskt får jag då DD eller DTS eller bara 2 kanals stereo ljud?

/Tom

Postad 20 February 2009 - 17:26

toadilicious
  • toadilicious
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Fårstår inte riktigt?

Får jag 5.1 PCM ljud då?
Typ DTS 1.5Mb/s

Om spelaren inte dekodar ett format vad blir det då?
Måste jag välja 2 kanals PCM då?

Om jag kör optiskt får jag då DD eller DTS eller bara 2 kanals stereo ljud?

/Tom

Ja, om du kopplar analogt så får du ut dom nya ljudformaten, vet inte hur det är med samsung 1500/2500, men har själv en BD-35a , och den klarar alla ljudformat så du får alltid ut ljud. TrueHD / DTS-HD MA, PCM osv.
Om du kopplar optiskt, som jag, så får du ut DD och DTS om du ställer in den på bitstream, men ställer du den på PCM så får du endast 2 kanals ljud.

EDIT: Gick lite snabbt där.. bd 35 har INTE analoga utgångar, men bd 55 har det. Dock så säljs den inte längre i butik, kan dock finnas begagnat. Men sony bdp-s550 har analoga 7.1 utgångar och klarar alla ljudformat, och finns i butik.

Redigerat av toadilicious, 20 February 2009 - 17:28.

Postad 20 February 2009 - 17:26

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

• 882 inlägg
  • 0

Fårstår inte riktigt?

Får jag 5.1 PCM ljud då?
Typ DTS 1.5Mb/s

Precis, bd spelaren avkodar ljudet och skickar det då analogt, med en kabel per kanal till din förstärkare, på så vis får du hd-ljud i din förstärkare, hastigheten varierar, men runt 1,5 till 4,6 Mb/s har jag sett att det ligger på, fast då med en ps3, vilket inte är aktuellt för dig, då den inte har analoga utgångar.

Men jag kan säga att BD ljud även via optisk blir bättre än dvd ändå, i DD och DTS dvs.

Lycka till med valen!

Postad 20 February 2009 - 17:31

toadilicious
  • toadilicious
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Precis, bd spelaren avkodar ljudet och skickar det då analogt, med en kabel per kanal till din förstärkare, på så vis får du hd-ljud i din förstärkare, hastigheten varierar, men runt 1,5 till 4,6 Mb/s har jag sett att det ligger på, fast då med en ps3, vilket inte är aktuellt för dig, då den inte har analoga utgångar.

Men jag kan säga att BD ljud även via optisk blir bättre än dvd ändå, i DD och DTS dvs.

Lycka till med valen!

Filmer med 48 Khz / 24 - bit ljud ligger på 6,9 Mb/s :(
Kolla på tex highdefdigest

Postad 21 February 2009 - 00:08

molle
  • molle
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
hmmm, låter intressant.
Även om man kör optiskt får man DD & DTS, max bitrate antar jag.
Skulle ju kunna duga för nu antar jag.

En fråga till dock, måste filmen ha ett DD eller DTS spår?
Eller är det så att man bitstreamar HD spåren och får DD eller DTS?

/Tom

Postad 21 February 2009 - 00:27

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0

En fråga till dock, måste filmen ha ett DD eller DTS spår?
Eller är det så att man bitstreamar HD spåren och får DD eller DTS?

i DTS HD-spår måste det finnas ett standard DTS 1509 kb/s ursprungsspår (core-DTS) som skickas om man bitstreamar via S/PDIF och väljer DTS-HD MA/DTS-HD HR spåret.

TrueHD har lite olika lösningar. det kan finnas ett inbyggt 640 kb/s AC3 spår i TrueHDn, eller ett dolt likadant som väljs om man har inställningarna ovan och försöker spela TrueHDspåret.
inte helt säker på om det finns ett tredje alternativ, typ helt ljudlöst eller stereo-PCM.

hur de hanterar PCM-spår blir jag dock inte klok på. PCM är obligatoriskt för spelare att klara, men det finns inget rimligt sätt att skicka ut det över S/PDIF (min spelare har en DTS-kodare och skickar det som DTS 1509kb/s, men det tror jag inte är så vanligt). då skivor AFAIK bara måste innehålla ett av de obligatoriska formaten skulle man kunna stöta på en skiva med bara PCM (även om alla jag sett även haft åtminstone ett AC3 640 spår). förhoppningsvis har någon mer koll på detta.

EDIT:
ser nu att jag ljög. core-spåret i TrueHD behöver inte alls vara 640kb/s (från Ghandi):

Dolby TrueHD Audio			  English		 1237 kbps	   5.1 / 48 kHz / 1237 kbps / 16-bit (AC3 Core: 5.1 / 48 kHz / 448 kbps)

Redigerat av outdoor_miner, 24 February 2009 - 02:21.

Postad 14 April 2009 - 19:01

Unregistered38563
  • Unregistered38563
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Hej

Jag går i funderingar att köpa Sony BDP-S350 eller Sony BDP-S550. Nu till min fråga, kan jag få ut HD ljudet via min förstärkare SONY STR -DB1080QS som ej har HDMI och jag tror att den ej har analoga ingångar heller.
Någon som vet hur det ligger till?

Tacksam för svar

Jag har multichannel in 1 och 2, där jag kan koppla in Frontarna, centern, surrounden (Bakre centern i Multich 2)samt subben. Är det ni menar med analoga ingångar från dvd till receivern.

http://support.sony-...mp;m=STR-DB1080

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered38563, 14 April 2009 - 20:23.

Postad 14 April 2009 - 20:31

Unregistered5794a5dc
  • Unregistered5794a5dc
  • Lärjunge

• 478 inlägg
  • 0
@Momme
Ja, det är just så du ska göra:
använd multi in för att koppla från din bd spelare, i dit fall ffrån Sony BDP-S550 som kan kada av HD ljud och har analoga utgångar. bdp-s350 saknar den funktion!
Sedan väljer du på din förstärkare multi in som källa och... HD ljud!
mvh D

@Momme
Ja, det är just så du ska göra:
använd multi in för att koppla från din bd spelare, i dit fall ffrån Sony BDP-S550 som kan kada av HD ljud och har analoga utgångar. bdp-s350 saknar den funktion!
Sedan väljer du på din förstärkare multi in som källa och... HD ljud!
mvh D
PS du kan fortsätta använda din dvd om du vill men koppla den till förstärkare via optisk in/ut (eller koaxiall beroende vad du har för utgång på din DVD)

Postad 10 May 2009 - 10:13

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Då jag själv har en reciever som inte klarar att ta emot de nya trevliga Hdljuden och är sugen på BD spelare. Om jag köper ex en Panasonic (vad de nu heter) 80 kan jag köra analogt ut och ha lika trevlig ljud som om jag hade en spelare som klarade av detta?

// Sat

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.