Sony Alpha DSLR-A200 + 18-70/3,5-5,6 + 75-300/4,5-5,6
10 svar till detta ämne
Postad 21 February 2009 - 15:30
magnan
-
magnan
-
Rookie
-
2 inlägg
Hejsan.
Är nybörjare på det här området. Har varit runt och kikat på olika sidor på olika kameror och har då fastnat för
Sony Alpha DSLR-A200 + 18-70/3,5-5,6 + 75-300/4,5-5,6. Man verkar få mycket för pengarna.
Så frågan är:
1 Är det en bra kamera(i sin prissklass)?
2 Finns det något annat märke som är lika bra tillsamma pris och utrusning?
Är tacksam för olika synpunkter för och emot Sony Alpha DSLR-A200 + 18-70/3,5-5,6 + 75-300/4,5-5,6.
Postad 21 February 2009 - 15:36
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Enligt mig finns bara en kamera som är ytterligare bättre i startserierna.. Det är Sony A300 med sin live view...Samt du bör även titta på Pentax anser jag...
Däremot skulle jag enbart köpa kameran med kitoptik från start.. Och träna med detta kit.. För sedan inköpa om kraven stiger och foto blir lite mer en hobby ljuskänsligare finare optik sedan i stället för kitzoom..
Och detta skulle jag gjort oavsett märke....medans med Sony kan du finna beg teleoptik med klart bra prestanda beg och genom stabiliseringen i huset ändå ha en modernt fungerande kamera även med över 20 år gamal fin optik..
Men en vardags zoomoptik med 2,8 i bländare hela zoomomfånget är snudd ett krav tycker jag... Så mitt råd är att skippa paket med teleoptik i och "bara" köpa enklaste kit med bara ett kitzoom som start... Sedan som sagt se vart du hamnar med ditt fotande...
Sedan bör du åka och klämma ordentligt på kamerahusen på typ Mediamarkt.. Ta enhandsgrepp med ena handen och skugga optiken med den andra.. Samt prova trycka av.. För man fotar (bär) ofta med enhandsgrepp.. I alla fall då man höjer kraven på bilderna så solk mm inte sabbar bilderna via optiken får starkt ljus på fel sätt in... Så tvåhandsgrepp påvisar att kameran är lättare eller tyngre. Engandsgrepp påvisar om den har balans samt huset har tillräckligt stort grepp för få tag i kameran med en hand så den går att nyttja mer aktivt.. Samt även med lite tyngre optik då såsom teleoptik eller ljuskänsligare optik som också kan bli tyngre än kitzoomar...
Mvh
Tobbe.
Redigerat av mayro, 21 February 2009 - 15:43.
Postad 21 February 2009 - 15:38
Muppi
-
Muppi
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Jag skrev tidigare i en annan tråd. Det jag har fått lära mig är att i dendär prisklassen spelar det iprincip ingen roll vilket hus du väljer, det sitter i objektiven. Självklart ska huset kännas bra i handen osv. Har du tillgång till objektiv som passar någon kamera så sattsa på en sån kamera om den känns bra.
Medföljande "kitobjektiv" brukar inte vara särskilt mycket att hurra för.
Mitt råd är väl att kanske sattsa på ett billigt hus och sedan ett lite dyrare objektiv. Glöm inte att du lär vilja ha en väska att förvara grejerna i. Möjligtvis ett stativ om du ska fota i dåligt ljus eller liknande. Blixt kan vara bra o ha. Filter! Räkna med sånt i din budget, iafall en skyddande väska.
Postad 21 February 2009 - 16:12
ekke
-
ekke
-
Veteran
-
-
2466 inlägg
Jag skrev tidigare i en annan tråd. Det jag har fått lära mig är att i dendär prisklassen spelar det iprincip ingen roll vilket hus du väljer, det sitter i objektiven. Självklart ska huset kännas bra i handen osv. Har du tillgång till objektiv som passar någon kamera så sattsa på en sån kamera om den känns bra.
Medföljande "kitobjektiv" brukar inte vara särskilt mycket att hurra för.
Mitt råd är väl att kanske sattsa på ett billigt hus och sedan ett lite dyrare objektiv. Glöm inte att du lär vilja ha en väska att förvara grejerna i. Möjligtvis ett stativ om du ska fota i dåligt ljus eller liknande. Blixt kan vara bra o ha. Filter! Räkna med sånt i din budget, iafall en skyddande väska.
Du har helt fel denna prisklass spelar objektiven ingen roll, eftersom man inte får några "bra" objektiv för dessa summor
Postad 21 February 2009 - 16:29
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Billigt hus brukar sluta med att ISO 800+ är dåligt, i detta fallet så stämmer det på A200, fast bara när man tar kort i färg! Svartvitt funkar t.o.m ISO3200! Har själv A200 och är mer än nöjd! Nu när jag har lagt ner ISO-tjaffset (som jag haft med mig själv) så är det ingenting jag saknar med min A200, det vore väll isåfall snabbare serietagning dvs. runt 5b/s som skulle vara kul men inget annat! Greppet är riktigt skönt, lite för litet för mina händer, då skulle en A700 passa bättre (ännu bättre med en A900  ), men jag tycker greppet är mycket skönare än på ALLA Nikon´s/Canon´s modeller! Men som sagt, det är ju bara jag...och några fler...xD Känn efter vilken kamera som har det bekvämaste greppet för dig och bestäm dig därefter! Tillbehör finns det gott om till alla systemkameror, fast det domineras av Nikon/Canon! MVH Jonas
Redigerat av Ponisch, 21 February 2009 - 16:29.
Postad 21 February 2009 - 17:09
Muppi
-
Muppi
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Vill ni ha hus som klarar höga isovärden bra så handlar det om en hel del mer än 4-6 k kr. Därför jag säger att det inte spelar någon roll. Billigt hus, bättre objektiv med större bländare osv. Där kommer du se resultatskillnader. Du har helt fel denna prisklass spelar objektiven ingen roll, eftersom man inte får några "bra" objektiv för dessa summor 
Heldre ett billigt hus och ett dyrare objektiv att växa med än en dyr kamera och ett billigt objektiv
Postad 21 February 2009 - 18:07
Indigo42
-
Indigo42
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Det viktigaste tycker jag är att pröva att använda de olika kamerorna som är i din prisklass. Om du har ett Media Markt i närheten så brukar de nästan alla modeller där, eller så kan du besöka några fotobutiker eller så. Känn efter vilken som känns bäst.
Men du behöver absolut inte tänka på att du ska kunna hålla kameran med en hand. Det är sällan man har problem med att det kommer in ljus fel, och i så fall är det bättre att lösa det med ett motljusskydd. Det är mycket bättre att lära sig hålla kameran ordentligt, annars kommer väldigt många bilder bli skakiga, även om du har bildstabilisering.
Postad 21 February 2009 - 19:25
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Det viktigaste tycker jag är att pröva att använda de olika kamerorna som är i din prisklass. Om du har ett Media Markt i närheten så brukar de nästan alla modeller där, eller så kan du besöka några fotobutiker eller så. Känn efter vilken som känns bäst.
Men du behöver absolut inte tänka på att du ska kunna hålla kameran med en hand. Det är sällan man har problem med att det kommer in ljus fel, och i så fall är det bättre att lösa det med ett motljusskydd. Det är mycket bättre att lära sig hålla kameran ordentligt, annars kommer väldigt många bilder bli skakiga, även om du har bildstabilisering.
Du verkar ha bra koll .. men det är helt ok. Alla får ju ha sin åsikt.. Konstigt bara att du är den absolut första någonsin jag sett skriva nått liknande ..Just ljusfenomen man vill undvika sabba bilder är rätt vanliga saker man snackar om..Och där kommer ofta det in att handen är en av fotografens stora hjälpredor i fixa skuggningen även fast man har solskydd på... och då har jag sett rätt erfarna fotografer utala sig ofta om ditt o datt. . Men aldrig har någonsin någon sagt att enhandsbilder är sällsynta..samt ingen man bör bry sig om.. Sist var det en skribent som skrev att det var tänkvärda saker att ta med i tips och råd för nybörjare att tänka på att inte bara klämma med en hand utan mer noga.. Man bör även egentligen enligt mig sätta på tung optik och försäka hålla kameran för veta vad klämma på är.. Dessutom.. Det är inte bara skugga kameran från sol man gör med enhandsgrepp. Det är flera saker man gör med detta grepp... fast som sagt.. Alla har sin åsikt.. och detta var din...
Redigerat av mayro, 21 February 2009 - 19:25.
Postad 21 February 2009 - 19:59
Muppi
-
Muppi
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
För mig har det aldrig handlat om enhandsgrepp.. Då jag kände på kameror innan jag skulle köpa så var det med både mindre och större objektiv för att känna att allt kändes bra och var lättåtkomligt.. Ska ju inte behöva kännas som att handen vrids åt fanders bara för att man vill zooma lite osv.
Postad 21 February 2009 - 23:17
Unregistered31768
-
Unregistered31768
-
Lärjunge
-
-
326 inlägg
Hejsan. Är nybörjare på det här området. Har varit runt och kikat på olika sidor på olika kameror och har då fastnat för Sony Alpha DSLR-A200 + 18-70/3,5-5,6 + 75-300/4,5-5,6. Man verkar få mycket för pengarna. Så frågan är: 1 Är det en bra kamera(i sin prissklass)? 2 Finns det något annat märke som är lika bra tillsamma pris och utrusning?
Är tacksam för olika synpunkter för och emot Sony Alpha DSLR-A200 + 18-70/3,5-5,6 + 75-300/4,5-5,6.
Jag tycker du ska skippa telezoomen och koncentrera dig på att lära dig kameran och kitobjektivet. Efter att du har gjort det och förstår hur den funkar och vad alla inställningar och olika siffror betyder så kommer du själv känna om du verkligen behöver ett telezoom. Känner du då att du verkligen behöver ett så kan jag nästan lova dig att du kommer att köpa ett annat teleobjektiv, och detta pga av att du kommer vilja ha ett ljusstarkare objektiv. 1. I sin prisklass så är den precis som Nikon D60 och Canons instegskamera mycket bra. Du kan inte gå fel här. Det finns ingen dålig systemkamera idag. Kolla även på andra märken än de stora. 2. När det gäller vad man anser är bra och dåligt med de olika instegssystemkamerorna relativt varandra så handlar det om vad man prioriterar. Detta kan vara svårt att veta när man köper då man kanske inte är insatt i de olika begreppen. Hur viktigt är snabbheten i kameran, stryktåligheten, iso-prestandan, bildstabilisering o.s.v. Ingen kamera är bäst på allt så då gäller det att finna den kamera som uppfyller det mesta av det du önskar. Sen anser jag att en väldigt avgörande faktor är hur kameran ligger i handen. En kamera som känns jobbig att använda för dig kommer till slut att ligga hemma i byrån.
Postad 23 February 2009 - 18:39
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Lite info för er som inte ännu förstått detta med det viktiga enhandsgreppet... Enligt mig det i särklass viktigaste att "känna in" då man som det kallas "klämmer" på kameror för veta vilken som har bra grepp eller ej....
Redigerat av mayro, 23 February 2009 - 18:41.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
→
Specialämne: Systemkameror & Optik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|